Tvillinggraviditet

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Hampus i Lit

Tvillinggraviditet

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej!

Ni som har fått eller som nu är gravid med tvillingar, om ni haft/har jobb hur länge har ni jobbat innan sjukskrivning- om ni blivit det??
Hur många veckor gick ni innan dom små anlände?
En eller två äggs-tvillingar?
Nu blev det nästan som en enkät ser jag men ni får väldigt gärna svara mer utförligt än själva frågorna :D

Tack :!: :!: :?:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Gäst

Inlägg av Gäst »

Egentligen så kan jag ju inte hjälpa dig, för jag vet faktiskt inte, jag är ju föräldraledig :roll:
Men jag tyckte min barnmorska pratade om sjukskrivning evetuellt redan från vecka 20.
Eftersom det kan bli lite väl tungt då man har en liten bebis hemma samtidigt.
Men jag skulle få känna efter själv...

Hoppas någon annan kan svara på de andra frågorna.

Kul att du också ska ha tvillingar :wink:
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej och tack för svar Sonica :!: :D

Jo jag har också hört att det kan bli aktuellt runt v20.
Nu har jag ett jobb på 60% visserligen men är nu sjukskriven 25% av dessa.
(är i v23) Har haft en del sammandragningar tidigare och hade ganska mkt under förra graviditeten också, nu känns det som att det har ökat sista dagarna. Har ett jobb där vi står och går hela tiden och går jag lite för fort så känner jag hur hela magen blir hård.

Nästa sak är den att jag stämplar upp till 100% och nu vet jag inte hur det blir med det eftersom jag är sjukskriven 25% så innebär väl det också att jag inte kan ta ett annat jobb om det skulle dyka upp. Alltså ingen stämpling.

Summan av det hela så vore det ju bäst att bli sjukskriven på 100% för jag blir väl inte bara sjukskriven på dom 60% jag jobbar??
Å jag tycker sånt här pappers stök är sååå tråkigt :!:

Nu kanske inte du vet mer men nu har jag fått skriva av mig i alla fall. :D

Men visst blir du också sjukskriven från föräldraledigheten så att säga?
Min syster vart det runt v22 då hon väntade tvillingar och hade en liten på 10 mån.

Mvh Susanne mamma till Hampus som tycker att tvillingarna ska heta Ingvar och Ingvar fast vi vet att det ena är en tjej. :D
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Jag var sjukskriven i stort sett hela graviditeten...Illamående i början och smidig som en valross mot slutet. De hade INTE bråttom ut, föddes i vecka 38.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej! :D

Jag blev sjukskriven i då jag var i v 25. Flickorna hade heller inte bråttom, föddes i v 38.
Vi vet faktiskt inte om de är en- eller tvåäggs. Jag var på flera ultran under graviditeten och då sades det att de skulle vara enäggs, enligt antalet fosterhinnor. De låg inte i varsin fostersäck ( heter det så... ) utan hade bara en tunn hinna mellan sig. Men sen när de var födda var inte läkarna så säkra mera. Moderkakan såg ut som två som vuxit ihop eller som en gemensam. Läkarna visste inte vilkendera det var. Och tester på om de är identiska görs inte automatiskt här, bor i Finland. Man får göra det själv privat om man vill med säkerhet veta och det lär vara ganska dyrt. Flickorna ser väldigt lika ut men de ser inte helt identiskt lika ut. Men inte heller så olika att man genast skulle se att de skulle vara tvåäggs. Så det skulle nog vara roligt att veta om de är identiska.

Lycka till med graviditeten! :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hampus i Lit skrev: Men visst blir du också sjukskriven från föräldraledigheten så att säga?
Min syster vart det runt v22 då hon väntade tvillingar och hade en liten på 10 mån.

Mvh Susanne mamma till Hampus som tycker att tvillingarna ska heta Ingvar och Ingvar fast vi vet att det ena är en tjej. :D
Nja, Barnmorkan har pratat om sjukskrivning, och hon nämnde då vecka 20.
De räknar väl med att om man har barn som måste bäras mycket för de inte kan gå, och att det blir väldigt tungt.
Men jag vill helst inte bli sjukskriven :roll: för jag tror att min sambo skulle göra slut på föräldradagarna i ett nafs.
Jag sparar, så jag bara tar ut 4 dagar i veckan :lol: för att kunna vara hemma längre :roll:
Men han skulle nog ta 7 dagar i veckan.
Vi är jusst på väg att köpa hus också, så att en är sjukskriven och en föräldraledig, blir lite väl anträngt för ekonomin.
MEN måste man bi sjukskriven, så msåte man väl :roll: jag lär väl dra öronen åt mig om det blir mycket sammandragningar.
Jag kan känna i bland att det trycker på neråt, lite småont sådär, vilket gör mig lite orolig :roll: så vi får väl se.

Hoppas du blir sjukskriven snart, när det gäller gravida, tycker jag inte att dom behöver vara så stränga.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"