Sonen är nu 9 månader och vaknar ibland lite tidigare på sin eftermiddagslur. Vi har nu 15 minuter för mycket sömn på schemat och jag misstänker att han kanske skulle klara sig på 20 minuters sömn på eftermiddagen och kanske ge en marginalhalvtimme vid sovdags vid behov istället. Observera att han sover gott både på natten och på förmiddagsluren.
Men om vi ger 20 minuters sömn på eftermiddagen så saknas 10 minuter på schemat. Är detta OK eller är det dumt att planera in för lite sömn?
Schemat är just nu:
12 h natt
1.5 h förmiddagslur
45 minuter eftermiddagslur
= 14 h och 15 minuter
Funderar istället på att ha:
12 h natt (+ marginalkvart/halvtimme vid behov)
1.5 h förmiddagslur
20 minuter eftermiddagslur
= 13 h och 50 minuter
Eller kan man lägga honom för sin eftermiddagslur och låta honom själv avgöra om han vill sova 20 min eller 45 min?
En kvart för mycket eller 10 min för lite söm
En kvart för mycket eller 10 min för lite söm
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jag hade hellre haft tio minuter för lite söm än en kvart för mycket eftersom man alltid kan marginalkvarta en trött unge!
Dessutom -i en övergångsperiod när jag märkte att Saga vaknade tidigare och tidigare- gjorde jag precis så att jag lät henne "bestämma själv" om det skulle bli en kort eller en längre eftermiddagslur. Till sist är man nere på 20 min dagligen oför att så småningom ta bort den luren helt.
Dessutom -i en övergångsperiod när jag märkte att Saga vaknade tidigare och tidigare- gjorde jag precis så att jag lät henne "bestämma själv" om det skulle bli en kort eller en längre eftermiddagslur. Till sist är man nere på 20 min dagligen oför att så småningom ta bort den luren helt.
Nja Kristin det handlar egentligen inte om 10 minuter hit eller dit, det handlar om 20 minuter eller 45 minuters eftermiddagslur.
För egen del känns det som ganska stor skillnad och en grej som återkommer varje dag. Det är väl kanske inte den totala sömnmängden jag funderar mest över, utan själva schemaläggandet. Men jag förstår att det kanske är en fånig fråga
Nåja, nu när jag ändå töntat mig med att fråga så fortsätter jag med en liten monolog: Känns inte helt super att låta honom bestämma själv, då känns det som att jag låter honom ta beslutet och det borde ju vara bättre att jag och pappan har kontrollen? Så att han tryggt kan sova och veta att han kommer att bli väckt? Kanske i en övergångsperiod, som du skriver Sagomamma, kan han få välja själv så att vi ser åt vilket håll det går. Men det känns bättre för min del att ha lite för lite sömn schemalagt och sedan ge en kvart/halvtimme under natten vid behov. Tror det får bli så.
Nåja, nu när jag ändå töntat mig med att fråga så fortsätter jag med en liten monolog: Känns inte helt super att låta honom bestämma själv, då känns det som att jag låter honom ta beslutet och det borde ju vara bättre att jag och pappan har kontrollen? Så att han tryggt kan sova och veta att han kommer att bli väckt? Kanske i en övergångsperiod, som du skriver Sagomamma, kan han få välja själv så att vi ser åt vilket håll det går. Men det känns bättre för min del att ha lite för lite sömn schemalagt och sedan ge en kvart/halvtimme under natten vid behov. Tror det får bli så.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jag tror att det viktiga är att du känner av din son och kollar hur mkt han verkar behöva och sen kör på det. 
Jonas nu 10 mån har fram tills nu sovit totalt 15 tim/dygn (lite mkt för hans ålder har jag för mig) och han har mått bra av det och tydligt visat att han har behövt sin sömn. Nu (innan han blev magsjuk och allt ställdes på ända) så började han själv vakna tidigare varje lur så nu är det nog dags att dra ner på sovtiden.
Jonas nu 10 mån har fram tills nu sovit totalt 15 tim/dygn (lite mkt för hans ålder har jag för mig) och han har mått bra av det och tydligt visat att han har behövt sin sömn. Nu (innan han blev magsjuk och allt ställdes på ända) så började han själv vakna tidigare varje lur så nu är det nog dags att dra ner på sovtiden.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Re: En kvart för mycket eller 10 min för lite s&ou
Hej Kokoskokos skrev:Vi har nu 15 minuter för mycket sömn på schemat.....
Men om vi ger 20 minuters sömn på eftermiddagen så saknas 10 minuter på schemat. Är detta OK eller är det dumt att planera in för lite sömn?
De var väl främst ovan kommentarer som jag reagerade på.
Prova några dagar och låt grabben "bestämma" och spika sedan längden. Meningen är ju faktiskt att sovtiderna skall läggas efter barnets egen rytm, men att man som förälder håller en och samma tid. Har jag fattat det rätt?
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Vi har också för lite (10 minuter) sömn inplanerat och gör så att om han är väldigt trött på förmiddagen (innan långluren) förlänger jag den med marginalkvartar. Är han istället väldigt trött på kvällen lägger jag honom en halvtimme tidigare. För oss funkar detta bättre än att varje dag få honom att sova 15 minuter längre än han "ska".
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Hej.
Vi har nu, när Vera är 14 månader 12 timmar natt, 1,5 timme + 20 minuter på dagen.
Den 20-minutaren får ibland bli 45 också om något har strulat eller om hon helt enkelt är tröttare än vanligt.
Den var 45 minuter till hon var drygt 1 år.
/LO
Vi har nu, när Vera är 14 månader 12 timmar natt, 1,5 timme + 20 minuter på dagen.
Den 20-minutaren får ibland bli 45 också om något har strulat eller om hon helt enkelt är tröttare än vanligt.
Den var 45 minuter till hon var drygt 1 år.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum