Arg tjej 03.00 tre nätter i rad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mellansyrran

Arg tjej 03.00 tre nätter i rad

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Jag har tidigare fyllt i Matas tråd "5:e natten...vargar", då inga större problem fanns, men nu börjar det hända grejer!

Miss M har flyttats över från vagn till spjälsäng för elva nätter sedan. De första åtta gick bra även om inte solfjädern riktigt tog som den skulle. Nu har hon de senaste tre nätterna vaknat vid 3-tiden och varit vaken ca 1 h, inatt en och en halv timme. När hon vaknar avvaktar jag en stund innan jag ramsar eftersom det inte är vargtimme. Hon svarar på ramsan men kommer snart igång igen och är superförbannad :evil: ...och jag väntar... så småningom ramsar jag igen och hon blir ledsen. Efter några omgångar av solfjädring och ramsning känns det som om jag håller på med 5 minuters metoden. Det känns inte bra, inatt blev hon nästan hes av allt gråtande. :( Hur länge ska jag avvakta?

Allt slutar med att jag blir lite desperat och buffar henne till sömns för att hon ska få sova. Buffning svarar hon på direkt, och det kanske beror på att vi var i vagningsträsket tidigare. Innan förflyttningen till spjälsäng var vi nästan botade från det träsket men nu har vi kanske hamnat i ett annat även om jag kämpar i en timme med ramsning och solfjädring. Jag vill ju göra allt för att undvika buffningsträsket nu. Varför tar inte solfjädern?

Schemat ser ut så här:
07.00 Godmorgon och amning
08.45 Sova 45 minuter
10.00 Mat (amning+puré)
12.00 Sova 1½ timme
13.30 Mat (amning)
15.30 Sova 45 minuter
16.30 Mat (amning+gröt)
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt

I det stora hela fungerar schemat bra men det känns som om 11 h natt vore bättre med tanke på att hon ofta vaknar någon gång mellan 06.00 och 07.00 på morgonen. Ska fundera på det lite mer. Undrar om hon får för lite mat, och att det är det som gör att hon vaknar vid 3-tiden på natten?

Det skojigaste med att nätterna börjar fungera är att min tjej är så glad :D . Nu kan vi verkligen busa innan läggning. Nu fattar jag hur "skrattet till gonatten" ska gå till. Tidigare har hon mest kikat på mig med ett snett leende och undrat vad jag håller på med. Förmodligen har hon varit dödstrött.

Hälsningar Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Har du bestämt 12 timmars nätter som kommer det att gå fin fint! :wink:

Naj har smygläst lite i Matas tråd och jag får för mig att du kanske springer in lite mer än nödvändigt, kan det vara så?
För då har du i handling visat för lillan att det VISST händer saker på natten.

Att du jämför 5 mm med SHN kuren kan jag inte förstå. Du lämnar henne aldrig utan svar, att du avvaktar och låter henne sköta sitt in i det längsta så här pass långt in i kuren, innebär inte att du lämnar henne helt själv utan svar och låter barnet skrika sig till sömns utan en minsta övertygelse om att sängen är en trygg plats. Att sängen är trygg det vet hon nu, och att man sover på natten det vet hon också...för det har du lärt henne, och nu är det upp till henne att lära sig praktiksera sina kunskaper..att på antten sover folk som grisar :sleep:

Så faktiskt så är det backa som gäller, solfjäderna är fortfarande ett KRISVERKTYG.

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej Malin,

menar du alltså att jag bara ska ramsa nu och inte gå in och solfjädra? Som det är nu ramsar jag flera gånger innan jag tillslut går in och lägger henne tillrätta och sedan solfjädrar för att avsluta med buffning eftersom hon inte lugnar ned sig annars. Så under den där timmen på natten ramsar jag kanske 6 gånger och lägger tillrätta, solfjädrar och buffar 2 gånger. Men okej det kanske är för många gånger? Det kanske blir lite väl mycket trafik.

Nya friska tag inför natten! :)

Hälsningar Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej igen!

Efter sedvanligt bus och skratt har jag lagt henne för kvällen och hon gråter hur mycket som helst trots ramsningar i alla möjliga tonlägen. Efter 20 minuter gick jag i alla fall in och hittade henne hängades i spjälarna hysteriskt gråtande. La henne tillrätta och tryckte till på ryggen men hon skrek fortfarande. Jag ansåg att det var krisläge och försökte solfjädra, men hon spjärnar emot och gråter så att hon nästan kräks. Då valde jag att buffa henne, och hon slappnar av direkt. Jag buffade inte henne till sömns utan bara tills hon tystnar, sedan ramsar jag mig ut. Några skrik (frågor) efterföljer då och då men nu sover hon nog.

Så fort jag sänker ned henne i spjälsängen börjar hon gråta. Jag lägger på täcket och trycker till på ryggen och ramsar mig ut och hon är superolycklig. Hur kommer man runt det här? Trött som jag är känner jag mig rätt uppgiven och undrar vad jag gör för fel. Kan någon förklara? När får jag använda krisverktyget solfjädring? När får jag buffa? Måste min dotter gallskrika vid varje läggning?

/Från en trött mamma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! Några tankar..

Hur är det med skrattet till go nattet? Blir den minst 10 minuter med skratt och skoj före nattningen?

Är det någon ny färdighet som håller på att utvecklas, rullning ålning?

