snart dags för kur frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bellisen

snart dags för kur frågor

Inlägg av bellisen »

Hej alla,
tyvärr har jag frågor inför stundande kur. Tyvärr då jag gjort det förut med tvåårig dotter o hade hoppats att inte stå här igen med yngre syskonet... Men (långa trådar finns på "späda barn o små") pga sjukdom efter förlossning, rörigt, flytt, matvägrare etc står jag här igen :oops: och har frågor:
:arrow: sonen är nu 4 mån och börjat med smakportioner av gröt. Hur mkt kan man trycka i och hur ofta i en så späd ålder? Känns viktigt då det är sisådär med aptit på dagarna då det ...äts på nätterna.
:arrow: räcker det med att läsa på i SHNboken? Har inte alltid tillgång tilll nätet och det var med boken jag kurade dottern. Eller bör jag läsa på allt på forumet också?
:arrow: jag vill bara använda mig av buffning och ej vagna. Är det ok?
:arrow: känns lite läskigt att kura sån liten plutt då min erfarenhet är en 9 månaders som det gick galant med. Men hon hade nästan slutat äta på nätterna och fick bara napp ideligen av mig. Den här plutten kommer ju vara uthungrad inbillar jag mig och skrika hysteriskt bara av den anledningen på ett sätt som syrran inte gjorde? Som ni hör är jag lite nervös...
Hur snart kan jag kura (förutsatt att jag läser på bättre såklart) med tanke på att gröten inte är jätteportioner än? Han är ju gammal nog, men blir det inte snarare en svältkur nu? Fast å andra sidan får jag aldrig fason på aptiten så länge det äts på nätterna...Men hur ska man lägga upp det?
:arrow: Om en kur (och det bara ska den. Attityd, attityd, attityd!) går bra, hur snart kan man stoppa in yngre att sova hos äldre syskonet? Längtar såååå efter att natta båda gullungarna tillsammans!
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Elle

Re: snart dags för kur frågor

Inlägg av Elle »

Hej Bellisen!

Vad bra att du frågar och rätar ut alla :?: innan ni påbörjar kuren. Att var påläst och veta vad man gör är A och O när man genomför kuren.
bellisen skrev: :arrow: sonen är nu 4 mån och börjat med smakportioner av gröt. Hur mkt
kan man trycka i och hur ofta i en så späd ålder? Känns viktigt då det är sisådär med aptit på dagarna då det ...äts på nätterna.
Aptiten kommer mer och mer under kurens gång, brukar börja komma under 3-4 dagen. Det tar ju ett tag innan poletten trillar ner, att på natten sover man och äter, ja det gör man dagtid :wink: Vad får han förutom smakisar av gröt? Jag skulle börja med smakisar vid två mål om dagen och sedan utöka mer och mer i den takt man känner känns bra. Kanske introducera en till smakis ex potatis?
bellisen skrev: :arrow: räcker det med att läsa på i SHNboken? Har inte alltid tillgång tilll nätet och det var med boken jag kurade dottern. Eller bör jag läsa på allt på forumet också? .
Du klarar utan problem att genomföra kuren med det som står i boken, det gjorde jag och det gick kanon! Dock kan det vara bra att läsa så mycket man kan om kuren, bla andras trådar för ju mer man läser desto mer klarnar det.
Här är ex på några nyttiga trådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
bellisen skrev: :arrow: jag vill bara använda mig av buffning och ej vagna. Är det ok? .
Ja, buffning är ju det verktyget du använder första dygnet och delvis andra natten då man genomför kuren. Men var har du tänkt ha dagslurarna? Om du vill ha någon/några i vagn så är ju vagningen att föredra
bellisen skrev::arrow: känns lite läskigt att kura sån liten plutt då min erfarenhet är en 9 månaders som det gick galant med. Men hon hade nästan slutat äta på nätterna och fick bara napp ideligen av mig. Den här plutten kommer ju vara uthungrad inbillar jag mig och skrika hysteriskt bara av den anledningen på ett sätt som syrran inte gjorde? Som ni hör är jag lite nervös...
Hur snart kan jag kura (förutsatt att jag läser på bättre såklart) med tanke på att gröten inte är jätteportioner än? Han är ju gammal nog, men blir det inte snarare en svältkur nu? Fast å andra sidan får jag aldrig fason på aptiten så länge det äts på nätterna...Men hur ska man lägga upp det?.
Om jag vore du så skulle jag under en tid läsa, läsa och läsa, öva verktyg, fråga här, fila på schema och fokusera på att proppa i så mycket mat det bara går ner vid varje mål dagtid. Sedan när du känner dig trygg och säker, ja då genomför du kuren. Det är först då du är redo att genomföra den med en ATTITYD och utan att ställa frågor till sonen utan istället ge honom tydliga svar. Hänger du med vad jag menar?
bellisen skrev::arrow: Om en kur (och det bara ska den. Attityd, attityd, attityd!) går bra, hur snart kan man stoppa in yngre att sova hos äldre syskonet? Längtar såååå efter att natta båda gullungarna tillsammans!
Jag skulle avvakta tills natten sitter ordentligt utan uppvak och sedan göra en storstilad ihopflyttning där storasyster får hjälpa till att möblera, bädda etc.

Läs, fundera och återkom om något känns oklart. Vi finns här om det dyker upp fler :?: . Ni fixar det här :thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
bellisen

Inlägg av bellisen »

Jag ska nu jobba på med maten, och läsa på. Men som nervös överpresterand gammal plugghäst så måste jag nog bara bestänma ett datum för annars anser jag att jag aldrig läst på tillräckligt...
en om jag läser på braaaa och har bra Attityd, tar en kur längre tid om barnet äter och sover med mor genom hela nätterna än om det redan sover i egen säng? Jag vill få honom i egen säng före kur för att inte allt ska bli en chock för honom, men då blir det ju en kur före kuren och det är ju liksom det kuren går ut på (o jag kommer va så extra trött...).
Jag har typ tänkt mig ett sovschema:
06.45 morgon (passar andra väckarklockor i familjen)
08.30 sova till 9.30
12.00-14.00 sova
16.00-16.45 sova
19.00 sova

Jag har 1 timme på morgon även om det inte ses som ett naturligt sömnpass, då han alltid sover 45 eller 60 min nu. jag tänker att både f.m och e.m kan användas med marginalkvart. Om han vaknar vid 45 min f.m låter jag honom komma upp och sov han dålig lunch innan det sitter bra får han sova 1 timme och väcks då. Fel tänkt ? Mattider känner jag mig helt vilsen med då det nu är dessvärre lite rörigt då jag fastnade i att klassa honom som matvägrare o gav småslattar.
Jag tänkte ha utomhuslur f.m, och inne i säng resten. Sen när det sitter hoppas jag kunna improvisera mer då han är hemma med storasyster som när det blir ljusare kanske ibland vill gå ut e.m te.x, och ibland ta det lite lugnare på morgonen. Funkar det? När vi går ut tänkte jag inte vagna då det känns omöjligt att stå och vagna mitt i storstan på väg till parken med otålig 2åring...Tänkte låta honoom helt sonika somna under promenaden. Ok eller helt fel?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker att du spikar fm luren på 45 min och sen ser schemat bra ut. Tänk inte i dom banorna att barnet ska sova igen tiden dom missat om dom sovit dåligt en lur, I början när man sätter tiderna så sover dom nästan alltid för lite och för att sätta tiderna måste du följa schemat till punkt och pricka. Inga marginalkvartar under kur och uppföljningsvecka. Ok?

Gällande maten blir det massa snuttande när man matar ofta, efter kuren och när du delat upp maten på 5 mål med 3-4 timmars mellanrum så kommer du att märka skillnad. Maten kommer att gå ner så mycket lättare! Redan andra dagen kan man märka förbättring på aptiten!

Jag har haft alla lurar ute i stillastående vagn förutom på em den har varit under promenad och det helt enkelt för att JAG ville komma ut och röra på mig. Jag har bara gått och när han somnat har jag klockat luren från då. Har funkat finfint för oss.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisen

Inlägg av bellisen »

Bra att veta! Här ska vi ha 45 min lur f.m och e.m. utomhus. Lunch 2 timmar.
:?: Min fråga är om man under de 2 första veckorna kan få variera stilla vagn/ gående? Beroende på vädret rusar vi ut då 2åring är hemma och vill ut, eller tar det lugnare och tar stora utepasset på e.m. Jag vill gärna att hennes vardag ska få bli sig så lik som möjligt fastän det kuras?
:?: Jag tänker ha honom i vårt sovrum i resesäng på lunchlur då han behöver längre tupplur än henne (hon borde gå ner till 1,5 timme), annars är ju hennes rum "upptaget" när hon vaknar och dessutom väcker brorsan? Eller? Kan man lösa på annat sätt? Vill gärna ha en lur inomhus då jag inte vill fastna i att inte våga kura daglurar. Med dotter kurade vi natt, men fastnade i att alltid ha vagn på dagen, vågade liksom inte ta i det också. Men det känns för begränsande.
:?: Jag har hjälp med barnvakt utanför familjen först om en månad. Men jag känner att jag bara inte kan vänta så länge. Jag tycker så fasligt synd om honom när denna solstråle till sin natur vrålgråter i slutet av dan av trötthet. Om jag dammar av SHNboken, läser intensivt (tyvärr har det gjorts innan...) och har min man som hjälp de första 2 svåraste dagarna (han kan gå ut med äldre syskonet) borde vi väl fixa det här utan att vänta på barnvaktsfarmor som kan hjälpa till fler dagar på dagtid? Jag bara KAN inte vänta! Vill återerövra vårt liv!
:?: Hade tänkt "förbereda" för kur då det känns sjabbigt att ha son i min säng och ammas fritt (hur blev det så här? :oops: ) till en riktig hejdundrande kur utan mat i egen säng. Jag försöker ha honom i hans vagn, men han vaknar så fruktansvärt ofta att det känns lönlöst att gå och vyssja med napp med mål att han ska sova i egen säng och äta mindra på natten= vilket skulle ge mindre tuff kur. Mina vänner har tålamod att vyssja med napp nätterna igenom, men jag vet ju att det är ingen långsiktig lösning= barnet lär sig ju ändå inte somna gott själv även om man skär ner på amning men ger napp? Tänker jag snurrigt? Eller borde jag skära ner amning natt och kämpa med att ha honom i egen säng under den förhoppningsvis korta tid som är kvar till kur (måste läsa på lite mer känner jag)? Känns så svårt utan "verktyg" och då kommer det vara så svårt= uttöttande att jag lika gärna kan läsa på färdigt och kura? Låter jag som en velig natur? :wink: :oops: Tack för synpunkter! :D
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Oj, en till fundering (och massor i förra inlägget):
fetsrom herr lputt måste ligga inne hos oss under kur: om rummet är helt mörkt, måste det ändå skärmas av mellan hans säng och våra? Hans huvudgavel kommer vara mot väggen och inte mot oss.
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ja du kan variera stillastående vagn och rullande vagn. Men om du ska iväg kan du även ställa ut honom i stillastående vagn och låta han somna medan du klär storasyster och sen rulla iväg dit ni ska.

Jag tycker det låter som en jätte bra ide att ha en lur i resesängen, du kan hänga över en "sovfilt" och när ni är borta så är det bara och fälla ut sängen och hänga för "sovfilten" som stänger ute intrycken och allt annat är precis som det är hemma. Tryggt och skönt! :lol:

Har du maken hemma under dom två första dagarna som avlösning och du själv känner att du orkar, så är det bara att köra när du känner dig riktigt påläst! Det finns många ensamstående som göra detta helt själv! :shock:

Jag tycker att ni genomför en kur när ni är redo, då har du alla vertyg att jobba med. Det är som du säger svårt att förbereda kur utan verktyg.

Under kurnätterna skulle jag rekomendera att ni får sova på madrasser utanför rummet( eller en av er, och den andra kanske kan sova på soffan), sedan kan ni flytta in igen och då är det jätte bra med en avskärmning.

Lycka till! //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisen

Inlägg av bellisen »

Har lite frågor inför mkt snart stundande kur:
jag gör schema så att det ska passa med vardag med 2åring oxå. Har svårt att få in 4 mål o kvällsslurk så det passar? Kan man ha lunchen 10.30 så långt från middagsluren eller blir det för hungrigt mot 13.30 tiden när det bör sovas? Vill helst inte g lunch senare då det ska hinnas ätas upp oinnan vi ska ta oss hem från parken för lunch o sova för 2åring. Förslag?
morgon och mål ett : 07.00
sova: 8.45-9.30
mål 2: 10.30
sova: 12.00-14.00
mål 3: 14.00
sova: 16.00-16.45
mål 4: 17.00
bad o skoj
nattslurk: 18.30
natt: 19.00

