Mellanmål till 1-åringar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nena

Mellanmål till 1-åringar

Inlägg av Nena »

Ja, vad ger ni era 1-åringar till mellanmål? Adam är 11,5 månad och jag tycker det är svårt att komma på kraftigare mellanmål. Han är ganska kräsen och har svårt för stora bitar och hård mat. Saker som morötter och äpplen sätter han i halsen. Bananer är inte så poppis. Bröd gillar han men glömmer svälja och bara trugar in mer och mer. Fruktpuré, yoghurt, gröt och välling gillar han, men det kan man väl inte ge jämt?

kramar
Nena
Mamma, 34 år. Adam, 070101. Började kura 071131.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag svarar, FJÄLLFOLKETS "VIGGOS RISIFRUTTI". Den kör vi med och jag kokar en laddning och har i frysen. Bara att tina om den skall ätas kall eller tina i micro ta med ut och ät varm ute. :wink:

Recept finns under mat, mage barnakropp och klistrade recepttråden. :wink:

(det finns även burkgröt färdig från semper, 6, 8 och 1 år. Dessa funkar också iblan :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Du behöver inte oroa dig för att ge samma. Hur många vuxna äter inte samma frukost år ut och år in?

Jag tycker havregrynsgröt med en klick riktigt smör. Mosa en banan i botten på tallriken och rör ner gröten. behövs inte ens ngn mjölk. Åt min tjej säkert varje dag i 6 mån. Hon sa mmmmmmmmmm varje dag. :wink:
Ett alternativ är tjock 10% youghurt istället för gröten. Med mosad banan.
Är oxå enkelt för en liten att sleva i sig själv eftersom den är så tjock.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Nena

Inlägg av Nena »

Tack för tipsen!
Menar du riktig havregrynsgröt som man kokar själv och blanda med banan?
Vi kör ofta meze-yoghurt eller liknande.
SKa kolla den där risifruttin - verkar spännande!
Nena
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag brukar oftast ge havregrynsgröt, varvar då och då med blåbärssoppa och en smörgås.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Japp. J
Jag menar den hemmagjorda. Funkar fortfarande som mellanmål el tom snabblunch ibland 8)
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

På fm äter Malte (11 mån) turkisk yoghurt + frukt, på em gröt + mosad banan som mellis. Vi varierar inte det alls, enkelt och bekvämt. Jag brukar ge honom en liten smörgås på fm också men än så länge suger han mest på den

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Havregrynsgröt med mosad banan, i princip varje dag. Mums!

Kram Lua. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Lua skrev:Havregrynsgröt med mosad banan, i princip varje dag. Mums!

Kram Lua. :heart:
Här med! :thumbsup: Och "Viggos RisiFrutti" vid utflykter...

Nu som snart 2,5-åring blir det ett glas mjölk och en knäcke när syskonen kommer från skolan. För hela ligan.

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fjällfolket skrev: Nu som snart 2,5-åring blir det ett glas mjölk och en knäcke när syskonen kommer från skolan. För hela ligan.
Haha, den varianten kör vi allt som oftast härhemma också, jag och Anton. Och "memetin" till (clementin)! Jag är lite lat och orkar inte alltid koka gröt :lol: .
Nena

Inlägg av Nena »

Tack för alla svar!
Antar att jag inte behöver känna mig så stressad över att han alltid, nästan, får samma :wink:
Ska börja med "riktig" havregrynsgröt (har hittills kört på den köpta pulvervarianten för de rekommenderade den på BVC) och mosa med smör och banan - blev nästan sugen själv :D

kram
Nena
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker också att havregrynsgröt med mosad banan, smör och kanel är topp!

Berikade produkter är bra, men det är inte nödvändigt med fler än ett-två stycken järnberikade mål när barnet närmar sig året. Välling morgon och kväll räcker absolut på den fronten!
Nena

Inlägg av Nena »

Ok, tack Sara! Har funderat på precis det.
Har också undrat om och hur mycket mjölk de behöver. Jag har slutat amma för han bet mig och är snart 1 år.

Nena
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"