Sluta med napp....?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cillamamman

Sluta med napp....?

Inlägg av cillamamman »

Hej! jag undrar om det är någon här som har tips om att sluta med napp för en drygt tvååring. Han har fram till den senaste månaden endast använt nappen på nätterna för att somna själv och somna om snabbt. På dagis använder han inte napp alls. Efter diverse sjukdomar när sömnen varit oregelbunden och antagligen också för att han förstår mer nu , så har han börjat att fråga och leta efter nappen även mitt på dagen (bara hemma). Jag börjar själv tycka att nappen riskarar att bli mer problem än hjälp och därför tror jag att det är bättre att på något sätt bryta nu än att vänta ytterligare.

Är det någon här som har några råd, eller har alla slutat med napp vid halvåret?

Våra rutiner på kvällen är att vi läser en saga och släcker och går ut ur rummet med orden "nu ska mamma/pappa" greja lite i köket. Kanske inte direkt en ramns , men en välfungerande rutin.

Vi har heller inte använt oss av somna om ramsa på natten. Oftast hittar han nappen själv och somnar då snabbt om. oftast sover han dock hela natten.
Tycker ni att jag ska träna in en kvälls-och nattramsa innan jag tar bort nappen, eller är det bättre att göra allt på en gång?

Är det en lämplig åler att ta bort nappen eller är det bättre att vänta? (jag tror själv att det är bättre att göra det innan han kommer in i trotsåldern)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Mina tjejer har aldrig haft napp.
Men jag ska försöka tänka mig in i din situation och försöka mig på ett svar ändå :wink:

Jag tycker du bör köra allt på en gång, rätt av bara! Och som du skriver själv, innan trotsåldern.
Bort med nappen, in med ramsan.
Läs här på Forumet om shn-kuren för större barn.

Den är bara helt enkelt "-Borta" :?
Beklagande tonfall, förstelse för hans besvikelse, men, nej, mamma kan inte hitta den??!! "-Vad tråkigt, vi får leta imorgon" Punkt slut. Ramsa, och gå :wink:
Nappen kan också "sova", ni lägger den tillsammans någonstans och vinkar godnatt.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Emil, vår storebror i familjen, var 2,5 när vi tog bort nappen helt oplanerat en kväll när han var jättetrött. Har inga direkta råd hur ni ska gå tillväga... men lite pepp :wink: Emil var en liten (fult ord men...) nappnarkoman innan vi tog bort dem. Jag skriver dem för han hade 11 stycken i sängen när han skulle sova. Vi stod en kväll i köket innan läggdags och jag frågade min sambo när han tyckte att det var dags... NU sa han och sen körde vi. Johan gick och la Emil i sängen utan napp men med en järnattityd. Emil frågade inte ens efter den då utan la sig bara och somnade. Några kväller efter det så har han frågat efter napparna men bara ifall han råkade hitta sin (tomma) nappburk... men han nöjde sig med förklaringen att de var borta.
En tid strax efter "nappseparationen" så var han väldig korpig ifall han träffade ngn kompis med napp. Men vi var snabbt där och sa att det inte var hans napp och la sen bort den. Inte heller det blev några problem.
Ja med det här vil jag bara säga att Emil gick från ett "nappberoende" till helt nappfri tvärs över en natt och vi stod helt chockade bredvid med en massa kämpaglöd bara till övers :lol: vi som trodde vi skulle möta motstånd...

Go for it!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Tack för tipsen. har haft ett riktigt nappbarn tidigare och tyckte att det var väldigt ångest fullt att sluta den gången (därför har vi varit restrektiva med napp denna gång). Ska ägna påsken till att "träna" och övertyga mig själv,eftersom vi inte kommer att vara hemma då, så att vi kan genomföra helgen efter.
Louise

Inlägg av Louise »

Vår dotter önskade sig hett en sparkcykel, och hade gjort det länge. Vi svarade varje gång att när du slutar med nappen får du en sparkcykel. En dag, när hon var 2,5 år, var vi på loppis och hon fick se en sparkcykel. Hon plockade ut nappen och gav den till oss. Och vi köpte sparkcykeln för en femtiolapp.
Så var nappen ur världen för oss. Och dottern var en fena på sparkcykel före kvällen!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
gunnar

Inlägg av gunnar »

Om du bor här i Stockholm så åk till Skansen nu i vår. Där kan man ge napparna till deras kattungar som behöver dem bättre. Flera vänner har provat metoden och det har fungerat bra, speciellt för de lite större barnen.
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Nu har vi slutat med napp. Vi har helt enkelt inte hittat napparna och det har gått bra. (Så har vi ju också haft tryggheten att han KAN sova utan napp eftersom han inte haft den när han sover middag). Faktum är att nätterna blivit lugnare sedan vi tog bort nappen (han behöver ju inte vakana och sakna nappen) Han har dock åkt på nästa förkylning med feber så nu gäller det att hålla i de nya goda vanorna och inte känna "medlidande" i onödan!
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"