:?: Måste jag ha mörkläggningstyg från golv till tak? Om son i vårt rum endast under kur och tills det sitter bra för att sen flyttas till syskon så känns det onödigt att sätta upp skenor o tyg för hundratals kr? Jag ska mörklägga riktigt bra och hänga för mellan våra sängar, räcker inte det?
:?: Om dörr på glänt rasar det ju in ljus, det är väl inte bra? Känns svårt att ha dörr nästan stängd på natteen (annars blir det ljust från vardagsrummet även om persienner är nere) då är det mkt svårt att höra 2 åring i andra sidan av lägenheten?
:?: Enligt SHNboken låter det som Anna föredrar vagning för små barn, men det är väl lika ok att buffa? Hon skriver att vagn är praktiskt då den kan tas med överallt men vagna/ buffa ska man väl sluta med i princip efter första natten? Dessutom tycker nog min son att det börjar bli lite trångt i vagnen?
:?: Vill gärna ha långlur inne i säng då jag tastnade med dotter att alltid ha vagn. Det känns dock lite läskigt. Kan dagluren vara riktigt seg att få in? Han har aldrig i princip utan hjälp sovit så länge som 2 timmar utan hjälp på dan, så borde jag ha bara 1,5 timme och klämma in en till 30 min i schemat? Är det för "tufft" att ha 2 tim lur inomhus?
:?: Han har börjat äta rejäla portioner gröt o snart grönsaker. Han äter så mkt att han inte vill amma eftersåt. Är det ok för sån liten knatte att inte ha maning alls i ett mål, och dvs inte ha amning på minst 7 timmar?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

:arrow: Schemat ser jättebra ut :thumbsup: Inga problem att ha tidig lunch, 13.30 skall det ju ändå sovas eller hur :wink: :?: Om du vill kan du vara lite mer generös med mattid och servera lite efterrätt närmre sovluren... :roll:

:arrow: Nej, jag skulle inte sätta upp skenor om det inte handlar om en mer långsiktig lösning.

:arrow: Angående ljus/ljud tycker jag att du letar lite väl många orosmoment... Dra igen dörren så långt det går utan att stänga den tycker jag. Angående tvååringen så lär ni nog höra henne om det verkligen kniper (om inte lägenheten är gigantisk vill säga).

:arrow: Själv tycker jag att vagnen är praktisk dagtid just eftersom man lätt varierar var luren skall ske. Huruvida dagluren krånglar eller ej har inget med platsen att göra så länge vagnen inte är på tok för trång.

:arrow: Absolut inte för tufft med 2 tim inomhus. Minns att sömnen får GOD hjälp på traven av det fasta schemat. Barnet kommer att VILJA ha sin sömn och kommer att lära sig ta vara på de tider som erbjuds. Om du vill ha "utomhuskänsla" kan du klä barnet i mössa/tjocka kläder och öppna fönstret. Fast jag lovar att det går bra ändå.

:arrow: Inte ha amning på minst 7 tim... Tja min dotter har varit utan amning sen hon var tre veckor... :roll: Nä nu tramsar jag lite med dig :wink: Leta inte så mycket "fel" och saker som kan gå snett är du snäll. Gällande just amning (eller ersättning) har jag fått lära mig att det inte behövs ALLS från 6 månader om barnet i övrigt får hyfsat varierad kost. Och din son är ju hela 4,5 månad, snart där alltså. Så jag tror nog att det går bra utan amning de där 7 timmarna. För du har ju inte tänkt amma på natten och den är ju längre... :!:

:idea: Var glad att han äter tycker jag. Själv har jag en 5-månaders som bara "potta yt" (= spottar ut) som Leia 2,5 år säger. Fast hon dricker alla möjliga vällingar med god aptit så det går ingen nöd på henne :P :wink:

Några förmanande men högst välmenande ord på vägen:

:idea: Det finns inga kurer som misslyckas av sig själv. Det är alltid ett aktivt val man gör att följa kuren eller inte.

:idea: Ställ dig många gånger per dag frågan: "vad är det värsta som kan hända :?: " (förutom skräckscenarior som bombanfall och sådant hemskt men vi tänker oss en lugn tillvaro i ert hem)

-att sonen inte äter tillräckligt ett mål :?: :arrow: Då äter han mer nästa mål.
-att sonen skriker :?: :arrow: Då tar ni till verktygen, målmedvetet och självklart.
-att sonen inte somnar :?: :arrow: Mig veterligen har barn i fyramånadersåldern legat sömnlösa en hel dag eller en hel natt. Förr eller senare somnar han :sleep:

Lova mig också att ni inte springer och verktygar eller "duttar" vid minsta pip. Som undertecknad gjorde med äldsta dottern... det blev en lååååång kur det :roll:

:wink: Jag skickar också med AW:s specialare 17 bebisar och 18 kor. I mitt tycke det mest suveräna verktyget av dem alla eftersom det tar bort mycket av överkoncentrationen.

