"Misskött" SM-kurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
Nu är jag riktigt trött :( . Undrar vad tusan jag håller på med. Saker går ju inte bättre, snarare sämre. Nu gråter :cry: Rasmus nästan varje gång jag lägger honom. Tidigare var det bara ibland, mest lite grymt och ibland till och med joller. Uteläggningarna gick kanon i tre dagar, tidigare sov han under promenad, sen har han skrikit vid de två senaste läggningarna. Och då sov han ju inte sin tid heller utan vaknade efter 30 minuter.

Är det skrattet som spökar?
ilindstrom skrev: Som när vi sett något riktigt roligt i typ en timme. Då orkar vi på slutet nästan inte skratta mer.
:?: Vad kan få en sån liten att skratta i en timme? Förlåt om jag låter pessimistisk och helt omöjlig. Men vad jag än hittar på så är han nästan omöjlig att få att skratta. Ibland börjar han gråta en halvtimme innan det är dags för läggning och då är det hopplöst. De enda gånger det går hyfsat är när båda föräldrarna är med och en håller honom mot axeln och den andra gör miner och ljud och hoppar fram bakom ryggen. Men det är ju inte jämt vi är hemma båda.
Nu blir det någon form av överkoncentration då man tittar på klockan, oj-nu ska han snart sova-då måste vi försöka få honom att skratta.
Ändå så känner jag mig full av optimism varje gång, att nu kommer det gå bra. Varför ska det inte göra det? Men så blir jag så deppig när han gråter. Så ska det väl inte vara? Vi började kuren 17/2 så det borde väl funka bättre nu? Nåt fel måste pucko jag göra. Att han kan somna själv har han ju visat.

:?: Eller har jag inte fått ramsan att ta riktigt? Han börjar ju gnälla så snart jag går ut. Vad tror ni mer erfarna?

När det gäller nätterna så sov han två hela nätter (igår och förrgår), vaknade mellan 30-45 min för tidigt på morgonen. I natt vaknade han 00.30 och 05.15 och låg på rygg båda gångerna. Gick faktiskt in båda gångerna och vände då. Vet inte om det var fel att göra det 05.15 (vargtimme) men jag tänkte att han brukar kunna vara lite trög att somna om när han sovit nästan hela natten och då extra svårt på rygg. Nu när jag vände låg han bara och småpratade ett litet tag och så somnade om.
Såg i morse att det var 20 grader!!! i sovrummet trots öppet fönster. Som jag sagt försöker jag hålla 18 grader. Ska köpa pyjamas till pappan och se om han fryser mindre. Brukar inte barnet sparka av sig täcket och bli kallt om man har 16 grader?

Förlåt om jag låter pessimistisk, men jag blir lite deppig när han börjar gråta när jag lägger honom. Och jag vill verkligen få det här att funka. Jag hoppas, hoppas, att det är vår förkylning som spökar. Själv har jag fått pencillin mot bihåleinflammation och Rasmus är också snuvig, han kanske också har ont.

/Anna
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis :heart:

Jag tycker du är superduktig och en väldigt bra mamma som hjälper din son till den välbehövliga sömn han så väl behöver :sleep: :heart:

Gud vad bra att han sovit två hela nätter på raken =D> =D>

Innan de små lärt sig att vända sig tillbaka på mage har jag också vänt dem en gång per uppvak, precis som du gjorde inatt. Så jag tycker du gjorde helt rätt. :thumbsup: Det brukar inte vara så många nätter som det behövs om du tränar vändningar på dagen. Lägg honom på golvet på rygg och locka med en spännande sak och dig själv på sidan. Jag brukar hjälpa den lilla lite på traven genom att låta den ta mitt finger och så drar jag barnets hand lite snett framåt, mot mig. Då brukar hela kroppen komma med och vipps ligger lillen på mage. Kanske lite virrigt det där, men jag hoppas du förstod ungefär vad jag menade. :roll:

Jo det där med temp. i sovrummet. Det jag har märkt på mina barn är att om jag håller 16 max 17 grader så ligger de i princip stilla och sover. De hamnar inte så ofta på rygg och täcket åker inte av. Om jag har varmare så sover de mer oroligt. Tror att det blir för varmt med pyjamas och täcke och de försöker reglera kroppstempen genom att ändra sovläge. Då åker täcket av och de blir kalla och hamnar också oftare på rygg. Men det är ju mina barn. Vet inte om det är så för alla. jag brukar också ha strumpor på dem när de sover. Kanske värt att testa ivarjefall, eller vad tror du? :roll: :wink:

Det här med skrattet till godnattet kanske har blivit ett spöke. Jag menade naturligtvis inte att bäsbis ska skratta en hel timme. Om jag var du skulle jag släppa på kravet om att skratta. Kan vara så att lillen känner att det finns krav med i bilden och då är det ju inte lätt. Kanske du bara skulle köra en prästenslillakråka och sedan flygplan ner i sängen? Blir det inget skratt, så blir det inte. Sedan när du känner dig mer avspänd så kan ni öka det hela. Vad tror du om det?

Jag brukar tänka så här om mina barns gråt:

Det är det sättet som de kan prata på. Därför betyder inte gråt=ledsen. Det kan betyda så mycket mera. Jag förstår att det känns jobbigt, men genom att du känners så, så förmedlar du till Rasmus att det är något som är på tok och då måste han fråga ännu mera. Hänger du med?

Så nu skickar jag massa av attityd och pepp till dig duktiga mamma och nu ska här sovas och inte oroas :wink: :heart:

Styrkekramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Tack så mycket för din superba stöttning, ilindstrom :heart:

Nu har jag precis lagt ute i vagnen för långlur. Verkar som han somnade direkt utan knussel. :)
ilindstrom skrev:

Jo det där med temp. i sovrummet. Det jag har märkt på mina barn är att om jag håller 16 max 17 grader så ligger de i princip stilla och sover. Kanske värt att testa ivarjefall, eller vad tror du?
Jag har märkt att när han ligger kvar på mage så ligger oxå täcket kvar. Jag kan nog tänka mig att prova lägre temperatur än vi har i dag, måste få med maken på det bara (får se om det funkar med pyjamasen :roll: )
ilindstrom skrev: Det här med skrattet till godnattet kanske har blivit ett spöke. Om jag var du skulle jag släppa på kravet om att skratta. Kanske du bara skulle köra en prästenslillakråka och sedan flygplan ner i sängen? Blir det inget skratt, så blir det inte. Sedan när du känner dig mer avspänd så kan ni öka det hela. Vad tror du om det?
Låter bra. Eftersom det inte funkar för oss just nu så har jag nog lite svårt att köpa att det ska gapskrattas så mkt. Jag förstår att man inte ska vara ledsen och ha tråkigt och att det underlättar om man haft kul och känner sig nöjd. Och visst skrattar vi och har kul annars under dagarna.
ilindstrom skrev:Jag brukar tänka så här om mina barns gråt:

Det är det sättet som de kan prata på. Därför betyder inte gråt=ledsen. Det kan betyda så mycket mera.
Jag förstår bara inte vad han vill säga i så fall. Han är ju trött och borde vilja sova.
:?: Det jag är rädd för är att jag inte gett honom nöjaktiga svar på hans frågor.
Han somnar ofta efter 10-15 minuter, så jag vet att det är många som har det mycket värre. Jag tycker bara inte att han ska behöva gråta, jag vill att han ska vara nöjd när han somnar. Är det inte så när det funkar?! Tycker det är svårt att veta om jag ska ingripa eller inte. Om jag påminner börjar han oftast skrika ännu mer.
:?: Och vad jag förstår så ska jag väl egentligen inte heller göra det nu? Brukar i allafall slänga med en bekräftelse när han blir tyst om han låtit ledsen.

Kram
Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis!

Vad skönt att han somnade bra på långluren :D

Vad bra att han får skratta under dagen. Fortsätt med det. Kanske du kan överföra något av de som får honom att skratta då till strax innan han lägger sig. :roll:

Jag förstår vad du menar. Ingen vill ju att barnet ska vara ledset innan de somnar. men kanske han inte är ledsen? Det kanske är hans sätt att roa ner sig, att prata igenom det som hänt under dagen? Eftersom han verkar bli mer störd av påminnelse så tycker jag det låter som om han vill vara ifred. Min Tore gör så ibland. Fast det lätet är inte ledsengråt utan mer ett monotont ljud. Sedan smack så åker tummen in och han somnar. Släng du på en bekräftelse, det brukar jag också göra. Känns bättre då :wink:

Kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hej! :D

Nu har lilla älsklingen :heart: precis somnat :sleep: och det gick bra även denna gång. Han låg bara och pratade lite. Skönt!

Långluren fick jag väcka efter 1,5 timme. När jag la ner honom innan han skulle sova började han knorra först, då sa jag " nej, försök inte" lite förmanade och han tystnade precis som om han förstod (naturligtvis gjorde han inte det).
Tack för rådet att ta upp direkt. Jag bara smeker honom över ryggen och säger något typ dags att vakna och tar upp. Har inte grinat nån gång, även om han ser sömndrucken ut till en början.

Men det är så konstigt, att det går så bra att lägga vissa gånger. Då tror jag att det ska funka nästa gång med, och så gör det inte det och jag fattar ingenting :? . Vi gör ju på samma sätt.

Skrattet så försöker jag spinna på när något är roligt i stället även om det inte är precis innan han ska somna. Det har nog blivit väldigt upphausat för oss det där. Vi coolar ner ett tag. 8)

Kram :heart:
Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart: :thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Nu går det bättre med läggningarna och sömnen, om än inte klockrent.
De flesta gångerna somnar han oftast utan att jag hör just något. Men vissa gånger skriker han, som tur är brukar det inte vara lång stund. Tror att det kan vara ibland när han är extra trött eller om det är något annat som blev lite tokigt innan läggningen.
På nätterna är det som händer att vi kanske får vända ca 2 ggr per natt. Men då brukar han somna om fort.

Såg emellertid att man inte skulle ramsa när man vänt. Det har vi gjort. :oops:
:?: Hur gör vi nu, fortsätter som vi gjort eller slutar ramsa efter vändning?
:?: Och om det sker i vargtimmen ska man ramsa?

I förrgår lärde han sig att vända sig från rygg till mage när han var vaken men har ännu inte praktiserat det nattetid vad jag vet.

Vi har haft temperatur allt mellan 16-18 grader i rummet men jag har ännu inte märkt någon skillnad i vändandet. :roll:
:?: Och hur gör man på sommaren (en bit kvar men ändå) med temperaturen-svårt att få svalt :? , det får bli tunnare filt då?

Snart är det sommartid. För att få det att fungera med andra tider i familjen måste vi följa sommartiden även för Rasmus.
:?: Hur går man bäst till väga? Väcka en timme tidigare, eller ta en kvart vid varje lur? Och är det svårt att ändra tillbaka sen till vintertid? Jag vill ju inte att han vaknar klockan 6 då.

Vi har även ett annat litet problem som jag undrar om det är vanligt. Somnar Rasmus i stillastående vagn brukar det funka fint att sova hela tiden stillastående. Men om vi börjar gå efter att han somnat i stillastående vagn och sedan stannar så vaknar han och somnar bara om ifall vi fortsätter gå med vagnen.
:?: Brukar det var så och hur kommer man då till rätta med det?
Har försökt att ramsa men det funkar inte, troligtvis för att han redan har sovit en stund och inte är så trött.

/Anna :D
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis!

Vad roligt att höra att ni får sova så bra. Livet blir ju helt annorlunda då, eller hur :wink:

Vad du har jobbat bra tycker jag :thumbsup: och det är med glädje jag läser dina rapporter. Här kommer mina funderingar kring dina frågor
woxis skrev:Hej! :D

Såg emellertid att man inte skulle ramsa när man vänt. Det har vi gjort. :oops:
:?: Hur gör vi nu, fortsätter som vi gjort eller slutar ramsa efter vändning?
:?: Och om det sker i vargtimmen ska man ramsa?

Jag brukar inte ramsa när jag varit inne. Jag bara smyger in och vänder blixtsnabb och snabbt ut. Nästan så att bäbis inte märker något :roll:

:?: Och hur gör man på sommaren (en bit kvar men ändå) med temperaturen-svårt att få svalt :? , det får bli tunnare filt då?

Då brukar jag bara ha en tunn filt, kortarmad body och öppet fönster. b¨Brukar funka bra trycker jag. :lol:

:?: Hur går man bäst till väga? Väcka en timme tidigare, eller ta en kvart vid varje lur? Och är det svårt att ändra tillbaka sen till vintertid? Jag vill ju inte att han vaknar klockan 6 då.

Jag brukar låtsas som om det regnar. Jag väcker helt enkelt en timme tidigare och följer sedan schemat under dagen som om inget hänt. Barnen brukar köpa det rätt av. Gör lika när det blir vintertid. Brukar då låta barnen vara uppe en stund längre kvällen innan bara. Jag tycker inte det brukar vara något problem. Efter något dygn sitter den nya tiden.

Vi har även ett annat litet problem som jag undrar om det är vanligt. Somnar Rasmus i stillastående vagn brukar det funka fint att sova hela tiden stillastående. Men om vi börjar gå efter att han somnat i stillastående vagn och sedan stannar så vaknar han och somnar bara om ifall vi fortsätter gå med vagnen.
:?: Brukar det var så och hur kommer man då till rätta med det?
Har försökt att ramsa men det funkar inte, troligtvis för att han redan har sovit en stund och inte är så trött.

Jag har upplevt det så också. Därför passar jag mig från att vara ute och gå just när han sover. Jag gör det när han är vaken istället. Annars måste jag nog fortsätta att gå ända tills luren är slut tror jag.
Hoppas det var svar på dina frågor :wink:

Kramar :heart:

Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Tack för svaren.

I natt ramsade vi inte, fick vända en gång. Men han somnade iallafall om utan ramsa.
Skönt att höra att det inte bara är vi som inte fixar att promenera och sedan fortsätta sova stillastående.

Jag tror att en orsak till att läggningarna blivit lugnare är att jag taggat ner det där med skrattet till gonatt. Förut var det så att jag tittade på klockan och så var det tio minuter kvar tills han skulle läggas och då försökte man hysteriskt skoja och busa. Nu drar vi ut det under en längre tid och tar det lite lugnare. När det inte funkade för mig så känner naturligtvis liten :heart: det.

I dag skrek han tio minuter !!! vid läggning ute för långluren. Han har varit lite tjurigare de sista dagarna vid den luren, men också väldigt grinig ca en halvtimme innan läggning. Antar att det är något övergående, har ju gått bra tidigare. Och lur ett somnade han utan ett ljud. Eftersom han gör det ofta antar jag att han vet vad som gäller och inte känner sig ledsen och övergiven på nåt sätt. Hoppas det i alla fall.
Lite pinsamt med grannarna dock :oops: , nu när det är helg och fint väder är många ute.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
woxis

Inlägg av woxis »

Hej igen!

:( Nu vaknade han redan efter en timme på långluren, ska sova 1,5. Inga ramsor hjälpte, skrek i 30 minuter. Vagnade lite vid två tillfällen, men började skrika igen när jag slutade. Detta har hänt en gång tidigare och inga ramsor hjälpte då heller.

:?: Vad göra? Är det helt fel att gå med vagnen vid dessa tillfällen så han får sova klart? Eller ska man ge sig sjutton på att han ska somna om på ramsan? Känns som det kan bli svårt då han sovit en stund.

Han brukar sova tiden ut, det är som sagt en gång tidigare han vaknat så här pass tidigt. Annars kan det ha hänt att han vaknat 5-10 minuter tidigare, men då har jag tagit upp.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis!

Skönt att höra att läggningarna går bättre nu. Det är nog som du säger att du tidigare överfokuserat och då blev det för mycket krav på den lille. Det är ju svårt att skratta då :wink: Fortsätt som ni gör om det funkar.

Ja, det där med grannar och fint väder. Kanske kände han att du var lite orolig för deras ögon och då frågade lite extra om det var okej. Jag tror faktiskt inte att de brydde sig.

Igår vaknade faktiskt min Tore efter 45 min av sin långlur :roll: Jag lät honom ligga tills maginalkvarten. Han skrek ju inte men höll på att vrida nacken av sig för att kunna se runt suffleten :roll: Jag skulle inte börja prommenera utan låta honom vara. jag tror att han redan imorgon kommer att sova hela luren igen. Det gjorde min Tore idag :wink:

kramar :heart:

Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
Tack ilindstrom för snabbt svar och stöttning. :heart:
ilindstrom skrev:

Jag skulle inte börja prommenera utan låta honom vara. jag tror att han redan imorgon kommer att sova hela luren igen.

Nu vill jag ju inte måla fan på väggen, men om det händer igen. Det hände idag och det hände i torsdags. Jag tycker inte att jag överdriver om jag säger att han gallskrek i princip hela tiden. Inte så lätt att låta honom vara då.
Till saken hör också att jag inte vid några andra tillfällen ramsat honom till att somna om vid daglurar, det har inte behövts helt enkelt. Det känns som det är väldigt svårt att få till det. Jag fick ju inte honom ens lugn. :(
:?: Tycker du att jag ska göra ingenting alls? Fast han skriker så?

Men du har säkert rätt i att han kommer att sova hela luren i morgon.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Självklart ska han inte bli ledsen på riktig. Barn ska ju aldrig behöva vara det. Jag skulle arbeta med ramsan och om det blir riktigt illa så solfjädra honom lugn och sedan gå med ramsan. Ett tips som jag vet andra gör är att hänga för ett skynke över sufletten så att synintycken minskar. Kanske värt att pröva? :roll:

Jag skulle också utnyttja marginalkvarten och ta upp honom på. Faran med om du börjar att prommenera honom till omsomning så kan det lätt bli en vana. Det är ju så häääärliiigt att guuunngga fram :wink:

men jag tror inte att det kommer bli något uppvak imorgon, eller hur :wink:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hejsan! :D

Filt har vi sedan länge över sufletten. Han var i princip omöjlig att få att somna om annars, även under gående promenad.

Han har sovit de senaste långlurarna :) , vaknade en kvart innan igår men det är ok. Problemet om han vaknar för tidigt är att han skriker och lyssnar då inte på någon ramsa. :? Vet inte om jag har problem att få den att ta. Han kan bli tyst på den och somna om han snyftar eller har lugnat sig lite och gråter, men när han skriker så funkar den inte!
Är också så att när han vaknar i vagnen så skriker han oavsett hur insomning gått till. Igår tex var han glad och uttryckte inget missnöje innan han somnade. Vaknade ändå rejält skrikande/gråtande. När han vaknar inne på första luren är han oftast nöjd och jollrar.

:? Det har uppstått ett litet problem den senaste tiden. Han är alltid så grinig :cry: ca en halvtimme innan långluren. Är alltså väldigt svårt att få honom glad, han gnäller för allt. Vet inte om det är något i schemat som är fel, men jag tycker att det verkar bra.
Han sover i princip hela natten. Somnar bums på kvällen klockan 7. Vissa nätter får vi vända nån gång, andra sover han hela natten. Ibland kan han vakna en liten stund före 7 (max 30 min innan) men jollrar och är nöjd. Somnar snabbt lur 1 (9.00) och sover då ca 45 minuter, vaknar oftast nöjd.
Äter 10.30 (han brukar få lite frukt vid 8.30 eftersom han bara ammas på morgonen, är ändå rejält hungrig 10.30). Sedan brukar han bli gnällig runt 11.30, ska sova 12.00. Ska sova 1,5 timme ute. Är ute en liten stund innan han äter vid 14, ammas + lite gröt eller yoghurt. Sover sedan igen 15.45, 20 minuter. Får alltid väcka. Gröt 17.30, nattslurk (amning) 18.30 men vill nästan aldrig ha något eller väldigt lite.
Han sover alltså i princip den tid han ska.
:?: Förslag på vad som kan vara fel? Eller han kankse helt enkelt har en övergående period när han är gnällig då?! :roll:

Även om jag skriver och frågar om alla möjliga/omöjliga problem så måste jag säga att allt är ju så mycket bättre än vad det var innan vi startade kuren. :D Jag må vara trög och ta tid på mig, men jag tycker ändå att vi inte är så långt ifrån det perfekta idag. Även om när man läser om kuren ska vara där vi är idag efter en vecka.
:heart: Och jag är så glad och tacksam för alla svar, tips och råd. [-o<

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Woxis! :D

Jag har också en liten Ramus som är född 070813. Vi började också kura i februari. Det som inte sitter för oss är för tidiga uppvak i vagnen under långluren men vi kämpar vidare precis som ni! Vad härligt för din Rasmus att han sover bättre nu än när ni började. Lycka till i forsättningen! :D :thumbsup:

//Ida
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"