How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej på er :lol:
Har läst hela tråden och följt den i bakgrunden 8)
Nu ska jag börja, eller rättare sagt när jag går på mammaledighet igen om ett par veckor!

Vill tipsa om kartongpapper som jag såg att några inlägg handlade om!
Jag jobbar som transportledare och har en hel del tryckerier som kunder. Hämtar ibland sån kartong för återvinning.
Själv fick jag igår en decimeter hög bunt med vit hård kartong nu i dubbel A3-storlek (vet inte vad storleken heter :oops: )
Helt perfekt och alldeles gratis.
Så mitt tips är att ringa runt till tryckerier och fråga om de har överbliven kartong att skänka.

Spännande värre ska det här bli och jag återkommer när jag börjat!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

He-he, hos IAHP kryllar det av små barn som kan läsa. Och de är även hjärnskadda!

Men en rolig artikel var det...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2031255.ab
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej i tråden!

Nu är det dags att börja så smått även här. Trots den trötta mamman. Jag hinner inte leta igenom hela tråden nu, är det någon som har data-godis i ämnet att dela med sig av...?

Vet att jag läst om powerpoint-presentationer el. liknande..

Tacksam för hjälp :D
/Fjällmor
LenaK

Inlägg av LenaK »

vet att MATA hade powerpoint-presentationer till läsdelen och ms Sophie hade tillverkat prickarna 1-100 till mattedelen :P . prickarna har jag fått och redan använder, så om du vill så kan jag dela med mig.
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Prickarna har jag om inte LenaKöhn skickar till dig.
Lite powerpointpresentationer också.
bara att hojta till om du vill ha!
LenaK

Inlägg av LenaK »

Ms Sophie, skulle inte du kunna berätta lite om hur långt du har kommit med matematik och hur det känns överhuvudtaget :?:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Har pm'at Sophie! :-)

Tack Lena!

Om det finns fler "färdiga" material att ta del av är jag jätteintresserad. Detta vore perfekt för Lotass och Meja när mamma har dagar då kroppen strejkar..

:D

/Fjällmor
LenaK

Inlägg av LenaK »

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1843520028
i fall man vill börja med engelska.
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

tack Lena!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

LenaKöhn skrev:Ms Sophie, skulle inte du kunna berätta lite om hur långt du har kommit med matematik och hur det känns överhuvudtaget :?:
Just nu har vi lite paus i matematiken.
Tintin har börjat reagera med "nej, inte prickar" och då väntar jag.
Det är inte kul för henne och något gör jag fel.
Försöker göra fort, har gjort addition också.
Vi har även kört lite matte-prickar på datorn.

Men som sagt var så har vi prick-paus just nu.
Däremot räknas allt som räknas kan här hemma.
Hon har stenkoll på att hon är 2 år, och att hon blir 3 år nästa gång och hur många fingrar det är. Hon vet hur mycket 1, 2 och 3 är.
Räknar upp till 10 minst och sen blir det fjorton, 7, 19 typ :D

Men vi kommenterar med tal i förbifarten - "titta, där går det två änder, en hona och en hane" och hon kommenterar själv när det gäller mängder mindre än 3 annars är det bara många :wink:

Så intresset finns där helt klart!
LenaK

Inlägg av LenaK »

Fjällfolket skrev:tack Lena!
Var så god!
Min flicka älskar färgdelen och killen är för kroppsdelen, så de kör varsin grej och sen diskuterar väldigt livligt vid matbordet det de har lärt sig. Och lär av varandra :!: Mamma behöver inte göra några ansträngningar alls :lol:
Det otroliga är att de uttalar EXAKT som på CDn :P
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Hege

Inlägg av Hege »

Ja, denne (Talk Now) har vi också hemma. Jättefavvo, säger barnen om den.

Och javisst talar de "british english". Underbart att höra kjucömbä och köpp an' såsä (cucumber och cup and saucer...)

Hege
LenaK

Inlägg av LenaK »

ms Sophie skrev: Just nu har vi lite paus i matematiken.
Samma här. Paus alltså. Jag tycker inte att jag får ngn respons från lillen. Han verkar inte alls intresserad och eftersom det inte finns några sätt att kolla om han lär sig ngt, så blir man lätt avtänd.
Vänta tills han blir 9 månader, kanske?
Tips från någon annan som kör prickar med bebisar? Någon?..
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lena, ja talar vi om din lilla pojke så handlar det om att det måste gå FORT! Tor körde jag matte med från ganska tidig ålder och jag visade prickarna fort, fort fort. Jag har än idag aldrig kollat om han "kan" matte, för det intresserar mig inte. Jag är enbart intresserad av att han får mängdlära och använda sina sinnen, utvecklas m.m.

Nu är han 1,5 och jag har precis börjat köra lite tester på läsa delen. Jag har ord på ena sidan och bild på ordet på andra stoppat i plastficka. Lägger upp Tiger och Hippopatamus och säger. Whick one is the tiger? Han väljer 1 och är det fel säger jag bara, this is the hippopatamus. Då sliter han upp den andra och jag klappar och säger good job, this is the tiger. Och så gör vi en massa ljud.

Men jag kan i ärlighetens namn säga att både läsa och matte var MYCKET lättare att göra när han var mindre och inte kunde gå eller utforskade riktigt lika intensivt. Men det måste gå så fantastiskt fort och man får INTE ge upp. Det handlar om 30 sek 3ggr/dag och även om du nu tror detta inte hjälper ditt barn i massor så gör det ju i alla fall INGEN skada. Visst? Så TÄNK OM, det gör nytta?????
Är detta då en chans som du vill missa? För just matte delen är lättast att börja med och då med fördel runt 3-4 mån ålder tycker jag!

Men det är jag det. :wink: (och Doman då förståss)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LenaK

Inlägg av LenaK »

Ja, Ja, jag ska skärpa mig :oops:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "