SM när man inte har jättemycket mjölk?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillagumman

SM när man inte har jättemycket mjölk?

Inlägg av lillagumman »

Hej!

Nu är min lille pojk snart 4 veckor och jag har lite funderingar kring standardmodellen. Jag följer en kvasi-standardmodell och försöker tratta i så mycket mat som möjligt enligt enligt mat-umgänge-mat-sömn. Jag håller dock inte alls så benhårt på just 2 timmar vaken-2 timmar sova.

Nu är det så att jag har ganska lite mjölk. Det är tillräckligt för att han ska vara någorlunda nöjd och glad och han växer våldsamt men han är absolut inte nöjd med bara ett bröst. Efter ett antal omgångar på bröst 1 vill han nästan alltid ha mer från bröst 2. Det betyder att mål 2 under vakentiden blir mycket mindre än mål 1 eftersom brösten inte har hunnits fylla på helt igen efter första målet. Hur gör jag då om jag vill följa SM fullt ut?

En annan fråga som säkert hänger ihop med det ovan är att han strax innan 3 veckorsdagen började sova väldigt korta pass under eftermiddagen och kvällen. Natten och förmiddagen sover han i princip i ett sträck med ett par matpauser men på eftermiddagen och kvällen vaknar han alltid efter 45 minuter. Jag brukar vyssja om eftersom han borde vara rätt trött efter att ha sovit så pass kort tid. Ska jag istället för att vyssja om efter 45 minuter ge honom mera mat istället?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :lol:

Du får väldans gärna skriva in ditt barns födelsedatum i signaturen så har jag bättre koll på eran urveckling bland alla trådar. :wink:

Jag kan ju då inte så mycket om "kvasi-SM" men SM kan jag :lol:
Jag skulle tro att du har stött på den där 3 veckors ökningsperioden. (nästa är vid 7-8 veckor).
Då brukar det ta några dagar för brösten att hänga med i svängarna!

Här är mina mjölkökningstips.

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Sen är det ju så att du fortfarande har 1,5 timme på dig att få i maten. Så varför inte amma båda brösten i ett svep, sen truga på igen med båda. Blir han inte mätt på detta så kan du ju överväga att efterjaga med en svårsugen flaska ersättning? Eller pumpa gärna morgonmjölken och ha i flaska för att efterjaga med och som kvällsslurk... :-k

Men om du ammar båda brösten och de får vila mellan 30-60 min så hinner de faktiskt producera ihop lite mera mjölk skall du se :wink:

Det är inte heller ovanligt att de gärna iom den "riktiga" födelsen börjar skarva i 45 min skarven. Somnar han om med lite hjälp så ge den, gör han det inte så kan mera mat stå på programmet. Men helst under en kort tid medans brösten ställer in sig. Viktigt är också att lilla magen faktiskt få VILA ett par timmar mellan måltiderna också så matsmältningen fungerar som den skall. :wink:

Läs gärna mer i BB om SM och spädbarnsvård, det är toppen bra!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

TorsMamma skrev:Du får väldans gärna skriva in ditt barns födelsedatum i signaturen så har jag bättre koll på eran urveckling bland alla trådar. :wink:
Förlåt! Nu har jag lagt in födelsedatumen i min signatur.
TorsMamma skrev:Sen är det ju så att du fortfarande har 1,5 timme på dig att få i maten. Så varför inte amma båda brösten i ett svep, sen truga på igen med båda.
Det är precis vad jag gör nu, jag får fortsätta köra med det. Jag använder mig också av alla mjölkökningstips som du skrev om och det har hjälpt en hel del!
TorsMamma skrev:Det är inte heller ovanligt att de gärna iom den "riktiga" födelsen börjar skarva i 45 min skarven. Somnar han om med lite hjälp så ge den, gör han det inte så kan mera mat stå på programmet. Men helst under en kort tid medans brösten ställer in sig.
För tydlighets skull, det här med kort tid, menar du att jag ska ge extra matslurk i bara några minuter eller att jag ska göra det under en kortare tidsperiod tex under en vecka?

