Hjälp - hur göra med dagssömnen under kuren?
Hjälp - hur göra med dagssömnen under kuren?
Nu har vi bestämt oss - vi ska sätta igång en sova-hela-natten-kur för vår snart 9 månader gamla dotter. Vi har läst på o funderat o läst igen och har klart för oss hur vi ska göra på kvällen/natten men Hur gör man med sömnen på dagen???
Vårt sovschema ser ut så här:
7.00 vakna
9.30 - 10.15 sova (hemma i sin säng)
13.30 - 15.00 sova (i vagnen ute)
19.00 sova för natten i sin säng
På eftermiddagarna sover hon redan gott i sin vagn under hela vår dagliga promenad (så här skulle jag vilja fortsätta som innan). Är det bra?
Men hur gör jag med förmiddagssömnen??? I dagsläget har jag ammat henne till söms. Ska jag börja lägga henne i sin säng o buffa även på förmiddagarna? Isf, ska jag börja med det samtidigt som vi börjar kuren? Eller ska man fortsätta som tidigare på dagarna tills nätterna har "satt sig"?
Är mycket tacksam för råd o hjälp!!!
//Katta
Vårt sovschema ser ut så här:
7.00 vakna
9.30 - 10.15 sova (hemma i sin säng)
13.30 - 15.00 sova (i vagnen ute)
19.00 sova för natten i sin säng
På eftermiddagarna sover hon redan gott i sin vagn under hela vår dagliga promenad (så här skulle jag vilja fortsätta som innan). Är det bra?
Men hur gör jag med förmiddagssömnen??? I dagsläget har jag ammat henne till söms. Ska jag börja lägga henne i sin säng o buffa även på förmiddagarna? Isf, ska jag börja med det samtidigt som vi börjar kuren? Eller ska man fortsätta som tidigare på dagarna tills nätterna har "satt sig"?
Är mycket tacksam för råd o hjälp!!!
//Katta
-
Nancy
Re: Hjälp - hur göra med dagssömnen under kuren?
Hej Katta och välkommen till forumetKatttta skrev: På eftermiddagarna sover hon redan gott i sin vagn under hela vår dagliga promenad (så här skulle jag vilja fortsätta som innan). Är det bra?
1. Om schemat passar både stora och små tycker jag absolut att ni skall ha kvar det.
2. Dagtid gör du precis som på natten, buffar och går med ramsan. Jag tycker att du skall starta till kvällen och sen nästa dag kör du schemat precis så som du tänkt.
Lycka till
Kura på rygg....
Hej igen!
Då ställer jag min fråga om att kura på rygg här också....
Jag känner verkligen starkt för att jag vill att min lilla kicka ska få fortsätta sova på rygg. Har ni några tips om hur man bäst buffar på rygg? Hur håller man henne på plats?
//Katta
Då ställer jag min fråga om att kura på rygg här också....
Jag känner verkligen starkt för att jag vill att min lilla kicka ska få fortsätta sova på rygg. Har ni några tips om hur man bäst buffar på rygg? Hur håller man henne på plats?
//Katta
Katta
Mamma till en underbar liten kicka, född juni -07 och kurad påsken -08
Hon var ju bara 4 månader när vi gjorde det så vi kurade henne i vagnen. Är ju lite enklare då. Vi buffade inte utan vagnade bara.
Vill oxå bara säga att när hon var 5 månader så köpte vi ett larm och la henne på mage. Lite frågor blev det första natten men sedan sov hon som en lite gris
Jag har läst i ngn tråd om att man kan buffa om barnet ligger på sidan, men på rygg blir ju lite svårare.
Tyvärr så fick du inget riktigt svar från mig men ville ändå svara och säga att det går att kura på rygg. Tycker ändå att du ska fundera lite till angående magläge. Tänk så här: ni kurar henne på mage och när ni lämnat rummet väljer hon ju själv hur hon vill sova. Precis som nu. Hon ligger ju knappast på rygg hela natten med tanke på hennes ålder.
Lite förvirrade tankar från mig
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
ilindstrom
Hej!
För 3 veckor sedan kurade vi vår lilla 9 månader gamla dotter. Det gick över förväntan och vi sover numer (oftast) hela nätterna Däremot tar det nu MKT lång tid för henne att komma till ro och somna + att hon vaknar vid sex på morgonen och bajsar (vi har morgon vid sju) och somnar inte om utan är sedan jäääätteledsen fram till sju. Det känns jättejobbigt - det är mkt tårar nu, dels under morgonen och sedan inför både fm-luren och kvällsnattningen. På em sover hon i vagnen och då är det inga ledsna miner.
Vårt schema ser ut så här:
kl 07.00 vakna + frukost
kl 09.00 - 09.45 förmiddagslur hemma i spjälsängen (hade den mellan 09.30-10.15 innan men då var hon ännu mer svårsövd)
kl 10.30 lunch
kl 13.00 mellanmål (gröt)
kl 13.30 - 15.00 eftermiddagslur ute i vagnen
kl 16.00 middag
kl 18.30 välling, pyjamas o bus
kl 19.00 godnatt
Mattiderna känns bra - har justerat dem och fått dem att passa oss redan någon månad innan vi började kura. Hade även ungefär dessa sovtider också.
Snälla, kan någon hjälpa oss! Hur ska jag få henne att komma till ro lite snabbare? Idag stökar, bökar, snurrar, ställer hon sig upp och skriker (mest argt iofs) i mellan 15-30 minuter både fm o kväll innan hon kommer till ro. Jag buffar aldrig längre. Har försökt ramsa mindre - bara bekräfta när hon tystnar. Ibland när hon ställer sig upp lyckas hon inte lägga sig ner själv (har precis lärt sig ställa sig upp) så jag går in o lägger henne ner en-tre gånger och gör solfjädern och ramsar mig ut.
Tacksam för råd!
//Katttta
För 3 veckor sedan kurade vi vår lilla 9 månader gamla dotter. Det gick över förväntan och vi sover numer (oftast) hela nätterna Däremot tar det nu MKT lång tid för henne att komma till ro och somna + att hon vaknar vid sex på morgonen och bajsar (vi har morgon vid sju) och somnar inte om utan är sedan jäääätteledsen fram till sju. Det känns jättejobbigt - det är mkt tårar nu, dels under morgonen och sedan inför både fm-luren och kvällsnattningen. På em sover hon i vagnen och då är det inga ledsna miner.
Vårt schema ser ut så här:
kl 07.00 vakna + frukost
kl 09.00 - 09.45 förmiddagslur hemma i spjälsängen (hade den mellan 09.30-10.15 innan men då var hon ännu mer svårsövd)
kl 10.30 lunch
kl 13.00 mellanmål (gröt)
kl 13.30 - 15.00 eftermiddagslur ute i vagnen
kl 16.00 middag
kl 18.30 välling, pyjamas o bus
kl 19.00 godnatt
Mattiderna känns bra - har justerat dem och fått dem att passa oss redan någon månad innan vi började kura. Hade även ungefär dessa sovtider också.
Snälla, kan någon hjälpa oss! Hur ska jag få henne att komma till ro lite snabbare? Idag stökar, bökar, snurrar, ställer hon sig upp och skriker (mest argt iofs) i mellan 15-30 minuter både fm o kväll innan hon kommer till ro. Jag buffar aldrig längre. Har försökt ramsa mindre - bara bekräfta när hon tystnar. Ibland när hon ställer sig upp lyckas hon inte lägga sig ner själv (har precis lärt sig ställa sig upp) så jag går in o lägger henne ner en-tre gånger och gör solfjädern och ramsar mig ut.
Tacksam för råd!
//Katttta
ilindstrom
Hej katttta!
Det första som slår mig är att hon kanske fortfarande är inne i åttamånadersångesten. AW skriver i BB utförligt om den. Läs där så kanske du kan se om det är där skon klämmer.
