Nä, det bara snurrar i huvudet!!! Schemahjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sus

Nä, det bara snurrar i huvudet!!! Schemahjälp!

Inlägg av Sus »

Hej! Jag får inte till något schema!
Vår 4,5 månaders är kurad sedan 10 dagar och jag har kommit fram till att dagslurarna inte riktigt fungerar...
Vakna 7
sova 8.30-10, 11.30-12.15, 14-15.30, 17.30-18.15, sova 20

Skulle vilja ta bort 45 minuter och göra ett schema som håller tills han blir 7 månader (?). Går det?

Kan jag bara helt sonika korta fm-passet till 8.45-9.30? Eller tycker ni det blir för hattigt? Toppen vore ju om vi hade ett 45-minuters och två 90-minuters...
Men jag är osäker på hur många mål om dagen han ska ha. 4 + nattslurk hela vägen t.o.m. 6 månader eller? Och hur långt ska/kan/bör det vara mellan målen? Och hur länge bör han vara vaken som mest?
Om jag ska minska till tre sovpass blir det ju två mål under en vakenperiod någonstans och det är det jag inte får till... Det bara snurrar i huvudet.

Nätterna funkar fint, men han vaknar alltid efter 45 minuter första sovpasset och då är han verkligen hungrig. Han är dock inte särskilt sugen klockan 7...
Av hänsyn till familjens övriga tider vore det bra om vi kunde behålla natten 20-7.

I övrigt får ni gärna hjälpa mig att tänka nytt... :?
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

Du vill ha kvar 20-07 :arrow: OK!
Mat när han vaknar, så mycket han vill ha.
Han vaknar efter 45 minuter på morgonen och är hungrig. :arrow: Korta det och lägg mat direkt när han vaknar. Eftersom du säger att han inte äter jättemycket direkt på morognen så är det väl bra att ha andra målet lite tätt inpå.

Här kommer ett förslag...
Sova 8.30-9.15
Mat när han vaknar
Sova 11.15-12.45 (eller möjligen 15 minuter senare)
Mat när han vaknar
Sova 15-16.30
Mat när han vaknar
Godnattrutiner och nattslurk så att han kan somna vid 20.

Sedan kan du ju bara kort middags-, eller eftermiddagsluren till 45 minuter när han börjar bli större och behöver mindre sömn.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sus

Följdfråga

Inlägg av Sus »

Hej och tack för ditt svar! Om vi skulle göra natt 19-07, hur skulle då ett schema kunna se ut? Kram från en matt virrpanna, utan en klar tanke i skallen :(
JH

Inlägg av JH »

Så här såg vårt schema ut när Elsa kurades (4,5 månad)

7 morgon
08.30 sova 1,5h
12.00 sova 1,5 timme
15.30 sova 45 min
19 natt

Men mankan ju vända och ha korta luren först om man vill. Mat fick hon med ca 3 timmars mellanrum, men jag tror att många bebisar klarar sig med 4 timmars mellnarum vid 4-5 månader. Elsa var/är dock ett litet matvrak :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Sus

Det var nog maten...

Inlägg av Sus »

Hej på er! Efter att ha lyckats få i Matteus 60 ml BabyPlus på 45 minuter i morse gav jag upp och fixade en portion gröt i ren desperation... Han åt upp allt! Och sov sedan som en liten gris!
Resten av dagen har han fått mer gröt och puré än vanligt samt att jag har slutat vagna och bara använder ramsan. Och det har gått så bra SÅ med sömnen! Tydligen inget fel på schemat iallafall ;-)
Men tack snälla ni ändå, jag ägnade mycket tid igår åt att fundera på scheman och tider för honom och resten av familjen, så nu har jag ett fix och färdigt schema för 5-6 månader! Känns mycket bra! Tills dess kör vi på det gamla!
Kram
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D Härligt!

Ang. Babyplus...Snart kan ni introducera välling (50/50, kanske). De brukar gilla den tjockare, godare vällingen. Sover gott på det också!

Fortsatt lycka till!

:D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"