Hjälp med mat och sovtider

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mayo1

Hjälp med mat och sovtider

Inlägg av mayo1 »

Hej jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig. Jag har nästan kurerat min son som idag är 6,5 månad gammal. Han vaknade 3-4 ggr per natt för att äta och somnade och vaknade med gråt. Jag är jätte glad att jag hittat denna webplats. Tack Anna och ni andra.

Så här ser dagens schema ut, jag har inte lyckats fullt ut eftersom han vaknar runt 5 och skriker, somnar om med hjälp av napp enda gånget på dygnet han tar napp. Sen vaknar han igen kl 6 och måste ammas. Schemat nedan har varit vårat mål. Det jag behöver hjälp med är att få han att sova hela nattpasset utan nappvaket och justera tiderna så det passar våra aktiviteter. Jag har försökt och försökt men får inte till det. Snälla hjälp.

nuvarande schema
8 -vakna, amma
9 -1/2 dl gröt
10-11 -sova
11 -amma
12 -smakis och fruktpure
13-14 -sova
14 -amma, +1/2 dl gröt
16-17 -sova
17 -amma
18 1dl gröt +fruktpure
18.30-19.30 sova
19.30 bada
20 amma
21 sova

nya schemat önskar jag utgå ifrån dessa tider, snälla hjälp mig fylla på den och få honom att sova hela nattpasset.

11 åka till babysim
12-13 babysim
sova natt senast 21.00
hur ska jag få in mat och sovstunder så att det passar dessa hålltider?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
Vaknar runt 5 och skriker, somnar om med hjälp av napp enda gånget på dygnet han tar napp. Sen vaknar han igen kl 6 och måste ammas.
Här gäller det att vara koncekvent, ingen napp, ingen mat. Gossen din är 6,5 månader och måste inte äta under natten.

Hur är mörkläggningen i rummet, eget eller delar ni?

Socialdelaktighet, utevistelse, mat under dagen?

Hur upplever du att kuren gick, har ni genomfört den efter "regelboken", och hur tycker du att ramsan tar?

Hur agerar ni nu när gossen vaknar på morgonen.

Gällande schemat tycker jag personligen att 21.00 är i senaste laget och skulle hellre lagt sovtiden 20.00, sovtiderna ska hellst läggar efter dom naturliga sömnrytmpassen som är 5min, 20 min, 45min, 1,5 h, 2h...osv. Måltiderna behöver tightas ihop mer, och ledigt och lätt hinner du få in både ammning och smakisas/mat på under 1 h. Vad sägs om något sådant?

8.00 God Morgon! :D Amma, 0,5 port gröt
10.00 -10.45 Sova 45 min
11.30 Lunch, smakis + amma
13.00-14.30 Sova 1,5 h
14.45 Mellis
16.30 - 17.15 Sova 45 min
17. 45 -amma,gröt + fruktpure
19.00 Kvällsslurk
19.30 bada
20 sova natt

Som kvällsslurk kan du amma, ge välling, mosad bana gröt osv.

Det ska gärna vara 3-4 h mellan målen och 3 lurar per dag, vid 7 månader ska 30 minuter kapas någonstans och med fördel kapas sista luren till 20 min då.

När jag fått din svar ska jag försöka hjälpa dig mer! :lol:

//Malin

11 åka till babysim
12-13 babysim
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mayo1

Inlägg av mayo1 »

Tack för dina svar jag ska besvara dina frågor också. Angående nya schemat du skrev upp så funkar den inte i och med att babysimmet infaller precis mitt i mattiderna. Skulle gärna vilja att shcemat anpassades efter följande tider
11 åka till babysim
12-13 babysim
19.45 är jag hemma efter träning och kan amma.

Se nedan för ytterligare svar

Här gäller det att vara koncekvent, ingen napp, ingen mat. Gossen din är 6,5 månader och måste inte äta under natten.

Hur är mörkläggningen i rummet, eget eller delar ni?
vi delar rum, bra mörkläggning. obs pappan är den som ger napp för om han ser mig så somnar han aldrig om utan skriker tills han fått amma.

1a vakentiden på morgonen ligger han på mage 15 min medan jag gör lite sysslor sen leker vi lite. efter lunch går vi alltid en promenad och träffar andra bebisar. Eftermiddag egen lektid och lite sång och musik. Kvällen umgås han med sin pappa.

Hur upplever du att kuren gick, har ni genomfört den efter "regelboken", och hur tycker du att ramsan tar? Ramsan tar bra. Men vi har skippat sova på mage. han sover på rygg det är väl det enda.

Hur agerar ni nu när gossen vaknar på morgonen.
som ovan att pappa försöker få honom att somna genom att ge han sin snuttefilt och nappen. Han somnar om oftast.

Gällande schemat tycker jag personligen att 21.00 är i senaste laget och skulle hellre lagt sovtiden 20.00, sovtiderna ska hellst läggar efter dom naturliga sömnrytmpassen som är 5min, 20 min, 45min, 1,5 h, 2h...osv. Måltiderna behöver tightas ihop mer, och ledigt och lätt hinner du få in både ammning och smakisas/mat på under 1 h. Vad sägs om något sådant?

8.00 God Morgon! Very Happy Amma, 0,5 port gröt
10.00 -10.45 Sova 45 min
13.00-14.30 Sova 1,5 h
14.45 Mellis
19.00 Kvällsslurk
19.30 bada
20 sova natt

Som kvällsslurk kan du amma, ge välling, mosad bana gröt osv.

Det ska gärna vara 3-4 h mellan målen och 3 lurar per dag, vid 7 månader ska 30 minuter kapas någonstans och med fördel kapas sista luren till 20 min då.

När jag fått din svar ska jag försöka hjälpa dig mer! Laughing

//Malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mayo 1 och välkommen hit :heart: :D

Vad bra att ni tagit tag i sonens sömn. Jag har också några tankar som kanske är en hjälp på vägen :wink:
Tack för dina svar jag ska besvara dina frågor också. Angående nya schemat du skrev upp så funkar den inte i och med att babysimmet infaller precis mitt i mattiderna. Skulle gärna vilja att shcemat anpassades efter följande tider
11 åka till babysim
12-13 babysim
19.45 är jag hemma efter träning och kan amma.
Jag tycker att det schemaförslag som ni fick av duggan skulle kunna funka till dina aktiviteter.

Baybysimmet skulle jag lösa genom att åka tidigare dit och börja mata en kvart tidigare än vad schemat säger. Då borde ni vara klara precis tills simmet börjar. Sedan slutar ju simmet precis när luren infinner sig. Då skulle jag utnyttja marginalkvarten och lägga en 15 minuter senare i vagnen och sätta mig utanför simmet och läsa under luren eller gå en prommenad.

Klockan 20.00 tycker jag absolut är senaste läggningstiden. De dagar du ska träna kanske du kan pumpa ur och pappan ger flaska? Annars får ni kanske lägga kvällsslurken efter badet så att det är precis innan skrattet till godnattet? Vad tror du om det här? :roll:
obs pappan är den som ger napp för om han ser mig så somnar han aldrig om utan skriker tills han fått amma.
Jag skulle genast slänga nappen all världens väg. Den är bara ivägen tycker jag. Nu har ni ju andra verktyg att ta till, eller hur (ex. ramsan)?
1a vakentiden på morgonen ligger han på mage 15 min medan jag gör lite sysslor sen leker vi lite. efter lunch går vi alltid en promenad och träffar andra bebisar. Eftermiddag egen lektid och lite sång och musik. Kvällen umgås han med sin pappa.
Med social delaktighet menas att barnet ska tas i bruk för flockens överlevnad. Läs mer om den i Barnaboken som förövrigt varmt rekommenderas om du inte redan har den :wink: . En 6 månaders kan vara med på mycket. Mina barn har vid samma ålder tex. varit med i tvättstugan då liggandes bland den rena tvätten. När de lagas mat har de suttit med på höften eller uppallad i en barnstol. Gärna med en visp och en sked i händerna. Brukar vara mycket uppskattat. Se till att den lille får var med så mycket som möjligt i era dagliga sysslor.

Utevistelse är A och O för sömnen tycker jag. Nu när det inte är så kallt uten skulle jag låta lillen få ligga på mage i gräset varje dag. Känna, tugga, smaka och utforska det som finns där. Det är bra med prommenad ibland men ännu bättre att få vara på marken. :wink:

Hoppas att mina funderingar kan vara till någon hjälp.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mayo1

Inlägg av mayo1 »

hej ilindstrom

Tack för dina svar och engagemang. Problemet med simmet är att de släpper inte in förrän 11.30 och 12.00 ska vi vara färdigduschade och ombytta och i bassängen så det känns himla stressigt, annars hade jag givetvis åkt dit tidigare. Känns som en enda dag pajar en annars bra planering.

Angående träning så tillhör jag den skaran som inte släpper på mjölk. Spelar ingen roll hur mycket jag försöker pumpa så får jag ut som max 50 ml totalt från båda brösten. Vill helst inte ge ersättning alls när vi inte gjort det tidigare. Han brukar få sista amningen precis innan han lägger sig. Vidare om läggdagsen så har vi tidigare försökt lägga han 19.30 men då vaknar han första gången 23.00 andra gången 01.00 och sen 03.00 och sen 05.00 och sen 08.00 och det enda som får han att tystna och somna om är amningen så vi blev helt galna framförallt jag som fick amma. Därför vågar jag inte lägga han mycket tidigare.

