SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

LaQ skrev:
Elle, tips ang. välling, smakisar å mat? Nån särskild sort eller ngt man ska tänka på? Recepten tackar jag för!
Vid 3,5 månader så började vi bland 70-30 ungefär av ersättning(Baby Plus) och risvälling, sedan ökade vi mängden risvälling ung varannan dag så vi såg att magen hängde med. Efter en vecka ungefär så var vi uppe i full portion av risvällingen. Då körde vi risvälling till frukost, mellanmål och nattslurk och ersättning(BabyPlus) de andra två målen. Vid 4 månader införde vi grötsmakis som vi serverade med katrinplommonpuré och då började vi även fasa över till Mild Havrevälling på samma sätt som ovan fast blandade risvälling/havrevälling 70-30. Efter ca 2 veckor så införde vi smakisar på lunch och middagsmålen och då började vi med potatis och sedan blandade vi potatis med ngn grönsak. Så har vi fortsatt och utökat smakportionerna och tillfört nya ingredienser. Nu vid 5 månader äter hon så här:

Frukost- havregrynsgröt med mosad banan
Lunch- puré motsvarande liten 5-mån burk och fruktdessert efter det, ca 1/3-1/2 burk och påfyllnad av lite ersättning ca 100 ml
Mellanmål- lite mosad banan och 200 ml Mild havrevälling
Middag- som lunchen men utan påfyllning
Nattslurk- 100-200 ml Mild havrevälling

Jag återkommer senare om du inte fått svar på dina andra frågor.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Det går riktigt bra här hemma nu! Inte ett kvällstrassel sen den där dagen då nappen rök! Ikväll har han dessutom varit riktigt riktigt glad och skrattat så han kiknat innan natten. Underbart att höra hans små tjut! :heart: Istället för en hysteriskt ledsen bebis på skötbordet efter badet har jag nu en glad pojk som bubblar, pratar och skrattar för minsta lilla.

Nattningarna kvällstid har funkat toppen. Han har somnat utan ett pip varje kväll. Tills igår då pappan skulle natta. Vår analys säger att han inte hade så mkt attityd. Idag när jag nattade så blev det några frågor men inte mer än vad han redde ut själv.

Nattmålet är kvar, laddar för att plocka det nån dag nu i veckan eller till helgen. Vill att det ska vara en dag då han ätit riktigt bra. Eftersom han inte gör det alla dar så "vågar" jag inte riktigt. :( Nu äter han ännu mindre på natten för han är verkligen jättetrött:!: De senaste två nätterna har jag fått trixa för att få honom att ta bröstet öht. Det finns knappt nån mjölk kvar och jag pumpar inget längre. Han äter lite från ena bröstet och sen lägger jag honom igen och han sover till morgon kl 7. Inga tidiga uppvak mer än nåt enstaka pip som vi inte åtgärdar alls. Uppkommer det när pappan går upp vid 6 så får han husljud.

Innan jag plockar nattmålet skulle jag gärna vilja ha lite peppning från er kloka människor här på forumet. Vad blir min strategi?

:?: När jag lägger honom efter nattmålet har jag inte ramsat, borde jag det?

Dagtid fungerar lurarna bättre än förut! Förmiddagslurarna somnar han ofta numera utan ett pip. Väcks för det mesta. Långlurarna kan han gnöla lite och ligga och sparka å ha sig i vagnen men reder ut det själv. Jag avvaktar och han får bekräftelse när han är tyst. Igår hade vi inget uppvak under långluren. Wohoo! Övriga dagar reder han ut uppvaken själv. Dvs jag går inte in i rummet. Brukar oftast inte ramsa heller för han kan vakna och pipa till eller tjuta nåra gånger och medan jag tänker "jag avvaktar ännu" så tystnar han och somnar om. Eftermiddagslurarna är de som funkar sämst. Han har svårast att somna då och vaknar ofta själv efter 30-35 min.

:?: Borde jag bekräftelseramsa honom när han tystnar och reder ut uppvaken själv?

Har läst SHN-boken och önskar att jag gjort det för länge sen. :P Men bättre sent än aldrig. Jag tycker att den beskriver verktygen mkt bättre än BB. Jag skiter i att vi sitter i vagnträsket, har använt buffning istället när det behövts. Vilket behövdes de allra första dagarna på dagslurarna efter att vi plockat nappen. Men mycket sparsamt med buffningen. Har verkligen backat ordentligt och kunnat göra det sen nappen rök. Så det känns som att vi har kört en liten "sova-hela-dagslurarna-utan-nappen"-kur. Nåväl det har ju gått finfint.

Har köpt Sempers risvälling och Sempers ekologiska milda havrevälling. Har jämfört innehållsförteckningen på risvällingen med innehållsförteckningen på Sempers banangröt som rekommenderas från 4 mån. Det som finns i risvällingen som inte finns i banangröten är vasslepulver men det finns det ju i den vanliga modersmjölksersättningen. Sen är det bananpulver, vetemjöl och mjölkprotein i gröten som inte finns i vällingen. Så det känns ju som att det är rätt lika innehåll. Dvs i risvällingen finns inga "konstigheter" som barn under 6 mån inte "får" äta. Jag tänker på gluten å sånt som man kanske vill vara försiktig med hos småttingar.

Har fortfarande lite bröstmjölk i frysen så vi kör på med nattmackan sålänge den mjölken räcker. Sen kanske jag ger mig på att testa risvällingen. Förövrigt så har den utgått ur Sempers sortiment och tillverkas inte längre. Så det som finns i butik finns och sen är den slut så att säga. Sedan finns majsvällingen kvar.

Alltså det här med mat är ett gissel. Känner att jag har en matvargsvalp på väg att växa sig stor. :P Räknar jag ihop vad Junior äter på en dag så är det oftast runt 750-850 ml. Åtminstone aldrig mer än så. Det känns som att alla andra barn i hans ålder äter mer. :( Hur ska jag hantera detta? Får inte i honom mer mat och det känns lite jobbigt.

Började med smakportion av potatis i helgen och det har funkat fint. Nu får han det före varje lunchmål och han gillar det! Ersättning efter det. Han äter sin ersättning, något mindre än vanligt. Kan inte truga mer utan rätt vad det är så är det stopp och han blir grinig om jag försöker mer. Bjuder jag mer potatis vill han gärna ha det istället.

Funderar på när det är dags att introducera spjälsängen för daglurarna. Junior gillar att ligga som ett flygplan med armarna rätt ut i sängen när han ska sova för natten. Det är inte så gott om plats i vagnen. Liggdelen till vår vagn är inte av största modell heller (Emmaljunga City Cross med sk Citykorg). Då går det ju bra att mörklägga rummet för långluren t.ex. Men om han ska sova även morgonluren i sängen så brukar jag inte mörklägga utan bara hänga en handduk över suffletten på vagnen. Hur gör man då när man tar den luren i vagn? Har också upptäckt att det blir väldigt varmt i vagnen när det hänger nåt över. Det är ju skönast att sova svalt.

Ska göra en omstart med ensamlek också! Har samlat på mig lite nya roliga leksaker och starta upp det ordentligt. Bör den ligga sist på vakenpasset på morgonen eller kan man ha ensamlek en stund och sedan ta upp och göra annat när han verkar lessna? Eller ska det var lek fram till sovdags? Struntar man i skrattet före läggningen då?
LaQ skrev:När jag lägger honom, så åker armarna oftast ner innan jag hunnit lägga tillrätta benen. Huvudet åker ibland upp och är svårt att bli liggande. Han vill gärna resa huvet och försöka se sig om. Han ligger väl så och är tyst när jag går men brukar börja låta efter en liten stund. Ska jag buffa eller försöka "tvinga" honom till ro eller ska jag göra som jag gör och lämna honom sådan? Tänker att jag ju inte kan tvinga honom att ligga ner och slappna av, sålänge han inte skriker när jag går.
Hur ska jag tänka här?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning \:D/
LaQ skrev: Innan jag plockar nattmålet skulle jag gärna vilja ha lite peppning från er kloka människor här på forumet. Vad blir min strategi?
Jag klistrar in ett svar jag gav i en annan tråd om hur man tar bort sista nattmålet och inför ramsan. Tjoa till om något känns oklart!
Elle skrev: Så här går det till:

