Vågar födda 06, typ...
-
Anna&Viktor
Viktor ska börja dagis i januari eller februari, beroende på vilket dagis det blir. Montesoridagiset vi kollat på öppnar en ny avdelning i februari. Det är pappa som är hemma nu och han tar även inskolningen. Vi planerar att jobba 80 % var så att det blir kortare dagar.
Viktor har börjat med en ny grej! Härom dagen höll jag på att plocka ur diskmaskinen och den är ju himla intressant... Jag gav Viktor en skärbräda och sa åt honom att lägga den i lådan. Han släpar iväg på den jättestora skärbrädan, öppnar rätt låda, stoppar in den och stänger. Tack så mycket! Då applåderar han sig själv en stund och kommer tillbaka och vill ha en ny uppgift! Han fick en kastrull som han lika noggrant ställde in i rätt skåp, följt av tack och applåder! När jag kommer hem efter jobbet är han mest intresserad av jag ska ta av mig skorna så att han får ställa dem i skohyllan. Jag som beklagade mig för kaos för några veckor sedan... Nu har vi en liten ordningsman där hemma!
Viktor har börjat med en ny grej! Härom dagen höll jag på att plocka ur diskmaskinen och den är ju himla intressant... Jag gav Viktor en skärbräda och sa åt honom att lägga den i lådan. Han släpar iväg på den jättestora skärbrädan, öppnar rätt låda, stoppar in den och stänger. Tack så mycket! Då applåderar han sig själv en stund och kommer tillbaka och vill ha en ny uppgift! Han fick en kastrull som han lika noggrant ställde in i rätt skåp, följt av tack och applåder! När jag kommer hem efter jobbet är han mest intresserad av jag ska ta av mig skorna så att han får ställa dem i skohyllan. Jag som beklagade mig för kaos för några veckor sedan... Nu har vi en liten ordningsman där hemma!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Felix född 090617 (BF 090628)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härligt och höra er fina rapport, men undrar om han inte blir en "vän av ordning"?
Jag hade en period som var MYCKET tuff och var på sömnutredning. Då vaknade jag på en sovperiod av 12 timmar varje 45 min!!! Så detta är helt klart rotat i reptilhjärnan om man säger!
Det jag märkt på Tor om just det där med 50-55 min osv... är snarare att insomningstiden tar lite mera tid och då är ändå den "faktiska" sovperioden 45 min. Går jag in för att hämta Tor i en naturlig skarv så vaknar han lätt när jag tar i handtaget på dörren eller tar bort skynket för stol eller vagn. Men är det inte i en "skarv" så sover han så gott vidare även om jag försöker väcka. Så därför försöker jag klocka honom lite noggrannare nu för tiden men också låte det gå just ca 50-55 min på en lur även om det är 45 min han skall ha för att det just skall vara rätt i skarven.
EH, hängde du med här i resonemanget?
Jo jag kan svara lite på detta. Jag har själv haft sömnproblem STORA (typ hela) delar av mitt liv och 5min, 20min, 45min, 1,5tim, 2tim, 3tim, 4, 5.... är NATURLIGA sömnpass och dessa "försvinner eller förlängs" tyvärr inte! Man bara LÄR sig att sova över skarvarna bättre och lättare.Anna&Viktor skrev:Jag har en fråga som jag inte hittat något svar på i BB eller här på forumet. Ni kloka kanske kan hjälpa mig....
Hur länge sover dom små i 45-minuters cykler? Någon gång borde väl cyklerna bli gradvis längre för att så småning om bli som hos vuxna. Viktor har alltid sovit i tydliga 45-minuters-mönstret, men nu får vi alltid väcka honom på daglurarna och ofta sover han väldigt väldigt djupt. Känns som om det är 50 eller 55-minuter som gäller nu. Är det någon som känner igen sig?
Jag hade en period som var MYCKET tuff och var på sömnutredning. Då vaknade jag på en sovperiod av 12 timmar varje 45 min!!! Så detta är helt klart rotat i reptilhjärnan om man säger!
Det jag märkt på Tor om just det där med 50-55 min osv... är snarare att insomningstiden tar lite mera tid och då är ändå den "faktiska" sovperioden 45 min. Går jag in för att hämta Tor i en naturlig skarv så vaknar han lätt när jag tar i handtaget på dörren eller tar bort skynket för stol eller vagn. Men är det inte i en "skarv" så sover han så gott vidare även om jag försöker väcka. Så därför försöker jag klocka honom lite noggrannare nu för tiden men också låte det gå just ca 50-55 min på en lur även om det är 45 min han skall ha för att det just skall vara rätt i skarven.
EH, hängde du med här i resonemanget?
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Får gratta alla barn som tultar fram numera
Alice började krypa på allvar för ett par veckor sedan och nu kryps det massor och fort går det. Hon är sååå nöjd med sin nya färdighet 
När det gäller lurarna så har jag tagit bort morgonluren så att Alice bara har en lur och som i ett trollslag försvann krånglet jag haft med skarven i middagsluren
Ibland har hon tagit sig en liten lur på eget bevåg under ensamleken. När det gäller ensamlek har Alice haft en ganska lång period då hon lekt riktigt bra när mamma äntligen fattade att hon behövde lite nya ytmanande leksaker
Dock har det varit lite trögt att få igång henne denna veckan. Hon har inte riktigt velat att jag ska lämna rummet. Har även haft några lite småstruliga kvällar vid läggningen men igår fungerade allt smärtfritt igen. Vet inte om det har med krypet att göra?
När det gäller förskola så kommer Alice börja i augusti. Jag är hemma till sista mars och sedan tar pappa vid. Känns skönt när man börjar jobba igen att veta att hon är hemma hos pappa
När det gäller lurarna så har jag tagit bort morgonluren så att Alice bara har en lur och som i ett trollslag försvann krånglet jag haft med skarven i middagsluren
När det gäller förskola så kommer Alice börja i augusti. Jag är hemma till sista mars och sedan tar pappa vid. Känns skönt när man börjar jobba igen att veta att hon är hemma hos pappa
Mamma till Alice 060928
Vilgot 081121
Vilgot 081121
Var o besökte våran förskola som är koperativt i går, fanns en avdelning för 1-3 åringar på bottenvåningen o övervåningen var för dom äldre, Teo sprang runt o tyckte det var spännande. Har ställt mig i kö nu
, känns sorgligt, men vi räkna på det o jag kan vara hemma till nästa januari, så det är ett tag kvar
. Förskolan verka toppen, samma sovtid som vi har nu, skillde bara en kvart, men frågan är om han sover middag då, han kanske bara vilar.. Mattider samma som vi har oxå, vill ej ha han länge på dagis, skulle nog gå med halvtid. Man får vara med i möten o det ordnas midsommarfirande o andra fester på förskolan. sen får man deltaga var 3: vecka en dag från 14-17.30 hjälpa till med verksamheten ( kul, så man ser hur det verkar, kanske omskolar mig till dagisbarnvårdare
). Sen städa var 12: vecka ( på helgen). Hjälpa till med höst o vårstädning ute, så det är ju lite annorlunda än vanligt dagis. Tar mig bara 5 minuter att gå dit, vi fick gärna komma dit o leka lite då o då innan innskolningen börja.
Teo vaknar numera en timme tidigare i en vecka nu, har börjat att ramsa vid första pip, jag vaknar av en ljuvlig svagt nynnande, sen stegras det
, o det brukar sluta med ett högt hojtande, får se om det går över, han blir så trött innan fm. vilan nu. Hejs svejs..
Teo vaknar numera en timme tidigare i en vecka nu, har börjat att ramsa vid första pip, jag vaknar av en ljuvlig svagt nynnande, sen stegras det
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
indra, det låter som en jättebra förskola den dag ni tycker det är dags för Teo att börja! Familjärt och med möjlighet att påverka. Joar står i kö för att börja förskola i augusti. Men det är jättesvårt att få plats där vi bor och helt omöjligt att förutse var vi kan få plats, vilket gör det svårt att föreställa sig att han verkligen ska börja då. Ett så viktigt steg och så går det i princip inte att påverka vad det blir för ställe
Vi får väl se hur vi gör.
Jag har ju jobbat heltid i höst och min sambo har varit hemma med Joar. Det har faktiskt känts jättebra. Fin tid med Joar ändå, underbart att höra om sambons och J:s härliga tillvaro tillsammans, roligt på jobbet - plus att jag haft full markservice... Men så har jag ju hela tiden vetat att jag ska få vara hemma igen med J! Och nu när novembermörkret tar ut sin rätt och jobbstressen kryper på mig och jag är allt tröttare när jag kommer hem så ser jag massor fram emot januari - då börjar vi båda jobba halvtid och är hemma med J den andra halvan.
Flera kolleger med småbarn har kommenterat att de inte längre kunde stimulera sina barn tillräckligt när de var kring ett-och-ett-halvt år och att det var bra att de började på dagis då. Jag känner faktiskt inte alls igen mig - Joar känns väldigt nöjd med sin hemmatillvaro. Men det är kanske bara den berömda turen
Jag har ju jobbat heltid i höst och min sambo har varit hemma med Joar. Det har faktiskt känts jättebra. Fin tid med Joar ändå, underbart att höra om sambons och J:s härliga tillvaro tillsammans, roligt på jobbet - plus att jag haft full markservice... Men så har jag ju hela tiden vetat att jag ska få vara hemma igen med J! Och nu när novembermörkret tar ut sin rätt och jobbstressen kryper på mig och jag är allt tröttare när jag kommer hem så ser jag massor fram emot januari - då börjar vi båda jobba halvtid och är hemma med J den andra halvan.
Flera kolleger med småbarn har kommenterat att de inte längre kunde stimulera sina barn tillräckligt när de var kring ett-och-ett-halvt år och att det var bra att de började på dagis då. Jag känner faktiskt inte alls igen mig - Joar känns väldigt nöjd med sin hemmatillvaro. Men det är kanske bara den berömda turen
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Mmm, jag känner igen det där med stimulansproblem kring 1 år
. Hörde det senast idag av en mamma jag träffade på stan. "Hon har blivit så krävande och vill ha mer och mer uppmärksamhet och sysselsättning". Ett annat skräckexempel: En mamma i min föräldragrupp som tar med sig lillan till köpcentrum när det blir för tråkigt hemma - "så kan hon krypa runt i gångarna och har ju rätt kul när hon kan titta in genom skyltfönsterna". Hm, vad säger man? 
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Min väninna verka tycka att jag "plågar" Teo med att inte sätta han på dagis, eller som en mamma sa att när min son blev 1,5 år förstod både jag o sonen att han mådde bäst på dagis
. Ja, nu märker man att man är lite udda med att vara hemma.
I går kändes det i mitt modershjärta, Teo o jag skulle träffa en kompis som har en pojk som är mitt i förtrotsen, inte kul. Han tog struptag på Teo, Hörde Teo hosta till o springer runt hörnet, där står hennes son med sina små händer runt Teos hals ( Teo ser chockad ut), jag berätta för modern men jag tror inte hon riktigt fatta, första timmen skulle han knuffas o rida på Teos rygg o välte honom bakåt, sen blev det bättre. Teo grät en hel del, han blev osäker o rädd för han, sen verka det som om Teo vande sig lite med de hårda tagen o pojken lugna ner sig. Men det känns inte bra för mig,varenda leksak han tog skulle han ha, så det känns som om jag vill avakta lite med att umgås med den lille förtrotsaren nu. Hur skulle ni göra? Mamman nejar mycket, men jag försökte avleda o berömma när han gjorde något bra. Nu har tyvärr min sambos dotters barn oxå kommit i förtrotsen men där knuffas det bara i bland, pust, bägge pojkarna är på dagis, djungelns lag.. kram.
I går kändes det i mitt modershjärta, Teo o jag skulle träffa en kompis som har en pojk som är mitt i förtrotsen, inte kul. Han tog struptag på Teo, Hörde Teo hosta till o springer runt hörnet, där står hennes son med sina små händer runt Teos hals ( Teo ser chockad ut), jag berätta för modern men jag tror inte hon riktigt fatta, första timmen skulle han knuffas o rida på Teos rygg o välte honom bakåt, sen blev det bättre. Teo grät en hel del, han blev osäker o rädd för han, sen verka det som om Teo vande sig lite med de hårda tagen o pojken lugna ner sig. Men det känns inte bra för mig,varenda leksak han tog skulle han ha, så det känns som om jag vill avakta lite med att umgås med den lille förtrotsaren nu. Hur skulle ni göra? Mamman nejar mycket, men jag försökte avleda o berömma när han gjorde något bra. Nu har tyvärr min sambos dotters barn oxå kommit i förtrotsen men där knuffas det bara i bland, pust, bägge pojkarna är på dagis, djungelns lag.. kram.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ja jag kan inte göra annat än att håller med er alla!!!
Jag har en mamma som är jättegullig med en dotter som är 1 mån äldre än Tor. Han har blivt utsatt för liiiite FÖR mycket av henne och precis i stil som du beskriver Indra så slutade det hela med att jag låg vaken HELA natten och bestämde mig för att "skona barnet". Så länge som möjligt.
OM, vi nu skulle träffa dem igen så sker det utomhus med MYCKET vadderade kläder på där man kan distrahera bort från allt annat.
Så då var det avvklarat.
Jag har också läst och hört om dessa mammor som "inte kan stimulera" sitt barn nog....
Jag kan säga att DETTA problemet har inte vi precis, snarare tvärt om.
Vi var i Vasa parken idag och träffade andra AW mammor och jag kan säga att efter 1,5 timme hade Tor fått nog av stimulans och vad han tål. Helt förstörd började han gråta och inte orka äta. Vi gick in i förskole huset för att värma oss (han frös också kan tilläggas) och då åt han lite till och kom ut lugnare men somnade nästan i vagnen på väg till bilen.
På det sov han sen i bilen 1tim och 45 min medans vi tog omvägen förbi Norrtälje
8) (men även mamma tog sig en kortis i bilen också.
)
Så allt jag vet säkert med Tor är, han "behöver INTE" dagis kan jag lova. Tvärt om! Men det är Tor det.
OM, vi nu skulle träffa dem igen så sker det utomhus med MYCKET vadderade kläder på där man kan distrahera bort från allt annat.
Så då var det avvklarat.
På det sov han sen i bilen 1tim och 45 min medans vi tog omvägen förbi Norrtälje
Så allt jag vet säkert med Tor är, han "behöver INTE" dagis kan jag lova. Tvärt om! Men det är Tor det.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tors Mamma: Skall göra så att nästa gång vi träffas så kör vi ett långt utepass, den här gången var vi bara inne, det var ett bra tips.
Teo blir oxå övertrött när det blir för mycket tjo o tjim..
Åse: Blir lite svårt bara med jobb, när man skall börja jobba, affärstider som skall passa in (är florist o tiderna är inte de bästa sena kvällar), men som sagt skall ju ej jobba heltid har vi bestämt.
Teo blir oxå övertrött när det blir för mycket tjo o tjim..
Åse: Blir lite svårt bara med jobb, när man skall börja jobba, affärstider som skall passa in (är florist o tiderna är inte de bästa sena kvällar), men som sagt skall ju ej jobba heltid har vi bestämt.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Long time no see
Hej alla,
Hoppas ni alla mar bra sahar i snart-advents tider. Kul att lasa om alla och hur ni har det.
Griffin ar pa dagis 2 dagar i veckan fortfarande, och vi marker ingen egentlig skillnad nar han varit dar, han verkar varken mer eller mindre trott. Men vi har ocksa ett dagis for sma barn dar han foljer sitt vanliga schema. Schemat ar A och O, tror jag, och vi har inte sa stort socialt liv sa jag har inget annat an dagis att jamfora med.
Vi har borjat med potta! Det har gatt bra, bara vi passar tiderna och haller lite koll pa nar det ar dags. Han kissar alltid - om sa bara tre droppar - och om det blir bajs firar vi med stort tjo och tjim och Griffin tycker det ar jattespannande att titta pa vad han astadkommit!
Griffin sover fortfarande tva lurar, aven om han hoppar over fm luren ibland. Da ligger han bara o vilar och sjunger i sangen, vilket vi tycker ar bra.
Han har borjat lata i somnen ocksa, gnyr och piper och haller pa. Men han sover, sa vi gor ingenting. Vi hade en period med en del natt-skrik, men tror det berodde pa att alla 4 tugg-tanderna (mularer?) kom upp samtidigt.
Adventskramar fran oss!
Hoppas ni alla mar bra sahar i snart-advents tider. Kul att lasa om alla och hur ni har det.
Griffin ar pa dagis 2 dagar i veckan fortfarande, och vi marker ingen egentlig skillnad nar han varit dar, han verkar varken mer eller mindre trott. Men vi har ocksa ett dagis for sma barn dar han foljer sitt vanliga schema. Schemat ar A och O, tror jag, och vi har inte sa stort socialt liv sa jag har inget annat an dagis att jamfora med.
Vi har borjat med potta! Det har gatt bra, bara vi passar tiderna och haller lite koll pa nar det ar dags. Han kissar alltid - om sa bara tre droppar - och om det blir bajs firar vi med stort tjo och tjim och Griffin tycker det ar jattespannande att titta pa vad han astadkommit!
Griffin sover fortfarande tva lurar, aven om han hoppar over fm luren ibland. Da ligger han bara o vilar och sjunger i sangen, vilket vi tycker ar bra.
Han har borjat lata i somnen ocksa, gnyr och piper och haller pa. Men han sover, sa vi gor ingenting. Vi hade en period med en del natt-skrik, men tror det berodde pa att alla 4 tugg-tanderna (mularer?) kom upp samtidigt.
Adventskramar fran oss!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Tycker det är dags att puffa upp vår tråd lite
Läste just Lobilinas inlägg på barnafostran och ser fram emot svar där av de kloka. Skrattade igenkännande när jag läste för det skulle kunna varit Alice. Hon har blivit en mycket bestämd dam numera
En mycket stark vilja börjar visa här. Är ibland nästan omöjligt att få ner henne i vagnen eller bilbarnstolen. Gäller att distrahera som sjutton.
En annan sak som inträffat just nu med Alice är att hon är EXTREMT mammig. Skulle lämna henne hos farmor och farfar för att köpa lite julklappar men hann bara vara borta en stund sedan ringde farfar och sa att Alice gråtit en halvtimme och var helt förtvivlad. Bara att vända hemåt igen. Idag var vi på öppna förskolan för att fira lucia och jag kunde inte lämna henne en sekund bland de andra barnen. Knappt sätta ner henne. Sitter jag bredvid fungerar det ganska bra men reser jag mig sträcker hon genast upp sina små armar och vill bli upptagen. Fick givetvis höra kommentarer om att hon borde gå oftare på öppnis så hon lär sig att inte vara så blyg
Läste just Lobilinas inlägg på barnafostran och ser fram emot svar där av de kloka. Skrattade igenkännande när jag läste för det skulle kunna varit Alice. Hon har blivit en mycket bestämd dam numera
En annan sak som inträffat just nu med Alice är att hon är EXTREMT mammig. Skulle lämna henne hos farmor och farfar för att köpa lite julklappar men hann bara vara borta en stund sedan ringde farfar och sa att Alice gråtit en halvtimme och var helt förtvivlad. Bara att vända hemåt igen. Idag var vi på öppna förskolan för att fira lucia och jag kunde inte lämna henne en sekund bland de andra barnen. Knappt sätta ner henne. Sitter jag bredvid fungerar det ganska bra men reser jag mig sträcker hon genast upp sina små armar och vill bli upptagen. Fick givetvis höra kommentarer om att hon borde gå oftare på öppnis så hon lär sig att inte vara så blyg
Mamma till Alice 060928
Vilgot 081121
Vilgot 081121
Sidda : Teo har ju alltid haft humör, så för mig är det än så länge inte så mycket skillnad förutom att han visar så man förstår honom, han visar med hela sin kropp o höga tjut när det inte går som han vill
.
Teo har ej varit mammig eller pappig, kan i bland inte fatta att det är min unge som är helt orädd när det är olika kalas vi är på eller öppna förskola, i söndags var vi på ett lucia firande med en massa barn o vuxna, Teo sprang runt o tjoa o var glad, hoppas det håller i sig. Men barn är ju olika, min syster var jättemammig, menans jag ej var det, min systers ena barn är osäker bland främlingar även nu när hon är 6 år, menans pojken som är 5 inte är det. Detta tjöt om att man skall ha dom på dagis för då blir dom blir mindre blyga, det har min syster oxå hört när hennes dotter var liten o blyg, tröttsamt. Har allt sett barn som går på dagis o är blyga när det är lite stora kalas o sånt.
Har inte lämmnat Teo mer än till min syster i ett par timmar men då är ju hennes barn med o då får han all uppmärksamhet, men skall lämmna han här snart till Farmor o då vet man ju inte, kanske blir lite ledsamheter då, lite nervöst blir det nog
.