Tänder? Kanske en alvedonsupp före sänggående för sina egna vargars skull...

//Malin
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Jo vi skrattar så vi kiknar från 18.30 till 19.00 då vi också smaskar i oss nattslurken.

Ny färdighet? Hm, jo krypningen är nog på gång. Hon står ofta på alla fyra och gungar, och kusinen som är tre veckor äldre har precis krypit iväg här under julen för första gången. Ålningar och rullningar kan hon redan... Tänder...inte vad jag känt med fingret de senaste dagarna, men jag ska undersöka noggrannt imorgon bitti.

/Mellansyrran
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Mat då, hur är det med mat? I denna ålder gäller verkligen mat, mat och mera mat!

//Malin
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!
Natten gick bättre än förra. Miss M vaknade i och för sig på kvällen vid 20.00, 21.10 och 22.30. När klockan var 22.50 gick jag in och la tillrätta och buffade. Hon somnade direkt efter jag ramsat mig ut. När hon vaknar på kvällen behövs oftast ingen ramsa utan musik och allmänt ljud utanför rummet fungerar bra.

På natten vaknade hon i vanlig ordning vid 02.45 men somnade om själv utan att jag ramsade. Vid 05.00 pangramsade jag men hon behövde få lite buff för att lugna sig och somna om. Den här natten gick jag in tidigare än jag brukar och buffar. Sedan var det lugnt resten av natten. Med andra ord tycker jag att det gick riktigt bra! :)

När det gäller maten så äter Miss M såhär:
07.00 Godmorgon och amning från båda brösten och lite till.
08.45 Sova 45 minuter
10.00 Mat; amning 1 bröst + ca 1 dl puré + 1 bröst.
12.00 Sova 1½ timme
13.30 Mat; amning från båda brösten och lite till.
15.30 Sova 45 minuter
16.30 Mat; 1 dl havregrynsgröt, några skedar dessertpuré + amning 1 bröst.
18.30 Nattslurk; båda brösten mellan allt busande.
19.00 Godnatt

Idag har vi rest med flyg och tåg halva dagen så det var inte helt lätt med att hålla tiderna. Maten vid 10 blev först vid 11.15 och då var hon för trött för att äta. Sov ändå bra 12-13.30. Ammade dåligt på eftermiddagen men åt bra med gröt efter 45-minuters luren. När övriga familjen åt middag kl 17.50 satt hon också med och var mycket intresserad av vad vi åt, så hon fick lite mer gröt. Nattslurken intogs i ett nedsläckt rum och buset skedde i rummet bredvid där lampan var tänd och pappa var med och busade. Tidigare har allt skett i samma upptända rum, vilket gjort att hon kanske inte ätit lika mycket. Läggningen krävde sedan två besök vid spjälsängen med buffning. Sedan sov hon sött.

Nu ska en restrött mamma också sova sött. :sleep:
/Mellansyrran
Mata

Inlägg av Mata »

Hoppsan, missade din tråd. Låter ungefär som min... :roll: :? :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag måste bara få fråga varför du buffar så mycket? Ramsan SKA ha tagit över vid det här laget! Så jobba på med ramsan och låt den verkligen bli sista ordet nu, bekräftelse ramsa om så behövs! Lycka till nu!

//Malin
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Ja, varför buffar jag så mycket? Jag blir nog desperat helt enkelt. Men nu ikväll tänkte jag på vad du, Malin, skrev, att ramsan ska ha tagit över. Och trott eller ej hon somnade utan att ha snurrat runt i hela sängen och fastnat någonstans. Två ramsningsomgångar inklusive den efter läggningen så sov hon! 10 minuter efter läggning! För att verkligen inte vara överkoncentrerad dammsög jag hela lägenheten med ett kort avbrott för ramsning. Tjoho vad glad jag blev:D !

Och senaste natten tänkte jag på det där med att minimera trafiken inne hos henne, och hej vad bra det gick! :D Två ramsor på hela natten. Inget besök inne hos henne. Det är framsteg som heter duga, ska ni veta av mig som inbillar mig att hon sitter fast, eller är utan täcke, etc, etc :wink:

/Mellansyrran
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Bra jobbat! Det är ett stort steg att inse att du måste backa för att hon ska kunna göra framsteg..och voila´. Härlig läsning! :thumbsup:

//Malin
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Inatt sov Miss M mellan 19.00 - 06.15 utan ett pip. Gissa om jag var förvånad när hon "ropade" och klockan var kvart över sex. Jag som var beredd på att det var vargtimmen. Hur som helst ramsade jag och hon somnade om. Vad häftigt det är när man märker att ramsan fungerar riktigt bra.

Livet leker! :wink:

/Mellansyrran
duggan

Inlägg av duggan »

Ännu bättre läsning :wink:
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Livet leker vidare! Ännu en kanonbra natt. :D Miss M vaknade 10 i 6 men somnade om efter ramsning. Vaknade halv sju igen. Somnade om efter ramsning. Väcktes 07.00. Piggelin och glad såklart! :D

Dagslurarna fungerar strålande även om förmiddagsluren på 45 minuter i spjälsängen oftast bara blir 20 minuter. Så länge hon inte är ledsen innan hon somnar känner jag mig lugn. Å snacka om glad tjej jag har fått. Hon busar och skrattar hela dagarna numera. :lol:

Tack för all hjälp så långt på den här tråden och på Matas tråd!

/Mellansyrran
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"