Bestäm när nattmålet ska bort och se till att barnet får mat, mat och mera mat vid varje mål. Detta gäller ju alltid men skadar ju inte att tänka på det lite extra :wink:

Natt 1: Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta och gå bort med ramsan. Vid uppvak under natten där barnet behöver hjälp så vagna tills han tystnar, avsluta med ngr mjuka skak på handtaget och gå bort och ut med ramsan. Arbeta så natten igenom. Kom ihåg bekräftelsen! Gör GLAD morgon :D

Natt 2: Precis som ovan men backa lite med vagningen, se den som "kristilldelning" och arbeta in ramsan. Den ska ha sista ordet inatt så påminn så många gånger det behövs och bekräfta mjukt när han varvar ner och håller på att somna. Arbeta så hela natten igenom!

Natt 3: Nu ska du bara behöva använda vagningen vid verklig KRIS i övrigt gäller avvakta och ramsan. Om han tystnar på ramsan på väg ut ur rummet så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt.

Nätterna som följer så avvakta mer och mer och låt barnet ta hand om uppvaken under natten själv. Däremot i vargtimmen så skulle jag markera med en ramsa vid första pip och därefter INGENTING förrän morgonen! När sedan natten sitter så backa även i vargtimmen, för nu vet barnet vad som gäller dvs :arrow: att på natten sover man och mamma och pappa kommer när det är morgon och jag kan snusa vidare tills dess :sleep:
Nu när han redan sover natt i spjälsängen så buffar du där det står vagnar i min beskrivning.
LaQ skrev:
:?: När jag lägger honom efter nattmålet har jag inte ramsat, borde jag det?
Nej, helt rätt handlat!

:arrow: När jag läser om hans lurar så undrar jag, hur ser hans schema ut?
LaQ skrev:
:?: Borde jag bekräftelseramsa honom när han tystnar och reder ut uppvaken själv?
Verktyga inte om det inte behövs, dvs om han inte är ledsen. Somnar han om av sig själv så är det kanon, det är ju precis det som ni vill att han ska klara av.
LaQ skrev: Började med smakportion av potatis i helgen och det har funkat fint. Nu får han det före varje lunchmål och han gillar det! Ersättning efter det. Han äter sin ersättning, något mindre än vanligt. Kan inte truga mer utan rätt vad det är så är det stopp och han blir grinig om jag försöker mer. Bjuder jag mer potatis vill han gärna ha det istället.
Varför inte köra på och utöka smakpotionerna när han verkar uppskatta detta? Dessutom kanske detta kan hjälpa dig att mota bort matvargsvalpen innan den växer :wink:

Angående lurar i vagn: De små juvelerna brukar uppskatta att sova trångt och ombonat MEN om du upplever att det börjar bli för trångt i liggdelen så kan ni väl byta till sittdelen? Jag tycker det är kanon att ha vagnen som sovplats så länge det bara går. Då får juvlerna frisk luft på köpet och dessutom är man mobil :wink: Angående värme i vagnen, så se till att det är en luftgenomsläpplig filt/tyg du har över vagnen, ställ den i skuggan och ha tunna kläder på och anpassa istället filtar efter temperaturen ute. Lilly sover body, byxor, strumpor, tunn fleece och en tunn vårmössa och det fungerar kanon! MEN som sagt var är det viktigaste att det fungerar för ER så gör som det passar er :D
LaQ skrev: Bör den ligga sist på vakenpasset på morgonen eller kan man ha ensamlek en stund och sedan ta upp och göra annat när han verkar lessna? Eller ska det var lek fram till sovdags? Struntar man i skrattet före läggningen då?
Här är en bra tråd om ensamlek som jag hoppas besvarar dina frågor:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15469
LaQ skrev:När jag lägger honom, så åker armarna oftast ner innan jag hunnit lägga tillrätta benen. Huvudet åker ibland upp och är svårt att bli liggande. Han vill gärna resa huvet och försöka se sig om. Han ligger väl så och är tyst när jag går men brukar börja låta efter en liten stund. Ska jag buffa eller försöka "tvinga" honom till ro eller ska jag göra som jag gör och lämna honom sådan? Tänker att jag ju inte kan tvinga honom att ligga ner och slappna av, sålänge han inte skriker när jag går.
Du gör helt rätt! Tillrättaläggandet är en "signal" till barnet att det är dags att sova, sedan låter du honom böka och komma till ro på sitt sätt.

LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle, är helt med på dina "ta-bort-nattmål"-tips. Det var ju ungefär så vi gjorde med daglurarna när vi plockade nappen. Jag inbillar mig att det inte blir något jättestohej på natten eftersom han redan nu är van att inte äta så mycket. Däremot är det ju en vana för honom att få komma upp och snaska lite tutte, oavsett hur mycket han får i sig. Jag antar att jag kan ignorera små enstaka pip under natten och bara åtgärda med buff när det blir mer skrik? Fast det kanske inte blir så enkelt som jag inbillar mig. :roll:

Schemat är 12-45-2-45.
07.00 väcks God Morgon! Mys och morna sig.
07.30 mat, byte, umgänge, påfyllning mat (ca 8), ligga på filten med leksaker i köket när jag äter frukost eller grejar = vaken 1 h 45 min
8.45 sova 45 min
9.30 vaken promenad i bärsele, mat (ca 10.20), byte, umgänge, påfyllning mat (ca 11), social delaktiget = vaken 2 h
11.30 sova 2 h
13.30 vaken, social delaktighet eller ligga på filten med leksaker, mat (14), byte, umgänge, påfyllning mat, gå ut eller åka nåt ärende med bilen, social delaktighet = vaken 2 h
15.30 sova 45 min
16.15 vaken, gå ut, mat äts ibland ute (17), umgänge, bad 17.45, ligga på filten/umgås med pappa, kvällsslurk 18.30 = vaken 2 h 45 min
19.00 skratt och godnatt

Kom gärna med synpunkter, in i detalj!

Lurarna sover han inne i vagnen nu, förut brukade han sova minst en lur ute. Men jag törs inte lägga honom ute när han gapar 5-10 min innan han somnar. Vi har grannarna tätt inpå och jag känner mig obekväm med det. :oops: När daglurarna funkar bättre så får det bli nån ute iaf. Lyckas ändå skrapa ihop 2 h utomhustid på vakentiden per dag.

Om han tystnar och somnar om själv utan att man upplever att han skrikit sig till sömns helt hysterisk, kan man utgå ifrån att man gjort rätt som inte åtgärdat då?

Senste tre kvällarna har det varit nattning med skrik eller gnäll på kvällarna
det kan man väl ta iofs för så hade vi ju det innan, men det känns lite surt när det gick så bra nyss. Daglurarna har också gått lite sämre nu.

Vissa dar när lurarna strular och han inte äter så bra så blir jag lite nere och attityden sjunker. Andra dagar har precis motsatt effekt. :?

Kan det vara läge att korta eftermiddagsluren redan nu eftersom han alltid vaknar efter 30-35 min? Han blir 4 månader på fredag, född i v. 42+2.

Imorgon ska vi till BVC mitt i lunchmålet men det får bli som det blir. Det blir sista inplanerade utflykten som jag vet på en månad. Satsar på att trycka i honom så mkt mat det går på fredag och skippa nattmålet då. Vet bara inte hur jag ska bära mig åt när han inte vill äta mer. Idag har jag vägt maten och antecknat och han har ätit såhär:

7.30 130 gram NAN1 (sista lilla påsen)
10.20 potatispuré + 135 gram NAN2
14 145 gram NAN2
17 här var han riktigt grinig och jag chansade på att han var hungrig eftersom han inte ätit jättebra tidigare under dagen, jag hade rätt och han slurkade i sig 200 gram NAN2
18.30 130 gram "nattmacka"
Summa: 740 gram

Det är en ganska representativ dag för honom. Förutom att han oftast brukar äta bättre till lunch och mellis och sämre till middag. Kvällsslurken brukar han då äta lite mer än vad han gjorde idag.
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hmm... Ikväll hände något som aldrig hänt förut. Junior vaknade 19.50! :shock: Jag blev så chockad och visste inte vad jag skulle göra. Gick in med resten av nattmackan och han slurkade i sig 50 ml till och somnade sen som en stock. Borde kanske inte gett mer mat men det här har aldrig hänt och jag föll för min känsla av att han alltid behöver mer mat. :roll:
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

