HJÄLP vid insomning!!

Skriv svar
Scoob

HJÄLP vid insomning!!

Inlägg av Scoob »

Hej alla kloka!
Behöver råd och det är nu! LIlla älsklingen har varit en säker sovare sen han kurades vid ca 4 månader, nu är han 1,4 snart och strulet har hållit på några månader :oops: Det började ett tag efter att han flyllt 1 år så det har pågått ett tag. Problemet är insomning, det är som att verktygen inte hjälper. Buffning och solfjäder fungerar inte, känns som våld att när han kämpar emot med all sin kraft och hur länge ska man hålla solfjädern för det lugnar honom inte? Ramsan tar inte heller, utan det är arg kille som står och skriker med all sin kraft tills att vi tar upp honom. Oftast får inte i säng honom förän kl 22 och vi har schema kl 19.
Vi trodde först att det berodde på tänderna för det ploppade upp 6 tänder samtidigt, sen blev han sjuk. Å då berodde det på det, men nu är han frisk sen länge och strulet är värre.
HUr ska jag lugna i sängen när verktygen inte hjälper?
Jag har läst om boken och varit jätte peppad, men nu behöver jag verkligen goda råd och tips, kanske även en spark i baken för att få tillbaka de underbar kvällar som vi är van vid!
Mamma till Alvin född 060803
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kära nån! Så här kan ni ju inte ha det! Hur ser tiderna ut i övrigt?
Scoob

Inlägg av Scoob »

så här ser schemat ut som jag vill ha det:
7 morgon
7.15 frukost
11 Lunch
12 sova 1,5h
14 mellis
17 middag
19.30 gröt
19 Go natt

Det mesta under dagen har funkat bra, men sista veckan har han även börjat att strula på dagen. Vill inte sova då heller. Han är jätte trött men vill inte somna..
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Vad menar du med det här:

"Ramsan tar inte heller, utan det är arg kille som står och skriker med all sin kraft tills att vi tar upp honom. Oftast får inte i säng honom förän kl 22 och vi har schema kl 19."

Att ni tar upp honom?! Och att ni sen inte "får honom i säng" förrän 2200. Han är ju för liten för att krypa ner självmant, hur gör ni då, provar, tar upp och provar igen??

OM ni tar upp honom så är det ju därför ramsan inte tar, han skriker ju helt enkelt tills ni tar upp honom eftersom han lärt sig att ni gör det, tillslut.
Han blir förbannad för att ni inte gör det ni ändå gör efter ett tag. Varför inte nu genast liksom?
Ni har själva avväpnat era verktyg, dom är inte på allvar för er varför skulle dom vara det för honom?

Ta tillbaka kontrollen. Han vill inte "styra" er. Det blir han bara olycklig av.
Scoob

Inlägg av Scoob »

vi har tappat kontrollen helt och det är det som är felet. Jag vet att det är fel att ta upp och det är det jag vill ändra på. Jag förstår ju oxå att verktygen blir verkningslösa, men hur ska jag vända på det hela? Tänkte att jag skulle kura om från början, hur får jag verktygen att fungera?
Skrattet till gonattet går bra ända fram till att han inser att vi är på väg i säng, börjar att gråta innan jag kommit in i rummet. Att buffa eller solfjädra går inte, han blir galen. Jag får helt enkelt inte homon lugn i sängen. ska jag lämna honom gråtande med en ramsa eller hur ska jag göra?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att det är en bra idé att arbeta från början. Då solfjädrar du så länge som det behövs, det kan ta 40 minuter första kvällen, men det kommer aldrig att ta så lång tid igen. I övrigt följer du kuren exakt som sist.
:arrow: Läs mer i Kurbarnens hjälpforum för äldre barn och Verktygslådan.

Nu trasslar han ju extra mycket för att ni inte är starka, vem ska han då lita på?
En arg unge kan du inte hjälpa, du får vänta på att han ber om hjälp då, och nu är han riktigt förtvivlat arg på er som har ställt till det så här!
Han kommer att bli så lättad när ni står för vad ni gör igen att jag tror det kommer att gå skitfort att komma tillbaka på banan. Han är ju en SS i botten som vet vad som gäller!

Och nästa gång det trasslar så desarmera inte verktygen! :D

Tusen lycka till, vi finns här! :D :thumbsup:
Scoob

Inlägg av Scoob »

Tack för tipsen!!
Han har ju all rätt att vara arg, är arg på mig själv som strulat till det så för honom. Men nu, nya tag! Känner att attityden är tillbaka, han kan ju det här. Vi kan ju det här. Så nu kör vi!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Scoob skrev: han kan ju det här. Vi kan ju det här. Så nu kör vi!!
Så ska det låta! :D :thumbsup: Jobba på med attityden nu ska ni se att fnurran löser upp sig inom en vecka! Glöm inte att trötta ut honom ordentligt med utevistelse och social delaktighet dessa dagar! Massa skopor frisk luft och skoj uppgifter hemma kommer att hjälpa er massor!
Scoob

Inlägg av Scoob »

Tack snälla för alla goda råd!! Julfriden har kommit och våra lugna kvällar är tillbaka. Våran härliga kille är oxå tillbaka, vilken skillnad.
Vi fick kämpa första kvällen, men andra var det som att han aldrig hade haft ett uppehåll, fungerar hur bra som helst! Skönt för hela familjen :D

GOD JUL!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"