SHN- frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
linnea

SHN- frågor!

Inlägg av linnea »

Hej!
8) Nu ska vi oxå köra med shn-kuren bestämde jag och maken ikväll!! Frida är 1år och insomnandet tar vanligen ca.1 tim.!
Funkar det på större barn eller är det kört för oss??
Hon blir riktigt arg och hysteriskt ledsen om man bara närmar sig dörren( för att ex. värma välling!) Hur länge ska man låta henne skrika?? :oops: Måste erkänna att jag har svårt för att låta henne skrika en enda sekund längre än hon måste!!

:-k Som ni ser har vi lite funderingar....och är tacksamma för tips!!

O:) 1. Hon sover bra hela natten nu, det är insomnandet som är jobbigt...är det risk att hon börjar vakna en massa när man börjar med kuren???

2. Nu sover hon i vårat rum.....bör vi lägga henne i eget rum?? Nu har hon tutte ska vi sluta med den i samma veva eller bör man ta saker pö om pö??? :?: Samma med rummet?? :?:

3.Nu äter hon lite välling på natten...ska vi sluta med den i samma veva oxå tror ni??

4.När och var ska jag ge henne gonatt-välling-slurken??
Den tar hon bara just som hon håller på att somna( kan då äta ca.200ml.) Ger man den annan tid så kommer den ut med tungan!! (Snälla säg inte att det är vi som lärt henne det... för även om hennes mor har mycket vilja så är nog Frida snäppet värre!! :twisted: )

Jag hoppas och vill verkligen att detta ska lyckas!! Det är så jobbigt att bli arg så ofta när man ska lägga henne(och tålamodet tryter...) Jag vet ju att det inte är hennes fel det lilla pyret....och så blir man ledsen för att man blev arg!!....jaa ni vet säkert...

Kram/ Linnea mamma till Frida
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Hej och välkomna hit.
Jo visst funkar kuren på äldre barn också! Läs på hemsidan under "sova hela natten" och även här på forumet så hittar du väldigt mycket bra information om shn för större barn. Skriv gärna ut och läs, läs, läs, gärna med pennan i hand.

Skrik är jättesvårt, det väcker känslor och frågor även hos föräldrarna. Men barnens skrik är just frågor och de kan ni besvara med hjälp av verktygen. Ett visst mått av skrik i form av protester kommer att förekomma, men man märker snart vilka skrik som är vilka. Man får vara arg, och ibland tom lite ledsen, men inte hysterisk.

1. Nej det tror jag inte. Jag tror att hon kommer att fortsätta sova gott.

2. Jag tycker att ni ska sluta med nappen och flytta henne till eget rum samma natt som ni startar kuren. Barnet glömmer nappen fort. Då hon inte kommer att se er lämna rummet för att tex göra välling som du skrev, så kommer hon ju inte heller att bli ledsen över sånt. Vi hade massa problem med det när Iza sov inne hos oss. Minsta lilla aktivitet förutom att smyyyyga ner i sängen, reagerade hon på och hon stod ofta och hojtade åt oss att vakna tidigt på morgonen :) Gå upp för att pinka innan man tog upp henne var det ju liksom inte tal på :( Men nu slipper vi det när hon har eget rum.:)

3. Ja, absolut. Hon behöver inget nattmål längre. Se till att hon är ordentligt mätt när hon lägger sig bara.

4. Gonattvällingslurken kan ni ge tex i soffan. Den ska inte ges I sängen, utan före nattningen. (Jag brukar amma Iza i soffan framför tv:n en stund innan hon lägger sig.)

Jaa vi är många som vet hur hopplöst det känns och hur kass man känner sig :( , men det blir bättre sen, för efter kuren så har du för alltid verktygen med dig och sådana hemska situationer som när man försöker natta ett otröstligt barn kommer inte att uppstå. :) Det är det som är det fina i kråksången :)

Lycka till och sov gott! :D
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
linnea

en korkad fråga?!?!

Inlägg av linnea »

Tack för svaret!

:shock: Jag kanske är korkad...men jag fattar inte vilka verktyg ni pratar om?? Jag har läst och läst det som AW skrivit om SHN men jag fattar nog inte ändå om verktygen!

Sen så undrar jag: vi ska ju bort nu till jul men kan jag ändå hinna köra SHN-kuren innan?? eller bör jag vänta??
Vi hinner ju ta uppföljningsveckan hemma ändå... :?: :?:

Alla tips är varmt välkommna!!
/Linnea
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, verktygen som alla pratar om här inne är tex ramsan, solfjädern och buffningen. Mer om dem kan du läsa under "Basbegrepp och förutsättningar".

Eftersom hon redan sover hela nätter och det därför "bara" är själva insomningen som skall kuras så tror jag säkert att ni hinner genomföra detta innan jul. Läs på ordentligt innan och odla attityden av självklarhet. Ni får inte tveka när ni väl satt igång, då är det bara att genomföra :D Det kommer att gå jättebra. Vi finns här för er hela vägen igenom.

Lycka till! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"