Mattis tråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Vi finns ju här för frågor! :heart:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Ja, då har vi börjat köra. Maken min är inne och buffar nu. Matti skriker som aldrig förr. Jag sitter här i köket med diskmaskinen på för att jag inte ska höra det så mycket. Känner att om jag hör Mattis skrik så kommer jag att rusa dit och slita upp honom ur sängen illa kvickt.

Maken tittade just in i köket och berättade att buffning gillade han inte, men däremot solfjädern. Så nu sover han verkar det som. Det tog 10-15 minuter. (Maken min sa att han inte hade klarat av det om han hade fortsatt att skrika så där i 45 minuter.)

Nu ska jag fixa mackor till min duktiga make och mig själv.

Hälsningar från en lite skakis Ninna
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Det är tungt. Matti har redan hunnit vakna tre gånger sedan vi lade honom halv sju. Det tog tjugo minuter nu senast att få honom lugn.

Hur är det egentligen man ska göra första natten? Ska man stanna inne hos honom och buffa tills han tystnar? (Men att stå och buffa i tjugo minuter det låter inte rätt; känns som att risken är stor att man fastnar i buffningsträsket då.) Vet att det står att efter första natten så kan man gå ut ur rummet redan innan han tystnar, men hur gör man första natten? Tror att det står olika på olika ställen här i forumet, så vi känner oss lite osäkra.

Är det vanligt att barnet vaknar ofta redan på kvällen? Vet att det är vanligt med många uppvak under vargtimmen, men hur vanligt är det att de vaknar ofta redan under kvällen?
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Ninna76 skrev:
Hur är det egentligen man ska göra första natten? Ska man stanna inne hos honom och buffa tills han tystnar? (Men att stå och buffa i tjugo minuter det låter inte rätt; känns som att risken är stor att man fastnar i buffningsträsket då.) Vet att det står att efter första natten så kan man gå ut ur rummet redan innan han tystnar, men hur gör man första natten? Tror att det står olika på olika ställen här i forumet, så vi känner oss lite osäkra.
Första natten ska ni buffa tills han tystnar och slappnar av i kroppen, då lägger ni en kort solfjäder och ut med ramsan. Oroa dig inte för något "buffningsträsk" då det är endast inatt och vid läggningen imorgon som ni använder detta verktyg. Fokusera istället på att LUGNA sonen och ge tydliga svar på hans frågor. Här kommer Lathunden, skriv ut den och ha den bredvid er. Den är suverän och gör det lättare att arbeta FRAMÅT:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Ninna76 skrev:
Är det vanligt att barnet vaknar ofta redan på kvällen? Vet att det är vanligt med många uppvak under vargtimmen, men hur vanligt är det att de vaknar ofta redan under kvällen?
Ja, det är vanligt med många uppvak första natten. Sonen ställer frågor inför detta nya och ni bryter ju ett mönster. Så BORT med orosvargarna och arbeta framåt!!

Ska du sova någon annanstans och maken sköta kurningen eller hur gör ni?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
johanneswiberg

Inlägg av johanneswiberg »

Här är Mattis (och Elliots) pappa - jag var här och frågade kring Elliots kur som gick så bra (ett och ett halvt år sedan nu :!: :shock: ) och nu är jag mitt i första kurnatten för Matti. Mitt största problem just nu är att jag inte dricker kaffe... :lol: annars går det bra.

Det var väldigt tungt timmarna efter läggdags eftersom det lilla livet låter så hjärtskärande och det känns som man är på vippen att lyfta upp honom och kramas och gosas... men när han väl har tystnat är det plötsligt mycket lättare att komma ihåg att det är för hans bästa och att det ska bli väldigt skönt att få Sova Hela Natten, skönt för oss alla tre. Han sov i ett sträck 20:15-01:15 och uppvaket därefter var mindre förtvivlat och jag kände mig stark och full av attityd.

