Från 2 till 1 lur redan?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
marie-d

Från 2 till 1 lur redan?

Inlägg av marie-d »

Hej!
Sonen är 10 månader och vi har precis ändrat natten från 20-8 istället för 21-8. Tidigare sov sonen ca. 15 h men nu plötsligt vill han bara sova 14h och hoppa över eftermiddagsluren. Över en natt. Det vara samma sak innan 6 månader då han gick från 3 till 2 lurar. Det är väl tidigt att ändra till en lur?
Igår var han trött på eftermiddagen när vi promenerade men han somnade inte. Vi la honom i sängen när vi kom hem och om han sov sov han inte mer än 10min sen satt han och lekte. Han var pigg och glad när vi tog upp honom och resten av kvällen. Han brukar signalera väldigt tydligt när han är trött annars. Finns det någon klok människa(vet att det finns massor på detta forum)som kan ge mig lite råd kring detta? På förmiddagen sover han oftast 2 timmar så egentligen finns det ingen tid kvar till eftermiddagen. Tidigare har han dock sovit lite mer än snittet.
Kramar
Marie
T.P

Inlägg av T.P »

..14 timmar är ju vad han behöver i genomsnitt..och vad jag förstår så sover han 12 tim natt och 2 timmar på dagen..
så därför e han vell inte tillräckligt trött på ef middan..
Om han ej har problem med att vara vaken fram till kvällen så ha en lur istället för två...men annars hade jag nog dragit bort lite på fm sömn och lagt en 20 min på eftermiddan..men du får säkert mera råd/förslag av andra
mvh
barn födda 04/06/08
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej marie
alla är olika men jag hade behållit 2 lurar ett tag till. vi har fortfarande två lurar till vilma 12 månader och kommer att ändra till en först vid 15 månader.

men om han klarar en lur och ni vill ha det så skulle jag se till attt den låg i mitten av dagen så att säga, så vaken perioderna blev lika långa.

jag hade gjort som föregående talare dvs kortat av förmiddagsluren och lagt en kortis på eftermiddagen.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Tack för hjälpen!
Vi kommer att ha kvar två lurar ett tag till. Sonen har sovit bättre igen ett par dag nu. Hoppas det håller i sig.
Oftast fungerar tiderna bättre under veckorna än under helgerna. Som om han förstår att han missar mer när vi är hemma allihopa.
Marie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"