Går det bra med Doman-metoden?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Går det bra med Doman-metoden?

Inlägg av Mama Mia »

Hej!
Jag har en flicka på två år som är lite sen med det mesta. Har alltid varit. Hon har inte fått någon diagnos. Hon började gå när hon var 1 år och 10 månader, har precis börjat få till ett pincettgrepp, fast hon avskyr allt som är för pillrigt. Hon går rätt ostadigt, är inte så säker balansmässigt. Hon pratar inte alls än. Jollrar fortfarande och säger ba om allt. Hon förstår väldigt mycket. Enligt dagis verkar hon förstå lika mycket som andra tvååringar. Hon är inte så social med andra barn, men väldigt social med vuxna. Hon känns väldigt "med" och vi tror att det bara är bök med det motoriska. Men hon är fortfarande rätt ung så det är ju svårt att veta förstås.
Hon föddes rätt dramatiskt och blev sjuk i kramper när hon var två dagar gammal. Låg inlagd och vi visste inte om hon skulle leva. Men allt blev bra!

Nu har vi kontakt med neurolog och sjukgymnast. De vill göra olika röntgenundersökningar som kräver att hon sövs. Det verkar mest som de vill göra det för att kunna ge diagnos, men jag är orolig för att vad diagnosen än blir, om det blir någon, så kommer det inte att leda till någon "behandling".
Har läst Domans "What to do with your braininjured child", och är väldigt nyfiken på den metoden. Mycket av det jag läste kändes verkligen vettigt. Framför allt så är det ju någon som visar att det går att GÖRA något, och inte bara diagnosticera och låta det vara.

Ni som har jobbat med den metoden: hur går det? Blir det några framsteg? Stora? Små? Någon som har barn som liknar min flicka? Någon som har några tips hur jag kan gå vidare? Alla tips är varmast välkomna!
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Kära Mama Mia

Välkommen hit!

Ja, det hjälper.

Någon-och-tjuge tusen familjer kan skriva under på det. Vår familj är en av dem. Om du vill kan du läsa vår historia, den finns bland Annas krönikor. "Historien om Felicia".

Kram, Hege
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "