Förvirrad, men med goda intentioner...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jennie1976

När införa ramsa?

Inlägg av Jennie1976 »

Det går fortfarande framåt, sakta men säkert, med lille Wille. Vi har upptäckt att han skarvar hårt på 45 min, det är det mest kritiska för honom när han ska sova. Igår kväll var första kvällen vi fick honom att somna om utan att ta upp och amma honom, så det är ju ett positivt framsteg. Förhoppningsvis blir det lättare och lättare för honom att överbrygga skarven ju längre vi håller på?

- Igår testade jag att ramsa honom, trots att jag vet att han kanske är för liten. Jag tyckte att det funkade. Han blev lugnare av att höra rösten och jag upplevde inte att han sökte ansiktet. Kan man införa ramsa såhär tidigt, eller?
- När man märker att han skarvar, dvs. börjar röra på sig, och gnöla, ska man avvakta eller ingripa "snabbt" med lite vagning, buffning eller ramsa?

Vi genomför alltså ingen SHN-kur, utan försöker mer med SM, vilket vi är väldigt nöjda med. Som det är nu är natten mellan 21-07 och hittills har han vaknat och fått mat en gång per natt, runt 02.30-03.30. Han vaknar av sig själv och hittills har han senarelagt uppvaknandet lite varje natt. Är det ok att fortsätta så eller ska jag ställa klockan och väcka?
Jennie

Mamma till Wille, född 071031
Elle

Re: När införa ramsa?

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning Jennie :D
Jennie1976 skrev:Förhoppningsvis blir det lättare och lättare för honom att överbrygga skarven ju längre vi håller på?
Ja, de brukar börja sova över skarvarna själv snart. Se mitt svar längre ner.
Jennie1976 skrev:- Igår testade jag att ramsa honom, trots att jag vet att han kanske är för liten. Jag tyckte att det funkade. Han blev lugnare av att höra rösten och jag upplevde inte att han sökte ansiktet. Kan man införa ramsa såhär tidigt, eller?
Vi säger ramsan x 1(dvs en vers) när vi lägger Lilly, när vi lagt tillrätta som en liten mjuk bekräftelse på att det är dags att sova. Sedan kan man börja arbeta in den mer och mer runt läggning och vid 4 månader använda den som regelrätt verktyg.
Jennie1976 skrev: - När man märker att han skarvar, dvs. börjar röra på sig, och gnöla, ska man avvakta eller ingripa "snabbt" med lite vagning, buffning eller ramsa?
Låt honom ta hand om detta själv utan några aktiva verktyg utom husljud, det brukar lugna. Först om han arbetar upp sig och blir ledsen då ingriper ni genom att vagna tills han tystnar, ngr skak på handtaget och gå bort från vagnen.
Jennie1976 skrev:-- Vi genomför alltså ingen SHN-kur, utan försöker mer med SM, vilket vi är väldigt nöjda med. Som det är nu är natten mellan 21-07 och hittills har han vaknat och fått mat en gång per natt, runt 02.30-03.30. Han vaknar av sig själv och hittills har han senarelagt uppvaknandet lite varje natt. Är det ok att fortsätta så eller ska jag ställa klockan och väcka?
Hur man gör med nattmålen är olika, en del låter barnet styra, andra ställer klockan. Gör det som passar er, det finns inga fel :wink:

Fortsätt NJUTA av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har du läst MIN tråd jag startade med Tor när han var i ca. denna ålder. Här kan du läsa om vår resa till 12 timmars nätterna.

Svar får jag dessutom av AW herself. :heart:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9705
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jennie1976

Tack

Inlägg av Jennie1976 »

Tack, Elle - för dina tips och råd! Ska testa smyga in ramsan som du beskriver.

Och jag har nu läst om din egen resa, TorsMamma. Var inspirerande att se att någon sas. "trampat på denna stig före mig" och att den leder till något bra, även om vägen kan kännas jobbig och lite slingrig då och då... :)
Jennie

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Vad skoj att du fann den inspirerande. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Jennie1976 skrev:Tänkte det var dags att rapportera igen... Känns som om vi har kört på detta rätt länge nu, men egentligen är det bara 3 veckor. Märkligt hur snabbt saker börjar bli rutin... :)

Sömnen funkar inte alltid 100 perfekt för Wille, men det går 1000 gånger bättre än det någonsin gjort tidigare. Vi är så glada för att vi äntligen börjat få kontroll på tillvaronm här hemma och så har vi en liten kille som är glad och positiv för det mesta. enda gångerna han är kinkig är precis innan det är dags att sova (både dagar och nätter), men då är det tydligt att det är trötthet det handlar om. Det är alldeles uppenbart att vi nu har en kille som faktiskt tycker om att sova!!! Härligt.

Vi kör på 2-2 schemat och det verkar passa hans naturliga rytm mycket bra. Natt har vi mellan 21-07 och han brukar vakna en gång och äta runt 3-4 tiden, vilket vi tycker är helt okej. Han visar tendenser att vakna senare och senare för nattmål, så kanske bestämmer han sig själv för att sömnen är att prioritera, vi får se.

Är ett schema som nedan ok för en tremånaders? och ungefär när brukar det bli dags att byta?

07-00 Mat, skötning, umgänge (han orkar inte mer än en timme på morgonen)
08-10 Sover
10-12 Mat, skötning, umgänge, social delaktighet
12-14 Sover
14-16 Mat etc.
16-18 Sover
18-21 Mat etc + nattslurk
21-07 Natt

Dagslurarna funkar oftast väldigt bra. ibland kan han vakna 10-15 minuter tidigare, men det är väl inom marginalkvarten? eller ska man få honom att sova mer?

Sömnen för natten funkar också oftast, men han skarvar på 45 minuter och ibland har vi fått honom att somna om, ibland mata extra och sedan lägga ned. Igår kväll fick vi honom att somna om utan påfyllning och då sov han ändå till 04 så jag tror inte att han är direkt hungrig.

Ibland när han vaknar på natten är jag lite osäker på om jag ska ta upp och mata eller få honopm att somna om. Skulle nog h :D jälpa mig om jag satte ett klockslag som en magisk gräns. När skulle det kunna vara?

Vill också passa på att tacka alla er som hjälpt, peppat och kommit med trygg rådgivning. Känns tryggt att ni finns. Jag var tidigare nästan "rädd" för nattningarna, men tack vare AW, Er och det här forumet känner jag mig nu som en kompetent förälder aven på kvällarna!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jennie!

Vad roligt att allt går så bra för er och att ni nu har ork att NJUTA av varandra :heart:

Jag tycker att ert schema ser jättebra ut. Ni har 16 tim sömn på ert schema(om man drar bort en halvtimme för nattmål) och vid 3 månader behöver de små liven ca 15,5 tim sömn. Kanske ni har en tröttis där hemma som behöver 16 tim annars är det dags att dra ner en halvtimme.

Om jag vore er så skulle jag ställa klockan på ex 04.00 och då serveras maten. Om han vaknar innan dess så vagna fram till nattmålet. Även om han vaknar mellan nattmål och morgonen. Sedan runt 4-månaders gränsen så kanske han sover över nattmålet själv eller så bestämmer ni en natt när det ska bort och vagnar bort det och inför ramsan som verktyg. Då inför ni även den natt ni vill ha med 11, 11,5 eller 12 tim sammanhängande sömn.

Förstår du hur jag menar? :D

Jennie1976

Jo...

Inlägg av Jennie1976 »

Jo, jag tror att jag förstår vad du menar. Vi funderar lite på om och i så fall var vi kan dra ned på sömnen. Det är nämligen svårt att hålla honom vaken över sovtiderna på dagen. Han är väldigt trött när han läggs, så kanske är han en liten sovkille. Ganska otroligt egentligen, för tidigare verkade han inte tycka om att sova, men nu tycks han ha fattat galoppen - det är skönt (och nödvändigt) att sova!

Tror att angående mängden sömn så avvaktar vi. I nuläget är han inte särskilt svår att få att somna, så då är det väl inget problem? Om vi märker att han är för pigg vid sovdags, kan vi ju dra bort en halvtimme på något sovpass. För är det så man gör? Så istället för att sova 3 x 2 h blir det 1,5, 2, 2? 2-2 rytmen tycks nämligen passa honom ypperligt.
Jennie

Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jennie!

Sonen er är nog en liten "tröttis" som behöver lite extra sömn. Så ändra inte ett fungerande schema. Det blir ju naturligt med lite schemajusteringar runt 4 månader då man inför hel natt (utan nattmål) och behöver därför justera dagslurarna lite.

Vilken natt har ni tänkt? Den kan vara 11, 11,5 eller 12 tim lång.

NJUT av det ni uppnått och varandra!

Jennie1976

Inlägg av Jennie1976 »

Vi vet inte riktigt ännu vilken natt vi tänkt oss. Min sambo kliver upp 06.30, så att väcka honom 07.00 funkar bar med det. Samtidigt vill ju gärna sambon hinna träffa honom när han kommer hem från jobbet (runt 18.00). Så jag tror att vi siktar på 11 timmar mellan 20-07. Verkar det vettigt?
Jennie

Elle

Inlägg av Elle »

Det låter kanon! Schemat är ju till för att passa hela familjen! Med 11 tim natt så har du ju ca 4,5 tim att fördela på tre lurar. Kanske 1,5-2 tim- 45 min eller om han visar sig forstätta vara en tröttis så kan du ju ha 2-2-45.

Jennie1976

Vagna om på natten

Inlägg av Jennie1976 »

Hej!

Jag har nu börjat försöka styra upp nätterna som så att vaknar han innan 04 försöker jag vagna om. Efter 04 får han mat. Nu har han precis vaknat och jag har vagnat om, men jag har en fråga.

När han ska sova på kvällen ska man ju absolut sluta INNAN han sover. Har för mig att jag någonstans läst att när man vagnar om på natten ska man göra detta tills de sover djupt. Hur är det med detta egentligen?
Jennie

Jennie1976

Re: Vagna om på natten

Inlägg av Jennie1976 »

Jennie1976 skrev:Hej!

Jag har nu börjat försöka styra upp nätterna som så att vaknar han innan 04 försöker jag vagna om. Efter 04 får han mat. Nu har han precis vaknat och jag har vagnat om, men jag har en fråga.

När han ska sova på kvällen ska man ju absolut sluta INNAN han sover. Har för mig att jag någonstans läst att när man vagnar om på natten ska man göra detta tills de sover djupt. Hur är det med detta egentligen?
Kom på att jag har fler frågor rörande detta:

- Vad använder ni andra för tyg att täcka över vagnen med när de sover? JAg använder i dagsläget en fleecefilt, men det känns som om det då inte kommer in tillräckligt med luft/syre. Vill ju ha något tjockt nog att mörklägga, men tunnt nog att slä
ppa igenom luft.

- Täcker ni vagnen när de sover såväl dag som natt?
Jennie

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :!:
Jag hade väldigt sällan tyg över vagnen på dagtid, men de gånger jag hade det, så var det ett vanligt täcke, eller ett i hopvikt påslakan, vad som helst..
Lämnade en liten springa med öppning bara.
Det var ju mest för att göra det så tråkigt som möjligt...

Man ska ALDRIG, ALDRIG vagna tills de sover djupt, utan ALLTID sluta strax innan de somnar och BACKA hela tiden och lämna mer och mer tid åt att låta barnet sköta det sista själv, oavsett när på dygnet.

Annars är det lätt hännt att de små liven, tror att om vagnen står stilla är nått galet, och kan tillsist bara sova när vagnen rör sig :shock: :shock:
Jennie1976

Jo, men...

Inlägg av Jennie1976 »

Jag har också lärt mig detta, men har suttit och läst BB (2002 års upplaga) och på sid. 222 (om att lära barnet att sova hela natten/ta bort nattmål) står att läsa:

"Viktigt är att man börjar dra omedelbart och sedan inte slutar förrän barnet sover igen. De sista tagen kan man tona ner, tills man är säker på att den lilla somnat in djupt".

När han ska sova för kvällen/dagslur låter vi honom somna in själv, men det kanske är annorlunda när det gäller att sas. förlänga barnets sovperioder. Någon som vet?
Jennie

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"