Jag kanske ska tillägga att om man tittar på antal timmar sömn under ett dygn så sover han absolut tillräckligt så jag kanske ska ta och försöka hålla vakenperioderna under förmiddagen/dagen lite längre. Det kanske också hjälper mot 45 min skarvarna under eftermiddagen/kvällen. Eller?
Mamma till Robin 28 November 2004 och David 23 September 2007.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, men du ALLT är ju STRÅLANDE! :lol:

Jo jag menade under en kortare tid typ 5 dagar eller så :wink:

En regel som många har är att vaknar de inom 30 min så tar de raskt upp matar på snabbt och lägger tillbaka som inget hänt typ. Sen väcks de igen för ny omgång SM :thumbsup:

Jag tycker dessutom att du svarar dig själv ypperligt här!
Jag kanske ska tillägga att om man tittar på antal timmar sömn under ett dygn så sover han absolut tillräckligt så jag kanske ska ta och försöka hålla vakenperioderna under förmiddagen/dagen lite längre. Det kanske också hjälper mot 45 min skarvarna under eftermiddagen/kvällen. Eller?
Ibland ÄR det svårt på kvällarna med 45 min skarven och att de faktiskt är hungriga. Har du då haft 2-3 långa lurar så är 20 min eller 45 min bara att tacka och ta emot. Jag hade MARATON amning på ökningskvällarna och kände mig mest som 2 hängande skinnlappar just då. Men kroppen kommer snabbt ikapp :wink:

Vill också minnas att jag pumpade lite på morgonen och gav i flaska det sista efter det att 7-8v ökningen passerat så Tor stod sig bättre inför natten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Tack för dina svar! Det är så himla snällt av dig att ta dig tiden både för den här tråden och min andra, jag som bara klampat in på det här forumet utan att ens presentera mig själv :oops:.

Alltså, nu när jag sätter igång så väller fler frågor fram, hoppas att någon kan svara. Den berömda 45-min skarven, kan man jobba bort den? Hur då? Hur kommer det sig att så många bebisar här har den? Jag trodde i min enfald att sådant försvann om man körde SM enligt Barnaboken...
Så slut med frågor för den här gången :lol:
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

En fråga till! Ja jag vet, jag är lite hysterisk men det här är en viktig fråga.

Måste man ha med alla komponenter i SM för att det ska lyckas? David är så pass vaken nu att jag nu strävar efter 2-2 timmarspassen och jag fyller vakenpassen med mat-umgänge-mat-vara med innan sovdags. Ibland blir det 1.5 vaken 1.5 sova men det har jag inte tagit SÅ hårt på utan tänkt att det är väl en hyfsad början iallafall (började på allvar idag). David sover dock inte på mage! Vi har inte börjat ännu att lägga medan han är vaken, kanske väntar en månad till med det. Så vad säger ni, kan SM funka ändå för mig? Jag tänker mer specifikt på det här med magläget, hm.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Absolut funkar det bra! SM är inget strikt schema utan ska vara ett hjälpmedel. Det är mycket bättre att ta det som du gör än att vara för fokuserad på eakta tider och att det ska vara på ett visst sätt.

Edvard sov på rygg tills han vände sig själv på mage. Det gick utmärkt. Däremot sövde vi honom på mage för 20 minuterslurar så han var van vid buff!

Go girl! 8)
lillagumman

Inlägg av lillagumman »

Tack TorpSara! Då ska jag ta det som just ett tankesätt/metod och inte köra med exakta tider. Lite lustigt men jag tycker att det verkar vara många som gör det fast det sägs vara standardmodellen och inte ett fast schema ( :?: ).

Jag har kört SM så gott det går i två dagar nu, det blir en del avhuggna tider och oregelbundenheter eftersom vi måste anpassa oss till storebrors dagistider. Det konstiga är att igår och idag har varit två helt olika dagar sovtidsmässigt, mycket mer annorlunda än tidigare då jag inte körde standardmodellen :shock:

Det som dock är gemensamt för de två sista dagarna är att David varit enormt TRÖTT på kvällen och lite kinkig. Idag tex så sov David 18:30-20:45, åt rejält och var sen JÄTTETRÖTT! Efter en hel del kink så blev det sova igen kl 22. När jag räknar vakentimmar så blir det 6.5-7 h, vilket är något mindre än tidigare.

Jag har ingen aning om vad det här kan bero på. Det har ju inte gått många dagar, få se hur det utvecklar sig.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det vanligaste är att "sömn föder sömn" så när de väl kommit på att det är skönt och sova så gör de gärna det. Framförallt på en mätt mage! :lol: Fortsätt bara hålla din rytm och få till vakentimmarna så kommer ni få det så bra så bra! :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"