Min lilla tjej Cajsa är 1 ½ och ruskigt förkyld just nu. Hon har mått dåligt i några dagar med feber, halsont, snuva etc. Hon har också väldigt svullna, hårda lymfkörtlar på ena sidan av käken och halsen, det kom redan för en vecka sedan.
De senaste två nätterna har varit stört omöjliga, hon vaknar en gång i halvtimmen och är jätteledsen och ropar ajajaj och likadant har det varit med middagsluren. Idag fick jag halvsätta henne i vagnen, då lyckades jag till slut få henne att sova. Hon brukar inte krångla alls med det. Uppenbarligen har hon ont någonstans och jag har förstås trott att det varit förkylningen.
För två dagar sedan lade jag märke till att hon hela tiden hade handen innanför blöjlinningen. Hon har velat putta ner blöjan och gnällt mer och mer och idag fick hon ett rejält utbrott efter luren när jag skulle byta på henne, men jag kopplade ihop det med förkylningen, också då skrek hon aj aj. Jag har inte kunnat se något, men så ikväll vaknade hon efter 3 timmar och då hade hon nästan fått av sig blöjan helt i sängen, trots pyjamasen. Hon har nu märken på huden som går precis där blöjkanterna suttit och det är rött och verkar väldigt ömt vid beröring. Hon är inte röd i underlivet eller rumpan, utan bara just vid kanterna och en bit inåt. Utan blöja ser det ut som hon har en ditmålad troslinning. Vad är nu det? Någon som känner igen det?
Hon använder Libero Up & Go, 10-14kg. Det känns inte som de sitter för tajt och vi har inte bytt sort, förutom storleken men det var rätt länge sedan. Kan det vara en reaktion på något i blöjan? Har någon varit med om att det verkar göra så ont? Kan hennes andra symptom ha med saken att göra? Finns det någon blöja som är bättre ur allergisynpunkt om det skulle vara anledningen? Det känns som om man vill ha det mjukaste mjuka just nu på hennes irriterade hud ...
/Annika (mamma till småkottarna Calle 0409 och Cajsa 0609)