:santa: Stor julkram och varmt lycka till. Skriv igen om du/ni har fler frågor.

Nancy
bellisen

Inlägg av bellisen »

Nancy skrev:
Själv tycker jag att vagnen är praktisk dagtid just eftersom man lätt varierar var luren skall ske. Huruvida dagluren krånglar eller ej har inget med platsen att göra så länge vagnen inte är på tok för trång.

Men om jag har 2åring hemma oxå så är jag rätt trist och inte så flexibel. Daglur är alltid hemma i säng för storasyster så det känns naturligt att ha likadant? Och genom att de två kortare är i vagn är vi fria att vara hemma (honom på balkong) eller gå ut.

Nya frågor som kommer upp nu när jag pluggar boken:
:?: Buffning ska man i princip sluta med efter första natten, men om dagen är seg buffar man under längre tid? Eller ska det buffas efter samma princip som natt 1, dvs in vid minsta pip och buffa endast första dagluren och sen bara jobba med ramsa och i nödfall solfjäder?

:?: Betyder påminnelsen alltid buff +ramsa, dvs ett begrepp som bara används för kurens första två nätter? Eller blir påminellse sen bara ramsa?

:?: Hur länge använder man sig av bekräftelse? Om det te.x 4:e natten gråts och jag ger ramsa som i slutet blir mjuk är det då en påminnelse med ihopdragen bekräftelse? Men om han fortsätter gråta men klarar av krisen själv: ska man ge bekräftelse då eller är det bara viktigt första dagarna?

:?: Jag blir förvirrad av att läsa om Ludvig i boken sid 73. Det låter som att de ger ramsa i dörröppning första natten ibland när han vaknar. men ska man inte alltid in på stuts och buffa när barnet har vaknat på "nytt", dvs efter ett sovpass?

:?: Jag har smygprovat buffning på sonen ikväll och han är redan så stark! Jag kan inte ha bara lillfingret på huvudet o resten av handen på ryggen. Då flyger huvudet upp , jag måste ha en stor del av handen o ändå "smiter" han gärna till vänster med huvudet när jag ger buffningen i vänsterhanden var fjärde slag?

:?: Ser i boken att en pojke med stora problem att komma över 45 min på dan föreslås 4 st 45 min pass och 12 timmar natt. Funkar det? Behöver de inte ett längre dagsovpass? Är själv lite fundersam hur dagluren ska gå då sonen är extrem på 45 min sovpass, och har nästan aldrig sovit längre av egen maskin. Men jag vill gärna ha ett 2 tim sovpass på dan...

:?: när jag nattar storasyskon stänger jag dörren för att senare på kvällen ha på glänt. Men när man kurar nu ska man ju egentligen ha dörren på glänt. Men då rasar det in ljus, i allafall så som våra dörrar är och om det inte är mörkt i rummet utanför. Och jag vill gärna ha lite ljus om jag ska sitta vaken hela natten... kan man inte stänga helt?

Tacktack!! :D :D
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Nancy

Inlägg av Nancy »

bellisen skrev:Men om jag har 2åring hemma oxå så är jag rätt trist och inte så flexibel. Daglur är alltid hemma i säng för storasyster så det känns naturligt att ha likadant? Och genom att de två kortare är i vagn är vi fria att vara hemma (honom på balkong) eller gå ut.

:idea: Trist och oflexibel är jag med vill jag lova :wink: Jag gör helst inga utflykter som stör storasysters långlur i sängen, det skall allt till nåt särskilt eller att det finns möjlighet att ställa upp resesäng. Lussi får än så länge plats i vagnen men så snart den känns för trång får det bli spjälsäng eller resesäng.

Nya frågor som kommer upp nu när jag pluggar boken:
:?: Buffning ska man i princip sluta med efter första natten, men om dagen är seg buffar man under längre tid? Eller ska det buffas efter samma princip som natt 1, dvs in vid minsta pip och buffa endast första dagluren och sen bara jobba med ramsa och i nödfall solfjäder?

