Hur klara kurandet med trotsig storasyster?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
tur att Duggan svarat på dina frågor för även om jag kan det mesta i teorin är det lite si och så med praktiken... 8)
Angående att sova i bilstolen skulle inte jag heller lagt över när det är så kort tid kvar. Vi brukar vara i bilen ca 20 minuter och sen ska det sovas vidare ett bra tag så jag måste lägga över. Tyvärr är det lite skarv vid 20 minuter men det brukar ordna sig bra med lite vagning...

Nu har vi börjat med gröt med katrinplommon på kvällen och det är smaskens tycker Hannes! Det märktes direkt att han var mätt på natten så då började vi en "vagnkur" som för mindre barn när man vagnar bort ett nattmål fastän vi tog alla nu då. Vi börjar med det och ser hur det utvecklar sig. Ska bort i helgen och då vill jag inte att hans skrik ska väcka alla andra. Men slutätet är det på nätterna iallafall vilket betyder att pappa kan vagna! :D Och det gör han så gärna. :heart:

En liten parantes om det där med att storasyster är på vagnen just när lillebror ska sova. Jag inhandlade en billig begagnad liggvagn som jag tänkte Hannes skulle sova i ett tag innan nätterna sitter nu när han blivit för lång för sin korg. Den tyckte dock Lovisa var väldigt mysig och innan vi hunnit ta den till Hannes blev det hennes "mysvagn". Det var dock rätt praktiskt eftersom varje gång hon klättrade upp i Hannes vagn (kombivagn utan liggdel nu) så sa jag, jaha, ja men då får jag lägga Hannes i din mysvagn då! Inte argt utan mest konstaterande. Då gick hon ner rätt snabbt! :D Hon har inte märkt än att han faktiskt sover i hennes mysvagn eftersom hon lägger sig innan honom och tittar på tv på morgonen...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
HEAL

Inlägg av HEAL »

Ja, idag har det verkligen barkat åt skogen :cry: :cry: :cry: :x

Natten gick bra :D - vaknade ett par gånger mellan 6 och 7, men det gick bra att få honom att somna om på ramsan. Sista gången tog väl 20 minuter men han blev inte så värst arg någon gång.

Och första luren går alltid (peppar, peppar...) fantastiskt bra. På med ytterkläder, ner i bilstolen, en filt för och så en dagramsa - sen är det knäpptyst. När jag tar på honom overallen i soffan ligger han och spinner som en katt :D :heart:

Sen gick det verkligen åt pipan :!:
En anledning till att min attityd var kass idag var att svärfar var här hemma för att snickra - och med någon annan än de vanliga i huset känner jag mig ifrågasatt utan att bli ifrågasatt. Fick småpanik när Albin vaknade och började skrika upp sig mitt i min och svärfars lunch vilket resulterade i att jag gav besked alldeles för tidigt och alldeles för många gånger. Han protesterade vilt i 45 minuter innan jag kunde ta upp honom inom marginalkvarten. Under denna tid var jag inne 8 gånger :!: och gav besked. Jag fick vagna honom lugn innan jag tog upp honom för att han inte skulle "räddas" ur vagnen. Kände mig så klart totalt misslyckad och var redo att slänga ut stackars svärfar (skönt att skylla attityden på nåt, men det kunde ju så klart gått åt skogen även utan besök).

Eftersom han inte sovit mer än dryga halvtimmen snodde han åt sig en ungefärlig 5-minutare både till och från dagishämtningen och jag hade all möda i värden att väcka honom - tacka vet jag ryggläge :D . Detta var ju inte bra för den fortsatta dagen. Jag hoppas och tror att det ska funka att hålla honom vaken vid hämtningen så fort han börjar sova bättre på luren innan.

Nästa lur gick inget vidare heller. Vaknade efter dryga halvtimmen även denna gång och fick en pangramsa och fick därefter påminnelser och besked (2 ggr) under en halvtimme innan jag kunde ta upp honom (lyfte upp honom mitt i ett vagntag för att han inte skulle hinna bli ledsen). Vid sista beskedet försökte jag tom vagna honom till sömns fast ångrade mig när han inte ens verkade trött och gick ut med ramsan. Snacka om desperat :cry: .

- Kan det vara så att han har hajat nattramsan, men inte dagramsan?
- Eftersom jag inte hör om han är arg eller ledsen får jag nästan chansa på att han är arg och avvakta för att se om han lugnar ner sig. Fast hur ska det gå med attityden då?
- Om han verkligen är ledsen och det inte går över med ett besked så måste jag väl fortsätta gå in gång på gång för att inte överge honom i hans ledsamhet, dvs så länge inte ramsan kan lugna honom, eller :?: :?: :?:

Jag kommer ihåg att vi gav upp daglurarna med storasyster efter ett tag eftersom de var så slitsamma och inte funkade med ramsan. Vi bestämde att lurarna skulle börja enligt klockslaget i hennes schema, men vi lät henne bestämma om hon skulle få vakna tidigare, vilket resulterade i längre vakenpass. På något sätt fungerade det bra och nätterna fortsatte funka klockrent. Hon måste ju ha fått lite för lite sömn vissa dagar, men jag tror inte att det var så mycket.

Denna gång skulle jag så gärna vilja få dagramsan att funka - så jag tänker inte ge upp ännu minsann. Imorgon kommer vi att åka bil ca 1 h vid de båda 1,5 timmarslurarna så jag hoppas det går bra att flytta över honom till vagn. Om inte annat borde han kunna sova hela bilfärden. I helgen hoppas jag att min man med friska krafter kan lyckas få till dialogen och så får vi hjälpas åt att lyssna av Albins sinnesstämning.

Tack Malin och Krümel för eran hjälp :!: :!:

//Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
hoppas allt är bra! Rapportera gärna hur det går om du har lust (säger en som vagnar ganska generöst ännu...). Själv kan jag rapportera att det verkar som om nattramsan faktiskt tar riktigt bra nu. Men jag är grymt dålig på att lyssna på protester, därav generöst vagnande ännu... :?
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
duggan

Inlägg av duggan »

Oj förlåt, hur har jag missat att du ståt utan svar 1 vecka....
Nåja säger desamma, hur går det för er?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej igen!

Nätterna går toppenbra! Och har så gjort hela tiden. Den ramsan funkar alltid bra. Vi har nu haft några nätter då Albin vänt sig till rygg och blivit heligt förbannad, men eftersom vi har en vagn som gnisslar ordentligt när han ligger på rygg och sprattlar har vi vetat att det varit läge att gå in och vända och han har nästan somnat om halvvägs tillbaka på mage.

Dagarna går katastrofdåligt känns det som, och då särskilt sista luren. Efter att vi kämpat med sista luren i ca 3 veckor utan att han fixade att sova 1,5 h mer än ett par tillfällen (bl a i bil, men även då krävdes en ramsa efter 45-minutersskarven) gav vi upp och ändrade till 45 minuter.

Schemat är nu följande:
sover natt 19-07 (12 h)
08.45-9.30 (45 min) - ute, mage, vagn (men 3 ggr/vecka i bilstol pga dagislämning)
11.15-12.45 (1,5 h) - ute, mage, vagn
15.15-16 (45 min) - ute, mage, vagn

Han är jättejättetrött inför sista luren och det känns som om han skulle behöva sova 1,5 h men efter de tre första veckorna var jag ett större vrak än någonsin efter att ha lyssnat på hans skrik när han vaknat i skarven. Jag kände bara att jag måste ju göra så fel eftersom jag inte får honom att somna om.

Vi har även problem med lur 2 som fortfarande är 1,5 h.

Till en början körde vi lur 2 och 3 inne med syfte att träna in dagramsan och att undvika att han fick ligga blött när det är så kallt ute (mycket skrik innan säker sovare=mycket dreggel och blött). Efter ca 3 veckor började vi köra alla lurar ute för att jag helt enkelt inte orkade med skrik och ramsande längre. Tänkte att det var lättare ute när man kan vagna istället för att ramsa. Men det blir ju lätt att fastna i vagnandet.

Insomnandet är nästan aldrig ett problem, men när Albin vaknar i en skarv är det nästan hopplöst att få honom att somna om. När vi kört inne med ramsa har det i regel blivit 30-45 minuters intensivt skrikande varvat med påminnelser och besked. Men han lugnar sig aldrig!!! Inte minsta reaktion på ramsan. Så fort jag slutat dra vagnen börjar han skrika på samma nivå som innan och det är knappt han hinner andas emellan. Han låter helt förtvivlad :cry: . Jag kan då inte låta bli att gå in igen för att lugna och när 15 minuter återstått av luren har jag plockat upp honom mitt i ett vagntag (för han ska ju aldrig lyftas skrikande och i vagntaget är enda chansen jag har).

Jag vill så gärna få dagramsan att ta! Det är ju inte alltid det går att lägga utomhus i vagn och jag vill ju ha lite flexibilitet. Men hur ska jag göra? Nu är det en månad sen vi startade kuren. Det känns inte som om jag kan backa när han skriker upp sig så och låter som om hela världen rasar över honom. Han låter inte arg.

Har ännu inte prövat med klassisk musik. Den jag har hemma är allt annat än lugn - tar gärna emot tips på en specifik cd att köpa.
Vi har inte mörkt i rummet när han sover inne dagtid. Men är alltid noga med skrattet och kör för övrigt som inför nattläggningen, dvs ner i vagnen, lägger tillrätta med kort solfjäder, tre snabba vagntag och skak i sidled och sen ut med dagramsan.

Känner mig grymt låst vid att ha ett dagschema även om jag inte tror att alternativet skulle fungera. De dagar vi är hemma är det toppen, men jag har avstått en massa saker eftersom det inte funkar att åka bil med Albin på hans vakentid och ska jag t ex till jobbet och hälsa på funkar det inte att vara kvar där hela hans vakentid (de andra behöver ju jobba :shock: ) så alltså åker jag inte dit alls. Något tips?

Så ett par korta frågor:
Hur länge till ska mattillfällena vara utsträckta till en timme? Och hur långa ska de vara sen?
Fungerar solfjädern som verktyg innan buffningen är införd? (vi gör solfjädern innan vi vagnar)
Hur blir det när vi går över från vagn till spjälsäng och buffar istället för vagnar? Kommer det att ta 20 alt. 45 min första gången vi buffar trots att vi kurat med vagning?

Hoppas hoppas att vi ska kunna få hjälp med att få dagramsan att ta!

Kram Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tänkvärt med dagslurarna är att ju mindre hjälp in i sömnen dom får dessto mindre hjälp beövs för att ta sog över skarvarna.

Alltså busa massor medans ni klär er, lägg ner i vagn och kör ut på bron, lägg i bromsen, täck suffletten och gå därifrån med dagsramsan. Alltså ingen vagning alls, eller skak. Och lämna det upp till honom, dom brukar somna rätt fort! Sedan i skarven så jobbar du med bara ramsan, ingen vagning om det inte är KRIS! Det tog mig tre dagar att sätta raman på detta vis och sedan har vi inte haft några uppvak alls i luren..nåja vid sjukdom, men annars inte...

Det vart lite mindra dagssömn dessa dagar för det ställdes en hel del frågor men det har man igen BIG TIME!

Lycka till!

//Malin
JH

Inlägg av JH »

Hej!
Du har fått jättebra tips av de andra i tråden, och jag kanske kommer att svära i kyrkan nu :oops: och då ska du inte lyssna på mig, men jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter av ett kura min äldsta (vid 4 mån) samt att ha kört SM från start med min minsta, som nu är 8 mån.
HEAL skrev: Till en början körde vi lur 2 och 3 inne med syfte att träna in dagramsan och att undvika att han fick ligga blött när det är så kallt ute (mycket skrik innan säker sovare=mycket dreggel och blött). Efter ca 3 veckor började vi köra alla lurar ute för att jag helt enkelt inte orkade med skrik och ramsande längre. Tänkte att det var lättare ute när man kan vagna istället för att ramsa. Men det blir ju lätt att fastna i vagnandet.
Det absolut bästa är ju att göra som Duggan skriver, att få ramsan att sitta. MEN jag ska bara säga hur vi gjorde. Med båda mina döttrar har jag gått långa promenader med vagnen för att "sätta" lurarna. Rätt eller fel? Jag vet bara att det har fungerat för oss :D 45-minlurarna har inte varit nåt problem och dem har de sovit inne eller ute beroende på vad vi skulle göra vid den tiden. Efter ett tag somnade båda tjejerna snabbt vid de flesta lurar, men vaknade efter exakt 43 min :roll: :evil: Vi hade 3 lurar från 4 mån, 45/2h/45. Den långa luren gick jag ALLTID ut och gick. Med största, som kurades vid 4 mån, gjorde jag så här fram till hon var 6 mån ungefär. Då satt luren (och var nedminskad till 1,5h) och det var inga problem att lägga i spjälsäng. Med minsta gick vi med vagnen långa lurar från hon var 2 mån- hon var 7 mån. Då bytte vi till 2 lurar per dag och la helt sonika i spjälsäng och det har aldrig varit några problem.

