Är ny här och håller just på att läsa in mig mig på SHN-kuren. Det talas om att börja kuren vid 5-månaders-ålder vilket gör mig lite orolig:
Vi började lägga vår bebis, Isac, själv i eget rum vid bara TRE VECKORS ålder! Ingen kur, bara vår egen princip och konsekvens varje natt. Anledningen var att han skrek och skrek hela nätterna och ville absolut inte sova. Kolik. Det var oerhört jobbigt. Vi blev rådda av läkare att försöka vända på dygnet och lägga honom i mörkt rum på kvällen och låta honom skrika några minuter innan vi går in och tröstar. Då tröstar vi genom att hålla handen lite/ge napp/rucka på sängen (men inte ta upp!) och går ut, han börjar skrika igen, vi väntar några minuter inför ny kort tröst. Ibland somnar han plötsligt mitt i ett skrik. Så håller vi på några gånger men efter ca en kvart - halvtimma sover han i förvånansvärt många timmar! Och VI får sova också.
I början ville han ha två nattmål (var tredje timme) för att sedan sova vidare, nu (2 månader) sover han i sju timmar för första målet. Vi känner oss alla utvilade.
Men som alldeles för känslosam mamma har jag haft så mycket ångest över detta - jag menar, han skriker ju sig till sömns varje gång även om skriken mer och mer blivit till gråt och gny; han är ju ledsen! Och det gör så ont i mig varje gång.
Är detta bra, är han för ung, kommer han få traumatiska besvär av detta, känner han sig mindre älskad och trygg (trots att vi skämmer bort honom extra på dagen) - ja det är så mycket tankar och oro som jag inte hittat någon att ventilera med. Min sambo är principfast och tycker jag är för nojjig och sköterskan på BVC "det är säkert ingen fara".
Men jag behöver lite stöd och mod för att fortsätta. Kanske har ni andra beprövade idéer för en två-månaders lite kille som är bättre. Om ni anser att det vi håller på med är för tidigt kommer jag att avbryta.
Vad tror ni?
PS. Jag kommer att byta till SHN-kuren när han är 5 månader (tidigare?). DS
Liten mamma till en stor Isac, född 6/4 -05