Dags att sluta ramsa?
Dags att sluta ramsa?
Vi ramsar fortfarande vid läggdags fast han för det mesta bara snackar lite och sedan somnar. Ibland somnar han rakt av... Är det dags att skippa ramsandet vid läggningen då? Vi har ju kvar den på natten om det behövs. Killen är snart nio månader och kurades i februari... /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Vi ramsar varje gång vi lägger, som besked, sedan bara om han börjar skrika mycket. Lite grumsande och muttrande utöver pratet och jollret bjuder vi på, det får ingen ramsa (vi agerar som om han somnar direkt han lägger huvudet på kudden och det har funkat bra hittills). Med ett välsovande barn stör man mer än man hjälper när de ska somna om man ramsar i tid och otid har jag upplevt, men det sskiljer sig säkert från barn till barn. Ramsan som besked bör man dock aldrig hoppa över anser jag. 
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Vi ramsar fortfarande när han skall lägga sig och det är mer än 1 år sedan vi genomförde kuren. Jag har förstått att den skall finnas kvar även långt efter kuren, som ett besked att man skall sova.
Så vi fortätter nog att ramsa tills han säger ifrån. (någon gång som tonåring, eller
)
Till vår äldsta kille (som är 6 år) hade vi en sång som vi alltid sjöng när han skulle sova. Det höll vi på med tills för ca 1 år sedan. Då sade han själv ifrån. Han tyckte att sången blev för "barnslig".
Nu kör han en egen ramsa med en massa innehåll men har som avslutning: ".....och sover gott i natt" 8)
Kontentan av detta bladder är att tids nog behövs nog inte ramsan längre, men det är ju synd att sluta med ett vinnande koncept, ramsan är ju inte så tidskrävande, eller hur?
Så vi fortätter nog att ramsa tills han säger ifrån. (någon gång som tonåring, eller
Till vår äldsta kille (som är 6 år) hade vi en sång som vi alltid sjöng när han skulle sova. Det höll vi på med tills för ca 1 år sedan. Då sade han själv ifrån. Han tyckte att sången blev för "barnslig".
Kontentan av detta bladder är att tids nog behövs nog inte ramsan längre, men det är ju synd att sluta med ett vinnande koncept, ramsan är ju inte så tidskrävande, eller hur?
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!