Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Jo nu går det mycket bättre! I går vaknade Siri till ett par gånger vid 20-21, men somnade om av tillrättaläggning och ramsa. Sen sov hon till 2 då hon fick mat och sedan fick jag väcka henne 07.20 :shock:

Nu laddar vi inför att ta bort nattmålet. Försöker få till ett bättre matschema eftersom vårt är alldeles för "snuttigt" nu, men det känns lite läskigt att dra ut på tiden mellan målen, tänk om stackarn blir hungrig....

susanne hur gick det efter at Liv ätit all den där maten? Sov hon längre pass?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Vad bra. :-) Att det går åt rätt håll.

Liv har nog också kort mellan målen. Men just nu vet jag inte hur mätt hon blir. Vågar inte ge så mycket puré heller, hon blev lite hård i magen. Idag har hon bara fått lite broccolipuré på kvällen, och katrinplommonpuré.

Hon sov helt ok förra natten, vaknade en gång lite kort. Fast inatt vaknade hon två gånger. Vi ska flytta nu, får ta tag i det efteråt.

Godnatt :)
mo

Inlägg av mo »

Hallå där!
Hur ser era dagar ut med mat, hur mycket och vad äter dem? Jag behöver lite inspiration...! Undrar om det inte är så att Bror behöver ökad mat-dos för han har börjat vakna till vid sex :? somnar dock om, men det har jag svårt att göra :( Kan också vara att magdropparna tog slut och jag glömt köpa nya :oops: Magen verkar trassla igen.
Hur har era bebbar det, ett tag sedan någon skrev :)
kram mo
JH

Inlägg av JH »

Hej alla! :D

Ja den här tråden har börjat dö ut, vore kul om den kom igång igen! Har själv inte haft så mycket tid att sitta framför datorn de sista veckorna, men nu är jag tillbaks igen :-)

Mattider för Siri ser ut så här:

07.00 amma
10.45 äta puré + amma (då är hon jättehungrig - den sista veckan har hon börjat äta riktigt mycket. Blandar köpt köttpuré för 6-mån med hemagjord grönsakspuré. Hon äter säkert en stor burk :shock: )
14.00 mellis (amma + lite gröt)
17.00 Gröt (här äter hon över 1 dl gröt) + lite amma
18.30 Ersättning´+ lite amma (hon äter mellan 60-120cl ersättning)

Hon gillar INTE fruktpuré eller gröt med fruktsmak.... vilket känns synd eftersom det vore ett bättre mellanmål än gröt. Nu blir det ju gröt till mellis OCH kvällsmat. Tänkte dock snart börja med gröt till frukost och riktigtmat till kvällsmat och kanske välling till kvällsslurk. HOn är ju 6 månader om 10 dagar :D

Hon ammar också fortfarande en gång på natten... :roll: :oops: Men INATT tänkte jag ta bort det målet. Är dock osäker på hur vi ska göra och hoppas få lite svar här inne idag/i kväll. Har ni tips? Hon är ju så stor, ska man ändå vagna bort målet (hon sover ju inte i vagn längre...) Att "bara" ramsa bort det känns inte så lockande. Ibland har hon vaknat tidigt på natten och jag vill inte ge henne mat före 02 och det har INTE varit kul att försöka få henne att vänta med mat och somna om.... Så alla tips tas gärna emot! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mo

Inlägg av mo »

Sorry JH, såg inte att du ville ha hjälp igår :roll:
När Bror skulle sova hela natten var det faktiskt så trevligt så att han visade det själv med att börja sova på natten till 5.30 och dessutom var han mest snuttig då! Då tänkte jag att det var dum att äte så nära inpå morgonmålet vilket gav mig motivation :) Sedan gjorde vi så att Bror och min man fick dela rum han är väldig svår väckt. När Bror vaknade avvaktade jag jag in i det längsta, endast ramsa, om det blev kris buffade jag! Inom tre nätter sov han, dessutom till sju, vaknade ju sex innan :?
Era mat ser ut ungefär som våran, men ni har ersättning på kvällen också, det är det där sista vi också skulle behöva :roll: Bror vägrar flaskan! jag försöker varje kväll!
Berätta gärna hur natten gick.
kram mo :D
JH

Inlägg av JH »

Tack mo! Har också ställt frågor i en annan tråd, där kan ni läsa hur det gick i natt - helt ok :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=30

Tar dock gärna emot tips från alla håll! Känner att det i natt är viktigt, som du skriver att du gjorde mo, att avvakta mycket och använda ramsan mest. Jag känner mig peppad, men också lite osäker på att ramsan verkligen ska ta... :oops: måste ladda attityd!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej, vad roligt det är att följa er andra med jämngamla knoddisar!