:idea: Här måste du gå på känn. Om jag vore du skulle jag vara mer generös med buff första/andra dagen och sen allt mer backa. Det är inte farligt att ligga och gny/pipa lite. Så vid minsta pip skulle jag inte buffa dagtid.

:?: Betyder påminnelsen alltid buff +ramsa, dvs ett begrepp som bara används för kurens första två nätter? Eller blir påminellse sen bara ramsa?

:idea: Jag tolkar det som första nätterna som påminnelse = buff + ramsa och att du redan andra natten satsar på enbart ramsan som påminnelse. Behöver du buffa nångång även andra eller tredje är inte det hela världen. Bara du är den som leder och visar.

:?: Hur länge använder man sig av bekräftelse? Om det te.x 4:e natten gråts och jag ger ramsa som i slutet blir mjuk är det då en påminnelse med ihopdragen bekräftelse? Men om han fortsätter gråta men klarar av krisen själv: ska man ge bekräftelse då eller är det bara viktigt första dagarna?

:idea: Trist och luddigt svar får du även här... Att även om det finns fina och bra riktlinjer så måste du även här gå på din känsla. Du ger bekräftelse så länge du tycker att det behövs tycker jag. Men du backar allt mer och strävar efter att baka in den i påminnelsen. Viktigast är att lyssna av sitt barn och se hur han/hon reagerar. De första dagarna är det DU som skall få sista ordet men det är för att du skall se till att budskapet verkligen når fram.

:?: Jag blir förvirrad av att läsa om Ludvig i boken sid 73. Det låter som att de ger ramsa i dörröppning första natten ibland när han vaknar. men ska man inte alltid in på stuts och buffa när barnet har vaknat på "nytt", dvs efter ett sovpass?

:idea: Det beror nog på hur de bedömt behovet av att buffa. Kanske har det redan första natten handlat om lite "småstök" där det räckt med ramsa :!:

:?: Jag har smygprovat buffning på sonen ikväll och han är redan så stark! Jag kan inte ha bara lillfingret på huvudet o resten av handen på ryggen. Då flyger huvudet upp , jag måste ha en stor del av handen o ändå "smiter" han gärna till vänster med huvudet när jag ger buffningen i vänsterhanden var fjärde slag?

:idea: Kanske öva lite mer eller helt enkelt låta honom ha huvudet som han vill. Huvudsaken är att han blir lugn.

:?: Ser i boken att en pojke med stora problem att komma över 45 min på dan föreslås 4 st 45 min pass och 12 timmar natt. Funkar det? Behöver de inte ett längre dagsovpass? Är själv lite fundersam hur dagluren ska gå då sonen är extrem på 45 min sovpass, och har nästan aldrig sovit längre av egen maskin. Men jag vill gärna ha ett 2 tim sovpass på dan...

:idea: För mig skulle detta vara absout sista utvägen, om verkligen inget annat fungerar. Om du vill ha 2 tim sovpass så tycker jag att du skall satsa på att genomföra det.

:?: när jag nattar storasyskon stänger jag dörren för att senare på kvällen ha på glänt. Men när man kurar nu ska man ju egentligen ha dörren på glänt. Men då rasar det in ljus, i allafall så som våra dörrar är och om det inte är mörkt i rummet utanför. Och jag vill gärna ha lite ljus om jag ska sitta vaken hela natten... kan man inte stänga helt?

:idea: Kan du inte ha lite halvskum belysning utanför då du nattar och sen då det somnats tända lite mer :?:

Tacktack!! :D :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bellisen,

Här kommer några av mina tankar också. Som du märker kommer några av mina svar att inte vara EXAKT som Nancys :heart: Detta för att just "kuren" blir olika lite beroende på VEM som gör den och HUR det går. Principen är dock den som Nancy säger, man backar kontinuerligt. Man gör baksteg så barnet kan göra framsteg.

Om du lägger korlurarna i vagn så skulle jag ha skynke över vagnen och "vagna" som besked. Gå med ramsan.

Sen tycker jag du skall gå in i "verktygslådan" och läsa på MER om ramsan. Man ramsan som svar. Man bekräftar för att få "pavlos hundar principen" Den bekräftelsen skall hänga med ända in i sömnen.

Påminnelseramsa är just det, EN PÅMINNELSE. Typ om man vaknar kl. 04 och "tror" det är morgon, DÅ får man en påminnelse som säger det är fortfarande natt. Men man kan ju inte få en "påminnelse" om något man inte vet om än... Hänger du med? Man påminner alltså INTE under kurens 3 första dygn för det är ju då man lär sig. Sen får man påminnelser efter det. En påminnelse som säger att mamma har kontroll på läget, det är fortfarande natt osv....

