Ont av blöjan - vad är detta?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
niquilota

Ont av blöjan - vad är detta?

Inlägg av niquilota »

Hej!

Min lilla tjej Cajsa är 1 ½ och ruskigt förkyld just nu. Hon har mått dåligt i några dagar med feber, halsont, snuva etc. Hon har också väldigt svullna, hårda lymfkörtlar på ena sidan av käken och halsen, det kom redan för en vecka sedan.

De senaste två nätterna har varit stört omöjliga, hon vaknar en gång i halvtimmen och är jätteledsen och ropar ajajaj och likadant har det varit med middagsluren. Idag fick jag halvsätta henne i vagnen, då lyckades jag till slut få henne att sova. Hon brukar inte krångla alls med det. Uppenbarligen har hon ont någonstans och jag har förstås trott att det varit förkylningen.

För två dagar sedan lade jag märke till att hon hela tiden hade handen innanför blöjlinningen. Hon har velat putta ner blöjan och gnällt mer och mer och idag fick hon ett rejält utbrott efter luren när jag skulle byta på henne, men jag kopplade ihop det med förkylningen, också då skrek hon aj aj. Jag har inte kunnat se något, men så ikväll vaknade hon efter 3 timmar och då hade hon nästan fått av sig blöjan helt i sängen, trots pyjamasen. Hon har nu märken på huden som går precis där blöjkanterna suttit och det är rött och verkar väldigt ömt vid beröring. Hon är inte röd i underlivet eller rumpan, utan bara just vid kanterna och en bit inåt. Utan blöja ser det ut som hon har en ditmålad troslinning. Vad är nu det? Någon som känner igen det? :?

Hon använder Libero Up & Go, 10-14kg. Det känns inte som de sitter för tajt och vi har inte bytt sort, förutom storleken men det var rätt länge sedan. Kan det vara en reaktion på något i blöjan? Har någon varit med om att det verkar göra så ont? Kan hennes andra symptom ha med saken att göra? Finns det någon blöja som är bättre ur allergisynpunkt om det skulle vara anledningen? Det känns som om man vill ha det mjukaste mjuka just nu på hennes irriterade hud ...

/Annika (mamma till småkottarna Calle 0409 och Cajsa 0609)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej
Vad mysko med blöjan. Attden helt plötsligt börjar irritera huden. Tog du ett nytt paket då? Verkar hon ha några andra symtom från den regionen alls?

Har hon några utslag någon annanstans?

Verkar det vara streptokocker? Läs här:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=3212
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kanske bäst att kolla upp det som susanneethel skrev om men jag tipsar ändå om Icas byxblöjor. Sitter väldigt mjukt och fint (utan att kasa ned) och har aldrig irriterat huden.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet du vad??

Jag har alltid använt Pampers blöjor till Tor. Men så fick vi några Libero av grannen och Tor blev jättekonstig. Han gick och kliade sig i skrevet, juckade på golvet och kändes som en hund med klåda i stjärten.

Jag trodde också att nu är han väl illröd på stjärten, men nej då... Det har inte hänt igen sen dess, men jag minns så väl att det var med just en Libero blöja :roll:

Testa ett annat märke tycker jag med och se om det blir bättre, kanske linningen har något som kliar eller skaver som vi inte känner. :?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej raring :D !

Både Disa och Anton har haft svårt att klara just byxblöjorna. Så det kan jag inte använda här hemma - det blir röda, lite svullna utslag runt linningen. Däremot har vi inte haft problem med Comfort Fit-typen. Har du sådana och har hon i så fall besvär av dem också? Prova annars det. Eller följ TorsMammas råd och byt märke om hon reagerar även på dem.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Re: Ont av blöjan - vad är detta?

Inlägg av Fjällfolket »

niquilota skrev: Det känns inte som de sitter för tajt och vi har inte bytt sort, förutom storleken men det var rätt länge sedan.
Om den sitter löst kan det bli skavsår...kan det vara det?

/Fjällmor (som sett det hända med flera märken av just byxblöjor när jag jobbade på förskola)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej.

Blöjan verkar ju vara en sak, men jag kan inte låta bli att tänka att öronen kanske spökar också, då hon är ledsen och säger aj aj när hon ligger ner.
Det brukar ju vara klassiskt...

En fundering bara.....

/Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Kollade läkaren öronen igår? Om inte, och Kantarella har rätt i sin tanke kring öronont och du vill ge lindring bara just nu i natt, så får du gärna mina öronljus! Drar ut både vax och vätska - om det nu är så att det trycker på när hon ligger. Hör av dig i så fall!

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Hej!
Lustigt - vår kille (22 mån) har råkat ut för samma problem. Vi har också Libero byxblöjor 10-14 kilo sedan ganska länge. För ett tag sedan (han var förresten också förkyld när det startade) så började han klia sig i rumpan, eller egentligen mer precis under linningen på blöjan, och gå omkring och försöka trycka ner kanten på den. Nu har han röda, irriterade märken under blöjkanten på magen också. Blöjorna verkar sitta bra annars, möjligen lite tajta i midjan.

Ska genast gå och inhandla ICAs byxblöjor och se om det blir bättre.
/Karin
Mamma till finaste busfröna födda april 06 och jan 08
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Samma här!
Trodde det berodde på att prinsen är lite eksemig. Han river sig långt ner på ryggen efter up and go. Vi har dem bara på natten, men har börjat gå tillbaka till tygisar även då, men de orkar oftast inte riktigt med att suga upp allt. Han är ju över två år nu. Jag ska testa att köpa såna som inte är up and go för det har han på dagis.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Men hörrni! Vet ni vad jag kom att tänka på! När man har feber eller influensa eller så så känns ju alltid huden så känslig! Minsta lilla stör ju!
kan tänka mig att själva resåren irriterar även om det inte syns nåt på huden.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"