En bit på väg - nu börjar frågorna dyka upp.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Madde Bäcklund

En bit på väg - nu börjar frågorna dyka upp.

Inlägg av Madde Bäcklund »

Hej! Det här är första gången jag skriver ett inlägg så jag hoppas att jag lägger det i rätt forum. Jag har en dotter på 8 månader som vi började kura i lördags. Det har gått bra tycker vi. Ikväll, på femte natten, somnade hon efter 30 sekunder efter att jag ramsat mig ut :D Nu är det så att det har dykt upp endel frågor på vägen som jag skulle behöva ha svar på:

1) När hon vaknar upp med gråt/gnäll och somnar om själv, med detsamma eller efter några minuter, ska jag ändå ge bekräftelseramsa då? Man vet ju inte om hon gnällt i sömnen? Eller ibland hinner jag inte ens upp ur soffan förrän det är tyst igen. Ex. Idag vaknade hon nästan varannan minut under dagsluren men tystnade/somnade själv hela tiden. Skulle jag ha gett bekräftelse varje gång? Om jag inte har fattat det fel så ska jag ge bekräftelse om hon tystnar efter 1)beskedet eller 2)påminnelsen, stämmer det?

2) Några gånger när jag har väckt henne har hon börjat gråta och "ma-ma-ma-ma" så fort hon har sett mig, hur ska jag göra då? Jag kan ju inte ta upp henne gråtandes? Igår när jag skulle väcka på dagsluren inne så vaknade hon när jag var på väg in och började gråta, så jag la henne tillrätta och buffade några tag tills hon blev lugn, sen tog jag upp henne. Ska jag göra så?

3) Om hon är glad och ler/skrattar på väg till sängen men börjar gråta just när jag sänker ner henne och ska lägga, vad ska jag göra då? Jag kan väl inte ta upp henne och busa igen, då blir hon ju helt förvirrad? Ska jag helt enkelt låtsas som jag inte hörde och lägga tillrätta?

4) Sen är det detta med marginalkvartarna som jag inte riktigt förstår. Kan man använda sig av hur många marginalkvartar som helst per dag? Och gäller det bara vid sovandet eller skulle man t ex också kunna ge mat en kvart tidigare? Min tjej har en lur vid 9.30-10.15, en vid 12.30-14.00 och en vid 17.00-17.20. De två kortare sover hon ute i vagn (på rygg), och för att hon ska somna vid utsatt tid så börjar jag gå ca 15 min tidigare. Är det ok? Sedan tar jag tid från det klockslag hon somnar. Ex. idag så somnade hon 9.37, då fick hon sova till 10.22. På middagsluren (vilken krånglar ordentligt :( ) somnade hon inte ordentligt förrän kl. 13.30, då kände jag att hon behövde sova lite längre så jag tänkte väcka henne 14.15 (nu vaknade hon tyvärr 14.04 och var jätteledsen). Är det rätt tänk med marginalkvart?

Oj, det blev en hel del frågor. Hoppas inte inlägget blev får långt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej och välkommen till forumet! :D

