Nu behöver jag tips från er erfarna och duktiga mammor och pappor!
Vår lilla tjej är sååå mycket jord. Varje gång vi är ute äter hon jordknölar, jord och småsten. Hon har hela munnen full och jag måste plocka ut den med ett finger. Hon ogillar när man tar ut jorden och att dömma av hennes min så gillar hon det inte men det har blivit en "grej" för henne.
Det verkar inte som om hon växer ifrån jordätarfasen i första taget...så här har det varit hela våren.
Tips önskas!
Tack
/Pip
Äta jord!
Låtsas som om du inte ser. Nu får hon jättemycket uppmärksamhet när hon stoppar jord i munnen.
Om hon inte tycker om det lär hon sluta rätt snart när du inte uppmärksammar henne på det.
Om du absolut inte vill att hon ska äta jord, så får du se till att hon inte har chansen. Avled utan att hindra.
/LO
Om hon inte tycker om det lär hon sluta rätt snart när du inte uppmärksammar henne på det.
Om du absolut inte vill att hon ska äta jord, så får du se till att hon inte har chansen. Avled utan att hindra.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Vår son äter allt han ser. Löv, jord, sand - allt! Men så länge det är "ofarliga" grejer han stoppar i munnen så hindrar vi inte. Om du tycker det blir jobbigt kanske du kan avleda med någonting, typ "titta vilken fin spade!" eller hålla till på gräsmattan ett tag.
Stenar tycker jag är ett betydligt jobbigare inslag i kosten...
Stenar tycker jag är ett betydligt jobbigare inslag i kosten...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hejhej!
Ja, ämnet sand var uppe nyligen, jord kan väl klassas som liknande.
Ida, som är 2 år, käkar massor av jord fortfarande.
Jag låter henne hållas, jag räknar det inom kategorin "inte hindra om det inte är farligt"
Stenar är ju värre, förstås...Håll koll, och avled med annat om du tycker det räcker enl. ovanstående tipsare.
kram anna
Ja, ämnet sand var uppe nyligen, jord kan väl klassas som liknande.
Ida, som är 2 år, käkar massor av jord fortfarande.
Jag låter henne hållas, jag räknar det inom kategorin "inte hindra om det inte är farligt"
Stenar är ju värre, förstås...Håll koll, och avled med annat om du tycker det räcker enl. ovanstående tipsare.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Men om det är farligt?
Tack för alla tips!
Ja, det är helt uppenbart att hon gör det för att hon ska få uppmärksamhet!
Ibland väntar hon nästan med att stoppa in en jordkaka tills hon ser att vi ser henne. Men ibland gör hon det i smyg...
Jord får hon äta så mkt hon vill men jordklumpar och stenar vill jag inte att hon stoppar i sig. Där är det ju lite värre och där måste jag på något sätt hindra.
Att inte ge henne tillfälle = att ha henne inne och den lösningen är inte så bra!
Hmmmm...ska söka på sand och se vad som skrevs där.
Fler tips?
/Pip
Ja, det är helt uppenbart att hon gör det för att hon ska få uppmärksamhet!
Jord får hon äta så mkt hon vill men jordklumpar och stenar vill jag inte att hon stoppar i sig. Där är det ju lite värre och där måste jag på något sätt hindra.
Att inte ge henne tillfälle = att ha henne inne och den lösningen är inte så bra!
Hmmmm...ska söka på sand och se vad som skrevs där.
Fler tips?
/Pip
En Stockholmsboende norrl?nning med trollunge f?dd -04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så back to basics
I Barnaboken 2004 står det på sid 365:
"Lilla Evelina, åtta månader, är ute i sandlådan och stoppar munnen full. Det är första gången Evelina konfronteras med sand. Evelinas mamma låter henne hållas. När hon bedömer det som att Evelina fått TILLRÄCKLIG KUNSKAP om vad sand är och hur sand smakar och hur sand känns, lyfter hon utan kommentarer Evelina över kanten på sandlödan och öppnar därmed andra dimensioner av tillvaron."
Tror du att det är uppmärksamhet hon far efter, finns det mängder av glada, konstruktiva, positiva och instruerande sätt att ge henne den utan minsta jordklump inblandad
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022