Hej kära blivandemamma
Här kommer ytterligare pepp. Med risk för både svordomar och arga smiley-gubbar

för nu är vi inne på en av mina verkliga käpphästar...
Allt var sannerligen inte bättre förr men vissa ting var det. T.ex så har jag frågat min mamma massvis om synen på amning på 70-talet då jag föddes. Hon kan naturligtvis inte svara för alla men berättar att det liksom inte var nån big deal. Man ammade om det funkade och funkade det inte gav man ersättning. Mamma har haft lite svårt att förstå hur jag sörjt min egen snöpliga amningskarriär men tillstår att det nog beror mycket på samhällets inställning och absurda krav på att alla skall kunna amma.
Nu tror och hoppas jag att pendeln håller på att svänga en smula. Jag ser med blandade känslor fram emot min BB-vistelse i augusti. Undrar om jag tvingas lyssna till samma trams som 2005 då Leia föddes

Vidriga naturromantiska uttryck som att bröstmjölken var "flytande guld" och helt "perfekt tillverkad för just min lilla bebis välmående". En bebis vars intelligens, hälsa, immunförsvar eller varför inte överlevnadsförmåga (amning skall ju minska risk för psd) beskrevs beroende av den välsignade amningen. Skitkul då man kämpar sig blå och knappt inte får fram nån bröstmjölk ändå...
Efter två veckor var jag så deprimerad att jag tog tabletter för att få stopp på eländet.
Nu kanske jag kommer att få äta upp mina ord men om jag ser till min lilla stora prematurfödda Leiabusa så undrar jag i mitt stilla sinne varför jag grät en endaste tår... Leia är den friskaste unge jag nånsin träffat och intelligensen räcker och blir över. Hennes självgoda föräldrar tycker själva att de inte går av för hackor på den punkten men dottern våran överlistar oss ändå
En parantes i soppan är att det på många andra forum även florerar "debatter" om att det skulle vara finare och mer riktigt att föda vaginalt än med snitt.
Struntprat det med. Precis lika mycket struntprat om att det skulle vara finare att amma än att inte amma.
Gällande förlossning så skall ungen UT

Bröstmjölk är bara MAT

Det som är fint och riktigt är att man som mamma gör så gott man kan efter sina personliga förutsättningar. Kämpar för det man vill genomföra och uppstår det trassel gör man så gott man kan av det också.
Det kanske låter som om jag svänger över åt andra hållet och ser ner på amning. I så fall måste jag dementera. Jag har både släktingar och väninnor vars amning fungerat utmärkt och där de utan problem fött sina barn vaginalt utan nån endaste bedövning. Jag är ärligt och uppriktigt glad för deras skull men om de hade knystat ett endaste förminskande ord om mig och mina upplevelser kan jag erkänna att jag inte hade lyckats vara lika glad. Ömsesidigt respekt är det som krävs och det tycker jag att jag känt i min närhet
Om vi sen ser till detta forum så torde det vara ganska unikt i sitt slag. Jag har aldrig någonsin mött några förnedrande eller förminskande kommentarer gällande förlossning eller amning här. Jag vågar lova dig blivandemamma att oavsett hur du väljer att göra så kommer du att få stöd för dina val här
Stor, stor kram från Nancy