LaQ skrev: Jag antar att jag kan ignorera små enstaka pip under natten och bara åtgärda med buff när det blir mer skrik? Fast det kanske inte blir så enkelt som jag inbillar mig. :roll:
Japp, buffning vid KRIS i övrigt avvakta och vid behov ramsa. Ni kommer fixa detta galant :thumbsup:

Jag tycker att ert schema ser bra ut! I och med att han är överburen med två veckor så kommer du kanske märka att det är dags att reglera schemat 2 veckor tidigare dvs vid 4 1/2 månad. Så var det för oss :D
LaQ skrev: Om han tystnar och somnar om själv utan att man upplever att han skrikit sig till sömns helt hysterisk, kan man utgå ifrån att man gjort rätt som inte åtgärdat då?
Det handlar ju hela tiden om att lyssna av och lära sig sitt barns olika skrik och läten. Att han tystnar och somnar om själv är kanonbra! Så man ska inte verktyga i onödan men absolut när man hör att det behövs. Fingertoppskänslan, du vet :wink:
LaQ skrev: Senste tre kvällarna har det varit nattning med skrik eller gnäll på kvällarna det kan man väl ta iofs för så hade vi ju det innan, men det känns lite surt när det gick så bra nyss. Daglurarna har också gått lite sämre nu.
Måla nu inte :twisted: på väggen och tro att så här kommer det alltid vara nu... Utan satsa extra mycket på skrattet både inför dagslurarna och natten och gå ut med en ramsa med självklarhet i rösten och sysselsätt er sedan med annat. Om sonen sedan vill ligga och muttra och gnöla lite innan han somnar, ja det är upp till honom.
LaQ skrev: Kan det vara läge att korta eftermiddagsluren redan nu eftersom han alltid vaknar efter 30-35 min?
Tänk FÖRUTSÄTTNINGARNA för en 45-min lur. Om han sedan inte sover exakt alla dessa minuter, ja det är inte huvudsaken, utan att han har möjlighet. Har ni en luftgenomsläpplig filt/tyg över sufletten så alla synintryck stängs ute?

Angående hans matintag så skulle jag introducera gröt på matschemat. Det brukar vara populärt och är mycket mättande. Vi började med pulvergröt med katrinplommonpuré och när vi sedan var uppe i en full portion så gick vi över till vanlig havregrynsgröt m mosad banan.

LaQ

Inlägg av LaQ »

Tack för ditt svar Elle! :heart:

Puh, nu har Junior äntligen somnat för förmiddagsluren. Han började bli rätt gnällig mot slutet och när jag skulle busa med honom innan läggningen så blev han bara ledsen istället. Inte lätt... trött pojke. Sen skrek han när jag gick ifrån honom efter läggningen. Fick ramsa x8 med magstöd efter en stund men det hjälpte inte, han blev snarare bara argare när jag lät bestämd. Till slut började han skrika upp sig ordentligt så jag fick gå in och buffa i två omgångar innan han var tyst och lugn. Han blir väääldigt varm när han ligger och gapar på det viset. Har bytt ut den svarta handduken över suffletten mot en gammal svart linnekjol jag hade i garderoben. :P Den är iaf mer luftgenomsläpplig, men fortfarande blir det väldigt varmt därinne i vagnen. Kan jag inte mörklägga rummet som jag gör på långluren istället?

Upplever att ramsan inte tar så bra, har jag gjort något fel eller kommer det att ta ett tag till?

Ang. schemat så var det så sist också att vi fick skära ner 1.5 h lurarna till 45 min dagtid i förväg, innan han hann bli 3 månader. Nu får jag plocka upp honom så fort han vaknar innan han börjar skrika på eftermiddagsluren eftersom jag vet att han inte somnar om då.

Elle skrev:
LaQ skrev:Om han tystnar och somnar om själv utan att man upplever att han skrikit sig till sömns helt hysterisk, kan man utgå ifrån att man gjort rätt som inte åtgärdat då?
Det handlar ju hela tiden om att lyssna av och lära sig sitt barns olika skrik och läten. Att han tystnar och somnar om själv är kanonbra! Så man ska inte verktyga i onödan men absolut när man hör att det behövs. Fingertoppskänslan, du vet ;)
När han vaknar till på långluren och låter så skriker han ganska långsamt och klagande. Gör jag inget åt det så somnar han om. Är det OK trots att han låter lessen men inte gråt-lessen om du förstår? :roll:

Vilket mål skulle jag ge gröt tycker du? Eftersom han verkar kräkas när han äter för mycket för fort på morgonen så kanske man ska ta nåt som är snällt för magen på morgonen iaf. Ville gärna köra potatis nån vecka först för att se att allt verkar OK. Det blir ju mycket söl med potatisen så man undrar hur mycket han egentligen får i sig... :roll: Tänker att det blir samma med gröten. Har mjölk till nån veckas nattmackor i frysen kvar. Kanske ta vällingen sen istället? Och avvakta med gröten...

För att säga något positivt mitt i alla bakslag som det känns... så har vi inte haft några tidiga uppvak eller gnöl på mornarna iaf. Men nu vore det väl :twisted: för att jag sagt det.

Varför blev det såhär när allt gick så bra nyss? ](*,)

Är åtminstone väldigt glad för att ni tar er tid att svara på mina frågor. Utan er skulle det inte likna nånting här hemma. :thumbsup:
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hmm... varit på BVC idag. Junior hade inte ökat riktigt så mycket som sköterskan hade önskat. Inte så att han är underviktig men tillräckligt för att vi ska kämpa för att få i honom mer mat. Vilket jag misstänkt hela tiden. Han fick äta sin ersättning i flaska till lunch när vi var där. Visar först inga tecken på hunger alls men tar flaskan när man lägger honom i famnen med ömma järngreppet. Äter FORT och glupskt 80 ml, släpper sedan och vänder bort huvudet och vill inte ha. Kämpar och trugar. Som det brukar med andra ord, fast han brukar ju äta mer än så i första omgången. Gav en påfyllning i bilen innan vi åkte hem och då gick det ner lite till.

Alltså såhär kan vi ju inte ha det!

Fick tips av BVC-sköterskan att ge gröt med smör i för extra kalorier. Gav lite gröt när vi kom hem förut och han gillade det men har ju svårt med tekniken, precis som med potatisen. Maten åker mest ut igen men han gapar iaf och vill smaka. Sedan sitter han och småpratar och låter "hmm mmm huuu uuuuh" med maten i munnen.

Idag vägde han 7285 g 64.5 cm lång.
För en månad sedan 6615 g 62 cm lång.
Vid födseln 3820 g och 52 cm lång.

Har röjt som en tok i skåpen här i köket nu när han sovit långlur för att få nåt annat att tänka på och göra lite husljud. Trevligt tycker Junior. Han somnade efter 10 min gap och jag fick buffa också. :? Vaknade efter 1.20 och gav ifrån sig nåra pip sporadiskt under 10 min men tystnade själv och somnade om.

Junior är rätt aktiv av sig och har inte tiiid att äta. Samma sak som med amningen med andra ord. :roll:

Hade helst velat ge potatis tills han klarar av att hantera fast föda och svälja ordentligt. Innan jag börjar med gröt alltså. Kanske ska köra på vällingen ändå? :? Min BVC-sköterska är jättebra och inte sådär strikt efter regelboken så att säga. Men hon tyckte ändå att vi skulle ta gröt istället för vällingen.