Teo har ej varit mammig eller pappig, kan i bland inte fatta att det är min unge som är helt orädd när det är olika kalas vi är på eller öppna förskola, i söndags var vi på ett lucia firande med en massa barn o vuxna, Teo sprang runt o tjoa o var glad, hoppas det håller i sig. Men barn är ju olika, min syster var jättemammig, menans jag ej var det, min systers ena barn är osäker bland främlingar även nu när hon är 6 år, menans pojken som är 5 inte är det. Detta tjöt om att man skall ha dom på dagis för då blir dom blir mindre blyga, det har min syster oxå hört när hennes dotter var liten o blyg, tröttsamt. Har allt sett barn som går på dagis o är blyga när det är lite stora kalas o sånt.
Har inte lämmnat Teo mer än till min syster i ett par timmar men då är ju hennes barn med o då får han all uppmärksamhet, men skall lämmna han här snart till Farmor o då vet man ju inte, kanske blir lite ledsamheter då, lite nervöst blir det nog
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Skulle bara säga att Teo gav mig en kärleksförklaring i dag. Har varit borta o gjort en massa juldekorationer på mitt förra jobb ( är fortfarande hemma men kan ej vara i från blommorna när det närmar sig julen, älskar julen o att pynta). När jag kom hem så mötte han mig o blev lite gnällig, det brukar han vara när jag varit borta, sen gick han efter o "låtsasgrät". Jag satte mig ner o då kom han upp i min famn o klappa mig så fint på hela huvudet med en kärleksfull blick o kura med huvudet mot mig o sa mmm ( brukar säga likadant när han skall kura med katterna o hunden), där satt han ett tag, så mysigt
, blev alldeles varm. Annars har han så svårt att vara still, full fart jämt, det är väll när han får vällingen på kvällen som jag får mysa med han. Skall fira julen hos min moster i hennes torp med vedspis o kakelugn, Ha en God jul alla. 
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ååååhhh.. Vad myyyysigt! För månligt så säg? Underbara är de små!
Själv skrev jag nyss detta på barnaboksbarn...
Själv skrev jag nyss detta på barnaboksbarn...
TorsMamma skrev:Jaha...
I kväll när jag skulle gå in och lägga på Tor täcket i sitt 14 gradiga sovrum (nu vid 21.40) så känner jag en härlig doft av jordgubbar som sprider sig....
Funderar och drar mig till minnes att pappa serverat Tor frysta jordgubbar och blåbär till kvällsslurk (ja så är det när mamma jobbar... ni vet "-när katten är borta dansar råttorna på bordet"...)![]()
Bestämmer mig för att kolla lite extra och hittar Tor sovandes som pippi (inget ovanligt iof...) Men doften..... Hmmm... lite blött är det nog.... Hmm.... kräkts upp jordgubbar... forskar vidare i mörkret och inser att han kräkts ganska ordentligt med jorgubbar på lakan, snutte, katten och minisnutta.![]()
Börjar känna mig som en något dålig mor.... Har min son verkligen gjord detta utan ETT ENDA LJUD? Eller är jag så icke fokuserad och jobbar på de andra kossorna och bebisarna att jag verkligen inte HÖR längre?? va, va??
Börjar ta bort lakanen runt kanten och underläggen under... ber pappan komma upp och när jag snabbt lyfter upp Tor så får pappan ta bort ALLT och lägga på nytt lakan. Tor gnäller lite som, "kan man inte få sova ifred här eller"![]()
Lägger ner, på med ny snutte och täcke. Ut med ramsan (klart överflödig här, men vad gör inte det blödiga mamma hjärtat...) ungen sover så klart vidare utan ett pip.
Frågan är nu då, har jag skapat en så säker sovare att han alltså inte ens bryr sig om att han kräks (i massor kan jag avlsöja!!!) utan bara vänder sig till en "ren fläck" på sängen och sover vidare?![]()
![]()
Ja, då är han väl mer än en dipl. SS nu då, och jag är mer än en cool mamma. Nästan på gränsen till "dålig" gissar jag.
Begräppet ju mer man gör baksteg desto mer framsteg gör barnen får ju ett nytt begrepp här...![]()
Tor 2006
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo, jag glömde ju berätta också...Tor klättrade ur resesängen på morgonleken i söndags
Så nu kan han den färdigheten också. Vi löste det tillfälligt med att lägga en madrass under sängen, men jag gissar att bulan han fick i huvudet kändes lite, för han har inte gjort om det än.
8)
Tor 2006