Krånglande dagslurar..:sleep

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hampus i Lit

Krånglande dagslurar..:sleep

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej och TACK Anna, vi har en son som nu sover hela natten (förutom vargtimmen då han vaknar lite ibland, inga problem)
Vi har en liten oro, Hampus sover lite dåligt på dagen, vaknar ofta av sig själv efter ca 30min och ibland oftare. Vi har ett shema som vi följt i ca 5 v med en liten ändring efter ca 3v. Mat och sova på regelbundna tider.
Natt sova mellan 19:30 - 07:00
Morgonlur 09:00 - 10:00
Sova middag 12:00 - 14:00
Sen en liten em lur efter behov brukar bli ca en halvtimme vid 17:00

Svårast är 2h sovet på dan då han sover oroligt men så fort man rör vagnen så somnar han om, sen kan det bli en liten "vakenkvart" mitt i.

Att tillägga är att han äter som en häst, matglad och alltid glad till humöret.
Är det någon som har något tips ??

Allt har verkligen fungerat bra med Sova hela natten kuren men vi laddade bra innan vi började.

Johan Andersson i Lit
KriMi

Inlägg av KriMi »

Hejsan!

Det låter som om detta har han anammat jättebra! Härligt jobbat!
Först undrar jag: Hur gammal är lillkillen? :roll:

När det gäller dgaslurarna så har vi oftast fått berätta och övertyga våra barn om att "jo, det är faktiskt sova som gäller!" I flera perioder. Dvs gått ut och vagnat om det inte är dags att vakna! Senast idag- och hon blir 1 år på fredag!- har jag vagnat under långa luren igen.

Å andra sidan så tror jag att Anna säger att bara förutsättningarna för att få/kunna sova finns så är det gott nog. Alltså kanske det inte gör något att han är lite vaken? Men detta kanske du bör kolla upp...
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
kokos

Inlägg av kokos »

Många (inkl oss) har långa luren på förmiddagen. Behöver ni ofta väcka honom efter förmiddagsluren? Kanske fungerar det bättre att ha långa luren då. Eller så behöver ni bara ge det lite tid att sätta sig... Bara en tanke.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Grabben är i dag drygt 5 mån (och väger 9kg), intressant att höra att flera har en tendens att vakna lite. Återigen som sagt finns förutsättningarna så får han göra det som behagar under "sovperioderna"....
Angående väckningar så får vi göra detta på alla turer (förutom em då han vaknar själv) Tack för era svar.

Johan Adersson Lit.
KriMi

Inlägg av KriMi »

Hej igen!

Tänkte bara hänga på 'kokos' idé och säga att vi också har långa luren fm! Och nu, vid 1 års ålder är den 2,45 samt med en kort 20 min vid 16.00-tiden.

En annan sak, som kanske inte alls har med det hela att göra, är att jag har upplevt att vädret kan ställa till spratt så här års! Dvs jag har bäddat in lilltjejen alldeles för varmt sista tiden. SOm idag, då det var någon konstig åskvärme och hon hade regnskydd och allt på vagnen. Stackarn det var som en bastu där inne. Hon sov i kortaste laget fm och end 5 min em. Nåväl, det var bara en parantes-tanke...Tjing!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"