Jag har ett litet matproblem med min dotter på 1 år och 9 mån.
Hon vill bara äta välling. Hon är inte det minsta nyfiken på vad vi andra stoppar i oss.
Det enda jag någonsin fått henne att äta hyfsat av är makaroner och köttfärssås, och ett tag tänkte jag att ok, är det det hon vill ha, så får hon väl ha det då... sju dagar i veckan... men då slutade hon äta det också.
Har försökt med allt.
Microsmå portioner
Plockmat, alltså små bitar av allt, så hon ser vad hon äter och kan plocka själv
kall mat/varm mat
färgglad mat
sött/salt/välkryddad/okryddad
etc, etc...
Det enda jag INTE gjort ännu är att sätta henne vid bordet när vi själva ska äta, utan att hon får någonting, och på det sättet göra henne lite nyfiken på vad vi andra har för oss.
Jag har också försökt vänta ut henne med välling så länge så att hon helt enkelt måste äta av det andra jag erbjuder henne - alá "hon svälter sej inte självmant!" .... men tji fick jag. Jag vågar knappt berätta hur länge hon var utan mat,
Eftersom hon nu äter sin välling, och är rund och go och har gått upp som hon ska hela tiden, så behöver man kanske inte göra detta till större problem än vad det är, eller??
ps. när hon någon gång faktiskt stoppat en bit mat i munnen, kommer den nästan alltid ut lika fort igen...