återfall? första natten på uppföljningsv.
återfall? första natten på uppföljningsv.
Hej,
Jag har redogjort för första två nätterna av SHN-kur för min son Frank 6 mån här http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14713
Det blev lite långt dock. Ialla fall. Första natten på uppföljningsveckan är precis avslutad och han vaknade från 01:30 en gång i timmen/halvtimen fram till 06:20 då det var tyst sen väcktes han 07:00. Första tre nätterna på kuren gick hur bra som helst. Fjärde gick lite sämre och inatt var kass, dock har jag inte vart inne i rummet sen första natten. Gör jag nåt fel, ramsa för mycket?? Känner mig väldigt beslutsam och bestämd dock. Ska jag backa ännu mer? Kan det möjligen vara ett återfall, för så här mycket som inatt brukade han inte vakna innan kuren. Tilläggas ska väl också att han har haft lite feber de senaste 3 dagarna och är lite täppt i näsan. Jag vet att alla dessa frågor är väldigt svåra att svara på men all feedback mottages tacksamt. Och ja dagslurana har funkat super bra, har sovit precis så mycket han ska. Jag redogör för hela natten
Natt 1 av uppföljningsveckan
20:15 mycket skratt innan, sen 3 buff, ramsa x4
01:25 pip, snörvel, harkel, sen gnöl och host, ramsax4, tyst , ramsa x2
01:30 gnöl, skrik, ramsa x4, tyst, ramsa x2
01:42 klagande, ingen åtgärd
02:15 klagande, skrik, ramsa x6
04:32 prat, ingen åtgärd
04:20 prat, skrik, ramsa x4, ramsa x4, mozart på, mer prat, tyst, mozart av
05:20 gnöl, ramsa x4 direkt, tyst, ramsa x2
05:50 gnöl, gap, ramsa x4, gnöl, låga skrik, mozart på, tyst, ramsa x2 ca 06:00
06:10 skrik, gnöl
06:16,skrik
06:17 ramsa bestämt x4, höjde mozart, mer gnöl
06:21 tyst
07:05 väckning[/b]
Jag har redogjort för första två nätterna av SHN-kur för min son Frank 6 mån här http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14713
Det blev lite långt dock. Ialla fall. Första natten på uppföljningsveckan är precis avslutad och han vaknade från 01:30 en gång i timmen/halvtimen fram till 06:20 då det var tyst sen väcktes han 07:00. Första tre nätterna på kuren gick hur bra som helst. Fjärde gick lite sämre och inatt var kass, dock har jag inte vart inne i rummet sen första natten. Gör jag nåt fel, ramsa för mycket?? Känner mig väldigt beslutsam och bestämd dock. Ska jag backa ännu mer? Kan det möjligen vara ett återfall, för så här mycket som inatt brukade han inte vakna innan kuren. Tilläggas ska väl också att han har haft lite feber de senaste 3 dagarna och är lite täppt i näsan. Jag vet att alla dessa frågor är väldigt svåra att svara på men all feedback mottages tacksamt. Och ja dagslurana har funkat super bra, har sovit precis så mycket han ska. Jag redogör för hela natten
Natt 1 av uppföljningsveckan
20:15 mycket skratt innan, sen 3 buff, ramsa x4
01:25 pip, snörvel, harkel, sen gnöl och host, ramsax4, tyst , ramsa x2
01:30 gnöl, skrik, ramsa x4, tyst, ramsa x2
01:42 klagande, ingen åtgärd
02:15 klagande, skrik, ramsa x6
04:32 prat, ingen åtgärd
04:20 prat, skrik, ramsa x4, ramsa x4, mozart på, mer prat, tyst, mozart av
05:20 gnöl, ramsa x4 direkt, tyst, ramsa x2
05:50 gnöl, gap, ramsa x4, gnöl, låga skrik, mozart på, tyst, ramsa x2 ca 06:00
06:10 skrik, gnöl
06:16,skrik
06:17 ramsa bestämt x4, höjde mozart, mer gnöl
06:21 tyst
07:05 väckning[/b]
-
TorpSara
Japp. Dags att backa, precis som du säger. Vid allt annat än skrik ska du vara tyst. Lita på att han klarar sig själv nu. Är det gnöl, prat, smågråt, host etc så lämna det till honom själv. Ramsa först om han inte kommer ur det själv, vi vill ju inte lära honom att han måste höra en ramsa för att somna om! 
Ok. Inatt ska jag backa och endast köra ramsa under vargtimmen 4-6. Allt står ju egentligen i boken men jag blir fundersam ändå. Så 20-04 ska jag vänta i det längsta först om lilla frank skriker högt och länge så ska jag ramsa. Eller ska jag först sätta på musik eller göra ljud. Jag antar att ungar att man också kan bli fast av att göra ljud i huset?
Så nattens plan för 20-04
1. ingen åtgärd
2. vid lång vakenperiod och mycket skrik. Sätt på musik eller gör ljud i huset
3. om fortsatt skrik som inte verkar lugna sig, dra en ramsa x4, avvakta igen i det längsta. Då ska han nog somna till slut
4. vid tystnad dra en bekräftelseramsa x2-4?
för 04-06
1. pangramsa så fort jag hör att han e vaken eller ska jag vänta tills han börjar leva runt en del?
2. ljud i huset/musik om han ej somnar
3. bekräftelse x2-4 vid tystnad
Så nattens plan för 20-04
1. ingen åtgärd
2. vid lång vakenperiod och mycket skrik. Sätt på musik eller gör ljud i huset
3. om fortsatt skrik som inte verkar lugna sig, dra en ramsa x4, avvakta igen i det längsta. Då ska han nog somna till slut
4. vid tystnad dra en bekräftelseramsa x2-4?
för 04-06
1. pangramsa så fort jag hör att han e vaken eller ska jag vänta tills han börjar leva runt en del?
2. ljud i huset/musik om han ej somnar
3. bekräftelse x2-4 vid tystnad
-
TorpSara
Ja, en bra plan på ett ungefär...
Använd öronen, han ska inte behöva bli riktigt ledsen. Men ge honom en chans och ha tilltro till att han klarar det själv.
Husljud/musik är bra, det blir man sällan fast i. Då kan radion göra jobbet åt en.
Jag gillar att ramsa vid första pip, så att Edvard inte ens hinner vakna till. Andra väntar tills det blir missnöjt. Det är en smaksak.
Lyssnar han till ramsan och tystnar behöver du ingen separat bekräftelse utan du kan ta den i samma svep/sista versen när han är tyst.
Använd öronen, han ska inte behöva bli riktigt ledsen. Men ge honom en chans och ha tilltro till att han klarar det själv.
Husljud/musik är bra, det blir man sällan fast i. Då kan radion göra jobbet åt en.
Jag gillar att ramsa vid första pip, så att Edvard inte ens hinner vakna till. Andra väntar tills det blir missnöjt. Det är en smaksak.
vad gör jag för fel?
Natt 2 på uppföljningsveckan gick om möjligt ännu sämre än natt1. Tilläggas ska att han åt dåligt under dan. Och tog endast 100ml i nattslurk , mot vanliga 200. Tror han har ont i tänderna då de håller på att komma. De 100ml tog en dryg halvtimme att få ner och vilda protester. Testade även med gröt men där gick bara ett par skedar ner.Så det är väl för lite mat som är boven i dramat. Tidigare under dan sa hans mamma att han hade ätit mindre än vanligt att det varit svårt att få i han överhuvudtaget.
Ialla fall så här gick det inatt när jag skulle backa, haha.
Natt 2 uppföljningsvecka
20:15 3buff, solfjäder, ramsa x4, började skrika/prata 3-5 min
01:05 tyst klagande, ingen åtgärd
03:26 skrek till, tyst, ingen åtgärd
03:40 klagande skrik, mozart på, mer skrik
03:48 lite jämmer
03:55 prat, gnöl, ingen åtgärd
04:05 jämmer, ingen åtgärd
04:15 host, mozart på igen
05:23 ljud, ramsa x4
05:30 lågt skrik
05:36 lågt skrik
05:40 högt skrik, gråt
05:41 ramsa x4 högt, ramsa x2 lågt och mjukt
05:50 mer prat, jämmer, skrik
05:55-06:05 höga skrik mest hela tiden började låta hysterisk. Gick in han låg på rygg, tillrätta, solfjäder buffa x4, ramsa x4 mer skrik direkt
06:15 skriker fortfarande högt. skrämt och utmattat. Gick in låg på rygg. La tillrätta solfjäder, ramsa x8, fortsatt gallskrik
06:20 satte på tv:n utanför. Tystnade lite
06:25 gallskrik
06:30 låg med huvet nere vid fotändan på rygg och gallskrek. La tillrätta, solfjäder, buffning ca 10-15 tag, ramsa x4, tyst
06:42 började skrika igen. gick in låg på mage. La tillrätta ändå, buffade x3, ramsade x8. skrek upp sig direkt till hysteri måste jag säga
06:50 buffade tills han var tyst och lugn. Tände lampa. Glad först men fortsatte skrika. Ammade från mamma på morgonen verkade mycket hungrig
Ialla fall så här gick det inatt när jag skulle backa, haha.
Natt 2 uppföljningsvecka
20:15 3buff, solfjäder, ramsa x4, började skrika/prata 3-5 min
01:05 tyst klagande, ingen åtgärd
03:26 skrek till, tyst, ingen åtgärd
03:40 klagande skrik, mozart på, mer skrik
03:48 lite jämmer
03:55 prat, gnöl, ingen åtgärd
04:05 jämmer, ingen åtgärd
04:15 host, mozart på igen
05:23 ljud, ramsa x4
05:30 lågt skrik
05:36 lågt skrik
05:40 högt skrik, gråt
05:41 ramsa x4 högt, ramsa x2 lågt och mjukt
05:50 mer prat, jämmer, skrik
05:55-06:05 höga skrik mest hela tiden började låta hysterisk. Gick in han låg på rygg, tillrätta, solfjäder buffa x4, ramsa x4 mer skrik direkt
06:15 skriker fortfarande högt. skrämt och utmattat. Gick in låg på rygg. La tillrätta solfjäder, ramsa x8, fortsatt gallskrik
06:20 satte på tv:n utanför. Tystnade lite
06:25 gallskrik
06:30 låg med huvet nere vid fotändan på rygg och gallskrek. La tillrätta, solfjäder, buffning ca 10-15 tag, ramsa x4, tyst
06:42 började skrika igen. gick in låg på mage. La tillrätta ändå, buffade x3, ramsade x8. skrek upp sig direkt till hysteri måste jag säga
06:50 buffade tills han var tyst och lugn. Tände lampa. Glad först men fortsatte skrika. Ammade från mamma på morgonen verkade mycket hungrig
Hejsan.
Dom nattliga uppvaken verkar han klara ganska bra, det är uppvaken runt vargtimmen så är lite mer problematiska. Så här kommer lite tips på vargtimmesuppvak (efter 04.00):
Tidiga morgnar:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Och sen kom ihåg att shn är en process, iblan är det ett stag fram och rvå steg bak, men fortsätt ha målet -den goda nattsömenn, klistrat framför näsan.
Sedan bifogar jag länken till månadens krönika som är så bra, jag tror du kommer att få lite insperation därifrån!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
//Malin
Dom nattliga uppvaken verkar han klara ganska bra, det är uppvaken runt vargtimmen så är lite mer problematiska. Så här kommer lite tips på vargtimmesuppvak (efter 04.00):
Tidiga morgnar:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Och sen kom ihåg att shn är en process, iblan är det ett stag fram och rvå steg bak, men fortsätt ha målet -den goda nattsömenn, klistrat framför näsan.
Sedan bifogar jag länken till månadens krönika som är så bra, jag tror du kommer att få lite insperation därifrån!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack för dina svar Duggan. Jag har läst Annas senaste krönika och den är lysande som vanligt.Min plan var att vara benhård denna natt. Ingen åtgärd innan vargtimmen, vilket gick bra. Men sen under vargtimmen blev han ju så hysterisk så tillslut såg jag det som verkligt krisläge och var tvungen att gå in. Det blev han ju lite lugn av men snart var han ju hysterisk igen och jag såg det hela som en kris igen och gick därför in igen. Sen upprepades ju detta och när jag tillslut tog upp han hade jag gått in fem gånger inom loppet en timme. Varje gång såg jag det som kris, och jag känner inte direkt att jag är en speciellt öm fader. Jag vet att trafiken ska hållas till ett minimum och helst ska man inte gå alls förutom vid kris. Men om det blir kris flera gånger som inatt vad gör man då egentligen?
Inatt ska jag satsa på ditt alternativ nummer 1. Känns som det passar han bäst. Tror iofs också att bara han börjar äta bättre vilket han brukar göra men inte gjort de senaste två nätterna så kommer mycket lösa sig genom det. Men kvartår ändå om jag kör ditt alternativ nummer ett och jag eventuellt blir tvungen att gå in, om han sen skriker upp sig till hysteri och ramsan inte hjälper vad göra?
Inatt ska jag satsa på ditt alternativ nummer 1. Känns som det passar han bäst. Tror iofs också att bara han börjar äta bättre vilket han brukar göra men inte gjort de senaste två nätterna så kommer mycket lösa sig genom det. Men kvartår ändå om jag kör ditt alternativ nummer ett och jag eventuellt blir tvungen att gå in, om han sen skriker upp sig till hysteri och ramsan inte hjälper vad göra?
-
TorpSara
Jag tror, rätt mig om jag har fel någon, att OM du går in vid total kris nu, så se till att han blir riktigt lugn, annars blir det för mycket trafik, och det är alltid olyckligt sådär på morgonkvisten...
Annars är mitt favoritalternativ också nummer ett, det är bra om de inte ens hinner vakna till tycker jag.
Annars är mitt favoritalternativ också nummer ett, det är bra om de inte ens hinner vakna till tycker jag.
Ok. Det är ju det att jag har läst att OM man går in vid kris så ska man in snabbt ut så fort han har tystnat och då blir han knappast lugn om det är totalkris innan. Det var så jag gjorde imorse. Så jag får väl in, Om jag blir tvungen till det, och solfjädra, buffa tills han nästan somnar och sen ramsa mig ut.
Hejsan.
Om du väljer att gå in, så då ska ungen vara sömntung innan du går ut, låt det ta tid, men kom ihåg inte buffas in i sömnen utan däremot kan du solfjädra nästan in i sömnen om det är KRIS! Jag skulle vilja plocka bort buff över huvudtaget och bara använda SF i vargtimmen.
Och kom ihåg mat, mat och mera mat nu!
//Malin
Om du väljer att gå in, så då ska ungen vara sömntung innan du går ut, låt det ta tid, men kom ihåg inte buffas in i sömnen utan däremot kan du solfjädra nästan in i sömnen om det är KRIS! Jag skulle vilja plocka bort buff över huvudtaget och bara använda SF i vargtimmen.
Och kom ihåg mat, mat och mera mat nu!
//Malin
-
TorpSara
Hejsan.
Man får tänka långsiktigt, buffning har jag inte använt sedan kuren för 1 år sedan drygt. Solfjädern ett få tal gånger, ramsan får göra hela jobbet här hemma. Ramsan är verktygens verktyg enligt mig!
