Vår dotter är 7 veckor gammal. nätter na hag varit sådär, hon har svårt att somna om efter nattmålen, så vi bestämde oss att ta bort dom. hon väger 5.5 kg och får i sig ordentligt med mat under dagen ca: 1 liter.
när vi tog bort nattmålen vaknade hon runt 4 och vagnades till 5 då vi gav morgon-målet.
Nu har det blivit lite bakslag. hon vaknar redan vid 2-tidenoch är hungrig. Skiker inte men ligger och gnur och "äter" på sina armar. Då har vi gett henne ett mål (stort mål) och sedan har hon somnat om till 6.
Hur ska vi nu göra? Behöver hon ett nattmål ett tag till eller?
Vi får verkligen kämpa med att hålla henne vaken på kvällarna. hon verkar vilja öra natt vid 20-tiden. Men eftersom vi förökt ta bort nattmålet (och tagit bort ett) ska vi väl ge mat senare på kvällen runt 22? Eller kan vi göra natt vid 20?
vårat schema ser ut ungefär så här:
06 mat ca 200
10 mat ca 200
13 mat ca 200
17 mat ca 200
21 mat ca 200 (jättesvårt att hålla hene vaken till dess)
ca kl 02 nattmål 200 (de senaste 2 nätterna)
Alltså mina frågor är: Kan man göra kväll vid 20 och ge ett nattmål, eller ska vi föröka ge senare på kvällen och ta bort nattmålet??
Tacksam för tips och råd
Nattmål och nattsömn
-
Gäst
Hej där!
Ujuj, lilla sötnosen är bara 7 veckor! Det är alldeles för tidigt för att prata hel natt, SHN-kur eller så...Jag citerar:
7 Morgon. Mål 1
8:30-10 sova 1,5
10 Mål 2
12-14 sova 2
14 Mål 3
16 sova 1,5
17:30 Mål 4
20 Nattslurk (oftast ersättning) och sova natt
04 Kort nattmål
Totalt ska lillan ha 16 timmars sömn.
Kram Tinis
Ujuj, lilla sötnosen är bara 7 veckor! Det är alldeles för tidigt för att prata hel natt, SHN-kur eller så...Jag citerar:
Ett nattmål behövs definitivt fortfarande. Anna igen:annawahlgren skrev: Jag brukar betrakta de första två månaderna efter förlossningen som ett slags förlängd graviditet. Det kan vara praktiskt att se det så. Du hemfaller inte åt missuppfattningen att allting ska fortsätta vara i evighet så som det är nu.
* Det tar ungefär två månader för amningen att fungera gnisselfritt (om problem alls uppstår, vilket de inte behöver göra).
* Det tar ungefär två månader innan kroppen börjar likna någonting och du känner dig någorlunda som en människa, psykiskt, efter den omstörtande förlossningen.
* Det tar, inte minst, två månader innan du har ett regelbundet schema att sköta barnet efter, vilket låter tillvaron ta form och ge rum åt annat.
* Efter två månader är också det lilla barnet överens med mycket som tidigare var en gåta. Hon eller han känner sin kropps funktioner - eller är i varje fall van vid dem. Hon är förtrogen med omgivningen. Har hon fått all mat hon behöver och lite till, är överlevnadsångesten stillad, och hon vågar tro att hon ska klara livhanken. Hon börjar på allvar kunna kosta på sig att ha trevligt, och hon låter sig tryggt inlemmas i den vardag som är din under de villkor som gäller för dig (”flocken”).
Lilla dottern visar nu att hon vill göra natt tidigare så haka på det och sätt ett schema som ger ca 8 timmars sammanhängande sömn och VÄCK sen för ett nattmål (ställ klockan!). Vid två månader hade jag följande schema:annawahlgren skrev:Vid två månader dras dagens sista, sena mål ihop med det tidigare kvällsmålet. Natten blir nu åtta timmar lång (20-04 är vanligt). Ett noga genomtänkt schema spikas för hela dygnet med en kvarts marginal åt båda hållen, inte mer.
7 Morgon. Mål 1
8:30-10 sova 1,5
10 Mål 2
12-14 sova 2
14 Mål 3
16 sova 1,5
17:30 Mål 4
20 Nattslurk (oftast ersättning) och sova natt
04 Kort nattmål
Totalt ska lillan ha 16 timmars sömn.
Kram Tinis