sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Det var ett snabbt svar :lol:
Nu sitter vi här vi datorn och skriver ihop, Alfred är gillar tangentbordet. :wink: Det konstiga är att han är hungrig, ibland så att han gråter dom första skedarna innan han förstår att det kommer mera. Och då har det gått prick 3 timmar. sen avtar det liksom. Han blir väldigt nyfiken på katten, lampan, skorpan, knipper igen munnen när jag försöker ge. Det hela började närt jag själv skulle göra mat. :?
Blev små, små bitar i maten och han blev mycket misstänksam. Slutatde med att vi gick över till den dyra burkmaten igen. Har beställt 1:a mosa boken nu. Så snart är vi på banan igen och ska göra egen mat.

ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Glömde tilläga att morgongröten och målet efter är oftast inga problem med. Det är sen som det börjar. Jag ska idag skjuta bak måltiderna så att det går lite längre imellan.
Jo men precis. vi har tänkt att han måste få knöla av sig innan han somnar, så gör ju vi. Händer ju aldrig att man bara lägger sig ner och somnar, undantag när jag var gravid. Tror nästan att jag kunde stå och sova :D
ida
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

Ett annat tips är att du börjar servera lite plockmat till honom som han kan hålla på med och du kan skeda in av den andra maten. Se mer om plockmat under "Mat, mage och barnakropp". Där finns också många kanonbra recept!

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sköldis

vaknar upp

Inlägg av Sköldis »

hej

Har lite funderingar. Sonen har börjat vakna upp vid vargtimmen, 4: tiden i morse. Somnar om bra själv men det märks under dagen att han är lite kinkig, eller rättare sagt han är trött. Vaknar upp i lång passet tar allt från 5 min till 15 minuter att somna om. Han vaknar upp i 45 min vila efter 30 min men somnar om igen. Är orolig, drömer mkt. Vi jobbar på med skrattet innan sovpass, ute aktivitet, socialdelaktighet osv. När jag väcker honom gråter han ibland. Behöver lite pepping på att vi gör det vi ska. Igår kom plötsligt en tanke om att det var synd om honom.... :o
Det här är tredje dagen som det trasslar lite, tänkte igår att så kan det ju få vara, men blev plötsligt lite orolig. Vill ju inte släppa lös alla björnar och vargar in i hans rum. Därför skriver jag till er.

kram :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Synd om sonen är det inte, han får ju sin underbart goda nattsömn! Ibland gungar världen lite mer, och då får dom ömma stå ännu lite mer stadigt på jorden! Alltså inte börja tycka synd om, eller liknande, för när du tänker efter så är det inte sant, eller hur?! Utan visa vägen med hela handen, svackor kommer alltid att dyka upp efter vägen, så då styr dom ömma och snart är svackan passerad. Ta på dig attityden- den självklara, och ledningen är din!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Precis.
Ni/du är så goa. Har skjutit vargarna, rätt av.
Tackar.
:heart:
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: :heart: :lol:
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej skulle vilja prata scheman för sonen som snart fyller 7 månader. Har varit inne på tråden med schemaförslag men jag blir helt snurrig av alla scheman :shock:
Kan jag ta det här eller ska jag skapa nytt ämne :roll:

Idag känner jag mig lite degig i huvudet
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Här blir toppen bra, då har vi med bakgrund och allt sånt!

So shot! :wink:

//Malin
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Bra då skriver jag här :D

Efter tidsomställningen har det uppstått lite problem :?

Schemat ser ut så här

7 vakna

7.15 gröt

9-9.45 sova

10.15 lunch

12-13.30 sova

13.30 mellis

15.30-16.15 sova

16.30 middag

18.30 gröt

19.00 sova

Problemet är att vi måste ta av marginalkvartarna hela tiden. Morgonpasset läggs han 8.45. Han är så trött, kliar sig i ögonen och varje motgång blir som en stor kris. Jag vill inte hålla honom uppe när han så tydligt visar att han vill sova. Oftast skjuts långsovpasset fram en kvart också eftersom det blir samma visa där, då läggs han kl 11.45 istället för kl 12.
Men vid eftermiddagspasset gör jag allt för att han ska hålla sig vaken till 15.30. Vilket oftast fungerar men det krävs att jag är rolig och skojar massor. Det är som vi kommer i otackt hela tiden. Klockan 17.30 börjar han klia sig i ögonen. Vi badar honom vi klockan 18.00 och nu har han några gånger varit så sur i badet och försökt hitta sovställning i badkaret :?

I förrgår somnade han i gröten :roll:
Så jag fick ta upp honom och sätta honom i knät med lite välling. Han var väldigt kvällstrött redan innan tidsomställningen. Vad göra :wink:

Lägga honom tidigare skulle kännas lite segt, pappan kommer hem vid klockan 18 och vill gärna bada och busa med sonen, plus att morgonen blir så väldigt tidig. Han fyller 7 månader den 4 november.

kram och tacksam för hjälp :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det låter ju som om ni har fått en tröttmössa. Sover han sina lurar och nätter utan bekymmer nu? I så fall skulle jag ju bjuda på lite mer sömn. Sova två timmar på långluren kanske skulle göra susen?
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Tack för svar :D

Han har haft lite struligt med långpasset, vaknar ibland efter 45 minuter och det tar mellan 5-15 min att somna om. Sen har han börjat vakna vid kl 6 på morgonen. Men nu två dagar i rad har han sovit till kl 7. Vi har satt på klassiskt på morgonen och då somnar han om.

Precis jag har tänkt att vi kanske måste förlänga något sovpass. Men jag är lite orolig för att vi ändrar för mycket så att han tappar rytmen helt :?
Men det svåra är att han ofta vaknar i långpasset så det blir ingen lång härlig sömn, därav hans trötthet. Alfred sover bäst på morgonpasset. Kan man förlänga det? Han har börjat krypa några små steg, samt är väldigt aktiv när han väl är på piggen :D Så jag antar att han gör av med mer energi nu än tidigare.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om han är jätte trött nu i omställningen så använd kvartarna vid behov på dagslurarna och att lägga 30 min före på kvällen går faktiskt också bra, och kan göra underverk på förtidiga uppvak på morgonen. Sömn föder sömn du vet! :wink:
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej Duggan och Torpsara

Tack för råd. Det som skulle passa oss bäst är att utöka långsovpasset från 1.5 till 2 timmar. Jag har gjort det nu i 2 dagar och jag tycker att han är mer jämn i sitt humör. Undrar därför om jag ska korta ner eftermiddagspasset till 20 minuter istället för 45 min som det är nu. Just nu har lillprinsen vaknat upp i långpasset och ligger och pratar lite smått. Han somnar nog om snart :?
Igår lärde han sig att sätta sig upp själv för första gången :lol: Som sagt han är på pricken 7 månader. Hur många timmar är lagom för en 7 månaders.

hej
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Här kommer en länk med antal sovtimmar för rätt ålder: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

Om du väljer att ha 2 timmar på långluren och behåller 45 min så ligger han 15 min plus, och för en del funkar det fint. Och märker du att han börjar vakna tidigt eller få långa insomningstider så kan du helt enkjelt korta ner den till 20 min!

Lycka till!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"