Creme mot bristningar?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Creme mot bristningar?

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har under mina 2 tidigare graviditeter använt lite olika smörjor mot hudbristningar på magen. Har dock inte hittat något som jag varit nöjd med.Har blivit bristningar ändå :(
Någon som har tips på bra hudcreme?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Förra gången använde jag Weledas olja mot bristningar. Tyckte att den var ok, jag klarade magen anda fram tills de två sista veckorna, då kom ränderna runt naveln. Dock tyckte jag att det var ganska kladdigt och kletigt att olja in magen.

Den här gången har jag använt en kräm från L'Occitane, en mamma-babykräm med sheasmör som skulle vara väldigt bra och ekologisk och även bra mot babyeksem/torr hud (vilket jag tyckte var bra, då kan man ju använda resterna när babyn kommer). Det är dock svårt att bedöma om den gör vad den ska, jag tycker att jag ser randigare ut på magen den här gången. Det känns som om de gamla bristningarna belastas extra mycket den här gången.

Egentligen tycker jag inte att det gör så mycket med lite ränder på magen, men det känns väldigt obehagligt när huden stramar över stora magen.

Lycka till!

Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag smörje magen med en olja från Clarins tror jag det var om jag minns rätt. När jag läste var det den som alltid fick bäst i test och jag har INGA hudbristningar på magen. Jag masserade in den morgon och kväll. Den var "SKIT DYR" och jag gav den överblivna oljan till grannen som kunde smörja sin mage också med oljan, så dryg var den! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Och jag hade oxå weledas olja, fick inga bristningar alls . Har oxå sett att body shop har en med kakao, shea smör, tror jag det var. Det lät lite "smarrigt" tycker jag..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack för svaren!
Är själv inne på hälsokostprodukter som jag oftast använder, så jag kanske ska testa weledas olja..
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Jag använde både Weledas olja och den feta kakaokrämen från Body shop. Hade inga bristningar alls förrän jag gått några dagar över tiden trots att min mage var enorm. Fick lite grann då i slutet. Vet inte riktigt om det var tack vare krämerna eller inte, mamma hade inga bristningar och hon smorde inte. Men det känns skönt ändå att smörja magen, blir ju lite massage för den där inne också :) Tycker att Weledas var väldigt kladdig och luktade skog, den feta krämen från Body shop luktade godare och hade en skön konsistens. Samtidigt har Weleda bara "bra" saker i sina produkter såvitt jag vet och det är ju ett plus. Summa summarum efter detta svammel; skönt att smörja men effektivt? Nja.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Använde bodyshops kakaokräm i form av "gigantiskt lypsyl" :lol: som man skruvade upp..tyckte dock att det var lite svårt att smörja med den, då den var ganska trög och stel..mina bristningar kom också när jag gått över tiden..vet inte varför egentligen.. :roll:
Sedan är det nog genetiskt.
Men gott att smörja är det eftersom det stramar och svider. :(
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag som är lite eko-freak vill bara vifta lite varnande för Bodyshops produkter: de har inte helt rena produkter och de ägs numer av L'oreal.
De har i parabener och mineralolor i sina produkter. Kolla gärna http://www.shenet.se/ravaror/start.html om du är lite som jag, nojig över skadliga ingredienser.

Sorry om det blev eko-lobbyism i din tråd...

Ulrika
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

ÅÅå! tack för tipset med länken!
Att det är massa dåliga ämnen i produkterna är ju inget de skyltar med precis!
Använder numera bara dermanord och hälsokost produkter. Känns bäst så!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

...Och jag använder "olivia body butter" från apoteket. Och är nöjd, den luktar gott och torkar rätt snabbt...och apoteket rekomenderade den under graviditeten..Kostar kring 80 kr

Första gravididteten smorde jag inte :!: -inga bristningar
andra graviditeten, smorde :!: - inga bristningar.
Denna graviditet...smörjer min tvillingmage ordentligt, och kikar varje dag, vecka 30 nu och ännu inga bristningar..

Varken mamma eller syrran har bristningar så vi får väl se om jag klarar mig :shock:

Men nog skulle det vara ett mindre mirakel om jag slapp bristningar även denna gång, för magen är verkligen redan nu på bristningsgränsen :lol:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Tror tyvärr att det där med bristningar är rätt genetiskt och hormonellt.
Har i alla fall hört att det är ngt hormon i kroppen som gör att vissa får det och andra inte.

Men det är ju bra att smörja ändå bara för att det är skönt, för det spänner ju en del i skinnet. Och IFALL det skulle hjälpa med cremer så vill man ju åtminstone försökt, man vet ju aldrig :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"