Jag tycker mig märka att Matti inte är så jätteförtjust i varken buff eller solfjäder. Det är väl inte så ovanligt första natten förstås, men det som är intressant är att jag vid två tillfällen har slutat fjädra/buffa fastän han inte är speciellt tyst och mjuk, och sedan ramsat ut... och då har han tystnat snabbt och somnat fint efter min bekräftelse. Jag vet att buffningen ska vara central under första natten, men man behöver kanske inte ta till den om den verkar överflödig :?: Jag gick bara på min magkänsla när jag avslutade buffandet i förtid men det verkade passa vår lille herre. Eller riskerar jag att krångla till nåt nu?

(Jag ska väl förresten passa på att ta tillbaka mitt uttalande om 47 syskon som jag skröt med inför Anna - vi trivs så bra med två nu och är inte alls säkra på att det blir fler... men man ska väl inte ropa hej :shock: ).
Pappa till Elliot, 060419
och Matti, 071018
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur gick resterande delen av natten?

Ang buffning i överflöd så kan jag ju tycka att dess huvuduppgift är att lugna och blir han lugn av bara lite buff så är ju det huvudsaken. Buffen ska ju bort snart ändå, MEN solfjädern är en jätte bra investering så envisas lite med den. :D

//Malin
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Jo, jag sov i köket medan maken var i vardagsrummet utanför vårt sovrum där vi ordnat sovplats åt Matti. Jag vaknade några gånger under natten (bland annat för att jag var tvungen att mjölka ur brösten som spände så förfärligt), och gick och kollade läget med maken. Den resterande natten gick fint. Efter uppvaknandet vid ett så vaknade Matti två gånger mellan tio i fem och halv sex. Det märktes att ramsan börjar funka för maken min fick bra svar från Matti vid sista ramsningen.

Gissa om Matti var trött nu på morgonen! Jag lade honom för första luren och han bråkade lite. Buffningen funkade inte så bra för mig (varken Matti eller min rygg tyckte om det), så jag gjorde en rejäl solfjäder istället och den svarade han fint på. Han somnade på mellan 5 och 10 minuter. Nu blev jag lite fundersam. Visst är det så att jag ska väcka honom 8:45 (se schemat nedan) även om han somnade 8:10 ? Det är bara vid den långa luren man ger extra tid om det behövs eller hur?

Här är schemat vi ska följa (som vi fick hjälp med av Ewa :heart:):
06.30 Mål 1 (Bm)
08.00-08.45 Sova 45
10.00 Mål 2 (Gärna ge lite smakis/lunchsmakis här så blir han mätt och go inför långluren)
11.00-13.00 Sova 2 h
13.00 Mål 3 (Bm - då hinner jag amma en första omgång innan storebror ska upp och som påfyllnad kan vi ge frukt tillsammans med storebror då han kommer upp)
15.00-15.45 Sova 45
16.30 Mål 4 (Bm - denna kan ju sedan förskjutas till 17.00 när han också ska äta middag/gröt med oss)
18.00 Nattslurk (Grötsmakis/Välling/Bm)
18.30 Nattsovning
Mamma till
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Glömde skriva att Matti åt så duktigt efter nattens sömn! Första gången han åt så här fint. Och det gick till och med att truga i honom lite extra! :shock: :D
Mamma till
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jättegrattis till en väl genomförd första natt :thumbsup:

De korta lurarna brukar man ge exakt 20 eller 45 minuter, så länge det ryms inom marginalkvarten. Så somnade han 8.10 räknar du 45 minuter från det. Jag gör likadant med långa luren, men jag vet att många går efter klockan här och väcker.

Blev du nå klokare?

Kram Lua. :heart:
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Japp nu vart jag klokare! Tackar! :D
Mamma till
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Nu är vi inne på dag 2. Han är jättegnällig den tiden han är vaken, och det känns inte så kul att han gått från att ha varit en bebis som log och skrattade ofta, till att konstant gnälla, men det blir väl bättre sen när han börjar sova ordentligt. Eller?

