Intervjuv"offer" sökes

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Intervjuv"offer" sökes

Inlägg av nilam »

Hej alla härligt gravida (och inte så gravida) :lol: :lol:

Jag ska påbörja en doula utbildning (En doula är en kvinna som har erfarenhet av förlossningar och är tränad i att ge stöd och information till den födande kvinnan och hennes närmaste under graviditet, förlossning och den första tiden efteråt. En doula har inget medicinskt ansvar, ger inga medicinska råd och hennes roll är tydligt avgränsad i förhållande till personalen på förlossningsavdelningen.)

En av mina uppgifter till november är att intervjuva dig som fött barn, vad hade jag som doula kunnat göra om jag var närvarande vid din förlossning :?:

Ni får gärna berätta kortfattat här, per PM eller mail till mig, jag hör av mig när det närmar sig för att stämma av.

Tack på förhand :D
//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :-({|= :heart:

åh va skoj! Jag har också doula-funderingar...som kanske blir planer :wink:
Jag tror man skulle kunna göra stor nytta häroppe där vi har så långt till förlossningsavdelningarna. Många barn föds på sjukstugan/vårdcentral eller i bil/ambulans...

Jag ska fundera på dina frågor :heart:

Kram!
/Fjällmor
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Hej nilam, vad roligt :D Vet att du pratade om det i Gastsjön

Jag ställer gärna upp, kan höra av mig via PM.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ann-Marie
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 12:16
Ort: Bergabo

Har haft doula 1 gång+2 ggr utan

Inlägg av Ann-Marie »

Hejsan!

Jättekul att du utbildar dig till doula! :D Det behövs! Funderar själv på det då jag varit med på en kompis förlossning och det var en underbar ära och fantastisk upplevelse!
Om du behöver ett intervjuoffer så kan jag ställa upp, har erfarenhet av tre födslar: första på sjukhus med doula och de två andra hemma utan doula (fast med barnmorska dock) så jag kan ju jämföra dessa födslar utifrån doula med eller ej. Sen är det ju en stor skillnad mellan sjukhus och hemma men det är en annan femma.

Hälsningar,
Ann-Marie
Mammarie
Mamma till tre goa flickor och två små änglar i himlen.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag ställer också upp om du behöver :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Majamamma
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 16:42
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Här är en till som ställer upp vid behov!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Tack alla, jag har förträngt det lite, så det var ju bra att tråden kom upp igen :oops:

Var på en föräldrarutbildning på mvc för att medverka och presentera mig och vad en doula är för 9 par som väntade sitt 1:a barn, intresset och kunskapen var 0 det enda de var intresserade av var "När ska man åka in?? inget om hur man tar sig dit på bästa sätt......Jag har halkat ner djupt, men snart ska jag upp igen :evil: :D :D

Jag har sedan tidigare bestämt med LindaVega, men kan inte hjälpa att jag blev jätteintresserad att höra hur det gick för dig "Ann-Marie" när du hade en doula med. Jag pm:ar dig.

Tack anna och Majamamman och Ms Sophie för att ni ville ställa upp :heart:

Fjällfolket: doula kan man vara utan utbildning, det finns en jättebra bok att läsa/köpa som heter "The birthpartner" http://bok.compricer.se/1558320105 sen kan man gå med i odis som är doulornas riksförbund www.doula.nu
är man medlem får man stå med på deras hemsida.

Sen slänger jag ut en förfrågan: Finns det någon därute ( eller någon ni känner) som skulle kunna tänka sig att ha en doula (kostnadsfritt) med sig vid sin förlossning? Jag ska närvara vid minst 3 förlossningar innan jag är färdigutbildad.


Kram //N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Malin!
Du får gärna vara med vid min men det är ju ett tag kvar och långt bort så det kan ju bli svårt att tajma :lol:


Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tessan skrev:Hej Malin!
Du får gärna vara med vid min men det är ju ett tag kvar och långt bort så det kan ju bli svårt att tajma :lol:
vaddå långt :roll:

:wink: :lol:

Tack för boktipset Nilam! Länken hade jag sedan innan... :D Är där och tassar då och då... :wink:

/Fjällmor
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Här är min förlossningsberättelse;

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11638

Hade du varit min doula hade jag önskat att du var psykoprofylax-kunnig så att du kunde "vägleda" mig i värkar och krystvärkar. Dessutom hade jag önskat att du hade kunnat vara uppmärksam på krystvärkarna via monitorn, för då hade jag säkert sluppit sprucken livmodertapp :roll: Jag tyckte det bara gjorde ont oavbrutet hela tiden och krystade därefter :P :?

Gott initiativ :thumbsup:

Kram :heart:
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Tack *freida* jag tar till mig det du skriver och ska ta upp det med de andra när vi träffas nästa gång,

Jag födde mitt tredje barn med hjälp av profylaxandningen, så den är jag helt såld på.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"