Några andra tankar från mig är hur är det med mörkläggning? Det ska vara kolmörkt i rummet. Det finns två sätt att få det becksvart. Antingen tejpar man upp svart sopsäck för fönstret eller så kan man använda mörkläggningsgardin och täcka springorna med folie.
Använder ni väckarklockan? För mig och mina barn blev det en aha-upplevelse när den infördes- Tog bara några få mornar så föll poletten ner att det faktiskt inte var morgon förren den ringde. Min minsta är lika gammal som din flicka och han ligger nu och väntar på klockan och när den ringer så börjar han gympa ordentligt i sängen. Kanske en lösning för morgonen?
Gällande förmiddagsluren så skulle jag tänka förutsättningar. Ge henne förutsättningar för 45- minutere. Du kan bara ge henne möjligheten att sova men inte sova åt henne. Om hon inte somnar inom en kvart skulle jag när hon väl somnar ta upp henne efter 20 min. Kanske det om ett par veckor är så att hon är rdo för en kortare fm-lur. Hur låter det tycker du?
På kvällen undrar jag hur ni har det med skrattet till godnattet? Hon ska skratta så att hon kiknar och det ska vara riktigt roligt att gå och lägga sig.
Hoppas något av det jag skrivit kan hjälp dig
hälsningar
Ida
Det första som slår mig är att hon kanske fortfarande är inne i åttamånadersångesten. AW skriver i BB utförligt om den. Läs där så kanske du kan se om det är där skon klämmer.
Några andra tankar från mig är hur är det med mörkläggning? Det ska vara kolmörkt i rummet. Det finns två sätt att få det becksvart. Antingen tejpar man upp svart sopsäck för fönstret eller så kan man använda mörkläggningsgardin och täcka springorna med folie.
Använder ni väckarklockan? För mig och mina barn blev det en aha-upplevelse när den infördes- Tog bara några få mornar så föll poletten ner att det faktiskt inte var morgon förren den ringde. Min minsta är lika gammal som din flicka och han ligger nu och väntar på klockan och när den ringer så börjar han gympa ordentligt i sängen. Kanske en lösning för morgonen?
Gällande förmiddagsluren så skulle jag tänka förutsättningar. Ge henne förutsättningar för 45- minutere. Du kan bara ge henne möjligheten att sova men inte sova åt henne. Om hon inte somnar inom en kvart skulle jag när hon väl somnar ta upp henne efter 20 min. Kanske det om ett par veckor är så att hon är rdo för en kortare fm-lur. Hur låter det tycker du?
På kvällen undrar jag hur ni har det med skrattet till godnattet? Hon ska skratta så att hon kiknar och det ska vara riktigt roligt att gå och lägga sig.
Hoppas något av det jag skrivit kan hjälp dig
hälsningar
Ida
-
ilindstrom
Här kommer AWs svar till dig från din förra tråd.
annawahlgren skrev:Välkommen är du
![]()
![]()
Pris och beröm för ett fantastiskt arbete{|= Vilken lättnad, vilken gåva för lilla älsklingen att få sina goda nätter
![]()
Nu är inte arbetet slutfört riktigt ännu, och ni få beväpna er med:
glädje (skratt och bus även inför dagslurarna, fast kortare):
tålamod
Rom byggdes inte på en dag. Men det blev stadigt och står än. Byggarna hade visioner - de höll genom alla svårigheter målet för ögonen: Rom skulle bli den eviga staden
![]()
Så fastna inte i misströstan som så lätt bildar nya mönster som stavas negativa förväntningar och uppfyller sig självaför både er och barnet.
Läs noga januarikrönikan 2008(ur nya, Internationella Sova hela natten). Så får du tag i förhållningssättet, Attityden av självklarhet - säkerhet. Och kan jobba vidare i den fram till målet, själva njutningen
![]()
Akut: arbeta förebyggande. Solfjädra barnet först, vid läggning, som markering och lite längre - kanske ett par minuter - så att hon verkligen hinner slappna av och bli sömntung (någorlunda). Efter distinkt tillrättaläggande. Ta alltså ledningen från början, i stället för att gå in efteråt och försöka åtgärda problem som eventuellt uppstått. Då är det ramsan och enbart ramsan som gäller.
I vargtimmen, tidig morgon, är det bara precis en upplysingsramsa x4 som gäller, och därefter ingen trafik. Även flitigt ramsande är underhållning och säger att dagen har börjat. Öva upp ramsan mycket högre och gladare och mer bestäd och på slutet definitivt punktsättande. Gör sedan andra ljud i huset höga nog att nå in. Mozart eller glad Strauss är inte fel.
Övergipande - fortsättNi är inte helt framme än. Mer förtroende för lilla barnet - och för dig själv! Kan hon resa sig, exempelvis, kan hon också lägga sig (via sittande). Men gör det inte om du gör det åt henne.
Ut med orosvargarna. Här finns ingenting alls att oroa sig för.
Tack snälla för era svar!
Sitter nu framför datorn o svettas efter vad jag tror har varit det kämpigaste söv-passet hittills.... Efter 40 min skrik, gråt, bajsande, ännu mer skrik osv ligger hon nu o snyftar lite i sin säng, tyst efter en sista bekräftelse
Gör ont in mig.....
Vg 8-mån ångesten tror jag det värsta är över o inte där skon klämmer. Ska läsa på igen om "attityden" - självklart är det en förutsättning! Kanske är vi inne i en neg spiral som AW sa..... Jag förstår bara inte vad som hände!? Förra veckan somnade hon på 2 minuter!
Väckarklocka var en bra idé! Det ska vi införa imorgon bitti
Jag ska också testa att solfjädra lite längre direkt när vi lägger ner henne ikväll. Det brukar jag få göra efter en längre "kamp" men är ju såklart smartare att göra direkt.
Liten fråga bara. Vår dotter sover i vårt sovrum (har inget extra rum) och när hon vaknar på morgonen vid sex ligger vi ju ff o sover o tyvärr kan hon se oss om (när) hon ställer sig upp i sängen. Vi har hittills ramsat bestämt en gång x4 och sen låtsats sova för att på så sätt visa henne att det ff är natt. Men AW skrev att vi skulle göra ljud i huset. Visar vi inte henne att det är morgon då?? Att det händer saker....
Ska vi stiga upp o smyga ut ur rummet o göra ljud i lägenheten istället, alltså??
//Katttta
Sitter nu framför datorn o svettas efter vad jag tror har varit det kämpigaste söv-passet hittills.... Efter 40 min skrik, gråt, bajsande, ännu mer skrik osv ligger hon nu o snyftar lite i sin säng, tyst efter en sista bekräftelse
Vg 8-mån ångesten tror jag det värsta är över o inte där skon klämmer. Ska läsa på igen om "attityden" - självklart är det en förutsättning! Kanske är vi inne i en neg spiral som AW sa..... Jag förstår bara inte vad som hände!? Förra veckan somnade hon på 2 minuter!
Väckarklocka var en bra idé! Det ska vi införa imorgon bitti
Jag ska också testa att solfjädra lite längre direkt när vi lägger ner henne ikväll. Det brukar jag få göra efter en längre "kamp" men är ju såklart smartare att göra direkt.
//Katttta
Katta
-
ilindstrom
Hej Katttta!
Vill också säga att jag tycker ni jobbat på fantastiskt bra och att det är med glädje jag föler er resa framot till en helt juvlig vardag
hälsningar
Ida
Se det inte som att det är synd om henne. Du ger henne ju svar på frågorna genom att ramsa henne och använda de andra verktygen. Tycker du att hon svara på ramsan? Husljud tycker jag brukar vara kanon. Superbra att du fick in en bekräftelseSitter nu framför datorn o svettas efter vad jag tror har varit det kämpigaste söv-passet hittills.... Efter 40 min skrik, gråt, bajsande, ännu mer skrik osv ligger hon nu o snyftar lite i sin säng, tyst efter en sista bekräftelse Gör ont in mig.....
Det första som slår mig är att hon inte ska kunna se er även om ni sover i samma rum. Hon ska vara avskärmad med något tex. ett draperi fastsatt i en takskena. Det ska bli som ett rum i rummet. Sedan är faktiskt husljud ett superverktyg och det innebär att ni får gå upp och dammsuga diska eller något annat. Glöm inte att det här är ju inte för evigt utan under en kortare tid tills det hela satt sigLiten fråga bara. Vår dotter sover i vårt sovrum (har inget extra rum) och när hon vaknar på morgonen vid sex ligger vi ju ff o sover o tyvärr kan hon se oss om (när) hon ställer sig upp i sängen. Vi har hittills ramsat bestämt en gång x4 och sen låtsats sova för att på så sätt visa henne att det ff är natt. Men AW skrev att vi skulle göra ljud i huset. Visar vi inte henne att det är morgon då?? Att det händer saker.... Ska vi stiga upp o smyga ut ur rummet o göra ljud i lägenheten istället, alltså??
Vill också säga att jag tycker ni jobbat på fantastiskt bra och att det är med glädje jag föler er resa framot till en helt juvlig vardag
hälsningar
Ida
Ikväll blir det husljud för hela slanten - mannen har lovat att dammsuga
En fråga om ramsandet också bara. Hur mkt ska vi ramsa nu eg? Alltså, å ena sidan ska man ju vara tydlig och ge svar på hennes frågor och inge säkerhet o trygghet. Å andra sidan ska vi ju nu ta ett steg tillbaka för att hon ska kunna ta ett steg framåt och inte fastna i ramsandet! Jag tycker oftast att hon svarar bra på ramsan men börjar gråta/skrika igen när jag slutat eller när jag lämnar bekräftelsen
//Katta
En fråga om ramsandet också bara. Hur mkt ska vi ramsa nu eg? Alltså, å ena sidan ska man ju vara tydlig och ge svar på hennes frågor och inge säkerhet o trygghet. Å andra sidan ska vi ju nu ta ett steg tillbaka för att hon ska kunna ta ett steg framåt och inte fastna i ramsandet! Jag tycker oftast att hon svarar bra på ramsan men börjar gråta/skrika igen när jag slutat eller när jag lämnar bekräftelsen
//Katta
Katta
Hejsan!
Innan ramsan sitter ska man vara väldigt generös med ramsan och svara på alla frågor, och var mycket noga med att sista ordet som följer in i sömnen ska vara bekräftelsen. Men när ramsan sitter och barnet vet vad som gäller, så måste dom ömma backa för att lillan ska kunna ta framsteg. Det är en process och det är svårt att säga "ramsa 10 gånger på 10 minuter" utan mån måste träna på att lyssna av, upprätta dialog. När behövs ramsan? När gör den henne arg? Är hon ledsen? Så lyssna av, och svara därefter. Jag är ledsen är jag svara så diffust, men det är en konst helt klart.
//Malin
Innan ramsan sitter ska man vara väldigt generös med ramsan och svara på alla frågor, och var mycket noga med att sista ordet som följer in i sömnen ska vara bekräftelsen. Men när ramsan sitter och barnet vet vad som gäller, så måste dom ömma backa för att lillan ska kunna ta framsteg. Det är en process och det är svårt att säga "ramsa 10 gånger på 10 minuter" utan mån måste träna på att lyssna av, upprätta dialog. När behövs ramsan? När gör den henne arg? Är hon ledsen? Så lyssna av, och svara därefter. Jag är ledsen är jag svara så diffust, men det är en konst helt klart.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
OK, jag anser att ramsan sitter. Hon tysnar nästan alltid när vi ramsar och det känns som att hon lyssnar till den. Då ska jag ta ett kliv tillbaka o försöka ramsa lite mindre.
Vi läste AW´s krönika igår och kopplade på stora säkerheten inför kvällsnattningen. Vi solfjädrade flera minuter innan vi gick ut men det gick tyvärr inte bättre.... Det tog en halvtimme innan hon kom till ro
Idag på morgonen vaknade inte vår prinsessa däremot förrän kvart i sju - alltså inom marginalkvarten
så jag flyttade snabbt fram väckarklockan så den ringde och vi studsade upp och jublade godmorgon
Helt underbart att slippa börja dagen med gråt!!!!!
Nattningen inför fm-luren gick däremot inte alls bra
Efter en kvart hade hon trissat upp sig själv så mkt (stående gallskrikande i spjälsängen) att hon inte ens lyssnade på ramsan längre.... Och knappt slutade skrika för att hämta luft.... Jag "går sönder" av detta! Jag tycker inte att det inte är synd om henne för att hon måste sova - men jag tycker synd om henne för att hon inte kan komma till ro. VET att det antagligen beror på mig o mitt förhållningssätt - men jag TYCKER att jag inger säkerhet! Jag tänker på guiden och positiva saker när jag ramsar så att min röst ska låta glad o trygg.... Men det verkar inte bita
Vad ska jag göra????????
Vi läste AW´s krönika igår och kopplade på stora säkerheten inför kvällsnattningen. Vi solfjädrade flera minuter innan vi gick ut men det gick tyvärr inte bättre.... Det tog en halvtimme innan hon kom till ro
Nattningen inför fm-luren gick däremot inte alls bra
Vad ska jag göra????????
Katta
-
ilindstrom
hej katttta!
Jag vill först och främst säga att jag tycker du gör ett fantastiskt jobb som hjälper din dotter till att få sin välbehövliga sömn. Pris och berömt till dig och din lilla
Sedan så var det ju superbra att hon sov ända till 6.45 och mycket klokt av dig att göra morgon då så att det inte hann bli några protester. helt rätt
Du ska inte vara rädd för att använda verktygen när de verkligen behövs. Hon ska inte behöva skrika tills hon tappar luft. Jag personligen skulle gå in och lägga henne ner och solfjädra henne lugn, sedan ramsa mig ut. Skulle stå kvar utanför dörren och lyssna av. Om hon skriker upp sig igen skulle jag ramsa och sedan avvakta. Hålla på så här tills hon kan somna lugnt med en bekräfteslse. Om du gör så hinner hon aldrig skrika upp sig så att hon inte får luft. Vad tror du om det?
Jag undrar om det faktiskt inte är så att hon har lite åttamånadersångest kvar? Så som du beskriver det vet jag att det är många barn som har det just under den perioden. Då kan barnet behöva lite extra svar på sina frågor. Visst är det viktigt att backa men det går inte att backa fören alla frågor har fått sina svar om du förstår vad jag menar?
Du ska se att om några dagar, en vecka så har det här löst sig genom att du med attityd och handlig ger henne de svar hon behöver för att sova gott
hälsningar
Ida
Jag vill först och främst säga att jag tycker du gör ett fantastiskt jobb som hjälper din dotter till att få sin välbehövliga sömn. Pris och berömt till dig och din lilla
Sedan så var det ju superbra att hon sov ända till 6.45 och mycket klokt av dig att göra morgon då så att det inte hann bli några protester. helt rätt
Du ska inte vara rädd för att använda verktygen när de verkligen behövs. Hon ska inte behöva skrika tills hon tappar luft. Jag personligen skulle gå in och lägga henne ner och solfjädra henne lugn, sedan ramsa mig ut. Skulle stå kvar utanför dörren och lyssna av. Om hon skriker upp sig igen skulle jag ramsa och sedan avvakta. Hålla på så här tills hon kan somna lugnt med en bekräfteslse. Om du gör så hinner hon aldrig skrika upp sig så att hon inte får luft. Vad tror du om det?
Jag undrar om det faktiskt inte är så att hon har lite åttamånadersångest kvar? Så som du beskriver det vet jag att det är många barn som har det just under den perioden. Då kan barnet behöva lite extra svar på sina frågor. Visst är det viktigt att backa men det går inte att backa fören alla frågor har fått sina svar om du förstår vad jag menar?
Du ska se att om några dagar, en vecka så har det här löst sig genom att du med attityd och handlig ger henne de svar hon behöver för att sova gott
hälsningar
Ida