10 eller 12 timmar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
elinmats

10 eller 12 timmar?

Inlägg av elinmats »

Hej igen!
Efter att både jag och min bebis ha njutit av god sömn varje natt en hel månad, undrar jag hur jag går vidare. Hon är nu tre månader och sover 10,5 timmar per natt. Jag väcker henne klockan 23 och sedan sover hon alltså 8 timmar i sträck. Enligt hemsidan ska hon sova tio timmar i sträck och i Annas bok står det att man ska vänta till hon är fyra månader och införa sova hela natten dvs 12 timmar. Hur ska jag göra? Införa 10 timmar nu eller vänta tills hon är 4 mån och införa 12 timmar?
hur har ni andra gjort?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Tycker du ska göra det som känns rätt för dig.
Själv väntade jag med 12 timmars natt tills jag slutat helamma(gav lite tillägg på kvällen). Det var vi 5 månader och då sov han automatiskt 11,5-12h istället för 9. Efter 5 månader körde jag amning som komplement till gröt och mat.Han var en "smalis" när jag ammade honom, så jag ville ge honom det "extramålet" vid 6 för att han behövde mat och jag inte ville ge mer tillägg. Han var ordentligt mätt vid varje mål(kräktes jämt).
När han sov 9 timmar i sträck såg jag ändå till att han hade 12-timmars natt men med ett tidigt morgonmål och sedan somna om. Så han hade den rytmen och det tror jag underlättar när de ska sova 11-12 timmar i sträck. Jag hade sedan oftast 11-11,5h timmars natt, så han sov lite rejälare under dagen. Har i stort sätt aldrig haft något problem med att han vaknar för tidigt på morgonen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte står det väl att man ska "vänta" med att införa tio timmar natt eller i så fall på något vis hoppa över det steget... :?: :!:

Det enklaste är ju att gå från sex tim/en månad via åtta/två mån till tio vid tre månader. Så bestäm en tio timmars natt, hur den ska ligga, och inför den bara :!: Hon fixar det lätt eftersom hon redan är en van, god liten sovare :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"