Hejhej och välkommen till forumet!
Vad kul att det går så bra, bra jobbat! Jag märker också på dina frågor att du är väl påläst

.
1) När hon vaknar upp med gråt/gnäll och somnar om själv, med detsamma eller efter några minuter, ska jag ändå ge bekräftelseramsa då? Man vet ju inte om hon gnällt i sömnen? Eller ibland hinner jag inte ens upp ur soffan förrän det är tyst igen. Ex. Idag vaknade hon nästan varannan minut under dagsluren men tystnade/somnade själv hela tiden. Skulle jag ha gett bekräftelse varje gång? Om jag inte har fattat det fel så ska jag ge bekräftelse om hon tystnar efter 1)beskedet eller 2)påminnelsen, stämmer det?
Om du känner att ramsan tar, så behöver du inte hålla på med bekräftelse-ramsa längre

Nu när du är inne på 5:e dagen, och det gått så bra med kuren, så behöver du ju heller inte ramsa vid minsta pip. Hon visar ju tydligt att hon kan (och vill) somna själv, och då behöver du heller inte påminna henne med ramsa. Om hon låter olycklig eller du bedömer att det behövs, ska du självklart ge henne en ramsa. Är du med?
2) Några gånger när jag har väckt henne har hon börjat gråta och "ma-ma-ma-ma" så fort hon har sett mig, hur ska jag göra då? Jag kan ju inte ta upp henne gråtandes? Igår när jag skulle väcka på dagsluren inne så vaknade hon när jag var på väg in och började gråta, så jag la henne tillrätta och buffade några tag tills hon blev lugn, sen tog jag upp henne. Ska jag göra så?
Väck henne med glatt humör och med inställningen att det ska bli SÅ ROLIGT att vakna nu

! Gör så oavsett om hon sover eller är vaken när du kommer in. Det är jättebra att du inte tar upp henne gråtandes, utan lugnar henne först. Du gör helt rätt. Om du kan lugna henne utan buffning kanske det är att föredra, då buffning förmedlar att man ska sova, i mina ögon. Men, det viktigaste är att du lugnar henne, inte hur!
3) Om hon är glad och ler/skrattar på väg till sängen men börjar gråta just när jag sänker ner henne och ska lägga, vad ska jag göra då? Jag kan väl inte ta upp henne och busa igen, då blir hon ju helt förvirrad? Ska jag helt enkelt låtsas som jag inte hörde och lägga tillrätta?
Ja, det här har vi haft några kvällar nu också. Jag låtsas att jag inte hör gnället/gråten, men bemödar mig att förmedla extra lugn och trygghet när jag lägger tillrätta. Och sedan en extra lugn, trygg och säker ramsa, kanske med några extra verser om gråten håller i. I vårt fall handlar det ofta om lite övertrötthet, och då slocknar Anton med ramsan.
Ofta räcker det med en rams-omgång, vid en sån här läggning. Men om du upplever att hon inte kommer till ro, så får du ju självklart ramsa igen. Se bara till att vänta en stund, och verkligen lyssna på gråten.

Trött? Ingen ramsa, låt henne finna ron att somna.

Arg? Ingen ramsa, du når ändå inte fram till någon som är förbannad.

Olycklig? Ramsa igen, utanför dörren. Och gör lite husljud också, typ diskplock.
4) Sen är det detta med marginalkvartarna som jag inte riktigt förstår. Kan man använda sig av hur många marginalkvartar som helst per dag? Och gäller det bara vid sovandet eller skulle man t ex också kunna ge mat en kvart tidigare? Min tjej har en lur vid 9.30-10.15, en vid 12.30-14.00 och en vid 17.00-17.20. De två kortare sover hon ute i vagn (på rygg), och för att hon ska somna vid utsatt tid så börjar jag gå ca 15 min tidigare. Är det ok? Sedan tar jag tid från det klockslag hon somnar. Ex. idag så somnade hon 9.37, då fick hon sova till 10.22. På middagsluren (vilken krånglar ordentligt ) somnade hon inte ordentligt förrän kl. 13.30, då kände jag att hon behövde sova lite längre så jag tänkte väcka henne 14.15 (nu vaknade hon tyvärr 14.04 och var jätteledsen). Är det rätt tänk med marginalkvart?
Ja, i princip kan du ju använda hur många marginalkvartar som helst per dag. Men det sjysstaste mot dottern är ju att hålla tiderna så gott det går. Det gäller ju också att hålla reda på så att man inte för mkt eller för lite sömn om man marginalkvartar för mycket!
Självklart går det att använda marginalkvart även på maten!
Nu i början av kuren råder jag dig att hålla tiderna så strikt du kan!
Marginalkvart vid långlur:
Vid långluren tycker jag du ska försöka hålla tiderna exakt nu i början. Lägg henne 12.30 och ta upp henne 14.00. Om hon, som idag, somnade 13.30, så var det däremot helt rätt att ta upp 14.15, så hon fick ett naturligt sömnrytmpass.
Marginalkvart vid 20- och 45-minutare:
Precis som du gjort här, så är det viktigt att få till så exakta sömnrytmpass som möjligt. Detta för att det är så mycket skönare att bli väckt efter just 20 och 45 minuter. Att du börjar gå 15 minuter innan sovpasset börjar tycker jag verkar helt ok, om hon har så pass lång insomningstid. Du kan ju alltid hänga för något för vagnen så inte dottern får så mkt synintryck när hon ska somna.
Hoppas att jag fick med alla dina frågor nu i svaret! Annars får du hojta igen!! Och, dagslurarna (liksom vargtimmen) kan ta lite extra tid att få till perfekt. Ge det en vecka eller två till, så ska du se att det är bättre.
MVH Jenny