NorrlandsTokar!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag använder alltid handskar till vedhanteringen. Både hemma och i stugan. Små mjuka barnvantar kanske?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Torpsara!

Men är det inte så att det finns i dammet...? I somras t.ex. avrådde de oss från att klippa gräset t.o.m. Det gjorde vi efter regn istället då dammet var bundet :wink:
Så gäller även veden, det är i dammet bacillerna finns och det yr ju omkring vid vedhanteringen. De rekommenderar ansiktsmask rekordår som detta :shock:

:-k

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag säger bara AKTA er för sorkpest!!!Jag hade det för två år sen, och det var det i särklass värsta jag upplevt :evil:
Jag var sjuk i tre månader, orkeslös, värk, feber, tou name it! Fick det när jag städade ur stallet, ochbar en massa hö!
Efter detta är jag toknoga med munskydd (mannen tar hem från jobbet) när jag håller på där ute!
Och inget finns det att göra om man får det heller, som tur var slapp jag bli inlagd...
Så var försiktig :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack fjällmor för länkar. Usch och fy vad läskigt :x hmm vi bor ju i tätort, risken kanske är mindre här då..eller vad menas med landet? Vi har ju skog inpå knuten....

Vega kanske inte ska få hantera veden utan vantar då, fast om det är dammet som smittar kanske inte vantar hjälper sådär jättemycket.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, att dammet smittade också visste inte jag. Läskigt. :shock: Låta bli att hantera ved vid torrt väder? Jag tänker att om det är blött så binds dammet? :-k
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla norrlänningar och andra :wink: :heart:

VET ni vad vihar gjort nu på morgonen?!?
Vi har varit ute och åkt PULKA :D
Vilken underbar, vacker dag vi får - nysnö, minus 2 grader och gnistrande sol!!! Kan det bli bättre :?:
Nu ska vi äta gröt med rosiga kinder och hungriga magar, och så ska vi prata om julklappar, för idag har jag JULSTÄMNING :santa:

Vinterkramar från oss :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, Miar70! Nu gjorde du mig riktigt, riktigt avundsjuk. :D VAD jag längtar efter snö och pulkaåkning!! Jag har svår hemlängtan, förmodligen ett graviditetstecken, jag vill samla flocken gissar jag...

Här är det +4 och regn, men julstämmning har jag ändå! :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nämen!!! :lol: :lol: :lol:

Det har ju inte ens vi! :wink: Vilken lyx!!!

Julkramar 8) från vita fjäll och minusgrader :heart:

/Fjällmor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Här är det också snö och strålande sol, tre minusgrader. Kan det bli bättre :roll: nej knappast :lol: \:D/

Bäst att passa på och njuta, hörde att det skulle bli varmare redan imorgon :cry:

Linda
fjällström
Kontakt:

snö...

Inlägg av fjällström »

Snö :shock:
Här i Piteå har vi +5 och strålande sol. En fantastisk höstdag :D Vi har idag gjort i ordning för hönsen som kommer på eftermiddan. Sara har hällt ut en spånsäck på golvet åt dem. Vi har fyllt på mat och vatten, så nu väntar vi bara på att klockan ska gå :roll: Julstämning har jag inte eftersom vi har det varmt, skönt och soligt. Men nog längtar jag efter att plocka fram pulkan :D
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Lua

Inlägg av Lua »

Åh, vad mysigt, Mia :!: :heart:

Här är det STRÅLANDE sol och -1 grad. Alldeles ljuvligt! I eftermiddag ska vi åka och hälsa på Lingontuva och lille S.

Stor kram från Anneli. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Helloooooo!!! :D

Här har vi adventsstämning med besked

cirka 40 cm snö har dimpt ner :!:

Skotta, skotta familjen min....

:wink: :lol:

/Fjällmor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja snö är ingen bristvara i Östersund heller. Vi var ute och skottade en hel timme på fm. Bilen var helt begravd och man fick pulsa i snö som gick långt upp på benen för att bara ta sig ned på uppfarten. I eftermiddag blir det julskyltning, glögg, pepparkaka och tända första ljuset i adventstaken

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, det är sannerligen härlig adventsstämning nu, det har dimpt ner massor av snö, idag har vi haft blidväder så det har gjorts snögubbar och snölyktror och sparkföret är som en DRÖM! Det är stor skillnad mot förra året, då var det ingen snö alls den här tiden...
Vi skippade dock julskyltningen, vi hade julmarknad här i vår lilla by förra helgen, så det får räcka :wink: :!:
Jag njuter verkligen av julmånaden, men ser INTE fram emot januari å februari :?
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Här kommer ännu en norrlänning (sent omsider!). Just nu sitter jag i Älvsbyn hos mina föräldrar i plusgrader, is och halka! :shock: Lämnade hemmet utanför Sundsvall imorse med -6 grader, snö och riktig julstämning...

Men än finns det tid för snö och snorkallt här i Älvsbyn :D .

Ikväll ska hela familjen sova i samma rum för första gången, ser med spänning fram emot hur natten och framför allt morgonen blir! Spänningen är oooolidlig.

Är också avis på sörlänningar som kan träffas i parken bara sådär...saknar det!

God jul på er alla!
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"