nappavvänjning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
norna

Inlägg av norna »

Tack för tips! Jag gör äggröra med grädde och smör och det älskas! Jag presenterar alltid annan mat, idag inkokt lax och potatis med plockgrönsaker. Allt med massa gott smör. Men inget var särskilt intressant, så jag fick lägga mutklick keso på. Då kom det igång.

Oftast kan jag smyga in en sked med något på medans hon plockar, men kommer skeden i fel stund är man hopplös morsa varvid det brölas. Jag förstår att jag ÄR hopplös :cry: för äter hon inte kommer hon oftast igång om jag går därifrån och t ex plockar med en möjlig efterrätt eller disken.

Jag tror att maten håller på för länge och att jag är för hökande. Ibland bara fortsätter och fortsätter plockandet och lunchen tar t ex över en timme! Och då är hon ju inte hungrig till nästa mål osv, så håller det på.

Vi får kanske kapitulera för köttets makt och inhandla t ex leverpastej, för det blir inte så varierat med smörmacka och philadelphiamacka.

I övrigt mår hon ju bra! Hon växer, sover bra, undersöker saker för fullt och gör massa nya saker.
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi hade så här fram till en lur, det går nog att överföra till era tider:
ca 7.15 amning
11 lunch, bara mat
14 mellis (amning/välling/gröt)
17 middag
19 amning

Han stod sig gott på bara tutte på morgonen. Vi införde välling på morgonen när han var 10,5 månad. Då hade han fått välling först som mellis och sedan som nattslurk också.
norna

Inlägg av norna »

tack! får jag fråga när han sov på dagarna? innan lunch eller efter? och sen mellan mellis o middag?
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi hade kort sovning på förmiddagen innan lunch och sedan efter mellis. Han sov 45 min mellan 10-10.45 och sedan mellan 14.30 och 16, typ. Ett tag hade vi ju två timmar lur, så då hade vi melliset lite tidigare. Många har ju långa sovningen först, det är en smaksak.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"