Här hemma har vi fått till en mycket behaglig och bra vardag.

7.30 Morgon. Välling Maja och amma Molly
8.00 Maja ensamleker och Molly får gröt (knapp ½ dl krossade havregryn + ersättning)
9.15-10.00 Molly sover (ute eller inne beroende på väder)
11.00 Lunch. 1 stor burk pure (oftast hemmalagat) + fruktpure (Maja och jag lunchsamtidigt)
12.00 - 14.00 Sova (Maja vaknar 13.30)
14.30 Mellis (amma + välling/fruktpure med havre/fruktpure med yogurt etc)
16.15 - 17.00 Sova (Här sover hon 45 min fast schemat egentligen bara medger 20... Men hon verkar behöva sova 45 här ett tag till...
17.30 Middag. Gröt (drygt ½ dl krossade havregryn + ersättning) samt fruktpure. Vi andra äter middag samtidigt
18.15 Bad
19.00 Amma + välling
19.30 Sova natt

Annars är det mest magliggande flygplanstil som gäller. Huvudet högt upp i luften, armarna rakt ut åt sidorna och benen lyfta... Rullar lätt från både mage till rygg och tillbaka igen. Men favoriten är som sagt flygplanet...
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
JH

Inlägg av JH »

Hej majamamma! Vad kul att se hur ni har det, våra pyren är ju nästan exakt lika gamla. Ser att du ger yoghurt, det skulle jag också vilja prova, men jag trodde att man skulle vänta med mjölkprodukter, har jag fel? När började ni med välling? Vilken sort? Vi tänkte börja nu i dagarna. :)

Vi kämpar ju fortfarande med nätterna sedan vi tog bort nattmålet i måndags, Siri är dock VÄLDIGT förkyld, så det är svårt att veta vad de många uppvaken beror på. I natt var det inte så kul....hon var mer el mindre vaken mellan 01-04 :x :shock: Men hon är som sagt jättesnorig och hungrig verkar hon INTE vara, varken på natten eller på morgonen, så jag tror att förkylningen spelar stor roll. Svårt att inte gå in hela tiden när man hör hur hon har svårt att andas :( Så vi längtar till förkylningen är över så att vi kan ta tag i nätterna ordentligt.

Annars är Siris favoritsysslor just nu:

:arrow: Sitta, sitta och sitta. Vill INTE ligga ner mer nu när man kan sitta utan stöd :D Det är VÄLDIGT roligt att sitta upp, plocka med saker och titta på storasyster när hon hoppar omkring :D

:arrow: Äta, äta och äta (trots förkylning! :shock: ) En stor barnmatsburk + lite till, till både lunch och middag samt ibland lite frukt efteråt. Gröt till frukost och mellis, samt amning till varje mål- gulp!

:arrow: Sitta i vagnen på promenad och titta på allt runtomkring. Gärna STIRRA :shock: på folk med väldigt allvarlig min så att de till sist blir lite besvärade :lol:

:arrow: Snurra runt till mage så fort man lägger henne på skötbordet - vilket gör det mer el mindre omöjligt att byta blöja :twisted: :roll:

Jag vill höra MER från er alla andra! :D (tar gärna emot peppning inför natten också... :roll: :wink: )
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej JH och alla ni andra!

Jag har också hört det där med mjölkprodukter, men det finns barnmatsburkar med frukt och yogurt blandat som är från 5 mån... Och de äter hon med god aptit.

Välling började vi med för... 1 månad sedan kanske. Från början blandade vi hälften välling, hälften ersättning (hon har ju fått tillägg under en längre tid, så ersättningen var hon ju van vid...). Nu äter hon bara välling. Men inga stora mängder. Ammar jag först och fyller på med välling går det inte ner mer än max1 dl, om ens det... 40 ml nu ikväll. Men det kä'nns bra att veta att hon är riktigt mätt.

Inför natten är det ju bara attityden som hjälper (jag vet hur tråkigt det är att höra, men det ligger ju så mycket i det!) Jobbigt med förkylning!! Molly har varit förkyld säkert 5 gånger redan, så hon bekoms inte så mycket längre, Vi höjer bara sängänden och så snörvlar hon sig igenom natten sovandes. Skönt! Jag tror att de behöver lära sig att det inte är något konstigt att vara förkyld och att det är bäst att sova, för då blir man ju friskast fortast. Jag resonerar lite så att det finns inte så mycket jag kan göra, hon mår bäst av att sova, och går jag in och grejar stör jag mer än jag hjälper... Ramsar därmed vid dörren om det behövs något. Så fram med attityd och kör på. Nästa förkylning kommer gå lättare!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
JH

Inlägg av JH »

Hej alla!