På 3:e-4:e natten bakar man ihop ramsan med bekräftelsen, förutsatt att barnet är tyst när man avslutar ramsan. De behövs ingen separat bekräftelse längre.

Jag har ALLTID kört med HELSTÄNGD dörr och rekommenderar ALLA att göra detsamma. Detta för att det skall vara absolut "nattsvart" i sovrummet HELA natten och även morgontimman. Mamma bestämmer när morgonen börjar och då även gärna med en "väckarklocka" som ringer utanför. :wink:

Sen ramar man UTANFÖR dörren (den kan fortsätta vara stängd) med ordentligt magstöd!! Du skall kunna ramsa tyst på ditt barn flera rum bort, så kraftigt skall ramsan höras så det finns ingen tvekan. Det är tonläget man använder här... LIte hurtigt, bekräftande, glatt, lugnande

Vad det gäller dagluren inne så skulle jag även lägga den i det mörka sovrummet i sägnen. Då är det inte så mycket synintryck som stör.

Här är en länk till "lathunden", printa ut den och sätt på kylen. Då vet du exakt hur du skall göra när natten kommer.

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Tack! Jag blir bara klokare på svar som inte är exakt lika: blir än mer övertygad om att det inte finns en exakt kur för alla. Man måste känna av. Jag är nog mer för helstängd dörr, så det var skönt att höra att det är fler och att jag inte gör ett kardinalfel.
En fråga till Torsmamma som skrev:
"På 3:e-4:e natten bakar man ihop ramsan med bekräftelsen, förutsatt att barnet är tyst när man avslutar ramsan. De behövs ingen separat bekräftelse längre. " Men om barnet inte är tyst vid ramsans slut, är det upp till mig då att känna av om han klarar av det själv: vara tyst, eller när han tystnar: en bekräftelseramsa?

En stor fråga jag önskar synpunkter på:
Jag vet att det är viktigt med samma miljö i början och låta världen vara liten. Men pga renoveringar hemma måste vi åka hemifrån snart vilket innebär minst 2,5 veckas förskjutning på en kur. Det känns inte bra att vänta. Minst sagt...Jag tänkte inte ens på alternativ då jag låst mig vid att det måste vara samma miljö. Men jag åker till föräldrar där det är väldigt lugnt på landet superbortskämd med hjälp med barnen dagtid (inga grannar att omedvetet bli nervös för och vilja skona...). Hemma har jag bara möjlighet till hjälp av mannen precis i början då jobbet kallar. Även om det inte är samma miljö är det inte bättre att redan om en vecka kunna börja och ge attityden till barnet att det är självklarast i världen att vi kurar där och är där uppfäljningsvecka och sen är vi hemma igen? Sitter inte allt i Attityden där också? Även om jag är långt ifrån Gastsjön i kunskap har ju barn kurats där och sen åkt hem till nästa miljö?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bellisen.

Om det är NATT 3 vi talar om här? så skulle jag fortsätta ramsa x6 eller x8 om det då är det som krävs för att få tyst och baka ihop bekräftelsen. Om du inte får tyst kan det ju vara så att du får ge en ny ramsa en stund senare, och då bakar du in bekräftelsen då. :wink:

Visst tycker jag visst det, att du kan kura hos dina föräldrar! Supertoppen, se bara till att de är med på ramsan och schemat så är det bara att tuta och köra tycker jag. Precis som du skriver, det är attityden som gäller här, inte alltid platsen. Platsen är ju fortfarande liten om du är där i 2,5 vecka om man säger. Du måste ju inte ut och flänga en massa. :wink:

:idea: Pepping pepping. Se till att skriva ut lathunden till resan dit om du kurar där! Sätt den på kylskåpet så vet ALLA hur du går tillväga. :wink:

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Tack för ett fantastiskt forum med ursnabba svar!!!
Jag blir klokare o klokare o snart är det dags! Vi kommer i och för sig inte vara på den platsen i 2,5 vecka, snarare drygt en vecka. Dvs kur dagar plus delar av uppföljningsvecka, men det känns ändå bättre än att vänta. Men det är inget fläng där vill jag lova o föräldrarna har varit med förr med kurade barnbarn, dotter kurades med mormors hjälp och syrran har oxå AW barn som jag kallar det...:D
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"