Nu platsar vi också här

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag åt 3 pencillinkurer när jag var gravid. Fick 3 starka urinvägsinfektioner (som jag inte märkte av :shock: ) som var tvungna att behandlas för de kan tydligen leda till sammandragningar annars.
Nog funderade jag en hel del på detta med pencillin, som jag praktiskt taget aldrig ätit tidigare, och påverkan på barnet.
Men det var "godkända" pencilliner för gravida och bevisligen gick det bra. Men jag förstår att tankarna vandrar...

Försök vila så mycket du kan nu!
Angående när det blir verkligt så undrar jag detsamma... minns inte när jag förstod att det fanns någon därinne. Tror det var runt vecka 16-17 då jag började känna små små buffar där inne. Men det var overkligt ändå.

Sköt om dig!
Kram
Sophie

ps. hälsa familjen
J och Å

Inlägg av J och Å »

Åhhhhh, vilken underbar "nyhet". Ny för oss i allefall. Ropade direkt till Johan och berättade. Vilken lycka! Har en nära som kämpar och sliter och måste nu ringa och berätta, att "plötsligt så händer det"

Massa kramar från oss alla
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Lotta!
Att tveka lite i början om det är någon där hör nästan till :lol:

Bryta ihop för att du inte ville åka till Ikea, det var väldigt vanligt för mig i alla fall under de första månaderna :oops: :lol:
Jag har båda gångerna varit helt under isen så jag tycker nog gott och väl att du kan och ska koppla ihop det med att du är gravid :heart: för det påverkar ju om något. Lägg då till lite medicin på det så är du inte helt rustad!

Ta det lugnt och somna om :lol:

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Nu är jag frisk igen. Det är skönt :D

Men jag behöver hjälp med att kura min bebis... NU! :shock: :lol: :shock: Jag kan inte sova på nätterna. Fattar inte vad det är, jag somnar helt enkelt inte. Inte massa funderingar, inte oro och inte heller överdriven glädje längre, vilket jag kunde skylla på i början.

I går gick jag och la mig 21.30 för att kunna somna i bra tid. Jag läste en stund - brukar somna med boken i handen. 23.30 släkte jag och somnade sådär 2 timmar senare :roll:

Jag trodde man skulle vara supertrött och lättsövd såhär i början, men så var det inte. Eller trött är jag, men jag somnar inte :?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

När jag väntade Lussi somnade jag visserligen tidigt men sen vaknade jag efter ett par timmar och kunde inte somna om. Brukade vara vaken en 2-4 timmar mitt i natten :? Det enda som hjälpte var mat och tv... :P 8) :sleep:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Skönt att höra att du är frisk igen :!: :!:

Ja, sömn ja....rödvin brukar hjälpa, men det är ju inte aktuellt i ditt fall.. 8) :wink:

"Dormeasan" hälsokost-droppar gjorda av humle är också bra, med attans äckliga :shock:

Ett yoga pass
Avslappningsövningar
Aktiviteter med maken kanske... 8) :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:roll: Ja hyfs är jag inte begåvad med... Ville såklart säga även jag att jag är glad att du mår bättre nu /LO :D

annas förslag låter för övrigt sundare än mina... 8)

Nyfiken fråga: har du nåt specifikt BF-datum ännu :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

DEt är nog så att jag har varit fysiskt inaktiv för länge. Ska försöka komma igång lite smått. Men anna, sån aktivitet kvällstid funkar inte för mig ;)

Nej inget BF ännu. Vi ska på VUL på tisdag, då antar jag att han kan säga någon liten gissning.
Om man räknar dagar är det runt 28 juli, men jag har för mig att jag fick första BF för Vera den 10 januari. Det ändrades sedan till den 15 och hon kom den 20:e. Så jag räknar med några dagar in i augusti i alla fall.

Återkommer när jag vet mer :D

/LO
PS inatt sov jag i alla fall gott, även om det tog ett tag att somna.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Skönt Lotta att du känner dig piggare :D Jag hade också svårt att somna när jag väntade Lilly. Det som hjälpte mig var att gå upp igen, ta en kopp te, läsa lite och sedan somnade jag. Oftast gjorde jag avslappningsövningar en stund också.

Vad säger Vera om bebisen i magen? Vad spännande med VUL, det gjorde vi på Olle och det var så härligt att se det där lilla pickande :heart:

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på er.
IDag har vi varit och sett bebisen igen :D
Ett litet frenetiskt tickande hjärta och en riktig sprattelgubbe. Det kändes skönt att se efter sjukdom och penicillin.
5 cm lång. Jag är i v 11+1 enligt sista mens, men 11+5 enligt hans mätning. Men den är osäker än så länge.
Jag fick datum 24 juli, men är skeptisk. Förra gången flyttade det fram fem dagar. Om jag ska sätta en krona så gör jag det på 080801 :D

Min gyn berättade och förklarade att livmodern ligger lite långt ner. Ingen fara i sig, men det är inte omöjligt att det skulle kunna uppstå en blödning. Och då beror det inte på fostret utan skav på hinnorna - typ. Vad skönt att han berättar en sån sak.
Och sa också att jag i så fall gärna fick komma och titta så att allt var ok om det skulle uppstå.

Nu går vi över till vanliga MVC, men han finns där i bakgrunden om vi vill ha hjälp med något eller känner oss oroliga.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Lua

Inlägg av Lua »

Vilka alldeles underbara nyheter :D :!: En liten sprattelgubbe, tänka sig :heart:

Tack för att ni delar med er :!:

Storkramen från Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D JAG tror på 31 juli som sagt! 8) 8) Skönt med en egen gynekolog! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Vad härligt att få se det lilla pickande :heart: , det blir så verkligt då! Hoppas att du får vara frisk nu och njuta av graviditeten.

Jag gissar på en tös som föds den 31/7, kanske en liten Viola (ett av mina favoritnamn och Lillys andranamn) ? :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag säger ju att du har en liten fisk som sprattlar i magen. :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Över 11 veckor, härligt, 1/4 avklarad redan :!:
Grattis :!:

Livmodern långt ner, inte moderkakan :?: Tänkte jag..
Om det är moderkakan som sitter långt ner, så får du gärna fråga mig om det är något. för jag upplevde nämligen både en och annan komplikation med det.
Om det är moderkakan brukar den ju flytta sig genom hela graviditeten...
Kram på er :!:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"