Kan också säga att för oss har ramsan fungerat utmärkt vid kvällsläggning och vid uppvak på natten. På morgonen och vid uppvak under dagen har det varit sämre. Det är säkert mitt fel, men det har helt enkelt inte funkat. Efter att ha nojjat mig och haft ångest med första dottern, bestämde jag mig för att coola ner 8) vad gäller detta med yngsta. Hon har vaknat för tidigt på långa luren 2 ggr sen vi började lägga inne. De gångerna har jag ramsat EN gång sen låtit henne vara. Hon har gnällt, ropat, varit arg, men hon fick ligga kvar, ifred. Inte somnade hon om, men när det var 20 min kvar på luren tog jag glatt upp. Hade jag börjat oroa mig för att ramsan inte tog etc så hade det säkert hänt igen - de känner ju av ens oro DIREKT! :shock: , men så blev det inte utan hon har sovit bra sen dess.

Det jag menar är det viktigaste , och svåraste, är att inte stressa upp sig (vilket jag gjorde med äldsta hela tiden, så fort nåt inte funkade "som det skulle") och att inte tänka på allt som inte funkar och på att de inte sovit exakt alla de minuter som de "ska" - utan att man löser eventuella problem på ett sätt som funkar, men med BB och alla Annas råd i bakhuvudet :D :heart: . T ex, med yngsta som är sm:ad, har vi följt det mesta av vad AW säger. MEN det kändes inte bra för mig att ta bort sista nattmålet vid 4 mån. Istället åt hon en gång per natt fram till hon var 6 mån. Det var inget problem för mig att amma en gång per natt och inte för henne heller :D När det blev ett problem tog vi tag idet och det gick hur lätt som helst, eftersom hon redan var van vid ramsa etc.

som sagt, jag kanske bara stör med mina råd, men ville ändå dela med mig :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack för era svar!!! :D

Vi tänker börja med en "dagramsnings-kur" på fredag (för då har vi några dagar på oss då vi inte har besök/är på besök och vi kan hjälpas åt att hålla attityden uppe och turas om att underhålla storasyster så hon inte får spader av skrikandet). Det blir nog inomhus - för att inte grannarna ska undra (eller rättare sagt vi undrar vad grannarna tror). Vagnandet låter vi då bli vid själva läggningen och har det bara som krisverktyg. Hoppas, hoppas att det är som du skriver Malin att det är lättare att passera skarven då. För jag oroar mig ju för skarven som nästan alltid slutar i kris då luren är inne med ramsa. Om det jag uppfattar som kris verkligen är kris så hjälper det ju inte med en dagramsnings-kur. Jag vet att jag har problem med attityden så det osar om det men jag vill förbereda mig så jag vet innan vad jag ska göra om det händer.

Funkar inte detta får vi fundera på promenerandet. Med storasyster var det många och låååånga promenader - men det var ju mycket lättare när det inte fanns ett syskon att ta hänsyn till som behöver lunch.

Idag testade vi att lägga in en femminutare strax innan kl 18 eftersom Albin var supertrött och ledsen. Han somnade snabbt och var sedan mycket piggare och gladare, dessutom gick kvällsläggningen lika bra som vanligt. Funderar på att mer eller mindre schemalägga en femminutare på kvällen tills han blir lite äldre och orkar med längre vakentid.

Redan imorgon ska jag låta bli vagnandet/skakandet när det är dags för insomning, men det får bli vagning vid skarven tills vi börjar "kura" på fredag.

Återkommer när vi kommit igång!

Hälsar Frida
HEAL

Inlägg av HEAL »

En fråga till inför fredagens "kurstart". Ska vi vara noga med bekräftelsen för att få ramsan att börja ta nu äntligen? Ska vi använda den som vid själva den stora kuren, dvs att den får sista ordet x4 eller att påminnelsen går över i bekräftelsen när han tystnar?

Albin somnade gott på morgonens första lur med lite skratt och sen en enda sovagottramsa - helt utan vagnrörelser. Protesterade kort. Jag gav ingen bekräftelse - glömde det för jag gick in för att skippa överkoncentrationen. Vaknade efter 30 min (han verkar ha en skarv där oxå) men somnade på några vagntag (ok här borde jag ramsat, men det tar jag på fredag).
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej HEAL :D
Var noga med bekräftelsen nu, tycker jag!
Ramsan ska få sista ordet, varken mer eller mindre!
Lycka till, spännande att följa er kur-resa :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack igen för alla svar - det är så fantastiskt med alla ni som lägger ner så mycket energi och omtanke i att hjälpa oss som behöver svar och att bli pushade framåt. Det är otroligt viktigt för attityden att känna att om man kör fast så finns det alltid hjälp. Hoppas att vi också kan hjälpa någon framöver när vi har lite mer erfarenhet :!:

Och Jenny - det är klart att du inte stör med dina råd!!! De var ju toppen - känns skönt att få ett exempel på att det kan ordna sig ändå även om man inte får ramsan att ta och att det kan funka att göra sina egna anpassningar av metoden för att faktiskt uppnå det vi vill - att våra små sötnosar ska få sova. Håller helt med om att det svåraste är att inte stressa upp sig - jag är expert på det, särskilt när jag är som tröttast. Om det är något som strular känns det som att jag håller på att paja hela kuren, när det egentligen faktiskt går väldigt, väldigt bra. Nätterna sitter ju!!!

Kram Frida
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej!

Är det någon som kan dela med sig tips på klassisk musik som småttingar somnar om till? Vill ju inte sätta på något alltför hurtigt.

Vi jobbar på med våra daglurar. Går sådär.

Och nu har vi även fått tidiga uppvak där lillkillen inte somnar om. Imorse var han vaken från 04.54 tills han fick komma upp 06.50 (kl 7 är morgon enl schemat). Problemet med morgnarna har blivit värre sen jul. Julafton vaknade han 05.50 och protesterade vildare och vildare till 06.20 då vi inte stod ut med att hålla hela släkten vakna med ramsor och skrik utan gjorde TIDIG morgon :oops: . Morgonen därpå gjorde jag morgon kl 07.08 (eftersom han vaknade då) och upptäckte först när jag satt och ammade honom att klockan var 06.15 och inte 07.15. Den mobiltelefon jag lånat för att ha koll på tiden gick en timme fel :oops: :shock: :x . Dessa morgnar gjorde ju inte situationen bättre så klart.

Har precis hittat en riktigt bra tråd med tips som vi ska följa i natt och attityden är så säker den kan bli med en kille som låter vääääldigt ledsen vääääldigt ofta.

Gott Nytt År på er alla!
duggan

Inlägg av duggan »

Vi hojtar lite på Torsmamma, jag vet att hon har en super bra skiva som hette få se...hmm "stora musiker för små öron"...eller nått sånt...Ärs... Hojt hojt.... :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej hej... Hojt hojt... :lol:

Jo vi brukar ju rekommendera Mozart mot tidiga uppvak m.m. Samt även ha morgonlek till (ensamleken i BB).

Det finns en skiva jag köpt för en billig penning från tips av andra härliga forumister :heart: som heter "stor musik för små öron". Den består av 3 cd där 1 är helt Mozart, 1 är lek och skoj (låter ungefär som på Cirkus tycker jag), en heter typ "sova" (den har vi aldrig lyssnat på än) Men alla är väldigt populära och går att köpa på de flesta cdon.com eller andra nät butiker skulle jag tro. :wink:

Swosch... uuuut.... :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack för skivtipset - ska genast beställa den :!:
Även väckarklockor till lillkillen och stortjejen ska införskaffas - verkar som en toppenidé.

Idag har vi fått väcka Albin på alla tre daglurarna :shock: :D . Det har nog aldrig hänt förut :!: :!: .

Däremot var han vaken mellan 00.20 och 01 i natt. Sen ca en månad tillbaka vänder han sig till rygg en massa på nätterna. När han låg i vagnen hörde vi på gnisslet att han låg på rygg, men nu när vi bytt till spjälsäng vet vi inte om vi inte går in. Har bestämt oss för att vänta in i det längsta med att gå in och utgå från att han ber om hjälp om han vill runt till mage (dagtid vänder han sig direkt han hamnar på rygg, men på natten verkar det inte funka). Inatt vände vi honom 00.35, 00.46 och 00.57 - tröttsamt.

Därefter vaknade han 06.28 och fick då en pangramsa, därefter Px8 kl 06.35 och Px8 06.45. Han var först superarg och sen lät han riktigt ledsen. En viss reaktion kom på mina högljudda ramsor, men han var fortsatt ledsen. Kl 06.47 stormade vi in glatt hojtande och började busa med honom i sängen och kunde få fram ett litet leende innan han fick komma upp. Albin låg då på rygg - och kanske hade han gjort det från att han vaknade.

Fråga: Borde vi ramsat tätare när han var ledsen? Gått in och buffat? Känns som om vi överger honom när han är så ledsen, vilket känns som 5mm. Och så låg han ju på rygg. Nu var det ändå så nära godmorgontiden, men vad skulle vi egentligen gjort om det varit en timme tidigare?

Fråga: Hur lång tid brukar det ta innan de små liven lär sig vända sig rätt nattetid? Vad kan vi göra för att påskynda detta?

Mvh Frida
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"