Forskning om levnadsvanors påverkan av bebisen.

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Boris
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 13 aug 2007, 12:36
Ort: Oslo

Forskning om levnadsvanors påverkan av bebisen.

Inlägg av Boris »

Hej, bor som tidigare nämnt nu i Norge och här ombedes alla blivande föräldrar löpande fylla i ett formulär om sina mat o träningsvanor under o innan graviditeten. Är det någon kommun i Sverige som gör liknande? Varför inte isåfall, borde ju ligga i allas intresse med bättre forskningsunderlag. Undrar med varför det inte erbjuds en mineralanalys av blodet inte bara sjukdoms o järn test. Dax för förändring tycker jag. Självfallet så ska man inte tvingas fylla i blanketten men de finns gott om frivilliga i Norge iallafall så de får ett bra statistiskt underlag.

Försöker också hitta information om ifall födelsevikten påverkar barnets framtid mer eller mindre än miljön i avsende imunfösvar, vikt, längd. Hittar dåligt med det så info välkommnas.

Har dock hittat (känns lite som man hittar det man vill hitta...mmm choklad..mmm) :oops: detta forskningsresultat:

Frukt och grönsaker halverar risken för missfall. Choklad, vitamintabletter, mjölkprodukter, fisk och vitt kött ökar chansen för en lyckad graviditet. Kvinnor som lider av undervikt ökar risken för missfall med 70%. Allt enligt forskning från London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Själv har jag hela tiden ätit med tanken att det är bebisen som äter, således vad vill jag att vårt barn ska äta till middag det äter jag och det jag ej anser bra för ett litet barn det ska jag ej heller äta nu...mmm choklad..mmmm :oops:

Kram hoppas ni o era små imagen njuter av dagen, det är ju så lätta att ta med sig sitt barn nu när han/hon/dom fortfarande bor där inne :wink:
Prinsessa född 06/04/2008
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Om du äter för bebisen, så ät lite extra mycket MÖRK choklad!
Det har i forskning visat sig höja "serotoninhalten" och därmed dina känslor. Så varför skulle inte bebis också få ta del av lite extra serotonin och lustkänslor? :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack för intressant info, Boris! Nej, något sådant underlag har jag inte stött på här i Sverige. Konstigt, egentligen. Man har ju många tydliga riktlinjer från Livsmedelsverkets sida, om vad man ska och inte ska pilla i sig när man har barn i magen. Borde ju vara intressant att verifiera.
Själv önskar jag att jag kunde vara så oegoistisk att jag åt det jag ville att barnet skulle äta, men jag har för krångliga cravings för det. Just nu är det nyponsoppa (tänker att jag behöver c-vitamin...) För ett par veckor sedan var det hamburgare (och jag har inte ätit kött på herrans ånga år, tycker det är äckligt, svårsmält och känns allmänt märkligt att äta) Mycket riktigt visade det sig på MVC att jag hade rejält risigt järnvärde. Nu har jag hällt i mig litervis med Blutsaft - och nu är burgarbegäret helt borta. Förväntar mig fina järnvärden nästa gång hos BM.
Ska lägga till ordentligt med choklad i dieten också - för barnets skull...
:lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"