Under natt 2 så vaknade han och skrek 20:15, fick en solfjäder och somnade om på tre minuter. Nästa uppvak var vid halv ett och det blev ett race fram till kvart över ett då han skrek av och an. Maken min gick in lade till rätta och höll solfjäder ett par gånger. Han höll solfjädern tills skriken mattades av och/eller kroppen slappnade av och undrar nu om det är så man ska göra, eller om man bara ska trycka till och sen gå ut med ramsa trots att han skriker?
Han gnölade till vid halv två och sen halv tre, men tystnade efter en ramsa.
Halv fyra var maken min helt slut (vi är ju båda förkylda och har inte så värst mycket ork egentligen), så då tog jag över. Kvart över fyra påbörjades vargtimmes-racet och det höll på till halv sex med gnöl och skrik till och från. Lade till rätta och solfjädrade ett par gånger, annars ramsade jag eller avvaktade. Strax innan halv sju började han smågnälla lite grann, men det blev inget större, utan vi hann in för väckning innan.

Det tar ungefär 5 minuter för honom att somna då vi lägger honom, både för natten och för daglurarna. Och det är väl rätt okej? Han skriker varje gång och låter både arg och ledsen så det är därför som vi solfjädrar. (se ovan om solfjäderfrågan)

Både jag och maken är helt slut och har nästan ingen ork att umgås med eller sysselsätta Elliot. Korta stunder trivs han bra med att leka själv med sin bilar eller pussla eller läsa sina böcker, men det märks att han vill vara med oss och upptäcka omgivningen (diskbänken, soptunnan etc.) och blir frustrerad när vi inte har orken att vara med och låta honom undersöka av hjärtats lust. Så det blir mycket skrik och att slänga sig på golvet och då blir maken och jag ännu tröttare och det hela blir en ond cirkel. Jag hoppas så att vi får mer ork snart för ingen av oss mår bra av det här.

/en trött Ninna
Mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jo dom är jätte gnälliga och jätte trötta i början, men snart troligtvis redan imorgon kommer du att se förbättring!

Ang solfjädern så går du in i rummet för att lugna så då solfjädrar du tills han är lugn och sömntung, men kom ihåg att jobba med ramsan, det är den som ska vara huvudvektygen så att säga!

Jag förstår att ni är trötta nu, MEN ha målet i sikte-den goda nattsömnen, och titta bara framåt, snart är det eran tur att sova som stockar! :sleep:

//Malin
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Är det vanligt att barnet börjar kräkas mer under kuren? Vår lille Matti är redan en liten kräkis, men han har blivit sju gånger värre nu. Kan det hänga ihop med kuren?

Tack duggan! :D Nu efter Mattis långa lur så kändes saker och ting bättre. Matti var så nöjd och glad och rosig om kinderna. Man blir alldeles lycklig! :heart:
Mamma till
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

God morgon!

Då var natt 3 avklarad! Matti somnade på ungefär sju minuter, hostade till lite vid halv tio men lät inge mer, och sov vidare till halv fem! \:D/ Sen var det vargtimmestrul fram till halv sex. Han sov en stund till sen, men vaknade strax efter sex och somnade om en kort stund vid tjugo över, och så var det morgon vid halv sju. En mycket lyckad natt med andra ord! :D Under vargtimmen hörde vi att han stundtals bökade runt lite i sängen i försök att somna på egen hand. Han är så duktig! :heart:

Maken och jag känner oss lite gosigt trötta idag, och väldigt nöjda. :thumbsup:

:-k Förresten; ingen som kan svara på vår kräk-fråga? (se ovan)

/en nöjd och lycklig Ninna
Mamma till
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ninna76 skrev: :-k Förresten; ingen som kan svara på vår kräk-fråga? (se ovan)
Kanske det är så att han äter mer nu, helt enkelt, så det blir lite mer överskott :?:

Vad härligt att det går så bra, härligt jobbat :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"