Angående ramsan så funkar den finfint på kvällen han somnar helt själv jätte bra. Det är första vaknandet kl 5 som inget biter på verkar det som.

sorry givetvis har jag boken och jag blandade ihop begreppen. Han får vara med när jag lagar mat och leka med redskapen, han får känna och lukta på alla ingredienser och titta i alla bunkar. Han sitter i bumbon på diskbänken. Detta har funkat bra tills nu då han börjar skrika mot slutet av matlagningen. Sen följer han alltid med pappa ner till tvättstugan och sitter i tvätten när jag viker och då får han också känna på allt material och vi pratar om färgerna. Problemet är att han blir så gnällig när han är med i dagliga sysslorna och när han ligger själv. Han orkar bara 15 min i taget sen skriks det.

Vad säger ni hur skulle ni gjort. Snart är han ju sju månader hur ska jag då fixa schemat det känns lite trixigt tycker jag.
duggan

Inlägg av duggan »

Vidare om läggdagsen så har vi tidigare försökt lägga han 19.30 men då vaknar han första gången 23.00 andra gången 01.00 och sen 03.00 och sen 05.00 och sen 08.00 och det enda som får han att tystna och somna om är amningen så vi blev helt galna framförallt jag som fick amma.
Vet du, din gosse är kurad nu och du har etablerad en mängd med verktyg som du kan använda, du behöver absolut inte amma på natten, (och du SKA inte amma då heller, och du ska inte heller amma före morgonen som börjar 08.00) Att skuta natten till 20.00 elller 19.30 kommer inte att vara några problem, utan du badar, skrattar och lägger i vanlig ordning och kommer det några frågor, så svarar du på dem, inte mycket mer att oror sig för, och skulle han vakna under natten så upplyser ni honom att på natten händer INGENTING förutom att folk sover som grisar :roll:

Så nappen och ammning före morgontiden måste åtgärdas, och tidigare lägga kvällen. Men först bestämmer du ett schema som du gillar och följer det benhårt i minst 1 vecka innan man utvärderar igen.

Tidiga uppvak en en sak som brukar tjorva lite längre men det ger sig det med bara man har en stor tilltro till lilla barnet och en stor skopa tålamod! :lol: Dom vanligaste tipsen på tidiga uppvak kommer här:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Angående träning så tillhör jag den skaran som inte släpper på mjölk.

Det här känner jag igen, med första barnet så kunde jag ledigt och lätt pumpa ut 200-250 ml efter att gumman hade ätit, medans med andra barnet så har jag som mest kunnat pumpa ut 1 tsk...hipp hipp hurra, man får pumpa i en månad för att få ihop en flaska Haha Nåja jag gjorde så att gossen fick mosad banan och amma till kvällsslurk, banan är jätte jätte bra att ge inför natten och är sk "lugn" mat och väldigt mättande. Lite längre fram så KAN gubben din ta sonen själv nån kväll om du vill vara borta för han klarar sig ju utan att amma om det skulle vara så, en banan blir han mätt på, även om det är himla mysigt! Men så där ibland kanske man vill vara hemifrån :wink:
Vad säger ni hur skulle ni gjort. Snart är han ju sju månader hur ska jag då fixa schemat det känns lite trixigt tycker jag.
Vid sju månader ska 30 minuter bort och jag föreslår att du behåller schemat i sin helhet medans gossens sista lur kapas ner till 20 minuters lur istället för 45 min.

8.00 God Morgon! Amma, 0,5 port gröt
10.00 -10.45 Sova 45 min
13.00-14.30 Sova 1,5 h
14.45 Mellis
19.00 Kvällsslurk
19.30 bada
20 sova natt

Gällande simmet skulle jag försöka åka lite tidigar och finns det något matställe nära badhuset (borde inte cafet hålla öppet även om ni inte får gå in till badet förän 11.30..?) och ge barnmaten där, och känns det stressigt att amma direkt kan ni ju gå och byta om och så kan du amma precis innan ni ska bada alt i ömklädningsrummet. Kan det inte funka då?

//Malin
mayo1

Inlägg av mayo1 »

Hej och tack för svaren. Jag täntke uppdatera om vad som hänt.

Gällande simmet skulle jag försöka åka lite tidigar och finns det något matställe nära badhuset (borde inte cafet hålla öppet även om ni inte får gå in till badet förän 11.30..?) och ge barnmaten där, och känns det stressigt att amma direkt kan ni ju gå och byta om och så kan du amma precis innan ni ska bada alt i ömklädningsrummet. Kan det inte funka då?

Finns tyvärr inget cafe i närheten och själva cafeet och receptionen på simmet öppnar inte före 11.30. Jag ser det som himla stressigt att ge smakis + amma + duscha håret på mig och dushca honom + ombytt och klar i bassängen kl 12.00.

Det som hänt sen sist är att sonen somnar kl 20.15 prick och vaknar 5.58 prick lustigt va. Han somnar jätte glad och vaknar ännu gladare, han kan ligga i sin säng och prata med sig själv till kl 7- 7.30 men han får inte se mig under den tiden för då vill han amma. Ser han pappan blir han lite gnällig men sen glömmer han och börjar prata med sig själv igen.

Får inte riktigt till det här med tiderna. Han är envis och babysimmet och min träning har fel tider verkar det som.

Vad tycker ni?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mayo1!

Roligt att höra av dig igen. Jag skulle faktiskt se efter om det inte går att få babysim på någon annan tid om det absolut inte går att få till schemat. Träningen är kanske värre med. Men det jag skulle göra då är att ge flaska om du vill komma iväg på träning och att det inte går att få till schemat på något sätt. Ser inga andra alternativ, fast det kanske det finns? :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mayo1

Inlägg av mayo1 »

Hej igen

Japp har funderat på detta med byte av tid men vi får inte det förrän nästa kurs. Så vi har dessa tider fram till sista veckan i juni.

Vi får se hur vi löser det hela.

tack för hjälpen
duggan

Inlägg av duggan »

8.00 God Morgon! Amma, 0,5 port gröt
10.00 -10.45 Sova 45 min
13.00-14.30 Sova 1,5 h
14.45 Mellis
19.15 bada
pappa kan börja med banan och 19.45 så blir det kvällsslurk iform av ammning
20 sova natt

Om du håller schemat övriga dagar, och på babysims dagen kan du utnyttja marginalkvarten och lägga fmlur redan 9.45 och vaknar 10.30, då kan du amma och ge smakis hemma, åka till babysimmet och bada och ha skoj och sedan efter simman trilla ner i avgnen och sova skönt :sleep:

Vad tror du?

//Malin
mayo1

Inlägg av mayo1 »

Hej duggan

Det låter bra, vi försöker.

Vi har fastnat på att han vaknar varje morgon kl 6. Sen har han börjat vägra sova på dagen om han inte ligger i sin vagn oavsett vad jag gör så skriker han hysteriskt inget hjälper.

Vad sjutton ska jag göra? har aldrig sett han skrika så han tappar andan. Man blir ju helt förtvivlad när ens älskling blir sån.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag vet att jag redan gett dig dessa tips om morgnar, men det som gäller är en stor tilltro till lilla barnet och en stor skopa tålamod, för saken är den att detta kan dröja, detta kan ta en långt tga, men är man målmedveten och koncekvent kommer ni att få lön för mödan.

Hur går dagslurarna till? Rygg/mage? Promenad, stillastånde vagn / vagning?

//Malin
mayo1

Inlägg av mayo1 »

Hej igen

Tänkte uppdatera med hur det gått för oss. Mornarna är fortfarande olösta. Han vaknar vid 4 somnar om efter en liten stund och vaknar igen mellan 5 och 6. En enda gång har han sovit till 7.

Vet inte alls hur vi ska göra, jag börjar kapitulera för 6.30 istället för 7.30 eller allra helst 8.00.

Detta har gjort att dagarna är helt omkullkastade med tider oc sovtider. Med andra ord är allt huller om buller. Jag behöver hjälp med en shcema så verkligen fungerar för våra tider och behov. Finns det någon som kan hjälpa oss?

Utgår från att han vaknar morgon kl 6.30 och läggdags 19.30, han somnar ändå inte förrän 20.00. Hur skulle ni lagt upp det. Han är idag 7 mån och 1 vecka.
duggan

Inlägg av duggan »

Om man börjar kasta om dagarna för att morgnarna blir tidiga, så blir det bara pannkaka och inget löser sig ordentligt. Nåja då ska vi se vad vi kan knåpa ihop för schema.

6.30 Godmorgon, frukost
8.30 - 9.15 Sova 45 min
10.30 Äta
11.30 - 13.30 Sova 2 h
13.30 Mellis
15.45 - 16.30 Sova 45 min
17.00 Middag
19.00 Kvällsslurk
19.30 Sova Natt

Är det så att gossen är en sånn som dröjer lite på frukosten, typ till 7.00 så kan du sjuta fram lunchen till 11.00, och är han en sånn som dröjer lite med aptiten efter långluren kan du skjuta melliset till 14.00 om du så vill.

Hur fungerar ramsan nu då?

//Malin
mayo1

Inlägg av mayo1 »

Hej

Tack för det nya schemat. Den ser bra ut. Ramsan fungerar första gången han vaknar men inte mer. Han skriker och tittar runt sig som om han vore skräckslagen.

Det blir verkligen pannkaka av det hela men om han vaknar innan det är dags och inte somnar om ska jag ändå vänta med mat och sömn under resten av dagen och benhårt följa schemat. Då får han ju vara vaken dubbla pass och utan mat i dubbla pass. Eller har jag fattat något galet?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"