nån som har "buffat" barnet på sida?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lillajag_84

Re: Nu har vi börjat!

Inlägg av lillajag_84 »

ok, inga kvartar from. :!: fast..vi har följt schemat i nästan 2 v innan vi börjat kuren, spelar de nån nu roll :?:

1 :arrow: Har ju börjat första kvällen onsdag, och ja kommer att lägga han imorgon (torsdag) åxå. Tanken är att karl min ska lägga han på fredag. Är det för tidigt att "sätta in" en "ny" person innan det verkligen sitter?
Ska jag i sånna fall följa med han in i rummet eller bara vara vaken och finnas som stöd?

1, a :arrow: Har läst Lathunden och där står det att 3:e natten ska ramsan ta över, kommer det verkligen att gå när det är en ny person som ska lägga han?
Är det inte lättare att det är jag som lägger han då?

2 :arrow: När han väl kommer att vakna så är ju risken ganska stor att han kommer att gallskrika för att han är vrålhungrig.
Ska ja buffa han då tills han blir lugn och sen ta upp han?

saknar fortfarande svar på ovanstående frågor.. :roll:
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Enligt kuren "ska" pappan ta över 3:e natten, och javisst går det att sätta ramsan då, bara attityden finns -den berömda.

Men tror du inte att gubben din har "rätt" attityd så är det bättre du fortsätter, upp till er.

Jag kan tycka att man försöker att hålla på tiderna på på morgon sidan, om du hör att det börjar röra sig 5 min före utsatt tid, så skynda då in medsamma och gör en GLAD morgon. Men vaknar lillen en halvtimme före så då ger du en pangramsa. Blir han arg och är det till morgonen så storma in i ett lugn ögonblick. Men har du en väckarklocka som ringer morgon, då kan du gå in fast han skriker, för då har han inte skrikit dig till sig, utan det är en tredje part (klockan) som bestämmer när morgonen kommer.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Får jag bara smyga in och göra ett inlägg om andningslarm?

Vi var jätteskeptiska! Till såväl magläge som larm. Vi trodde som ni att själva larmet skulle göra oss MER oroliga. Vi var ändå på barn nr 2 och kanske något mer härdade än man är första gången :roll: .

Och jag säger bara: Wow! Vi blev så trygga! Efter att ha noga kollat så att larmet betedde sig korrekt, och efter att några dygn hade gått utan fellarm så kunde jag slappna av på ett sätt som var helt nytt. De har känts helt suveränt att veta att vi gjort det vi kan. Dessutom flyttade vi in henne i eget rum redan vid 2 månader, vilket var välgörande för allas vila och återhämtning. Speciellt vid förkylning, kräkningar osv har jag varit sååå tacksam för larmet.

Och visst sovs det betydligt bättre på mage. Särskilt dom första månaderna när dom lätt väcker sig själva med omfamningsreflexen. Numera (10 mån) sover hon lite hur som helst, ibland på mage, ibland på rygg eller sidan.

Sen att ekonomin inte tillåter, det har jag full respekt för och beklagar jag.

/Tinis
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

tack för tipsen, och svaren!

Har lagt lilleman nu på halv tiden jämfört med igår :!: Vi har ju världens underbaraste son :D

Men oj vad jag är trött..längtar verkligen till imorrn när det är karlns tur att va vaken och min tur att ha stora sängen heeeelt för mej själv :!: :P
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hur gick natten?

//Malin
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

Andra natten har gått super bra :!: Mellan 20.15 och 6.30 har han vaknat 2 ggr, det är helt otroligt. :D Efter det vart de två gånger till, men då va han säkert gode utvilad å hungrig. Ja har till och med kunnat sova själv ett par timmar.

