Hej!
Min flicka är 1 år och 4 månader och har knappt sovit en hel natt sen 6 månader tillbaka. Hon sover i eget rum i egen säng. Hon vaknar 2-7 ggr/natt och gråter, ibland somnar hon om ibland skriker hon upp sej. Vi går ibland in och stoppar om henne, hjälper inte det pratar vi lite lungt till henne eller buffar. Så här är det natt efter natt...
Så i fredags bestämde jag mej för att köra i gång kuren. Jag var bestämd och påläst. (Vi har alltid sjungit eller spelat speldosa tills hon somnar, ibland lite buffning, aldrig någon protest vid läggning). Började med att ge välling 19:00 stoppa om henne 19:30 i sängen (samma tider som förut) Började ramsa och buffa sedan gick jag ut och ramsade utanför dörren men hon skrek upp sej och satte sej upp, då gick jag in och gjorde om samma sak, tre ggr sen sov hon efter lite gråt och snyftningar. Men vaknade på natten flera ggr, då prövade jag att ramsa till en början vid dörren men fick tillslut gå in.
Andra natten ville hon inte lägga sej utan grät protesterade vilt. Så fort hon hörde ramsan visste hon vad som var på G. Jag gjorde samma sak som kvällen innan och hon gjorde likadant... och vaknade om om igen under natten precis som vanligt. Tredje kvällen grät hon o protesterade vid läggning så fort hon hörde ramsan... då ville jag inte mera.
Åter gick som vanligt och satt hos henne tills hon somnade, hon låg länge stilla och tyst och bara tittade på mej , så fort jag rörde en fena så tittade hon upp med ett ryck, hon var på sin vakt men sen sov hon väldigt bra och vaknade bara en gång.
Varför vaknar hon hela tiden? Gör vi något fel? Jag vet att hon är trygg och har rutiner med mat och sovning. Det låter oftast som att hon drömmer och vaknar med ett ryck och skriker.
Lindis.
Gav upp tredje dygnet
Gav upp tredje dygnet
Döttrar födda feb -04 och maj - 06
Hejsan!
"Började med att ramsa och buffa" ?
Läsa på lite mera ändå kanske...buffa tills hon är lugn och ramsan ska vara på vägen ut. Blir det nödvändigt de första nätterna så buffa igen och sedan ramsa på vägen ut! Till slut räcker det med ramsan utanför dörren som sagt.
Läs mera! Skriv ut "lathunden" så kan du kolla och få stöd under natten.
Fråga gärna mera innan du ger dig på det igen!!! /Lycka till! Morsan
"Började med att ramsa och buffa" ?
Läsa på lite mera ändå kanske...buffa tills hon är lugn och ramsan ska vara på vägen ut. Blir det nödvändigt de första nätterna så buffa igen och sedan ramsa på vägen ut! Till slut räcker det med ramsan utanför dörren som sagt.
Läs mera! Skriv ut "lathunden" så kan du kolla och få stöd under natten.
Fråga gärna mera innan du ger dig på det igen!!! /Lycka till! Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Här är det nyheter på gång och mamma gör inte som hon brukar, vad är det som händer?
Hon vaknar för att hon funderar över detta! Varför hon vaknat tidigare behöver vi inte gå in på, det är ju hur ni ska få till hel nattsömn för henne som är det viktiga.
Jag håller helt med morsan, ni måste läsa på mycket mer om ni ska genomföra SHN, att köra en "halv" SHN funkar inte om vi ska kunna ge dig några råd
härinne, vi känner bara till kuren i orginal
. Läs på och läs på igen och gör som man ska enligt konceptet så går det bättre tror jag.
I SHN ingår att man de första nätterna ska RÄKNA MED många uppvak och ett AKTIVT förhållnigssätt från en själv som förälder. För varje natt som går ska man backa lite och till slut så ramsar man bara, men man kan inte hoppa över den aktivare starten.
Läs på igen och GENOMFÖR sedan, du vill ju verkligen hjälpa din dotter och sova hela natten och det kommer att gå utmärkt om du gör på rätt sätt!
Återkom med fler frågor om det är nåt som verkar oklart eller om du behöver stöd och pepp!
Hon vaknar för att hon funderar över detta! Varför hon vaknat tidigare behöver vi inte gå in på, det är ju hur ni ska få till hel nattsömn för henne som är det viktiga.
Jag håller helt med morsan, ni måste läsa på mycket mer om ni ska genomföra SHN, att köra en "halv" SHN funkar inte om vi ska kunna ge dig några råd
I SHN ingår att man de första nätterna ska RÄKNA MED många uppvak och ett AKTIVT förhållnigssätt från en själv som förälder. För varje natt som går ska man backa lite och till slut så ramsar man bara, men man kan inte hoppa över den aktivare starten.
Läs på igen och GENOMFÖR sedan, du vill ju verkligen hjälpa din dotter och sova hela natten och det kommer att gå utmärkt om du gör på rätt sätt!
Återkom med fler frågor om det är nåt som verkar oklart eller om du behöver stöd och pepp!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Första natten skall man ju buffa da de vaknar och även andra om det behövs, ramsa dig ut sa hon blir bekant med ramsan som sedan tar över men att redan vid första uppvak första kurnatten tro att ramsan skall bita... kort sagt sa behover du nog läsa pa lite mer. Alla vaknar pa nätterna, det hon måste läara sig är att somna om själv och det är där du/ni kommer in i bilden. Ta nu nya tag och tvivla inte, detta ror du iland men var beredd pa att det blir lite trafik i början
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Precis så gjorde jag.
Buffade bara när det är nödvändigt och ramsade två gånger vid sängen och sedan på väg ut.... Påläst som sagt.
Lindis
Lindis
mammamy skrev:Här är det nyheter på gång och mamma gör inte som hon brukar, vad är det som händer?
Jag håller helt med morsan, ni måste läsa på mycket mer om ni ska genomföra SHN, att köra en "halv" SHN funkar inte om vi ska kunna ge dig några rådhärinne, vi känner bara till kuren i orginal
. Läs på och läs på igen och gör som man ska enligt konceptet så går det bättre tror jag.
Läs på igen och GENOMFÖR sedan, du vill ju verkligen hjälpa din dotter och sova hela natten och det kommer att gå utmärkt om du gör på rätt sätt!![]()
Döttrar födda feb -04 och maj - 06
Inte ramsa vid sängen! Buffa klart, solfjädra eller vad du nu gör och på sista buffet eller trycket börjar ramsan samtidigt som du går med bestämda kliv mot dörren. Innan första ramsan är slut har du hunnit ut! Nästa ramsa blir i dörrspringan utan att lillsovaren kan se dig. /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004