Elle, är helt med på dina "ta-bort-nattmål"-tips. Det var ju ungefär så vi gjorde med daglurarna när vi plockade nappen. Jag inbillar mig att det inte blir något jättestohej på natten eftersom han redan nu är van att inte äta så mycket. Däremot är det ju en vana för honom att få komma upp och snaska lite tutte, oavsett hur mycket han får i sig. Jag antar att jag kan ignorera små enstaka pip under natten och bara åtgärda med buff när det blir mer skrik? Fast det kanske inte blir så enkelt som jag inbillar mig.
Schemat är 12-45-2-45.
07.00 väcks God Morgon! Mys och morna sig.
07.30 mat, byte, umgänge, påfyllning mat (ca 8), ligga på filten med leksaker i köket när jag äter frukost eller grejar = vaken 1 h 45 min
8.45 sova 45 min
9.30 vaken promenad i bärsele, mat (ca 10.20), byte, umgänge, påfyllning mat (ca 11), social delaktiget = vaken 2 h
11.30 sova 2 h
13.30 vaken, social delaktighet eller ligga på filten med leksaker, mat (14), byte, umgänge, påfyllning mat, gå ut eller åka nåt ärende med bilen, social delaktighet = vaken 2 h
15.30 sova 45 min
16.15 vaken, gå ut, mat äts ibland ute (17), umgänge, bad 17.45, ligga på filten/umgås med pappa, kvällsslurk 18.30 = vaken 2 h 45 min
19.00 skratt och godnatt
Kom gärna med synpunkter, in i detalj!
Lurarna sover han inne i vagnen nu, förut brukade han sova minst en lur ute. Men jag törs inte lägga honom ute när han gapar 5-10 min innan han somnar. Vi har grannarna tätt inpå och jag känner mig obekväm med det.

När daglurarna funkar bättre så får det bli nån ute iaf. Lyckas ändå skrapa ihop 2 h utomhustid på vakentiden per dag.
Om han tystnar och somnar om själv utan att man upplever att han skrikit sig till sömns helt hysterisk, kan man utgå ifrån att man gjort rätt som inte åtgärdat då?
Senste tre kvällarna har det varit nattning med skrik eller gnäll på kvällarna
det kan man väl ta iofs för så hade vi ju det innan, men det känns lite surt när det gick så bra nyss. Daglurarna har också gått lite sämre nu.
Vissa dar när lurarna strular och han inte äter så bra så blir jag lite nere och attityden sjunker. Andra dagar har precis motsatt effekt.
Kan det vara läge att korta eftermiddagsluren redan nu eftersom han alltid vaknar efter 30-35 min? Han blir 4 månader på fredag, född i v. 42+2.
Imorgon ska vi till BVC mitt i lunchmålet men det får bli som det blir. Det blir sista inplanerade utflykten som jag vet på en månad. Satsar på att trycka i honom så mkt mat det går på fredag och skippa nattmålet då. Vet bara inte hur jag ska bära mig åt när han inte vill äta mer. Idag har jag vägt maten och antecknat och han har ätit såhär:
7.30 130 gram NAN1 (sista lilla påsen)
10.20 potatispuré + 135 gram NAN2
14 145 gram NAN2
17 här var han riktigt grinig och jag chansade på att han var hungrig eftersom han inte ätit jättebra tidigare under dagen, jag hade rätt och han slurkade i sig 200 gram NAN2
18.30 130 gram "nattmacka"
Summa: 740 gram
Det är en ganska representativ dag för honom. Förutom att han oftast brukar äta bättre till lunch och mellis och sämre till middag. Kvällsslurken brukar han då äta lite mer än vad han gjorde idag.