Standardmodellen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mompan

Standardmodellen?

Inlägg av Mompan »

Hejsan!

Jag har en son på snart 5 månader och jag funderar på att köra sova-hela natten kur snart. Ett problem är dock att jag sällan får i honom tillräckligt med mat på dagen för att han ska hoppa över nattmålen (2 st). Han äter ersättning men jag får i honom max 350 ml per dag (har provat olika sorter) + så mycket mat han vill äta till lunch (och det är MYCKET:) och en stor portion gröt på kvällen (BVC sköterskan sade att jag kunde börja ge honom vanlig mat "snabbt" eftersom han gillar den så mycket bättre än ersättningen).

Jag har försökt standardmodellen flera gånger men han äter en gång och så vägrar han äta inom en timma igen. Han slår bort flaskan och skriker....(har märkt att han äter något bättre när han får blicka ut mot rummet eller på offentliga platser där det finns mycket att titta på -KONSTIGT..) Sen vill han ha mat igen 3 h senare istället. Har även provat "ömma järngreppet" men han är nöjd efter sina typ 100 ml. (Han äter dock 150 ml under sitt ena nattmål...) Så jag vet inte riktigt om jag vågar mig på att ta bort nattmålen eftersom jag inte får i honom tillräckligt på dagen. Han går upp i vikt son han ska - ligger på normalkurvan. Och är oftast på strålande humör Vad tror ni?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D En så stor :wink: kille äter ett mål mat på en gång och med ca 3,5-4 timmas mellanrum. 4"riktiga" mål + nattslurk är precis lagom!

:idea: Det nattmål han missar första kurnatten tar han igen på morgonen och under första dagen - ingen fara alltså! Man måste börja i ena änden och nollställa för att kunna struktrera upp.

:idea: Dagen innan första kurnatten ser du självklart till att han äter så mycket det går så att han har de bästa förutsättningarna för natten!

:idea: En ungefärlig mängd mat är 200ml ersättning/välling per mål eller så ger du honom en portion mat i någon form + en slurk ersättning för att toppfylla vid varje mål. Vid 5 månader kan det nämligen vara svårt och tröttsamt rent motoriskt att äta sig mätt (sitta, tugga, svälja är jobbigt!) så därför brukar det vara bra med en slurk direkt efter målet med mat.

:D Lycka till!
Mompan

Inlägg av Mompan »

Tack för tipsen. Jag tänkte nästan att han måste hoppa över ett mål för att strukturera upp. Då ska jag bara läsa på lite till och sen kör vi stenhårt. Vet ni förresten hur länge man måste vänta mellan att ta bort första och andra nattmålet?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Du väntar inte alls - du slopar alla nattmål på en enda gång. Punkt slut liksom :wink: ! 4 stora mål mat på dagen med ca 3,5 timmas mellanrum +nattslurk vid sänggåendet står på menyn!
Mompan

Inlägg av Mompan »

Perfekt! Will do! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"