Andra gången när han vaknade 03.15 va ja in å buffade och medans jag stod där insåg jag, jag måste kräkas och de NU :!:, så jag blev tvungen att lämna min stackars son i sängen med en snabb ramsa ut fast att han inte va lugn och tyst, och ropa åt min karl att han måste ta över. Så han rusade upp ur sängen och när jag kom ut från toaletten (klarade mej från att kräkas) så sitter han i soffan och våran son sover :!: Fredrik hade gått upp kikat in genom dörren och ramsat 4 ggr (?) & sen sov han. Jag kunde knappt tro att det var sant, hade ju räknat med att de skulle bli vilda protester när pappa mitt i allt kom å surrade mitt i natten, men icke :D

Började ju fundera lite nu på dagslurarna.. Hur gör man om han inte somnar på utsatt tid.? Ska jag ändå låta han sova lika länge? han sover 45 min 2 h & 45 min.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Bra jobbat inatt! Barn VILL ju sova, dom vill bara veta att dom vågar först! :wink:

Dom korta lurarna räknar du från att han somnar och den långa luren räknas från att du lagt ner. Men är det så att han somnar när det bara är 5 min kvar på lur tiden, ja då får han bara sova 20 min, för sover han 45 min så blir ju hela schemat förskutet.

//Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt jobbat! DEN pappan kan du gott lämna till inatt! :D
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

Nu har Fredrik lagt han och haft "jour" i två nätter, i natt har han vaknat lite oftare men de går ändå bra! Han måste ju ändå få tjårva lite grann nu från början, han är ju bara ett barn. :P
Däremot så måste vi jobba lite mer på dagslurarna, ute i vagnen har de gått bra, men nu igår å idag så har de ju varit svinkallt ute så då har de blivit sängen inne, men träning ger ju färdighet som de så fint heter! :D

Å vad han äter nu, vilken enorm skillnad! Ja fattar inte att det inte att det inte sprutar ut genom öronen :!:
duggan

Inlägg av duggan »

Härligt! Det låter som det går jätte bra för er! :heart:
LindaH

Inlägg av LindaH »

Måste fråga av nyfikenhet - hur går det att buffa på sidan?
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

i natt har han sovit 9 timmar i sträck! de är ju helt otroligt..gjorde däremot morgon en halvtimme tidigare..han va ju jätte pigg då!
Nätterna (& dagarna) är väl inte perfekta än, men dom är helt klart mycket mycket bättre än vad dom nånsin har varit förut :!:
Jag har börjat få mera ork och är mycket gladare och positivare, bara det är värt massor :!:

Att buffa på sidan går jätte bra :!: Trodde han skulle bli vinglig å kunna tjårva en massa, men det har han inte gjort. Han ligger stabilt å slappnar av i princip när ja vänder han tillrätta. :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Bra jobbat :wink: Pris och beröm :-({|=

Vill bara varna dig: håll schemat :!: Tar du upp barnet en halvtimme tidigare på morgonen, kan du nästan säkert som amen i kykan räkna med att han vaknar en haltimme tidigare nästa dag, och en halvtimme tidigare igen, nästa morgon igen, och så vidare :shock: Tills du hux flux är tillbaks där du började :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

alltså..jag vet inte. Började fundera nu ikväll när ja har lagt pojken. Under 20 min så har ja hunnit in 4 ggr å ramsat vid dörren 1 gång, är jag för snabb :?:

Efter ja har lagt han så börjar han gnälla på vägen ut eller strax efter, då är ja snabbt in igen. å andra gången (å resten av ev gånger) så provar ja ramsan vid dörren, men han jobbar upp sej så fort (det sprutar humör om våran Elvis :!: ) så då störtar ja in igen. Prövade däremot för första gången ikväll att nästan skrika ramsan argt åt han (då va han ARG) å när ja väl överöstade han efter 3-4 ramsor blev han lugnare men gnällde fortfarande så då fortsatte ja att ramsa men betydligt lugnare tills han blev tyst. Sen gick de bara 1-2 min så blev ja tvungen att gå in (då va han ledsen), buffade, gav solfjädern å ramsade ut. Då sov han. 20 min tog de. Ändå inte värst, men längtar tills de blir typ 1 min. =)

Undrar åxå: När kan man räkna med återfall å finns de nå man kan göra för att förebygga dom? Ska man handla annorlunda då?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det är såklart svårt att bdömma för mig, jag har ju inte hört din Elivis. Men JAG tycker att det är för mycket (generellt) att hinna gå in 4 gånger på 20 min. Här måste du backa. Och när du ramsat, så måste du lyssna och svara-få till en dialog. Det är A och O. Inte ramsa, och nehe den hjälpte inte och springa in, för då har du snart förbrukat ramsan och lille Elivis kommer ej att lita till den igen. Så jobba med ramsan, låt den verkligen få sista ordet!

Månadens krönika: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"