Sätesbjudning=stå på huvudet??

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Hampus i Lit
Inlägg: 232
Blev medlem: tis 24 maj 2005, 13:36
Ort: Lit/?stersund

Sätesbjudning=stå på huvudet??

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej allihopa!

Har läst i en bok om en kvinna som fick tipset av en barnmorska ur den "äldre skolan" att hon skulle ställa sig på huvudet så länge hon kunde så skulle nog barnet vända sig till "rätta" då den låg i sätesbjudning.
Tydligen så funkade det dessutom, barnet vände sig :!:
Någon som har erfarenhet eller hört något om det tidigare?

Jag väntar tvillingar och 1:an är i säte och 2:an på tvären, börjar ju bli lite trångt att vända sig så ska jag ge det en chans så måste det nog bli snart.
Är i v31.
Till saken hör att jag ,pappan och första pojken är vi alla sätesbarn så det ser ju inte så lovande ut.

Men någon som har provat :!: :?:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag har inte provat, men när jag var gravid och gick graviditetsyoga och sökte lite info på nätet så hittade jag en ställning där som skulle vara bra för att vända på barnet i magen.
Man lägger sig på rygg och sedan typ upp på alla fyra, eller har underbenen i backen (svårt att beskriva) så att man blev liksom liggandes på rygg fast med nederdelen lite högre... Nåja, det påminner ju lite om detta att stå på huvudet, så kanske fungerar det?!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ja det har jag faktiskt hört. De metoder som jag också vet skall fungera bäst är några av dessa...

Stå på alla fyra och skjuta rygg samt vicka på stjärten. Minst 20 min flera ggr/dag

Även göra samma sak när man står på knä och ända ner på armbågarna och skjuta rygg och vicka på rumpan. (denna skall vara det mest effektiva)

Inte listan är också lång. Inte ligga bakåtlutad i soffan. Inte sitta bakåtlutad inte heller i bilen.

När du sitter (korta stunder) så sitt rakt upp. Resten av tiden ligg på sidan gärna i soffan eller skaffa madrass till golvet.

Det finns en anledning brukar jag tänka att man "FÖRR" knäskurade golv ofta och mycket innan man skulle föda och att färre barn föddes i säte då. Så mera använda och tänka "gravitationen" här.
Sida, rak och framåt är ok. Om du diskar m.m. så stå framåtlutad med huvudet vilandes mot överskåpen och liknande. Det är de hetaste tipsen jag har.


Hoppas några av tipsen hjälper. (tyvärr vet jag för lite om just tvillingar) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

OM jag har stått på huvudet :lol: !
Höjde även sängen (med böcker) och sov med huvudet nedåt och fötterna uppåt.

Hjälpte inte.

/ Mamman till sönerna :D
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Jag stod uppochnervänd med soffan som stöd när grabben låg på tvären, och det fungerade utmärkt! Otroligt! Men det är kanske lättare när bebisen ligger på tvären än i säte..vet inte, men det är helt klart värt att testa :lol:
Lycka till! :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ha!

Här ska testas! Min lillskrutt har fötterna neråt och jag är i v 34 nu så... :roll:

Tack :!:

/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Min skrutt har inte heller vänt på sig ännu. Det är ett tag kvar till v. 36, förvisso, men jag fick några övningar av min BM igår:

Klättrande katten: (ligga på rygg med rumpan nära en vägg och liksom klättra uppåt väggen med fötterna)

På alla fyra, "juckandes": Påminner om övning som beskrivits tidigare i tråden, men istället för att kuta rygg så "juckar" man framåt. Kanske blir det virvel i fostervattnet där inne och bebisen tvingas till en kullerbytta...? Denna övning bör kunna funkar för hopplösa fogar också.

Jag tänker prova om den inte har vänt på sig i magen inom ett par dagar!!

Lycka till!
Hampus i Lit
Inlägg: 232
Blev medlem: tis 24 maj 2005, 13:36
Ort: Lit/?stersund

Inlägg av Hampus i Lit »

Ja i kväll provade vi :!:
Att stå eller baxas upp på huvudet med en massa övervikt och täppt näsa blev ingen succé :!: :!:
Ha ha orkade jag stå i 10 sekunder så var det bra, barna var inte så snabba i alla fall men ett gott skratt blev det :D
Prövar nog dom mer jordnära tipsen framöver.....

Har ni andra provat än :?:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

jo, herreminje... Stå på huvet har jag inte provat. Men väl alla 4 med tillhörande moves - vilken syn 8) :lol:

...och jag har fortfarande väldans ont i knäna...

/Fjällmor
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: :lol:

Jag kan precis se alla er höggravida, lite lätt osmidiga i diverse juckandes och upp-och-nervända positioner. :lol: Kvällens skratt!

Kram Jannika
Hampus i Lit
Inlägg: 232
Blev medlem: tis 24 maj 2005, 13:36
Ort: Lit/?stersund

Inlägg av Hampus i Lit »

Nytt tips:
Drick så mycket vatten att urinblåsan känns full, lägg dig sedan i sängen på rygg med en kudde under rumpan.

Har ej testat det men verkar ju smidigast i alla fall :D
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hm.. Jag har provat lite "juck". Det har inte hjälpt. Ska börja klättra på väggarna nu och stå på huvudet (som jag f.ö tycker är väldigt skönt för ryggen), väntar bara ut en envis förkylning.

Jannika, tror du att vi ser roliga ut??? Osmidiga? Bah! Efter det här platsar vi allihop i Cirkus Cirkör. Minst. :lol: :lol:

Barn, dags för pole position nu!!!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag har en velpotta i magen.
I fredags hade bebis vänt sig så fint med sitt lilla huvud nedåt - dock ej fixerat - och jag gick därifrån glad i hågen. Men så började det hicka i sidan av magen härom kvällen och givetvis har velpottan lagt sig på tvären igen, med ryggen nedåt.
Jag vill inte vara med om manuell vändning!!! Jag har en skitöm mage, knappt att jag kan smörja in den själv. Har hört att en manuell vändning kan vara rätt brutal.
Erfarenheter, någon?
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"