Finns det några bra knep för att få i ungen många kalorier per mål när han inte har tålamod (eller vad det nu är) att äta så mycket per gång?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag gav gröt som "middag" innan nattmackan. Jag gjorde gröten lite lösare och serverade den i "tjock soppkonsistens" i en pipmugg köpt på coop för en billig penning. En sån sak med 3 hål och inget stopp. Sen satt Tor i babysitter och drack detta. Det var superpoppis. Första smakisen blev 1 dl! Så kör på gröten men smör tycker jag. Se till att det är äkta smör som är osaltat!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:Jag gav gröt som "middag" innan nattmackan. Jag gjorde gröten lite lösare och serverade den i "tjock soppkonsistens" i en pipmugg köpt på coop för en billig penning. En sån sak med 3 hål och inget stopp. Sen satt Tor i babysitter och drack detta. Det var superpoppis. Första smakisen blev 1 dl! Så kör på gröten men smör tycker jag. Se till att det är äkta smör som är osaltat!
OK! Du är fiffig du! :wink: En nappflaska med dinapp för fullkornsvälling torde funka men det kanske är dumt att förknippa nappflaskan med den goda gröten. Eftersom min lille pöjk inte är så superförtjust i ersättningen han får i flaskan. :roll: Får försöka införskffa en pipmugg.
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jepp, kör du med denna pipmuggen kan gröten vara lite tjockare än om du blandar in flaskan. Så ha ersättning och välling i flaskan. Och smakisar samt gröt i pipmuggen. De har färgglada lock och handtag och är BILLIGA!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Finemang TorsMamma! Har idag serverat gröt på vanligt sätt med sked. Tror det gick i en del faktiskt men mycket kladd också förstås. Hör iaf att han sväljer flera gånger när han äter både gröt och potatismoset. Rapar gör han också sittandes i matstolen så det funkar nog hyfsat. Samlade upp grötresterna som låg i haklappsfacket utblandat med saliv och hällde i en flaska med lite ersättning och dinapp största storleken. Så fick han i sig det med. Ska införskaffa en pipmugg snarast! En utan droppstopp alltså.

Han har ätit rätt bra idag faktiskt så nu blir det no more tuttsnaskande på nätterna för Junior. *gulp* :-#

Jag är ganska säker på att han kommer att sova till åtminstone 4.15 eller 4.30 inatt. Då ska vi "bara" ta oss igenom resterande timmar fram tills tuppen gal. Jag har läst på massor i SHN-boken men det känns ju inte som att detta blir nån regelrätt kur eftersom vi kommit en bra bit redan. Under långluren dagtid har han ofta ett uppvak efter 1.5 h och då löser han det själv med lite husljud som hjälp. Jag varken ramsar för påminnelse eller bekräftelse och går inte in i rummet. Min strategi för inatt nu är att avvakta pip och gnäll. Ramsa när han börjar skrika upp sig och funkar inte det får jag hjälpa honom med att buffa. Vad tror ni om det?

Egentligen borde man ta sig ett glas vin ikväll nu när man "kan", men det är nog bättre att vara pigg och förberedd för natten. Får ta det där glaset som belöning sen när vi fixat detta istället.

Å så grattis till min älskling som blir 4 månader idag. Tänk vad tiden går fort! Vi har haft en krokig resa de här månaderna men nu känns det som att vi börjar förstå varann bättre och framförallt NJUTA mer av tillvaron och varandras sällskap. :heart:

Förra veckan efter att vi plockat nappen gick det finfint, sen kom ett bakslag i tisdags och denna veckan har krånglat lite både vid kvällsnattningar och daglurarnas insomningar. Igår kväll var det pyttelite pip. Idag har han gnölat 1 minut på fm- och långluren innan han somnat. Skött uppvaket på långluren själv. På emluren somnade han utan ett pip. Samma nu ikväll. Han låg iofs länge och väl (30 min) och grejade med täcket å höll på därinne nu på kvällen men helt tyst. Så nu känns det som att det vänder igen. Håll tummarna för oss och sänd lite Attityd i luften till oss. \:D/
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

HÄRLIGT vilken superrapport du ger mig så här inför helgen. Jag blir superglad, men gladast är nog du tror jag. :lol:

Ge det hela några nätter skall du se, snart nog sitter du där med ett glas vin varje fredagskväll om du vill, ingen brådska. :wink: 8)
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:HÄRLIGT vilken superrapport du ger mig så här inför helgen. Jag blir superglad, men gladast är nog du tror jag. :lol:

Ge det hela några nätter skall du se, snart nog sitter du där med ett glas vin varje fredagskväll om du vill, ingen brådska. :wink: 8)
Hehe det låter det va! \:D/

Så min strategi låter OK?

Tonight is the night så att säga. Står här med tandborsten i munnen, beredd att få mig lite sömn. Så får vi se vad natten har för äventyr att bjuda på. :D
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

JA, och du grattis på 4 mån dagen! HURRA, HURRA, HURRA, HURRRRAAAAAAA! :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"