Vad kul att det går så bra, bra jobbat! Jag märker också på dina frågor att du är väl påläst :D .
1) När hon vaknar upp med gråt/gnäll och somnar om själv, med detsamma eller efter några minuter, ska jag ändå ge bekräftelseramsa då? Man vet ju inte om hon gnällt i sömnen? Eller ibland hinner jag inte ens upp ur soffan förrän det är tyst igen. Ex. Idag vaknade hon nästan varannan minut under dagsluren men tystnade/somnade själv hela tiden. Skulle jag ha gett bekräftelse varje gång? Om jag inte har fattat det fel så ska jag ge bekräftelse om hon tystnar efter 1)beskedet eller 2)påminnelsen, stämmer det?
Om du känner att ramsan tar, så behöver du inte hålla på med bekräftelse-ramsa längre :!: Nu när du är inne på 5:e dagen, och det gått så bra med kuren, så behöver du ju heller inte ramsa vid minsta pip. Hon visar ju tydligt att hon kan (och vill) somna själv, och då behöver du heller inte påminna henne med ramsa. Om hon låter olycklig eller du bedömer att det behövs, ska du självklart ge henne en ramsa. Är du med?
2) Några gånger när jag har väckt henne har hon börjat gråta och "ma-ma-ma-ma" så fort hon har sett mig, hur ska jag göra då? Jag kan ju inte ta upp henne gråtandes? Igår när jag skulle väcka på dagsluren inne så vaknade hon när jag var på väg in och började gråta, så jag la henne tillrätta och buffade några tag tills hon blev lugn, sen tog jag upp henne. Ska jag göra så?
Väck henne med glatt humör och med inställningen att det ska bli SÅ ROLIGT att vakna nu :D ! Gör så oavsett om hon sover eller är vaken när du kommer in. Det är jättebra att du inte tar upp henne gråtandes, utan lugnar henne först. Du gör helt rätt. Om du kan lugna henne utan buffning kanske det är att föredra, då buffning förmedlar att man ska sova, i mina ögon. Men, det viktigaste är att du lugnar henne, inte hur!
3) Om hon är glad och ler/skrattar på väg till sängen men börjar gråta just när jag sänker ner henne och ska lägga, vad ska jag göra då? Jag kan väl inte ta upp henne och busa igen, då blir hon ju helt förvirrad? Ska jag helt enkelt låtsas som jag inte hörde och lägga tillrätta?
Ja, det här har vi haft några kvällar nu också. Jag låtsas att jag inte hör gnället/gråten, men bemödar mig att förmedla extra lugn och trygghet när jag lägger tillrätta. Och sedan en extra lugn, trygg och säker ramsa, kanske med några extra verser om gråten håller i. I vårt fall handlar det ofta om lite övertrötthet, och då slocknar Anton med ramsan.

Ofta räcker det med en rams-omgång, vid en sån här läggning. Men om du upplever att hon inte kommer till ro, så får du ju självklart ramsa igen. Se bara till att vänta en stund, och verkligen lyssna på gråten.
:arrow: Trött? Ingen ramsa, låt henne finna ron att somna.
:arrow: Arg? Ingen ramsa, du når ändå inte fram till någon som är förbannad.
:arrow: Olycklig? Ramsa igen, utanför dörren. Och gör lite husljud också, typ diskplock.
4) Sen är det detta med marginalkvartarna som jag inte riktigt förstår. Kan man använda sig av hur många marginalkvartar som helst per dag? Och gäller det bara vid sovandet eller skulle man t ex också kunna ge mat en kvart tidigare? Min tjej har en lur vid 9.30-10.15, en vid 12.30-14.00 och en vid 17.00-17.20. De två kortare sover hon ute i vagn (på rygg), och för att hon ska somna vid utsatt tid så börjar jag gå ca 15 min tidigare. Är det ok? Sedan tar jag tid från det klockslag hon somnar. Ex. idag så somnade hon 9.37, då fick hon sova till 10.22. På middagsluren (vilken krånglar ordentligt ) somnade hon inte ordentligt förrän kl. 13.30, då kände jag att hon behövde sova lite längre så jag tänkte väcka henne 14.15 (nu vaknade hon tyvärr 14.04 och var jätteledsen). Är det rätt tänk med marginalkvart?
Ja, i princip kan du ju använda hur många marginalkvartar som helst per dag. Men det sjysstaste mot dottern är ju att hålla tiderna så gott det går. Det gäller ju också att hålla reda på så att man inte för mkt eller för lite sömn om man marginalkvartar för mycket!

Självklart går det att använda marginalkvart även på maten!

Nu i början av kuren råder jag dig att hålla tiderna så strikt du kan!

Marginalkvart vid långlur:
Vid långluren tycker jag du ska försöka hålla tiderna exakt nu i början. Lägg henne 12.30 och ta upp henne 14.00. Om hon, som idag, somnade 13.30, så var det däremot helt rätt att ta upp 14.15, så hon fick ett naturligt sömnrytmpass.

Marginalkvart vid 20- och 45-minutare:
Precis som du gjort här, så är det viktigt att få till så exakta sömnrytmpass som möjligt. Detta för att det är så mycket skönare att bli väckt efter just 20 och 45 minuter. Att du börjar gå 15 minuter innan sovpasset börjar tycker jag verkar helt ok, om hon har så pass lång insomningstid. Du kan ju alltid hänga för något för vagnen så inte dottern får så mkt synintryck när hon ska somna.

Hoppas att jag fick med alla dina frågor nu i svaret! Annars får du hojta igen!! Och, dagslurarna (liksom vargtimmen) kan ta lite extra tid att få till perfekt. Ge det en vecka eller två till, så ska du se att det är bättre.

