Snart två och äter... INGENTING!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Jeanette

Snart två och äter... INGENTING!

Inlägg av Jeanette »

Hej på er!

Jag har ett litet matproblem med min dotter på 1 år och 9 mån.
Hon vill bara äta välling. Hon är inte det minsta nyfiken på vad vi andra stoppar i oss. :?
Det enda jag någonsin fått henne att äta hyfsat av är makaroner och köttfärssås, och ett tag tänkte jag att ok, är det det hon vill ha, så får hon väl ha det då... sju dagar i veckan... men då slutade hon äta det också.
Har försökt med allt.
Microsmå portioner
Plockmat, alltså små bitar av allt, så hon ser vad hon äter och kan plocka själv
kall mat/varm mat
färgglad mat
sött/salt/välkryddad/okryddad
etc, etc...

Det enda jag INTE gjort ännu är att sätta henne vid bordet när vi själva ska äta, utan att hon får någonting, och på det sättet göra henne lite nyfiken på vad vi andra har för oss.

Jag har också försökt vänta ut henne med välling så länge så att hon helt enkelt måste äta av det andra jag erbjuder henne - alá "hon svälter sej inte självmant!" .... men tji fick jag. Jag vågar knappt berätta hur länge hon var utan mat, :oops: men det slutade med att hon vaknade kl 03 på natten och illvrålade, och jag känner inte så många som orkar gå upp och fixa middag då, så där fick jag ge mej. (Jag är dessutom ensam med henne).

Eftersom hon nu äter sin välling, och är rund och go och har gått upp som hon ska hela tiden, så behöver man kanske inte göra detta till större problem än vad det är, eller??
:shock: Är det ok att hon fortfarande lever nästan uteslutande på välling, eller finns det andra problem som kan komma av att hon äter mat så dåligt?

ps. när hon någon gång faktiskt stoppat en bit mat i munnen, kommer den nästan alltid ut lika fort igen...
:lol:
liw
Kontakt:

Re: Snart två och äter... INGENTING!

Inlägg av liw »

Jeanette skrev:Eftersom hon nu äter sin välling, och är rund och go och har gått upp som hon ska hela tiden, så behöver man kanske inte göra detta till större problem än vad det är, eller??
:shock: Är det ok att hon fortfarande lever nästan uteslutande på välling, eller finns det andra problem som kan komma av att hon äter mat så dåligt?
Jag vet faktiskt inte hur du ska göra... det är klart att vällingen ger henne den näring hon behöver för att växa men hon behöver nog egentligen ha i sig lite mer för att må riktigt bra i längden. Det är ju vad jag tror, har du pratat med BVC eller ngn barnläkare, vad har de sagt i så fall?

Jag vet att man med gamla människor som har tappat aptiten ibland ger efterrätten först för att det söta stimmulerar aptiten... äter hon frukt så kan du ju prova att ge det först och fortsätta med maten efteråt. :?: :?: :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vet inte heller hur du ska göra - jag väntar här hemma snarare på att aptiten ska minska, vilket den gör radikalt någon gång mellan ett och två¨års ålder.

Om hon är rund och go´och gått upp i vikt så måste hon ju ändå få i sig något. Hur mycket välling ger du henne? Är det så att hon minskat sitt ätande nyligen- då är det helt normalt.

Det är viktigt att ha HELT regelbundna tider (=samma tider varje dag) med ca 3,5 timmas mellanrum mellan målen. Då ska du inte ens ge ett glas vatten emellan utan magen ska vila. Dels kommer det att göra att hon vet vad som gäller och troligen kommer hon att vara hungrig när maten serveras.

Sen är det olika barn (och vuxna) en del tycker faktiskt inte att det är speciellt roligt att äta. Då är det viktigt att inte göra något tvång av matandet.

Deltar hon aktivt och hjälper till att laga maten och duka. Det är ju också ett sätt att få det hela mer intressant.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Att äta fast föda är inte bara viktigt ur näringssynpunkt utan även för språkutveclingen genom att det utvecklar läpp-, kind- och tungmotoriken. Hur du ska gå till väga har jag tyvärr ingen som helst aning om, hoppas vårt facit AW själv eller någon annan har nåt hett tips att komma med. framhärda helt enkelt skulle jag säga.
Äter hon frukt som mellis?
När slutade intresset från hennes sida, eller har det aldrig funnits?
Äter hon pureer eller mos överhuvudtaget eller uteslutande välling?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Jeanette

Svar på kommentarer...

Inlägg av Jeanette »

Som svar på frågorna i kommentarerna så...

Hon är alltid med och både lagar maten samt dukar. Har tom. lagat hennes mat i hennes egna kastruller från Ikea, för att hon ska tycka det är kul.

Och ja, vi har väldigt strukturerade mattider. Äter alltid på samma tider, och tiderna är valda med utgångspunkt för när hon verkar vara mest hungrig.
Frukost ca 07
Lunch ca 11:30
Middag ca 16:30
Kvällsmat ca 19

Dessemellan äter hon ingenting. Och då menar jag verkligen INGENTING.
Tycker själv att det ser ut som att det var långt mellan målen, men hon blir erbjuden dessemellan men vägrar att ens titta på vad det är.
Ex har de fruktstund på dagis vid 08:30, men dagispersonalen får henne inte ens att sitta kvar i köket...

Och när jag säger INGENTING, menar jag verkligen just det. När vi har lekkompisar hemma brukar vi ju fika, och då är det ju av det lite onyttigare slaget, men min lilla skrålla äter inte kakor eller godis heller. Det är ju i och för sig bra, men lite märkligt kanske....

Det enda hon är intresserad av är sin välling.

Vad gäller språkutvecklingen så hade jag kanske oroat mej om hon inte pratat, men hon var ganska tidig med pratet och pratar på som bara den, så det ser jag inte som ett problem, däremot är hon ofta väldigt trög i magen, och det kan jag väl tro har med vällingen att göra. Hennes lilla mage och tarmar är ju inte vana vid att jobba med något annat än flytande...

Något mer tips???
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Jeanette,
Har en flicka i precis samma ålder och förstår att du är orolig. Ni har kommit in i en negativ trend som är viktig att du bryter. Helt klart så kan hon äta om jag förstår dig rätt och det verkar inte vara något fysiskt fel på henne :?: Om du är orolig för det så sök läkare först för att utesluta det så att du sedan med ett lugn att "arbeta" vidare. En mycket svår fråga men jag ger dig mina reflektioner nedan.

Tryck skapar mottryck :!: Det är viktigt att komma ihåg och det är otroligt tydligt på min lilla.

Vad tror du om att backa helt en period :?: Servera henne välling precis som det var helt naturligt. Inget tjat och inga förväntningar på henne. Sedan börjar du om enligt matintroduktion för bebisar, fast då annan mat och andra bitar. Din attityd är otroligt viktig och läs Annas kapitel om "bekymmer - mat". Sätt inte bara fram det utan presentera det som en happening - varje dag (ska man alltid göra förresten).

Såg din fråga också om shn-kuren och i ditt läge hade jag tagit tag i den delen direkt för att "ta ledningen". Shn-kuren är inte bara en kur utan också en livsfilosofi som kommer att sträkta dig i alla frågor genom hennes uppväxt.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"