Vill bara säga att Siri nu sovit hela natten 3 nätter i rad! :D EN natt sov hon utan att vi hörde henne alls, och de andra två har hon låtit lite vid 2-3tiden. Fick gå in en gång inatt för hon var så snorig, men det räknar jag nästan inte :wink:

Vi är såååå glada allihop :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Bravo =D>
Känns väl skönt! :D
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mo

Inlägg av mo »

Härligt JH!
Tyckte faktiskt man blev tröttare :shock: efter hela nätter, men det gick över... :D
Måste berätta om en mycket konstig morgon 8-[ . Bror vaknar ju 7.00 och jag ställer ingen klocka för jag vaknar alltid, trodde jag... Vi har en napp till Bror som vi ibland tar till om hans humör sviker typ i bilen :oops: :oops: Imorse vaknade jag 7.30 av att Joanna kom in och säger, eller mer skriker "Var är nappen!" När jag kommer in på deras rum ligger Bror och skriker :( men sängen är full med leksaker alla lampor är tända och hon har till och med vänt honom på rygg :heart: :heart: Min stora tjej! Tillslut hade hon tydligen gett upp (det var ju mat han ville ha...) Och nu fanns bara nappen kvar! :lol:
kram mo
JH

Inlägg av JH »

Fantastiskt, vilken syrra! :D :wink: :shock:

Tröttare blir man! :sleep: :D KÄnner mig helt färdig trots att jag sover mer än jag gjort de senaste 5 månaderna....
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej allihop
Förlåt att jag försvann ett tag. Vad skönt att det går bra för er.
Liv sover ok men hon vaknar fortfarande en gång på natten, och får mat.

Jag har inte orkat ta tag i det, för Karl började krångla massor. :shock: Det började när han klättrade ur sängen, och vi var inte särskilt konsekventa med hur vi hanterade det så det blev bara mer cirkus av det, och när vi flyttade blev det ännu mer tok. Så jag fick kura Karl. :shock:
Det gick ganska fort, och nu vaknar han ibland en gång på natten och vill dricka. Men min rygg :cry: Och handlederna efter att jag har gjort solfjäder på Karl det var inte roligt. Fast nu ligger han så fint och slappnar av varje gång. :) Och babblar en massa tok som jag inte svarar på, fast ibland börjar jag ju skratta. "Mamma är en stor apa" sa han en gång, då kunde jag inte låta bli att skratta, och då sa han det 100 gånger till såklart.

Om jag får sova några nätter nu så orkar jag väl skärpa mig. Hoppas jag. Vi har blivit lite sjuka också, men Liv verkar ganska pigg. Karl är mest sjuk. Han verkar ha ont i halsen.

mo: Vad duktig hon är, tar hand om lillebror så du får sova. :)

Mjölkprodukter har jag hört att man kan ge, men inte till maten som dryck. Då försämrar det järnupptaget och det är viktigt med det när man växer så fort första året. Ja, senare också, dumt att alltid dricka mjölk till maten, bättre som mellanmål.
JH

Inlägg av JH »

Usch vad jobbigt susanne :evil: men vad bra att det funkade att minikura Karl! :D Själv har jag en 3-åring som inte lämnar sängen (fast det är en vanlig säng, ingen spjälis) utan att vi säger att hon får :shock: Alltså, hon ligger på morgnarna och ropar på oss, fast hon hör att vi är uppe och går inte upp förrän vi går in och säger godmorgon! Känns nästan liten spökligt att en så stor tjej inte går ur sängen själv, men vi har väl indoktrinerat henne ordentligt! :D :mrgreen:

Siri är fortfarnde förkyld :shock: :roll: Hon har inte ätit på natten sen vi minikurade henne, men hon vaknar dock ibland vid 5-6tiden och vill INTE somna om :evil: Tror att det är risk att vi fastnar i "solfjäderträsket" om vi inte aktar oss snart, men jag VILL ju att hon ska somna om och det verkar hon inte göra på egen hand, men det är väl bara att backa som vanligt....

Vad gillar era godingar att göra nuförtiden då? Är så kul att läsa vad andra barn i samma ålder gör :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"