Ratar MME - vad göra?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sus

Ratar MME - vad göra?

Inlägg av Sus »

Hej! Min grabb har får modersmjölksersättning redan från start (även om jag ammat också). Vi började med BabySemp 1, sedan 2 och nu BabyPlus.
Men plötsligt vill han inte äta den!?
Jag har alltid (ursäkta mig!) tyckt att det är lite tramsligt att påstå att bebisar inte "tycker om" det ena eller det andra - med det var innan jag råkade ut för det själv, ha, ha!
Exempel: i morse trugade jag sonen i 45 minuter och han fick i sig så lite som 60 ml. I ren desperation gjorde jag en portion barngröt som han slukade!

Nåväl. Känner mig inte jättesugen på att testa alla marknadens svindyra mme-produkter... Kan man ge någon välling vid 4,5 månad? Utspädd? Hur?
Eller göra egen välling? Hur? Det fanns väl en tid före Semper ;-)

Tacksam för alla tips och funderingar!
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Du kan intrducera välling lite försiktigt. Mjukstarta. Blanda 50/50 Babyplus+välling.

Vår son slukade 360 ml Babyplus och tittade efter mer när han var i den åldern. Vi beslöt då att börja ge den mer mättande vällingen. Tjockare och godare!

En annan favorit är Annas havregrynsgröt + lite mosad banan i! (s. 335 i Barnaboken)

:D
Sus

Ha, ha!

Inlägg av Sus »

Vilket matvrak! :D
Okej, jag försöker med det! Vår äldre son fastnade för majsvälling sedan vi provat det och sedan har han inte velat ha någon annan välling, trots att han nu närmar sig tre år. Hoppas det faller lilleman i smaken också! Ska testa imorgon! Tack!
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
MammaAnn

Inlägg av MammaAnn »

Låter som dags att gå vidare till mer "riktig" mat. Barnet verkar signalera att det nu är redo för lite annat än mme, gillar ju gröt dessutom vilket ju är toppen! Min 4.5 månader äter gröt 1-2 ggr om dagen nu samt ett purémål i komb med mme. Låter kanske lite tidigt men barn är ju olika i utvecklingen och jag hakade på matintresset så snart det kom! Hoppas det går bra vore kul att höra hur det går med vällingen!
Mamma till Isa född Jan -05 o lillasyster född Juni -06.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"