Byte av säng på natten.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Karolina

Byte av säng på natten.

Inlägg av Karolina »

I ungefär en veckas tid har lillasyster legat i storasysters säng när det har varit dags för väckning. 5-åring hävdade att hon kom över själv på natten.

I natt höll jag vakt, vid tvåtiden hörde man storasyster.
- Gulle, Gulle, kom till storasyster.
Tysta tassande steg och tack tack från lillasyster när hon blev hjälpt över spjälorna. Sedan kröp båda ner i storasysters 75 centimeter breda säng och somnade direkt. Dom var så söta så jag förmådde mig inte att ingripa :heart: .

Ska denna nattliga trafik stoppas eller ska dom få hålla på? Maken föreslog lägga in en bredare madrass som båda kan sova på? Vad tycker ni?
Tre flickor, 90, 00, 04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Gullegrisarna :D Fenomenet är inte nytt, om man säger.

Jag tycker du och maken ska begrunda följande alternativ:

1. Diskret låtsas som om ni inte har en aaaaning om någon nattrafik (så länge det nu går),

2. Vakta och återbörda lillasyster till ordningen i sin egen säng, utan att förebrå eller förmana någon,

3. "Annonsera" stundande nyheter och införskaffa en riktig, stor, gemensam säng, som då ska ersätta de befintliga och gälla i fortsättningen.

Madrass på golvet är inte så lyckat eftersom det då blir barnen som har "bestämt" det hela (att de ska sova tillsammans) och det orkar de inte ta ansvaret för, vilket skulle visa sig i form av "bestraffande" strul ganska snart.

Som du ser "skyller" storasyster på lillasyster, och det är för att hon inte orkar/vill/kan stå för arrangemanget inför er. Då är det snällare att - vad ni än bestämmer er för - ta ledningen åt både henne och den lilla :D

Kanske ska jag också säga det självklara - syskon i samma säng är verkligen inte fel, tvärtom :lol: (Om de inte 1. kommit i förpuberten och 2. är av olika kön.)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Vilka sötnosar :heart:
Jag skulle låta dem hållas och låtsas som om jag inte hade en aaaning :wink: och sen tjuvkika på gullungarna genom dörrspringan för att få en liten del av kakan :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"