MVH Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, vill förtydliga lite för svar 1 och 3:
Självklart ska du ramsa när du lagt dottern för natten och är på väg ut, oavsett om hon varit glad eller ledsen när du lagt ner henne. Om det är en perfekt läggning, så kurar lilla tjejen ihop sig, glad och nöjd, när du lägger ner henne, och somnar medans du går ut med ramsan... :lol: .
Madde Bäcklund

Tack så mycket för svaren! Nu blev jag ännu lite klokare :wink: Det kommer säkert fler frågor när jag har sovit på det här!
duggan

Inlägg av duggan »

Det är bara att fråga på eftersom! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Madde Bäcklund

Lite nya frågor

Nu har det gått ett par dagar och det har dykt upp lite funderingar;
Om du känner att ramsan tar, så behöver du inte hålla på med bekräftelse-ramsa längre

Men om man upplever att inte ramsan tar så bra, utan det tar ett tag innan hon lugnar ner sig och tystnar, då är det fortfarande läge för bekräftelseramsa? Om jag inte ger den så känns det som hon har somnat med gråten i halsen :cry: Jag syftar här på middagsluren (1,5 h inne) som inte funkar alls! Jag grämer mig för den varje dag. Det känns knappt som ramsan tar överhuvudtaget, inte alls som på natten då den nästan känns magisk. Hon sover knappt alls på middagsluren, hon somnar till efter 5-10 minuter och då kanske hon sover några minuter för att sedan vakna och gråta, då låter hon väldigt arg/ledsen (jag har svårt att tolka hennes gråt då hon är en liten "dramaqueen" :oops: ) Hon lugnar ner sig och tysnar i några sekunder emellanåt så jag ramsar inte utan låter henne vara, men när det håller på så hela sovstunden blir jag helt konfys tillslut! Idag ramsade jag ganska mycket och då lugnade hon sig ett tag men sen började det på ny kula. Det är när hon tystnar här som det känns viktigt att ge bekräftelseramsan men tvärr vägrar hon att ta den utan börjar bara gråta igen (precis som första natten) Ska jag forstätta som jag gör eller ska jag gå in och buffa eller solfjädra? Ska jag testa att ha mörkare i rummet kanske? Jag har alltid stereon på i vardagsrummet och stökar runt med disk och annat men det hjälps inte :cry: Hon är alldeles rödgråten när jag tillsist tar upp henne.

På nätterna däremot, går det jättebra *peppar peppar* De gångerna hon vaknar och gnäller somnar hon snabbt om utan min hjälp. Lite knixigare är det på morgonkulan, inte vargtimmen konstigt nog, utan från 6.30 och fram till det att hon ska vakna 7.45. Då kan jag behöva ramsa, men det köper hon. Imorse somnade hon inte om men hon låg nöjt och "pratade" med sin kossa hon har i sängen, urgulligt!

Sorry om inlägget blev lite rörigt, hoppas någon orkar bena ut vad jag ville fråga :oops:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ang daglurarna så är det vanligt att dom spökar ganska länge en tid efter avslutad kur, har hon någon dag sovit hela luren, eller att du har fått till en omsomnade?

Att dagsramsan inte "tar" lika bra, beror tyvärr oftast på attityden (been there done that) Man känner sig stressad för att dom ska hinna somna, att dom ska hinna få sömnen dom så innerligt behöver, varför somnar hon inte osv osv Så först och främst släpp överkoncentrationen, lyssna inte vid dörren utan backa och lämna det till henne. Tänk så här du ger henne världens förutsättningar, men sen måste du kuta iväg till dina andra 8 ungar och dom 17 råmande korna lagården...du vet att hon har det bra, du vet att hon kan lösa det , ge henne en ärlig chans, vad hon gör på "sin" tid är upp till henne, du kan faktiskt inte sova åt henne, även om man gärna velat det ibland! :wink: Jätte bra att du diskar osv, men backa lite ytterligare genom att faktiskt ha tillförlit till lilla fröken. Det vinner ni mycket på!

Är du med? :lol:
Madde Bäcklund

Bra natt, dålig dag

Tack för svaret duggan! Jag ska försöka backa ytterligare och försöka lita på att tösen löser det hela själv för det kan hon, hon gör det ju på kvällen/natten. Och nej, hon har aldrig sovit hela middagsluren, max 30 minuter.

Natt till idag var den bästa hittills, hon gnällde inte ens när jag la henne igår kväll sen hörde hon inte av sig märkbart förrän i morse då hon låg och småpratade :shock: Idag har det vart sämre, 45-minutaren imorse blev en 20-minutare då hon hade väääldigt lång insomningstid och middagsluren sov hon som vanligt bara 30 minuter på :cry: Jag vet inte om jag kanske ska göra om i schemat, så att hon får 1,5 h på morgonen och 45 minuter på middagen istället men det blir inte heller riktigt bra. Jag har funderat på att ta middagsluren ute på promenad men jag vill verkligen att hon sover en av lurarna inne! Skulle vara såå tacksam för tips på ändringar!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vet du vad jag tänker, eftersom lilla fröken inte sovit en hel middagslur någonsin, så kanske inte alls lilla kroppen vet att luren ska vara så eller så längre, så därför föreslår jag att du backar bandet och kör en liten dagskur för att få in tiden för lilla fröken. Då menar jag att du följer lathundet för kuren fast på långa dagsluren, alltså dag 1 buff vid första pip, dag 2 ramsan ska ta över mer osv..Och då koncentrerar du dig bara på långluren!

Lycka till! :thumbsup:
Madde Bäcklund

Tack tack tack!

Det ska jag börja med imorgon! Hon ligger i sin säng just nu och är såå ledsen :cry: Jag känner verkligen att all attityd är som bortblåst just nu, jag tycker bara så synd om henne. Men imorgon kör jag dagskur då :D Funderar även på att flytta fram middagsluren en halvtimme, det kan nog hända att den ligger för tätt inpå förmiddagsluren.

Bara att härda ut i en timme tills jag ska ta upp tjejen då, vill ju inte börja gå in och buffa nu när det redan gått en halvtimme. Längtar tills imorgon...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Kom bara ihåg att ladda med attityd och skjut nu alla vargskrällen i baken! Så kommer det att gå toppen toppen!
Madde Bäcklund

Det sket sig..

Jag gick in och buffade. Hon är helt utom sig! Det skär i mitt mammahjärta. Det här är ju miljoner gånger värre än första natten :( Hoppas nu att detta går vägen, det har ju gått så himla bra *peppar peppar* på nätterna.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Madde,

Läs gärna i din tråd igen, från början. Ibland får man så fantastiskt fina och bra svar men man SER inte träden för skogen är i vägen, om man säger. :wink:

Här kommer också 2 stycken länkar som pepping för dig. Ha nu målet i sikte och skjut nu de 2 största vargarna, ORON och PERFEKTIONISTEN. :wink: 8)

Pepping, pepping!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Madde Bäcklund

Tack snälla!
Du slog verkligen huvudet på spiken med "Oron och Perfektionisten" :oops: Mycket bra länkar, kunde inte låta bli att skratta åt alla träsk som finns :lol: Tack igen, behövde peppas!
camgu

Hej Madde!

Inlägg av camgu »

Jag har just läst ditt inlägg och efterföljande svarsinlägg. Jag blev så sugen att svara och berätta att jag känner igen mig exakt i vad du skriver! Jag har också börjat kura min lilla son Anton (6 mån) nyss (kurdygnen och uppföljningsveckan är just slut). För mig går det också bra på nätterna (för det mesta). Hittills så promenerar vi förmiddags- och eftermiddagsluren (45 min styck). Då somnar han fort, oftast inom 5 min. Den långa lunchluren på 1,5 timmar sover han inne, eftersom han alltid har haft svårt att sova mer än ca 30-45 min i sträck. Det går lite fram och tillbaka med sömnen. Han somnar efter ca 15 minuter av mer eller mindre skrik, men vaknar oftast efter ca 45 minuter och skriker då jätteargt! (Så att det skär i hjärtat.) Ibland (bl a igår lyckades jag dock få honom att somna om igen). Just nu pågår dagens långsovning, och det är bara två minuter kvar till väckning och han har sovit hela tiden! Känns jättebra! Hoppas att det är en trend.
Generellt när han ska sova tar det ca 15 minuter av mer eller mindre skrik eller gnäll innan han somnar (efter ett par ramsor). Kommer detta att bli bättre framöver så att han skriker mindre och mindre samt somnar fortare (en fråga till de som varit med längre i kuren)?

Nu ska jag gå och väcka min lilla älskling!
Lycka till med kuren framöver!
Hälsningar
Camilla (mamma till numer mycket bättre sovande Anton)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"