Hur kommer vi vidare???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katttta

Hur kommer vi vidare???

Inlägg av Katttta »

Hej!

För 3 veckor sedan kurade vi vår lilla 9 månader gamla dotter. Det gick över förväntan och vi sover numer (oftast) hela nätterna :P Däremot tar det nu MKT lång tid för henne att komma till ro och somna + att hon vaknar vid sex på morgonen och bajsar (vi har morgon vid sju) och somnar inte om utan är sedan jäääätteledsen fram till sju. Det känns jättejobbigt - det är mkt tårar nu, dels under morgonen och sedan inför både fm-luren och kvällsnattningen. På em sover hon i vagnen och då är det inga ledsna miner.

Vårt schema ser ut så här:
kl 07.00 vakna + frukost
kl 09.00 - 09.45 förmiddagslur hemma i spjälsängen (hade den mellan 09.30-10.15 innan men då var hon ännu mer svårsövd)
kl 10.30 lunch
kl 13.00 mellanmål (gröt)
kl 13.30 - 15.00 eftermiddagslur ute i vagnen
kl 16.00 middag
kl 18.30 välling, pyjamas o bus
kl 19.00 godnatt

Mattiderna känns bra - har justerat dem och fått dem att passa oss redan någon månad innan vi började kura. Hade även ungefär dessa sovtider också.

Snälla, kan någon hjälpa oss! Hur ska jag få henne att komma till ro lite snabbare? Idag stökar, bökar, snurrar, ställer hon sig upp och skriker (mest argt iofs) i mellan 15-30 minuter både fm o kväll innan hon kommer till ro. Jag buffar aldrig längre. Har försökt ramsa mindre - bara bekräfta när hon tystnar. Ibland när hon ställer sig upp lyckas hon inte lägga sig ner själv (har precis lärt sig ställa sig upp) så jag går in o lägger henne ner en-tre gånger och gör solfjädern och ramsar mig ut.

Tacksam för råd!
//Katttta
Katta

Mamma till en underbar liten kicka, född juni -07 och kurad påsken -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej katttta!

Det är bra att hålla sig till samma tråd även om rubriken inte stämmer. Det blir lättare för oss att ha hela bakgrunden samlad på en och samma plats. Jag kopierar över ditt inlägg till din gamla tråd. Så nu är den här tråden avslutat :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :D

Pris och beröm för ett fantastiskt arbete :-({|= Vilken lättnad, vilken gåva för lilla älsklingen att få sina goda nätter :sleep:

Nu är inte arbetet slutfört riktigt ännu, och ni få beväpna er med:
:arrow: glädje (skratt och bus även inför dagslurarna, fast kortare):
:arrow: tålamod :!: Rom byggdes inte på en dag. Men det blev stadigt och står än. Byggarna hade visioner - de höll genom alla svårigheter målet för ögonen: Rom skulle bli den eviga staden :thumbsup:

Så fastna inte i misströstan som så lätt bildar nya mönster som stavas negativa förväntningar och uppfyller sig själva :cry: för både er och barnet.

Läs noga januarikrönikan 2008 :wink: (ur nya, Internationella Sova hela natten). Så får du tag i förhållningssättet, Attityden av självklarhet - säkerhet. Och kan jobba vidare i den fram till målet, själva njutningen :lol:

Akut: arbeta förebyggande. Solfjädra barnet först, vid läggning, som markering och lite längre - kanske ett par minuter - så att hon verkligen hinner slappna av och bli sömntung (någorlunda). Efter distinkt tillrättaläggande. Ta alltså ledningen från början, i stället för att gå in efteråt och försöka åtgärda problem som eventuellt uppstått. Då är det ramsan och enbart ramsan som gäller.

I vargtimmen, tidig morgon, är det bara precis en upplysingsramsa x4 som gäller, och därefter ingen trafik. Även flitigt ramsande är underhållning och säger att dagen har börjat. Öva upp ramsan mycket högre och gladare och mer bestäd och på slutet definitivt punktsättande. Gör sedan andra ljud i huset höga nog att nå in. Mozart eller glad Strauss är inte fel.

Övergipande - fortsätt :!: Ni är inte helt framme än. Mer förtroende för lilla barnet - och för dig själv! Kan hon resa sig, exempelvis, kan hon också lägga sig (via sittande). Men gör det inte om du gör det åt henne.

Ut med orosvargarna. Här finns ingenting alls att oroa sig för.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag har flyttat AW´s svar till din andra tråd. Så nu är den här avslutad på riktigt. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"