Bilresa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma K.

Bilresa

Inlägg av mamma K. »

Hej, hej!
Har haft vår tredje SHN natt och vår lilla dotter har sovit 11 timmar i sträck! Efter att, för ca en vecka sedan, vakna upp 4-8 ggr/natt. Vi är så lyckliga och tycker att allt känns toppen! Nu en fråga: ska om två veckor resa ner till västkusten, vilket är en bilresa på ca 5-6 tim. När ska vi åka? Rek. ni att vi åker vid läggdags (19:00) och åker under hennes natt? När vi kommer dit, tror ni att hon kan acceptera att sova i vagnen några nätter när hon nu har vant sig vid säng? / mamma K.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkomna :!:

Pris och beröm till ert fina jobb med lillans sömn =D> \:D/ :!:

Hur gammal är hon? Fyll gärna i när hon är född i din profil. Det finns en "knapp" högt upp på sidan där du gör det. Det förenklar mycket för oss som vill hjälpa!

Jag tror inte att varken bilresan eller att sova i vagnen kommer att innebära några problem. Är vagnen tillräckligt rymlig att sova gott i, bara. Annars skulle jag rekommendera resesäng. Ladda med attityd! Har du sett den här tråden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Att sova 5-6 timmar i bilstol tycker jag däremot inte låter så lyckat. Jag skulle nog ha startat resan en stund innan hennes långlur och låtit henne sova den i bilen. Sedan väcka och paus för mat när det är dags för det. Därefter roliga grejjer (beroende på hur gammal hon är) och barnsånger/sagoband att lyssna på och sjunga till.

Kommentarer på det :?:

Kram Lua. :heart:
mamma K.

Inlägg av mamma K. »

Hon är bara fyra månader.
Ja, vagnen är rätt så rymlig så då går nog det bra, vad skönt!
Resan är värre. Då hon är så liten är det ofta omöjligt att hålla henne vaken i bilen, men tycker förståss också att det känns länge med 5-6 tim. i bilstol. Hur göra? / mamma K.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Nu kan det kännas omöjligt att hålla vaken henne medans ni åker bil, men när hon har blivit sin egen klockan kommer hon inte att sova 5-6 timmar sträck på dagstiden. Men hur som hellst, annars kan ni börja åka precis vid nattningen så sover hon 5-6 timmar i sträck och när ni är framme lyfter ni över henne så diskret ni kan i vagnen och låter henne sova där.

Vad tycks?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mamma K.

Inlägg av mamma K. »

Ja det vore ju det bästa om vi kunde åka kvällstid, men vad tror du om att ha henne i bilstol så länge. Jag behöver inte vara orolig för hennes rygg tror du? / mamma K.
mamma till Lovisa född juni -07.
duggan

Inlägg av duggan »

Vilken typ av bilstol har du?

Någon som har erfarenheter av att åka bil längre sträckor får gärna hoppa in här!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har åkt mycket bil med våra barn ( mina föräldrar bor 100 mil bort) Vega har sovit 7 timmar i bilstol. Första gången vi åkte ned var hon 2 månader, nästa gång drygt 1 år.

Vi lade bara över i sängen när vi kom fram. Förra sommaren somnade hon om på en gång när vi lyfte över till resesäng. Första året var hon så liten så hon vaknade inte alls när vi lade henne inne istället.

Det är säkert inte så nyttigt för ryggen, men om det är en engångsföreteelse så har inte jag varit rädd för att det skulle göra någon skada.

Vi har en britax ( kommer inte ihåg exakt vilken sort) som man delvis kan fälla ned.

Jag tycker det är skönt att åka längre sträckor när barnet ska sova för natten. Vega sover jättebra fast hon sitter på rygg och är fastspänd.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har åkt mycket bil med våra barn ( mina föräldrar bor 100 mil bort) Vega har sovit 7 timmar i bilstol. Första gången vi åkte ned var hon 2 månader, nästa gång drygt 1 år.

Vi lade bara över i sängen när vi kom fram. Förra sommaren somnade hon om på en gång när vi lyfte över till resesäng. Första året var hon så liten så hon vaknade inte alls när vi lade henne inne istället.

Det är säkert inte så nyttigt för ryggen, men om det är en engångsföreteelse så har inte jag varit rädd för att det skulle göra någon skada.

Vi har en britax ( kommer inte ihåg exakt vilken sort) som man delvis kan fälla ned.

Jag tycker det är skönt att åka längre sträckor när barnet ska sova för natten. Vega sover jättebra fast hon sitter på rygg och är fastspänd.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Elle

Inlägg av Elle »

Vi åker ofta långa turer i bilen med restid på minst 6 tim. I 9 av 10 fall åker vi på morgonen efter frukost. Kör ngr timmar, stannar för lunch och "rörelsepaus" och därefter lur i bilen. Sedan brukar vi vara framme lagom till mellanmålet, om inte tar vi en rörelsepaus till.

Sedan kan du ju också se resdagen för just vad det är, sover dottern mer än vanligt, ja det gör ju inget. När ni väl är framme sedan så styr ni in på lurtiderna igen. En gång är ingen gång :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

När vi reser mellan Skåne och Stockholm åker vi alltid på kvällen när Emil ska sova. Tror vi började med det när han närmade sig året, tidigare åkte vi på dagen och tog flera pauser.

Vi sätter på pyjamas och sen får han vällingen halv sju i bilen, resan startar ca 18.00. Sen somnar han oftast strax efter sju men håller han sig vaken är det ok, en gång är ingen gång resonerar vi. När vi är framme i Stockholm, oftast mitt i natten, bär vi in honom till farmor och då vaknar han alltid och är social en liten stund innan vi lägger ner honom i spjälisen han har där.

Nästa vecka ska vi fara upp till hvuudstaden igen men då är ju lilla Sigge med och han är ju bara ett par veckor gammal då så vi åker direkt efter frukost och så blir det flera pauser på vägen upp.

Jag vet en gång vi for upp till Stockholm när Emil bara var tre veckor gammal, då hade vi lånat en sån där balja där han låg på rygg fastspänd i bälten och sen sattes baljan fast i bilbältena som en bilbarnstol. Ja fast barnet ligger på rygg då hela resan. Då stannade vi bara en gång och pausade resten av resan sov lilla barnet på rygg i sin balja.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Orolig för ryggen behöver man inte vara. De säger till om de får ont eller behöver byta ställning. Min mamma som är en duktig sjukgymnast i barnhabiliteringen konstaterade att "visst har de mjuka leder och skelett, men det gör ju också att de inte påverkas av så mycket annat än gipsvagga." Och man rekommenderar ju ofta riktigt sjuka barn att sova i babyskyddet på natten för att det ska vara så upprätt som möjligt.

Vi åker alltid kvällstid. Det första halvåret sov han ledigt hela resan på 3,5 eller 5 timmar. Nu brukar han klaga efter rätt exakt tre timmar, men somnar om.
mamma K.

Inlägg av mamma K. »

Toppen! Tack alla för bra svar! Ska bli trevligt att komma iväg en sväng från storstan.
/ mamma K.
mamma till Lovisa född juni -07.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"