Jag tycker att både färäldrar och barn fastnar aldeles för lätt i buffningen, medan dom inte törs använda solfjädern för barnets ilska. Ja barnet blir förgrymmad över att hållas ner, men vi som föräldrar för visa att en förutsättning för att man ska kunna somna är att man ligger still och slappnar av. När barnet köpt det har du ett overdeligt verktyg som inte är i närheten så "beronde" framkallande som buffning.
Detta är ju bara mina personliga åsiketer och erfarenheter, men enligt mig så sitter nyckeln i ramsan.
//Malin
Man får tänka långsiktigt, buffning har jag inte använt sedan kuren för 1 år sedan drygt. Solfjädern ett få tal gånger, ramsan får göra hela jobbet här hemma. Ramsan är verktygens verktyg enligt mig!
Jag tycker att både färäldrar och barn fastnar aldeles för lätt i buffningen, medan dom inte törs använda solfjädern för barnets ilska. Ja barnet blir förgrymmad över att hållas ner, men vi som föräldrar för visa att en förutsättning för att man ska kunna somna är att man ligger still och slappnar av. När barnet köpt det har du ett overdeligt verktyg som inte är i närheten så "beronde" framkallande som buffning.
Detta är ju bara mina personliga åsiketer och erfarenheter, men enligt mig så sitter nyckeln i ramsan.
//Malin
kuren går inte bra alls
God morgon,
jag fortsätter att fylla i natt 3 på uppföljningsveckan. Under dagen var Frank ganska nöjd och åt riktigt bra hela dan, kvällen var den gladaste kväll i hans liv som jag har sett han. Han rullade runt på golvet och undersökte varenda pryl. Sen låg han och tittade på sin tvillingbror Gustav och vid flera tillfällen skrattade de högt och länge åt varandra. Hur sött som helst. Han avslutade kvällen med en rejäl nattslurk och sen skojade vi med han och han skrattade ganska bra. Verkar ju lovande inför natten tänkte jag. Men icke gallskrik och ja nästan om möjligt ännu sämre än natten innan. Han e sämre nu skulle jag vilja säga än innan vi kurade. Inatt var det tom med svårt att få han att somna första gången vilket aldrig har varit ett problem. Brukar det vara så här med vissa barn att de blir sämre först? Som det är nu vaknar han gärna till ordentligt och somnar först av utmattning.Jag förstår ju att det blir mer protester till en början när man ska backa och göra mindre och mindre. Men så här mycket hade jag aldrig trott. Gör jag något fundamentalt fel månne? Jag vill ju inte förlora hoppet och börja tvivla redan för då är det väl kört snart. Tilläggas ska att han hade feber för ett par dar sen den har gått bort men han e lite täppt, liksom långt inne så att nezeril inte hjälper. Även dagsluraran krånglade de senaste två dagarna han börjar gallskrika så fort han läggs ner i vagnen. Vi har inte ramsat på dagarna för lurarna har inte vart något större problem. Det är nätterna vi vill få ordning på
Natt 3 på uppföljningsveckan
20:05 kort solfjäder, ramsa x4, bökande omgående, sen mer och mer klagande
20:25 klagandet stegras, ramsa x4, tyst
20:28 klagandet börjar igen, satte på mozart högt, tyst
00:25 skrek till i sömnen, ingen åtgärd, tyst
01:00 och 02:00 pep till, ingen åtgärd
03:00 pratade och började gapa mer och mer
03:12 mozart på
03:20 skrik, ramsade x4, skrek högt
03:25 gick in, låg på rygg, solfjädra tills sömntung, trodde nästan han somnat, ramsa x4
03:30 skrek högt igen, försökte överrösta med ramsa x10, skrek vidare och grät
03:35 tyst ramsa x4
03:37 klgande gråt, skrik
03:40 gråt och skrik
03:45 solfjädra till sömntung, ramsa x4
03:47 galsskrik och gråt, tyst, sen klagande skrik och gråt, tyst, ramsa x4,
03:54-03:59 lågt utmattat jämmer och snörvel
03:59 tyst, ramsa x4, tyst
04:13 pip, ramsa x4, snarkande hördes
04:47 pip, ramsa x2
05:51 pip, ramsa x4, direkt skrik och klagande gråt, mozart på, tyst
06:38 vaknar till och skriker och gråter direkt
06:40 ramsa x8, tyst
06:41 klagande och snörvlande
06:45 prat
06:47 skrik
06:50 tyst en stund går in och gör god morgon, Frank låg på rygg och bara väntade på oss såg det ut som
jag fortsätter att fylla i natt 3 på uppföljningsveckan. Under dagen var Frank ganska nöjd och åt riktigt bra hela dan, kvällen var den gladaste kväll i hans liv som jag har sett han. Han rullade runt på golvet och undersökte varenda pryl. Sen låg han och tittade på sin tvillingbror Gustav och vid flera tillfällen skrattade de högt och länge åt varandra. Hur sött som helst. Han avslutade kvällen med en rejäl nattslurk och sen skojade vi med han och han skrattade ganska bra. Verkar ju lovande inför natten tänkte jag. Men icke gallskrik och ja nästan om möjligt ännu sämre än natten innan. Han e sämre nu skulle jag vilja säga än innan vi kurade. Inatt var det tom med svårt att få han att somna första gången vilket aldrig har varit ett problem. Brukar det vara så här med vissa barn att de blir sämre först? Som det är nu vaknar han gärna till ordentligt och somnar först av utmattning.Jag förstår ju att det blir mer protester till en början när man ska backa och göra mindre och mindre. Men så här mycket hade jag aldrig trott. Gör jag något fundamentalt fel månne? Jag vill ju inte förlora hoppet och börja tvivla redan för då är det väl kört snart. Tilläggas ska att han hade feber för ett par dar sen den har gått bort men han e lite täppt, liksom långt inne så att nezeril inte hjälper. Även dagsluraran krånglade de senaste två dagarna han börjar gallskrika så fort han läggs ner i vagnen. Vi har inte ramsat på dagarna för lurarna har inte vart något större problem. Det är nätterna vi vill få ordning på
Natt 3 på uppföljningsveckan
20:05 kort solfjäder, ramsa x4, bökande omgående, sen mer och mer klagande
20:25 klagandet stegras, ramsa x4, tyst
20:28 klagandet börjar igen, satte på mozart högt, tyst
00:25 skrek till i sömnen, ingen åtgärd, tyst
01:00 och 02:00 pep till, ingen åtgärd
03:00 pratade och började gapa mer och mer
03:12 mozart på
03:20 skrik, ramsade x4, skrek högt
03:25 gick in, låg på rygg, solfjädra tills sömntung, trodde nästan han somnat, ramsa x4
03:30 skrek högt igen, försökte överrösta med ramsa x10, skrek vidare och grät
03:35 tyst ramsa x4
03:37 klgande gråt, skrik
03:40 gråt och skrik
03:45 solfjädra till sömntung, ramsa x4
03:47 galsskrik och gråt, tyst, sen klagande skrik och gråt, tyst, ramsa x4,
03:54-03:59 lågt utmattat jämmer och snörvel
03:59 tyst, ramsa x4, tyst
04:13 pip, ramsa x4, snarkande hördes
04:47 pip, ramsa x2
05:51 pip, ramsa x4, direkt skrik och klagande gråt, mozart på, tyst
06:38 vaknar till och skriker och gråter direkt
06:40 ramsa x8, tyst
06:41 klagande och snörvlande
06:45 prat
06:47 skrik
06:50 tyst en stund går in och gör god morgon, Frank låg på rygg och bara väntade på oss såg det ut som