"dödssynd" med 1-timmars pass??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Sanna79!

Smyger in lite tyst.

Jag vill bara säga att jag tycker du gör ett fantastiskt jobb med din tre små juveler :heart: . Jag följer den här tråden i det tysta och läser och lär genom din och Miar70s komunikation. Vilken kvinna du är som kurar alla samtidigt. Pris och beröm. =D>

Smyger ut :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ilindstrom skrev: Jag vill bara säga att jag tycker du gör ett fantastiskt jobb med din tre små juveler :heart: .
Åh, så rätt du har, ilindström!
Och det får du inte glömma, sanna79, att de flesta kurar ett barn i taget, och DET kan vara jobbigt nog :wink: .

Så se till att du också får den vila du behöver, att din man kan ta över så du får gå och lägga dig och sova en stund ibland!

Det är oftast klurigare med äldre barn, du får tänka på att han haft andra vanor länge nu, och han "måste" gång på gång ifrågasätta att det du säger verkligen är sant. Men det kommer, det lovar jag dig, bara ni har målet HELA tiden för ögonen, och inte ändrar något nu.
Vad skönt att din man ska vara hemma så att ni kan hjälpas åt med middagsvilan, för jag tror att både ni och Malte behöver den!

Jag tycker inte du ska analysera så mycket varför han vaknar eller ifrågasätter, det blir bara spekulationer, utan fokusera framåt.

Jag tycker det är jättespännande att vara med på er kurarresa, jag längtar med er tills ni är i MÅL!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej och tack!! Åhh vilka fina ord, det värmer.... :) :) (nu vill jag lägga till ett sånt där pumpande hjärta men vet inte hur man gör :oops: :) ) kram till er båda iallafall...

Ikväll somnade Malte på några minuter, såklart. Han var fullständigt förbi av trötthet. Imorgon ska William försöka lägga honom på em, medans jag hämtar Noah på dagis... får se hur det går :?:

Men när Malte vaknar på natten, ska jag ge honom en chans att somna om själv först innan jag börjar ramsa? Och ska jag bekräftelseramsa direkt, eller göra påminnelse tills han är lugn? Ibland vakanr han liksom bara till och gnyr/gnäller typ mamma mamma. Inte gallskriker (som han gör ibland)

Godkväll

:)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Jo... en sak till. Leo har fortfarande problem med em-vilan. När han vaknar i vagnen, så vagnar jag tills han är lugn, men när jag sen stannar så blir han arg, det känns som jag fastnar i nåt slags vagnande?? Men ska jag bara låta honom skrika och vara arg? Då känns det ju som nån slags skrikmetod??

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Gókväll!

Kanske har du gått och lagt dig och inte hinner se mitt svar innan natten, men OM du gör det så: JA, låt Malte få sköta sina uppvka i möjligaste mån på natten, framförallt om han vaknar innan fyra (vargtimmen).
Efter vargtimmen kan det vara bra med en pangramsa, så att han inte frestas att tro att det är morgon.
Men nattuppvak ska man inte göra så mycket åt, men när du känner att nu jäsiken måste jag gå in till honom DÅ ramsar du! Och gå in och solfjädra får ses som absolut krisverktyg nu! Risken är stor att du stör mer än hjälper om du trafikerar rummet. (januarikrönikan handlar om precis det här!).

Och ang. Leo och vagnvilan: använd ramsan! Vaknar han så ge honom en påminnelseramsa om att sovtiden inte är slut, och OM det inte hjälper, då ruskar du vagnhandtaget tills han tystnar, och sen går du med ramsan.
Och ilskna små barn är lite svåra att hjälpa, de är ledsna barn vi inte vill höra :wink: . Så låt honom vara lite förbannad du, och svara på de arga frågorna med en bestämd ramsa som minsann talar om för honom att det ska sovas!

Sov gott!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sanna79

Inlägg av sanna79 »

hej!!! malte sov 45 min idag på em :) :) :) när jag kom hem från dagiset låg han på bara sängen och sov :shock: han hade kastat ut madrass och allt :roll: men han sov iallafall :)

natten gick bättre fram tills 05. han vaknade några ggr men somnade om själv :) på vargtimmen låg han oxå still till en början och bara pratade, framsteg framsteg :)

leos båda vilor idag var katastrofala men han är glad ändå? tar nya tag imorgon

kram
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Godmorgon!! Nu sitter jag här och väntar på att väcka pojkarana. Leo ligger vaken och skriker, men jag har ramsat och satt på mozart, får se om han lugnar sig lite.

Malte sover och har så gjort HELA NATTEN!!! :) :)

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh!
Vad glad jag blir!
Way to go :!:
KRAM och hoppas ni får en fin dag :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

sanna79 skrev:: (nu vill jag lägga till ett sånt där pumpande hjärta men vet inte hur man gör
Måste ju lära dig att göra hjärtan, sanna79 :wink:
Under smilieserna så står det "fler smilies" - tryck där så kommer det fram fler roliga gubbar :D och röda hjärtan!

Och så - HUR har dagvilan funkat idag?

Kram Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Okej, tack :heart: :heart:

Inte alls faktiskt :( Igår höll vi på minst 50 min tills vi slutligen fick ge upp. Och eftersom jag inte klarar av att hålla vakt och samtidigt ta hand om Leo, så har vi helt enkelt bestämt att Malte inte kan ha någon em-vila, det känns inte alls bra men jag ser ingen annan utväg sålänge inte Malte och leos vila är synkade :? :roll: Han ger sig liksom aldrig med detta klättrandet över sängen (kanske ska säga oxå att Malte är EXTREMT envis)

Leo sover inte bra på em. Igår sov han bar 30 min och somnade då inte föränn efter halv 2. Idag bestämde jag mig för att inte väcka honom på fm (så han kan få sova nånting iallafall) Funderar på om jag ska låta godnatt bli 19-06.30 och sen vila 9-10.30 och 13-14.30 :?: Samtidigt vill jag inte ändra för mycket, eftersom han ju sover så bra på natten?? Det hade ju underlättat oxå om Leo och Msltes vila är samtidigt. Jag vet inte, känner mig lite villrådig för tillfället :roll: :roll:

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så fina hjärtan det blev :D :wink: !

Har du läst den här klättra-ur-tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Det viktiga, alltid, är att du känner att du har kontrollen och att du tar ledningen, för det är det barnen vill!

Och försök att inte ändra för mycket med tiderna, börja varje dag som en ny utan att blicka bakåt, håll dig till schemat och erbjud gossarna den mat, sömn, utevistelse, sociala delaktighet och annat du bestämt dig för - om de sen väljer att inte sova varje minut eller äta varje smula så är det deras bekymmer :wink: .

Hoppas dagen varit bra, här har det som omväxling till regn och blåst varit SOL idag :D så allt känns väldigt mycket roligare!

Kram Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Jo, men det är väl just den där kontrollen jag inte känner att jag har när jag liksom inte kan ägna 100 % åt Malte. Den tråden har jag läst många gånger :) och leka polis, biter inte på Malte. Så idag har vi haft operation: BYGGA OM SPJÄLSÄNG :) :) Nu har vi satt tyg runt sängen så han inte kan sätta foten mellan spjälorna och klättra över, och japp det gick!! Han ligger nu och sover som en prins :) :)

Jag tänker på om ca 3 veckor när pojkarna ska lytta ihop, så måste jag nog ändra läggningstiden till 19, eftersom Noah aldrig somnar innan dess, och det är väl lättast att anpassa Leo efter nya tider :?: Funderar iallfall på shemaändringar. Hade varit fantastiskt skönt om man kunde samköra pojkarnas vila på nåt vis, har du några ideer :?:

kram :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Vad smart att göra om spjälsängen! En annan idé som jag läst att nån här på forumet gjort, är att bygga en extra ram runt sängen, ovanför spjälorna. Så visst får man vara konstruktör och full av nya ideér också :wink: . Och funkar det här för er, är det jättebra om du skriver in tipset i tråden om hopp-ur-sängen, till hjälp för andra :!:

Kan du vara så söt och skriva in ert befintliga schema? Kollade bakåt i tråden, men har inte riktigt fått kläm på hur det ser ut idag, för bägge gossarna.

Så kan vi spåna lite!

Kram :!:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej!! Idag har varit en härlig dag! Leo har sovit och ätit precis som han ska och när jag la honom till sängs ikväll så var han nöjd och glad :) :)

Malte sov ca 1 timme på em, och han hade mer ork för våran "blom-letar-jakt" på em :) Dagarna är ju så mycket lättare om bara rutinerna liksom klaffar (får väl jobba på att hålla modet uppe de dagarna de inte gör det dock :oops: ) Hoppas du har haft en bra dag...

Nu till shemat som det ser ut nu. Leo
NATT 18.30-06.30
frukost. 06.30-07.30
sova. 9.15-10
lunch. 11
sova. 13-14.30
mellis. 14.30
middag. 17.30
välling. 18
mys och bus och sov 18.30

Malte har ungefär samma. Har haft vila enligt shemat 11.30-13.00, för att anpassa efter Noahs dagis men nu går han bara 2 veckor till (och jag kan få hjälp med hämtning) så jag tänker att 12-13.30 är mer realistiskt?

Noah har samma de dagar han är hemma, förutom att han inte sover på em och somnar oftast till "lyssnarsaga" ca 19.00

Nu tänker jag att vi kanske ska ha natt 19-06.30 för att det ska gå att lägga alla samtidigt? Vet dock inte hur jag gör det smidigast för Leo, han är ju så trött på kvällen. Kanske kan jag låta Noah lyssna på saga efter de andra somnat, om inte han kan sova? Men det känns inte heller bra??

Vad tror du?

Trevlig kväll

:)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härligt att läsa om er fina dag!
De spar man i sitt mammaminne och plockar fram mindre roliga dagar :wink: :!:

Så till din schemafundering: om du vill ha natt 19 - 06.30, behöver Leo sova tre timmar under dagen för att fylla sömnbehovet - du kan då välja på att ha två 1½-timmeslurar (du vill helst ha två lurar om jag inte minns fel?), eller kanske tre lurar 45 - 1½ - 45.

Och så tycker jag absolut du kan senarelägga Maltes lur så att den blir samtidigt som Leos - han klarar säkert fint att vara uppe till både 12 och 12.30 kanske t o m 13.00. Det kan nog även göra så att han somnar bättre och fortare på luren om han är vaken lite längre!

Kommer de tre gossarna att dela rum :?:
Isåfall är det nog inte så bra att han ligger där och lyssnar på saga...
Mina tre tjejer som är i dina killars ålder, lägger sig samtidigt alla tre, och det är så enkelt! Kanske kan han lyssna på sagan innan, i soffan, eller lägga sig en stund innan och lyssna? Kanske ha en gemensam sagostund i vuxensängen på kvällen?

Och så kanske vänta med att genomföra det här tills dagiset är slut för Noah?
Så hinner du fundera igenom det hela ordentligt!

Vad tror du om de här funderingarna :?:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"